Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längd på skidor


eukanuba

Recommended Posts

Hittade ett par skidor åt en kompis på blocket. Hon vill ha ett par skateskidor men vi undrar vilken längd det är som passar henne. Tänkte att vi skulle fråga eliten på detta forum först så vi var säkra. Jag vet att spannet är det viktigaste, men det vi undrar nu är vilken längd som passar en åkare på 166 cm?
Link to comment
Share on other sites

Rett skilengde avhenger mye av vekt og ferdighet. En tyngre person trenger ofte en lengre og stivere ski. Lengden på skøyteski avhenger av ferdighetsnivå. Korte ski er lettere å gå på enn lengre ski. Skilengde skøyteski = 155 cm - 175 cm
Link to comment
Share on other sites

Visst är det så att även vikt bör räknas in. Men spann skiljer sig även på skate inom samma längder. Så detta är viktigare än längden.

Man får på tävling inte åka på kortare än kroppslängd minus 10 cm. Detta är dock nästan alltid för kort om man inte har specialskidor (hårda, tex nordic cruising).

Jag är själv 171 och åker på skidor upp till 190. Dock kan det vara lättare att börja åka skate på lite kortare.

Enkelt svar skulle vara upp till 180 eller 185, men även spannet är viktigt.

 

Tillägg:

Lite mjukare spann till lösa mjuka spår, lite hårdare spann till hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

En fråga till er med skateskidor.

1. Hur långa är ni och vilka längder har ni?

2. Kan det vara så att en lite längre skida kan vara en fördel när det är kalla o hårda förhållanden?

1. 172 lång. 187-192 på skateskidor, men åker ibland på fruns 180cm. (är ganska tung)

2. Ja, föredrar faktiskt 192 långa då det är snabbt och lätt före, känns stabilare. Kortare skidor känns dock smidigare då det är mjukt och tungt.

Link to comment
Share on other sites

Beror på vad man menar med kallskidor. Jag menar -10 och kallare, då är det trögt före och längre skidor kanske inte är optimalt. Menar man -2 till -10 är det ju en annan sak.

Dock är +-5 cm ingen större skillnad i praktiken. Föredrar 185-187, men hittar jag bra 192 skidor tar jag likaväl dom.

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er med skateskidor.

 

1. Hur långa är ni och vilka längder har ni?

2. Kan det vara så att en lite längre skida kan vara en fördel när det är kalla o hårda förhållanden?

1. Jag är 179 cm och kör med Fischers 187 cm. Eftersom jag dels har förhållandevis korta ben och nån gång ibland åker skidorientering på smala spår vill jag inte ha längre skidor än så.

2. Det har alltid sagts att längre skateskidor glider bättre men om det verkligen är sant vet jag inte. Rimligen borde en längre tryckzon vara en fördel på kalla förhållanden och med en längre skida borde man kunna få en något längre tryckzon än på en kortare. Men om det verkligen är så finns det nog andra än mig som är bättre lämpade att svara på.

Link to comment
Share on other sites

Är 175 cm och åker med 187- 190cm beroende på märke. Frugan är 161 och kör på 175 cm. Tycker rent allmänt att det blir lite mer stabil åkning med lite längre skidor. Om jag skulle åka med olika längd på skidorna så skulle jag förmodligen ha lite kortare i lösa förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 175 och åker på 190 (Madshus) vilka jag tycker är betydligt bättre än mina gamla 192 (Fischer), som dock är en mycket sämre modell. Tycker helt enkelt dom är för långa. Skulle gärna prova ett par kortare också, men då jag väger ganska mycket behöver jag gå upp i längd för att hitta ett lämpligt spann att bära vikten.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...