Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Volkswagen cup livestreamas - med start i Idre i helgen

Mer n 47 mil lngdskidor p 24 timmar

Nattvasan blir en del i En Svensk Klassiker frn 2020

Holmenkol Natural Skiwax fr bra Svanenmrkning

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Aukland tog stakningen till en ny nivå

• Vänligen logga in för att kunna svara
85 svar till detta ämne

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 221 inlägg

Eller optimeras...

exakt!

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning, är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....

Ja, men då är väl hela sverige emot utveckling... ;)
För det erbjuds inte många skidlopp i "fristil" på en säsong...

Beror på vad man menar med många, men nog fanns det någonstans mellan 150-200 fristilslopp i tävlingkalendern den senaste vintern. Det är rätt många enligt mig ;)
Så visst finns det fristilslopp att åka om man vill.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

exakt!

Dom som är emot utvecklingen/optimeringen mot mer stakning, är ni fortfarande emot det där att ta skridskoskär.....

Beror på vad man menar med många, men nog fanns det någonstans mellan 150-200 fristilslopp i tävlingkalendern den senaste vintern. Det är rätt många enligt mig ;)

Nu tar du väl i...jag fick det till 100 lopp...intervall och masstart... ;)
Av dessa försvinner väl ett antal tävlingar som kräver fis-kod samt alla j-cup och div u-tävlingar av typen Kalle Anka cup ;)
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 573 inlägg
Ett annat sätt vore att inte ha så extremt pistade spårbäddar, åtminstone inte hela vägen. Några lite längre motbackar med mjukt stavfäste skulle nog få folk att använda benen?

Speedskejtarn

Speedskejtarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg
Antar att Aukland inte körde utan fästvalla på Birkebeinerrennet i alla fall? De får väl lägga om Vasaloppsbanan så att den blir lite mer kuperad alt köra andra riktningen. Eller så dra en liten prologslinga upp till Lindvallen och tillbaka...
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." - GM

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Antar att Aukland inte körde utan fästvalla på Birkebeinerrennet i alla fall?

Det gjorde han...

http://www.birkebein...d-med-gode-rad/

Han har väl åkt alla lopp blankt har jag för mig.

Redigerat av Son Of Wassberg, 25 mars 2013 - 15:09 .

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 221 inlägg

Av dessa försvinner väl ett antal tävlingar som kräver fis-kod samt alla j-cup och div u-tävlingar av typen Kalle Anka cup ;)

Överdrev inte alls, du glömde alla sprint tävlingar också
och varför utesluta tävlingar som kräver FIS-licens
Finns massor av skatetävlingar om man bara vill tävla.

Men nog om det vi har kommit ifrån ämnet

J.Akland har visat att det går att åka fort med bara stakning på alla typer av banor. Under 2012 stakade dom i Tjeckien och det tyckte alla var konstigt då. Nu kan man staka alla banor. Kanske inte vinna alla lopp dock. Vasaloppet var ju i år lite knepig ur vallasynpunkt, därför vann Jörgen kanske på det i år. Kanske han inte gör ett vanligt år.

Sen var det väl rätt trögt före i Åre så att dom körde inte så fort som dom kunde ha gjort från början om föret varit lite annat. HAde dom gjort det, så hade han inte vunnit på blanka skidor.

Se bara på masstarter i VC, där du nu har börjat köra hårt för att förstöra för Northugs slutspurt. Någon man sa i flera år inte går. Men det går att förändra även en masstart så den blir spännande visade Johan Olsson i VM.

Om fler och fler stakar långlopp så tror jag några kommer börja köra stenhårt i alla backar för att åka ifrån dom med blanka skidor också.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Antar att Aukland inte körde utan fästvalla på Birkebeinerrennet i alla fall? De får väl lägga om Vasaloppsbanan så att den blir lite mer kuperad alt köra andra riktningen. Eller så dra en liten prologslinga upp till Lindvallen och tillbaka...

Jörgen Aukland blev 4a i Birken på Blanka skidor... Så den banan är för platt?
Train hard win easy!

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Har sett att många som kör stakning använder skatepjäxor. Vad är det för fördelar med det? Är det bara för att det blir stadigare för foten, eller är det något annat?

stadigare, kan slappna av mer helt enkelt

OK! Nästa fråga :) Varför ser man skateskidor bara på klassisk sprint hos de som som stakar, åker på blanka skidor. Medan långloppsåkare för det mesta har vanliga klassiska skidor?
För övrigt tycker jag det går bättre att staka som åldring med nedåtgående syreupptag, kostar mindre än diagonal. I alla fall min upplevelse. Kommer från en enbart diagonalande generation. Det finns variationer i stakningen också, eller man kanske kan säga växlar i olika terrängförhållanden. Har då inte några invändningar alls mot stakningens utveckling :)

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg

Har sett att många som kör stakning använder skatepjäxor. Vad är det för fördelar med det? Är det bara för att det blir stadigare för foten, eller är det något annat?

Bull***t.

Står du och stakar i ett spår behövs inga skatepjäxor för bättre stabilitet. Skatepjäxor används enbart för att få bättre tryck vid spårbyten och riktningsförändringar. Vissa använder dem också för att kunna skejta bättre i saxbackar...

Har för övrigt ingen som helst förståelse för denna växande popularitet för enbart stakning. Är ju den överlägset tråkigaste formen av skidåkning. Det är ju teknikväxlingarna som gör skidåkningen rolig och stimulerande.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Bull***t.

Står du och stakar i ett spår behövs inga skatepjäxor för bättre stabilitet. Skatepjäxor används enbart för att få bättre tryck vid spårbyten och riktningsförändringar. Vissa använder dem också för att kunna skejta bättre i saxbackar...

Har för övrigt ingen som helst förståelse för denna växande popularitet för enbart stakning. Är ju den överlägset tråkigaste formen av skidåkning. Det är ju teknikväxlingarna som gör skidåkningen rolig och stimulerande.

jag tycker de blir stadigare me... sen att de blir stadigare vid spårbyten är vä inte negativt men inget som avgör..
Train hard win easy!

JinJin

JinJin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 204 inlägg
Att byta mellan att staka och fartställning är väl också teknikväxling? ;)

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Överdrev inte alls, du glömde alla sprint tävlingar också
och varför utesluta tävlingar som kräver FIS-licens
Finns massor av skatetävlingar om man bara vill tävla.

Tänkte vänta några år med sprint för snart är väl dom som "normaltävlingar" i längd ;)
Sedan valde jag bort fis-tävlingar för att inte just nu känner behovet av en fis-kod...och att betala för en sådan...

Ja, nog om det...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

mibo

mibo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 459 inlägg

Bull***t.

Jag åker uteslutande i skatepjäxor på långloppen . Tycker att mina salamon pjäxor är mycket skönare att staka i samt att jag har inte märkt någon skillnad i att jag skulle bli hämmad i den klassiska tekniken. Sen kan jag också tycka att man blir mindre trött i fotlederna när man stakar länge. Och jag kör inte skate i saxbackarna hör till den skara som kör med fästvalla.
Man slipper ju spänna fotleden för att få ner trycket genom skidan för att få fäste då man går upp på tå då pjäxan är lite stabilare.

Speedskejtarn

Speedskejtarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg

Antar att Aukland inte körde utan fästvalla på Birkebeinerrennet i alla fall?

Det gjorde han...

http://www.birkebein...d-med-gode-rad/

Han har väl åkt alla lopp blankt har jag för mig.

Otroligt. Mindre än en minut långsammare än vinnaren på den banan. Borde vara väldigt jobbigt???
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." - GM

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 034 inlägg

Att byta mellan att staka och fartställning är väl också teknikväxling? ;)

Japp, växel 4 -> växel 5 ;)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Finn

Finn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 420 inlägg

OK! Nästa fråga :) Varför ser man skateskidor bara på klassisk sprint hos de som som stakar, åker på blanka skidor. Medan långloppsåkare för det mesta har vanliga klassiska skidor?
För övrigt tycker jag det går bättre att staka som åldring med nedåtgående syreupptag, kostar mindre än diagonal. I alla fall min upplevelse. Kommer från en enbart diagonalande generation. Det finns variationer i stakningen också, eller man kanske kan säga växlar i olika terrängförhållanden. Har då inte några invändningar alls mot stakningens utveckling :)

I sprint är tempot mycket högre och det behövs en skida med hårdare och högre spann för att inte "fjädringen" skall slå i botten.

En anna orsak är att det byts spår mycket och då är en skateskida optimal för bytet görs ju med skateskär.

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
När de börjar köra på blanka skidor med bra resultat i distans loppen i VC så kan man dra slutsatsen att stakning är den bästa tekniken i längskidor. Innan dess så får man nog nöja sig med att konstatera att stakning är väldigt viktigt i alla långlopp i ski classics på grund av typen banor. Ett lopp som birken har mycket backar i början men väldigt mycket lätt åkning på slutet.

Självklart starkt av J. Aukland då han har visat att det går att staka bättre än vad många trott men många andra åkare har också haft bra resultat med vallade skidor, tex A. Aukland.

J. Aukland sa också till tv2 att han numera hade spesialiserat sig på stakning för att han var för dårlig i diagonal. Jag gissar och hoppas att det kommer fortsätta att vara så de närmaste åren att folk fortsätter med det de är bra på. Att åkare som blandannat A. Aukland, Brink och diverse norrmän som är bra på diagonala fortsätter med det i de lopp som inte är helt platta.

Fritzon

Fritzon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 274 inlägg

När de börjar köra på blanka skidor med bra resultat i distans loppen i VC så kan man dra slutsatsen att stakning är den bästa tekniken i längskidor. Innan dess så får man nog nöja sig med att konstatera att stakning är väldigt viktigt i alla långlopp i ski classics på grund av typen banor. Ett lopp som birken har mycket backar i början men väldigt mycket lätt åkning på slutet.

Självklart starkt av J. Aukland då han har visat att det går att staka bättre än vad många trott men många andra åkare har också haft bra resultat med vallade skidor, tex A. Aukland.

J. Aukland sa också till tv2 att han numera hade spesialiserat sig på stakning för att han var för dårlig i diagonal. Jag gissar och hoppas att det kommer fortsätta att vara så de närmaste åren att folk fortsätter med det de är bra på. Att åkare som blandannat A. Aukland, Brink och diverse norrmän som är bra på diagonala fortsätter med det i de lopp som inte är helt platta.

A. Aukland säger ju att en av anledningarna att han fortfarande utvecklas är att lillebror tagit stakningen till en ny nivå och gjort att även han höjt sig ett snäpp. Men han har ju inte slutat diagonala för det, han har bara blivit en ännu bättre skidåkare. Var och en gör vad de är bra p och har förutsättningar för. Jerry Ahrlin har ju stakat övervägande delar sen tidigare och gått flera lopp på blanka skidor, bl a Vasan. Skillnaden är väl att han då inte vunnit.

kaiost

kaiost

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg
Jeg staket på blanke ski i dag fra Birkebeinerstarten og opp det første fjellet som heter Dølfjellet. På Birken i år brukte jeg litt over 42 min opp til Skramstadsetra (første matstasjon), og var oppe på toppen av Dølfjellet på 1.06 el noe.
I dag var det ikke noe bedre glid oppover og jeg staket opp til setra på 40.19, altså 2 minutter raskere enn på Birken. Snittpuls omtrent det samme, 150 slag/min (maks 178). Kjente at jeg begynte å bli sliten opp Dølfjellet, men var på toppen omtrent på samme tid som Birken, kanskje et lite minutt raskere.

Forskjellen på å gå diagonal er at på BIrken hadde jeg masse å stake med på slutten, mens i dag hadde det vel vært lite å ta i med siste halvdel tenker jeg.

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

I sprint är tempot mycket högre och det behövs en skida med hårdare och högre spann för att inte "fjädringen" skall slå i botten.

En anna orsak är att det byts spår mycket och då är en skateskida optimal för bytet görs ju med skateskär.

Tack! Då blev en del frågetecken uträtade. För övrigt är det en väsentlig skillnad i stakning på, platten, slakmota och motbacke. Apropå att stakning skulle vara tråkigt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar