Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Krger suvern vinnare i Davos - Hggstrm 15:e

Linn Smskar tva i Vuokatti

Hanna berg tva i Hochfilzen

Johaug verlgsen igen - Kalla tionde

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Aukland tog stakningen till en ny nivå

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 221 inlägg

Ni får väl starta ett nytt forum som heter "stakforum.se" ;)
För mig är en skidåkare en som behärskar alla tekniker och växlar! ;)

Alla sporter utvecklas

Eller optimeras...

exakt!

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning, är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning, är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....

Givetvis. Skate är en avart inom skidåkning och borde aldrig ha tillåtits.

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg
Men skidåkning med skridskoskär bröts ut i en annan dicplin, så jämförelsen haltar lite. Kanske dags för en tredje diciplin där fästvallning och skridskoskär ej är tillåtna: "Poling" eller nåt.

Själv har jag ingenting emot utvecklingen i långloppen. Den berör ytterst få aktiva och även ganska få åskådare. "Riktig" skidåkning kommer vi alltid få se i de där korta tävlingarna som har SM och VM, vad de nu heter. Skulle dock långloppen börja anpassa banorna så att så många som möjligt i motionärsleden också ska kunna staka (många av oss har ju ambitioner att härma eliten så långt som möjligt) så hade jag protesterat vilt.

Redigerat av snabber, 25 mars 2013 - 09:49 .

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg
Men om skate hade varit en utveckling eller optimering så skulle väl den stilen varit tillåten i alla lopp. De olika teknikerna går ju inte ens att utföra på samma bana. Den ena tekniken kräver ett hederligt skidspår medan den andra förstör skidspåret.

Eller också ska man jämföra det med att det finns slalom, strorslalom, super G och störtlopp. Jag gissar att det inte fanns både slalom och storslalom från början utan att man någon gång har gjort det till två olika grenar. Inom simning finns ju samma typ av indelning i grenar.

Inom både skidor och simning kallas det ju fri stil. Det skulle vara kull att sen någon som åkte klassiskt i ett fristilslopp och en som simmade bröstsim på 100 m fritt. För det borde väl vara tillåtet.

/Mats

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg

Jørgen Aukland trener ca 650 timer rulleski i året om jeg forsto det rett på broren Fredrik. De kjører en del kortere intervaller på slutten av treningene f.eks 20x 5 minutters drag for å venne muskulaturen til rykk. Det er vel nettop det som har gjort at de andre løperne ikke klarer å følge på slutten, rykk på rykk på rykk..

Tror knappast att Aukland tränat 650h på rullskidor för han tränar knappast mer än 900h/år. men om man kör 20*5 minuter is slutet av passet så blir det en hel del timmar :)

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 322 inlägg

Inom både skidor och simning kallas det ju fri stil. Det skulle vara kull att sen någon som åkte klassiskt i ett fristilslopp och en som simmade bröstsim på 100 m fritt. För det borde väl vara tillåtet.

Bland motionärer är det inte så ovanligt. Kolla på ett fristlslopp som Engadin Ski Maraton i Schweiz, där är det vissa som åker i de vanliga skispåren som finns vid sidan om skejtbädden.

I Skejtvasan 2010 var det kallt och trögt före. Då var vi många som stod och stakade i spåret en hel del eftersom det gick lättare.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

Alla sporter utvecklas

Eller optimeras...

exakt!

Brottning är också en sport som både optimerats och utvecklats och sedan slutat i en avgrund ...
All utveckling är per definition inte positivt. Vi får se vad som händer med all stakning framöver. Att det kommer att bli mer både bland elit och motionärer är jag övertygad om. Om det sedan är positivt eller negativt får tiden utvisa. Personligen tycker jag att rena staklopp är både tråkiga att åka och titta på.

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Alla simsätt är tillåtna i frisim är jag ganska säker på. Frågan hur det är med ryggsim som man ju inte startar från pallen men det spelar väl ingen roll när det är frisim antar jag. Bara att dyka i och vända och börja simma rygg.

stigdaniel

stigdaniel

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
För att ta död på två avarter i en smäll tycker jag man ska förbjuda fluor i valla. Då kan vi rädda hälsan på våra stackars vallare samtidigt som det blir mindre lönsamt att staka sig ovallad genom ett lopp.
Blir det för byråkratiskt så kan vi förbjuda all glidvallning och samtidigt krympa alla skidklubbars sargade budgetar med några sköna procent.

Säger Daniel som sticker ut hakan så långt att han tippar frammåt =)

bjorn12

bjorn12

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 087 inlägg
Förbjud plastskidorna också ... och stavar ska vara av bambu och ha riktiga runda trugor.

kaiost

kaiost

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Jeg satt og så på Årefjellsloppet der Frederik Aukland var sidekommentator. Syns så tydelig han sa at Jørgen trente 650 timer rulleski..med påfølgende og gjentagende betennelser i håndbaken...men uansett så var det viktigste at de kjører intervall på slutten av de lange treningsøktene..veldig mange som klarer å holde følge om de kjører på i et jevnt tempo, blir det derimot mange rykk opp mote melkesyregrensa vil de aller fleste få syre og stivne etterhvert. Ved å trene på nettopp dette vil det bare være et tidsspørsmål før de får en luke.
Slik Aukland har fått i flere av de store løpene i år.

Ellers er min oppfatning etter å ha gått Vasaloppet 3 ganger, samt Intersportloppet og Evertsbegrennett at den vanlige skiløper i Sverige er gode til å stake i forhold til oss nordmenn. De er heller ikke så utstyrsgale som nordmenn:-) Heldigvis. Har flere ganger opplevd å bli frastaket på slutten løp av løpere med (slik jeg oppfatter det) ganske dårlig teknikk og med ski som har Vasaloppsmerker fra de siste 10-15 årene:-)

Jeg har etter å ha gått Vasaloppet i fjor på 4.59 innsett at for å gå noe særlig fortere må jeg bli bedre i staking og har derfor trent en god del på dette i år. Hår hatt bra framgang og kan nå stake (bruker en del dobbelttak med fraspark i motbakke, det går ganske fort) der jeg før måtte gå diagonalgang. På Vasaloppet går det så fort over myrene at det eneste som går raskt nok om man ønsker en god tid er ren stakning.

For 2 år siden gikk jeg på 6.03 og da holdt jeg fram til Oxberg, da var det helt slutt. I fjor holdt jeg ganske jevn fart, manglet bare å holde en høyere marsfart (tapte litt på slutten her også). I år har jeg økt treningsdosene til ca 600 t/året og blir å stake mye i sommer:-)

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 733 inlägg
....och när vi ändå är igång så förbjuder vi även skidskytte eftersom de inte åker skidor på "rätt" sätt.
Även jag tycker att det är lite tråkigt att man kan vinna Vasaloppet och andra långlopp genom att bara staka (är dock oerhört imponerad av Jörgen A.), men det går ju uppenbarligen snabbare än att åka traditionellt. Om det är en bra utveckling av skidsporten kan man nog diskutera länge. Jag är lite kluven i mina tankar.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Eller optimeras...

exakt!

Brottning är också en sport som både optimerats och utvecklats och sedan slutat i en avgrund ...
All utveckling är per definition inte positivt. Vi får se vad som händer med all stakning framöver. Att det kommer att bli mer både bland elit och motionärer är jag övertygad om. Om det sedan är positivt eller negativt får tiden utvisa. Personligen tycker jag att rena staklopp är både tråkiga att åka och titta på.

Cykling kommer väl snart med två klasser; dopade och odopade... eller?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 760 inlägg

exakt!

Cykling kommer väl snart med två klasser; dopade och odopade... eller?

Näe, där behövs bara en klass. Dopade!

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Bara för att en (1) VL seger tagits utan fästvalla betyder det knappast att det är den allenarådande tekniken som gäller för framtida segrar. Och absolut inte det bästa för oss motionärer. Det kan säkert finnas en och annan motionär med bristande skidteknik och oförmåga att lära sig åka skidor på fler växlar, tillsammans med en passande fysik, som tjänar på att staka oavsett före men de lär vara få. Men det går ju att hoppas på att så många som möjligt försöker så blir det lättare att förbättra placeringen framöver. :)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 132 inlägg
tycker skidsporten skall typ "närma sig" gångsporten. Tex regler att man måste ha fästvalla eller tom tejp under skidorna med bestämd längd i rel till spannet och bestämd tjocklek osv, inget stavfäste i uppförsbackarna, man måste ta x antal diagonaltag, - fyll gärna på...

- utveckling... - är väl i alla kategorier vad som består till 90% av försämring, eller ?

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 491 inlägg

Bara för att en (1) VL seger tagits utan fästvalla betyder det knappast att det är den allenarådande tekniken som gäller för framtida segrar. Och absolut inte det bästa för oss motionärer. Det kan säkert finnas en och annan motionär med bristande skidteknik och oförmåga att lära sig åka skidor på fler växlar, tillsammans med en passande fysik, som tjänar på att staka oavsett före men de lär vara få. Men det går ju att hoppas på att så många som möjligt försöker så blir det lättare att förbättra placeringen framöver. :)

Amen.

Sedan kan vi ju med materialutvecklingen så småningom hamna därhän att det inte märks någon skillnad i glid på fästvallade och på blanka skidor. Utveckling av stakåkningnen kan paradoxalt nog göra så att innovatörer och fabrikörer förbättrar förutsättningarna för diagonalåkning. Vips är det fördel även även mellan jämngoda stakmaskiner att använda benen i vissa partier för att ha kvar stakkraft i andra. Låt oss se vart det här leder. I alla hänseenden så är det först till mål som vinner.

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg
Lösningen för att bli kvitt stakeländet :-)) - inför stilpoäng som vid backhoppning - alla växlar bedöms efter vägen. Det blir en äkta chans även för amatörer att förbättra sina placeringar...

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 322 inlägg

Lösningen för att bli kvitt stakeländet :-)) - inför stilpoäng som vid backhoppning - alla växlar bedöms efter vägen.

Då hade Johnsrud Sundby fått 10 av 10 möjliga av mig för sin skejtåkning på 3:ans växel igår i Falun. Fantastisk vacker och kraftfull teknik! Inte minst jämfört med Northug som ser ut som han åker med klister under skidorna.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Alla sporter utvecklas

Eller optimeras...

exakt!

Ja, men då är väl hela sverige emot utveckling... ;)
För det erbjuds inte många skidlopp i "fristil" på en säsong...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar