Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nu börjar njutsäsongen.


Lappen

Recommended Posts

Var på ett 40km lugnt skatepass och njöt av varenda sekund.Solen sken och föret så bra det bara kan bli i norr under vårvintern. Träffade folk längs spåret och pratade bort en stund. Sen glida iväg ut i friheten och ensamheten igen .Någon fågel som kvittrar, ibland en bil som syns i fjärran. Men mest bara jag, mina skidor och mina egna tankar. Underbart.

Det är nu man har igen alla jobbiga vinterpass i mörker och kyla. Måtte ni alla få njuta av detta. Något helt annat än att jaga startled i Vasan, även om det säkert har sin charm det också.

Link to comment
Share on other sites

Var på ett 40km lugnt skatepass och njöt av varenda sekund.Solen sken och föret så bra det bara kan bli i norr under vårvintern. Träffade folk längs spåret och pratade bort en stund. Sen glida iväg ut i friheten och ensamheten igen .Någon fågel som kvittrar, ibland en bil som syns i fjärran. Men mest bara jag, mina skidor och mina egna tankar. Underbart.

Det är nu man har igen alla jobbiga vinterpass i mörker och kyla. Måtte ni alla få njuta av detta. Något helt annat än att jaga startled i Vasan, även om det säkert har sin charm det också.

2 mil på skorterleder i Luleå skärgård i strålande sol satt inte heller fel idag:)

Link to comment
Share on other sites

Var på ett 40km lugnt skatepass och njöt av varenda sekund.Solen sken och föret så bra det bara kan bli i norr under vårvintern. Träffade folk längs spåret och pratade bort en stund. Sen glida iväg ut i friheten och ensamheten igen .Någon fågel som kvittrar, ibland en bil som syns i fjärran. Men mest bara jag, mina skidor och mina egna tankar. Underbart.

Det är nu man har igen alla jobbiga vinterpass i mörker och kyla. Måtte ni alla få njuta av detta. Något helt annat än att jaga startled i Vasan, även om det säkert har sin charm det också.

Kan bara instämma i allt du så målande skriver. Tackar min lyckliga stjärna att detta dessutom, i år, går att genomföra (nåja med vissa undantag) på hemmaplan bara någon mil från Stockholm city! :)

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor på nysopad asfalt i solen igår' date=' perfekt fäste och helt rätt spannkurva :) men visst inte mkt som slår längd på vårkanten[/quote']

haha! Gillas... Nu börjar den riktiga säsongen.... (hoppas inte Ironman ser detta då blir han nog lite arg) :)

Ni e galna!

Precis hemkommen från en tur långfärdskridskor och ikväll blir de berusningsdrycker..

Man lär ju passa på nu 1dryg månad innan de 1maj e dags o dra igång igen!

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor på nysopad asfalt i solen igår' date=' perfekt fäste och helt rätt spannkurva :) men visst inte mkt som slår längd på vårkanten[/quote']

haha! Gillas... Nu börjar den riktiga säsongen.... (hoppas inte Ironman ser detta då blir han nog lite arg) :)

Ni e galna!

Precis hemkommen från en tur långfärdskridskor och ikväll blir de berusningsdrycker..

Man lär ju passa på nu 1dryg månad innan de 1maj e dags o dra igång igen!

Du ligger ju helt fel i kalendern...28 april är det ju årets första tävling, då är lågsäsongen på glidskidor över och det är bara att rulla in i den riktiga säsongen ;)

Link to comment
Share on other sites

Alla kompisarna har ställt in skidorna, verkar som VL är slutet på säsongen för många?

Obegripligt för mig, vårvintern är ju det härligaste! :)

Plus att skidkonditionen är på topp efter all åkning i vinter.

Har en del trassel med handen men envis som man är blir det lite härlig skaråkning ändå! :)

Skönt att ta ut fulskidorna (Fischer) och bara njuta!

Link to comment
Share on other sites

Inte utan att jag avundas dig lite, Lappen, men här i söder får man ta vad som erbjuds. Efter toppenskejtdagarna 9-11 mars har det varit lite fram och tillbaka med snö och blåst, som har förstört skejtingen. Har kört lite klassiskt några gången emellan skejtpassen, men sista dagarna har solen ätit sig in i klassiska spåren och gjort dem nästan oåkbara. Dock har jag sett en och annan skidåkare speciellt på helgerna, men förvånansvärt få ändå trots solglasväder.

 

Idag blev det den obligatoriska skejttimmen på Glasrikets golfbana, riktigt hytsat tack vare att ingen sol löste upp skaren. Är just nu uppe i 120 mil, skall försöka slår noteringen från

mars 2011, då slutsumman blev 125 mil.

 

När jag sen lägger in skidorna för säsongen kommer jag inte att titta åt rullskidorna förrän framåt hösten - ganska mätt på skidåkning efter en fantastisk vinter.

 

Jag har en förhoppning att ni där uppe i norr någongång satsar på ett långlopp i skejt och med en intensiv marknadsföring och eliten på plats, tror jag det skulle dra en hel del skejtåkare från södra o mellesta Sverige + kanske från Europa, nu när långloppen i skejt är få därnere. Ni har ju mycket exotiskt att erbjuda förutom skidåkningen, så med rätt marknadsföring vore det inte omöjligt. Har ett lopp väl fått status, då är det som ett självspelande piano.

Men tills dess får man kanske nöja sig med något annat skejtlopp däruppe och sen njuta av

vårskidåkningen som extra tillskott. :)

Link to comment
Share on other sites

Finns det nåt härligare än att glida fram i fin skidräls samtidigt som vårsolen gör sitt bästa för att värma kroppen. Storvreta (15km Norr om Uppsala) fick nya spår - på slingan runt skidbacken - under Långfredagens eftermiddag. Lär bli härlig räls till imorgon. Bara att passa på :D
Link to comment
Share on other sites

Finns det nåt härligare än att glida fram i fin skidräls samtidigt som vårsolen gör sitt bästa för att värma kroppen. Storvreta (15km Norr om Uppsala) fick nya spår - på slingan runt skidbacken - under Långfredagens eftermiddag. Lär bli härlig räls till imorgon. Bara att passa på :D

Härligt att ni fortfarande spårar. Om nu den analkande förkylningen jag verkar ha på gång bestämmer sig för att försvinna kanske man kan avnjuta något varv i de nya spåren samt att få staka lite ute på dyorna till helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
I år kom första riktiga skaren lämpligt på påsklovet. Ungarna kommer bara in för att äta och dricka som hastigast mellan skateturerna i skogen. Påsklov, blå himmel, strålande sol, nattkyla och stålskare. Vad mer kan man önska?
Link to comment
Share on other sites

I år kom första riktiga skaren lämpligt på påsklovet. Ungarna kommer bara in för att äta och dricka som hastigast mellan skateturerna i skogen. Påsklov, blå himmel, strålande sol, nattkyla och stålskare. Vad mer kan man önska?

Medvind i alla åkriktningar är nog det enda som saknas på önskelistan ;) Annars är väl vindstilla näst bäst.

Link to comment
Share on other sites

I år kom första riktiga skaren lämpligt på påsklovet. Ungarna kommer bara in för att äta och dricka som hastigast mellan skateturerna i skogen. Påsklov, blå himmel, strålande sol, nattkyla och stålskare. Vad mer kan man önska?

Härligt! Här nere i söder märker man av den varma marsmånaden nu... Åtta av de elva senaste marsmånaderna har varit klart varmare än normalt såg jag på nyheterna igår... Bara -06, -10 och -13 som var kalla...Synd med så varma marsmånader nu... Mars med skare o solsken o långa dagar är ju så gött!! Skate på skaren är finemang det!!!
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...