Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur återställa vätskebalansen i kroppen?


skid_åkare

Recommended Posts

Ett alternativ skulle ju kunna vara att dricka efter att man tränat!?

 

Hur gör ni?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skojade bara. Det har faktiskt tom. jag räknat ut, alldeles själv.

 

Och är man hemma, på jobbet, eller annat ställe där det finns en vattenkran + en toalett är det ju inga problem. Bara att dricka och pinka tills man inte längre känner behov av att göra något av det.

 

Men om man åker skidor i två timmar, ska hem för snabb-dusch och därefter direkt vidare på en middag där det ser lite suspekt ut att dricka tre en-liters kannor med vatten och gå på toa 13ggr under en timma, eller liknande situation, hur gör ni då?

Link to comment
Share on other sites

Efter längre träningspass, och direkt efter träningen brukar jag trycka i mig en rejäl smörgås + dricka 0,5-1L proteindryck eller mjölk/ drickchocklad, det brukar räcka för mig.

 

Sen dricker jag iofs vatten eller sportdryck kontinuerligt under all träning längre än >1h. Försöker också vara någorlunda "uppdrucken" innan träningen startar.

Link to comment
Share on other sites

Lätt när man tränar skidor, eftersom man kan välja klädsel så man inte svettas nämnvärt. Då räcker ett par glas bra - o mjölk ger ju pra saltbalans + lite socker o bra protein.

 

Värre emd sommaridrotter när det kan vara för varmt för att undvika svettning.

Link to comment
Share on other sites

Dricker så mycket vatten jag behöver oavsett tillställning. Behöver jag springa på toa 13 ggr så får det vara så. Jobbigt om man är på bio, men, men. Iofs aldrig ett problem eftersom jag alltid har med mig vatten, definitivt på pass över 1h
Link to comment
Share on other sites

Den mängden hade jag inte klarat mig på. Det där är nog väldigt personligt hur mycket vätska man behöver före, under och efter ansträngning.
Hur mkt dricker folk egentligen? Jag drar i mig ett glas mjölk efter träning och ytterst lite under själva träningen
Link to comment
Share on other sites

Försöker dricka varje halvtimme på träning om passet är längre är en timme. Dricker inget på kortare pass. Efter ett skidpass på två timmar dricker jag normalt ingen speciellt, men om jag kört hårt brukar jag ta en Gainomax. Inte förlorar man så mycket vätska på två timmars skidåkning att man behöver ta speciell vätskeersättning.
Link to comment
Share on other sites

Jag har heller aldrig problem under "normala" förhållanden. Under tre mil tycker jag det går bra utan dryck under passet. Och, som sagt, när man är klar är det bara att dricka och pinka efter behov.

 

Var mest nyfiken på om ni hade några tricks i situationer där man inte har smidig tillgång till toalett/dryck, en tid efter träningen.

Link to comment
Share on other sites

Dricker du så mycket efter ett pass? Kanske något samband med klädseln i så fall?
Lätt när man tränar skidor, eftersom man kan välja klädsel så man inte svettas nämnvärt.

Jag svettas verkligen rejält, nästan så man kan skrapa ihop ett halvt saltkar bara från ansiktet, när man kommit hem och torkat. Men har det verkligen bara med kläderna att göra? Menar ni att ni kan reglera bort svettningen nästan helt genom tunnare kläder?

 

 

 

Enkelt, låt törsten styra, är du törstig drick om inte låt bli. Att dricka för mkt kan tom vara negativt.

 

http://tranastyrka.se/vatskebalans-saltbalans-och-motionarer/

Mycket intressant läsning via den här länken.

Link to comment
Share on other sites

Man svettas för att kroppen blir för varm. Med mindre kläder blir kroppen mindre varm och man svettas mindre. Svårare än så är det väl inte?

 

Med för mycket kläder får man dels den effekten att man blir varmare. Men kläderna fungerar ju även på så sätt att fuktens avkylande effekt blir avsevärt mindre om man har för mycket kläder på sig och därför svettas man ännu mer. Det är väl själva avdunstningen av fukten som kyler. Med för mycket kläder är risken att fukten stannar kvar på kropp och i kläder och värms upp. Sedan när man kommer till en längre backe börjar man frysa när fartvinden ökar.

 

Så helt klart kan man nog reglera bort det mesta av svettning genom mindre kläder. Problemet tycker jag är att hitta något som fungera både i tunga motlut och lite längre nerförsbackar. Jag brukar acceptera att bli lite kall i nerförsbackarna men inte för kall.

 

När man åker skidor i fjällen får man lära sig att man ska frysa som en hund när man sätter på sig ryggsäcken. Då blir det lämpligt vid första motlut.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Hur mkt dricker folk egentligen? Jag drar i mig ett glas mjölk efter träning och ytterst lite under själva träningen

Ett Salomon thermobälte på 2h pass. Ca 3-4 dl inom en timme efter passet. Är rätt linjärt hur mycket jag dricker. Svettas rätt normalt och behöver inte pinka speciellt ofta. Väger dock 90kg vilket såklart påverkar.

Link to comment
Share on other sites

Nej mitt underställ är sällan blött (och knappt heller fuktigt) efter ett skidpass. Är det blött har man alldeles för mycket kläder. Nu såhär på våren blir man väl lite svettigare när solen ligger på kanske, och det fortfarande är kyligt när man åker utför i skuggan.

 

På distanspass är jag normalt torr efteråt, på intervaller kan man kanske vara lite fuktig om det är varmt ute.

Link to comment
Share on other sites

Nej mitt underställ är sällan blött (och knappt heller fuktigt) efter ett skidpass. Är det blött har man alldeles för mycket kläder. Nu såhär på våren blir man väl lite svettigare när solen ligger på kanske, och det fortfarande är kyligt när man åker utför i skuggan.

 

På distanspass är jag normalt torr efteråt, på intervaller kan man kanske vara lite fuktig om det är varmt ute.

Det skulle jag inte vara ens om jag körde naken :-)

Link to comment
Share on other sites

jag svettas aldrig när jag åker skidor så länge det inte är plusgrader, behöver då inte heller dricka mycket. Förutom på årets VL där jag på slutet blev för varm och törstig. Däremot på sommaren när jag löper i +25 svettas jag floder och måste ibland dricka upp mot 1-1,5L på längre pass.

 

Jag dricker väldigt lite normalt sett och tror man kan vänja kroppen vid antingen mycket vätska eller lite vätska, sen beror det på hur mkt man svettas och det i sin tur beror på intensitet och värme

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker väldigt lite normalt sett och tror man kan vänja kroppen vid antingen mycket vätska eller lite vätska, sen beror det på hur mkt man svettas och det i sin tur beror på intensitet och värme

Det kan man säkert, men vad är poängen med det?

Link to comment
Share on other sites

Nej mitt underställ är sällan blött (och knappt heller fuktigt) efter ett skidpass. Är det blött har man alldeles för mycket kläder. Nu såhär på våren blir man väl lite svettigare när solen ligger på kanske' date=' och det fortfarande är kyligt när man åker utför i skuggan.

 

På distanspass är jag normalt torr efteråt, på intervaller kan man kanske vara lite fuktig om det är varmt ute.[/quote']

Det skulle jag inte vara ens om jag körde naken :-)

Samma här! Jag klär mig tunt, men blir svettig redan efter ett par km träning.

Link to comment
Share on other sites

Man svettas för att kroppen blir för varm. Med mindre kläder blir kroppen mindre varm och man svettas mindre. Svårare än så är det väl inte?

Visst är det så. Men det jag förundras över är med vilken exakthet jag fick en känsla av att flertalet lyckades kallibrera sin klädsel. Och att man lyckades vara snudd på helt torr under hela turen.

 

Är det +10 eller varamre kör jag med shorts + en enkel tröja på överkroppen på mina springrundor och det formligen sprutar svett om mig ändå.

 

Att komma tillbaka i princip torr efter 2H skidåkning känns knappt möjligt ens om jag körde helt näck. :)

Link to comment
Share on other sites

Att komma tillbaka i princip torr efter 2H skidåkning känns knappt möjligt ens om jag körde helt näck. :)

Men vad har du på dig på dina skidturer?

 

Svårt att säga hur mycket man faktiskt svettar på grund av att en del svett avdundas men om jag åker skidor i vad som motsvarar tävlingsdräkt så blir kanske ett område mitt på ryggen lite fuktigt eller blött.

 

Om man inte har på sig några vindtätta byxor eller vindtätt jacka så tycker jag att det för de allra flesta borde gå att klä sig i minus grader så att man inte blir väldigt blött av svett.

Link to comment
Share on other sites

Att komma tillbaka i princip torr efter 2H skidåkning känns knappt möjligt ens om jag körde helt näck. :)

Men vad har du på dig på dina skidturer?

 

Svårt att säga hur mycket man faktiskt svettar på grund av att en del svett avdundas men om jag åker skidor i vad som motsvarar tävlingsdräkt så blir kanske ett område mitt på ryggen lite fuktigt eller blött.

 

Om man inte har på sig några vindtätta byxor eller vindtätt jacka så tycker jag att det för de allra flesta borde gå att klä sig i minus grader så att man inte blir väldigt blött av svett.

På överkroppen:

 

Craft lager1 underställtröja + funktions t-shirt + ullpower tröja och sedan en tunnare gooretex jacka.

 

Underdel:

 

Craft windstopper kalsoner + helleyhansen fiberpäls kallsonger + en tunnare täckbyxa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:)

 

Nej, nu när det är varmt (+5 eller varmare) har jag kört kortkallingar + craft lager 1 t-shirt och sedan ett tunnt craftställ som det blåser rakt igenom.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...