Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur återställa vätskebalansen i kroppen?


skid_åkare

Recommended Posts

Jag dricker väldigt lite normalt sett och tror man kan vänja kroppen vid antingen mycket vätska eller lite vätska' date=' sen beror det på hur mkt man svettas och det i sin tur beror på intensitet och värme[/quote']

Det kan man säkert, men vad är poängen med det?

att man inte är lika beroende av vätska för att kunna prestera

Link to comment
Share on other sites

Nej, nu när det är varmt (+5 eller varmare) har jag kört kortkallingar + craft lager 1 t-shirt och sedan ett tunnt craftställ som det blåser rakt igenom.

Varför sätter du inte på dig ännu mindre kläder om du svettas en massa? Vad med att sätta på dig ett par tights och en tight tröja?

 

I ditt första inlägg verkar det som att du blir alvarligt dehydrerad efter ett träningspass och det kan ju inte vara så bra?

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker väldigt lite normalt sett och tror man kan vänja kroppen vid antingen mycket vätska eller lite vätska' date=' sen beror det på hur mkt man svettas och det i sin tur beror på intensitet och värme[/quote']

Det kan man säkert, men vad är poängen med det?

att man inte är lika beroende av vätska för att kunna prestera

Att ha det beroendet har aldrig varit något problem för mig så jag ser fortfarande inte poängen.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en ny skidjacka förra veckan och när jag testade den blev jag oerhört varm och svettig trots att jag bara hade en tunn lager 1 tröja på mig under. Med min vanliga skidjacka brukar jag knappt bli svettig.

 

Mitt förslag är att ni som svettas testar att ta på er färre och tunnare kläder. Är det varmare än -10 brukar jag oftast bara ha en underställströja under skidjackan, ibland även en lager 1-tröja som jag klippt av vid axlarna. Är övertygad om att man har för mycket kläder på sig om man svettas mycket. OCH även om man inte har mycket kläder kan det vara så att de plaggen man har inte andas tillräckligt (som var fallet med min nya dyra skidjacka, tyvärr).

Link to comment
Share on other sites

Det kan man säkert' date=' men vad är poängen med det?[/quote']

s

att man inte är lika beroende av vätska för att kunna prestera

Att ha det beroendet har aldrig varit något problem för mig så jag ser fortfarande inte poängen.

skönt för dig. Själv tycker jag det kan vara bökigt att släpa på för mkt vatten , det tar tid att dricka på tävlingar och ibland, tex på sommarlöpningarna kan det vara knivigt att få tag på vatten. så själv ser jag många fördelar

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...