Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cykling för längdskidåkare


Nilsson Fredrik

Recommended Posts

Båda typer av cykel funkar bra. I princip beror det vad du vill får ut av cykelträningen.

 

Cross Country med en MTB är ganska skidlikt vad gäller belastningen men kan blir ganska jobbigt om det är stökigt terräng. Lugna pass på stökiga singletrail är svårt. Men det betyder också att 90 min MTB är redan ett bra pass.

 

Med en Racer kan du lätt tränar grundutållighet i langa lugna pass, vilket är bra just de första veckor/månader av träningssäsongen. En annan fördel med en Racer är att de håller längre än en MTB, är en aning billigare och man blir mindre smutsig.

 

Själv kör jag MTB :)

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag just väldigt lite om landsvägscykling, har precis börjat med det, men det var mycket mtb för mig förr om åren, så jag svarar med avseende på det och utan att beakta om det ena är en bättre träningsform än det andra.

 

Om du inte är så sugen på att tvätta cykel, smörja/ justera växlar och kedjor, kanske byta ut trasig/ slitna delar mm så skulle jag svara att landsvägscykling kanske kan passa dig bättre. Om du däremot inte har något emot att tvätta cykel ofta + lite mek så kan jag bara säga att mtb är grymt skoj! Som träningsform tycker jag att skogscykling är bra. Cykling på skogsstigar ger ju väldigt varierande belastningsträning och balans- och koordination får sig en rejäl omgång också. Lycka till med ditt val, vad det än blir.

 

Rikard

Link to comment
Share on other sites

Mitt svar blir som vanligt att låta pryl-nissarna ta första smällen och sedan fånga in begagnade prylar som knappt använts och därigenom få två, tre eller fyra för samma pris, som nytt.

 

Oavsett om du köper nytt eller begagnat har cyklar en tendens att behöva handpåläggning då och då. Har du en av varje kan du välja utifrån humör och behov + att en alltid är redo för race, den andra servas under tiden.

 

Glöm inte bort hur betydelsefull "vardagscyklingen" är för att hålla konditionen vid liv och där kan det vara vettigt att ha valmöjlighet + skönt att hojen är något år, så man i alla fall vågar springa in på macken och köpa en snusdosa eller slippa få hjärtinfarkt bara för att det kommer en regnskur.

Link to comment
Share on other sites

Mtb en 29:er , skulle jag köpa. Med slicks på den så kör du fort även på asfalt om du skulle vilja.

Själv kör jag både racer o mtb. Tror dock att racer ger lite bättre träning om man vill ha jämn belastning och ligga länge på någorlunda samma puls.

Mtb har tendens att bli mycket ryck körning om man kör stig och grusväg. Vilket kanske höjer puls o belastning mer.

Link to comment
Share on other sites

Har mina 2 kära hojar hos SpecializedCs i Sickla på service sen 2 v tillbaka så att ta hand om fina tvåhjulingar är a-o. Mtb tränar man upp mkt balans som kopplar till längdåkningen. Förra sommaren var en blöt sådan och när d regnar måttligt är mtb rätt skönt jmf med strilet från racerhjul för att inte tala om gruppcyckling i regn..kan rentav leda till besök hos tandläkaren pga all sandblästring. Får vi en hyffsat torr april-maj tycker jag inte det finns bättre långpass än med racern o kolfiberhjulen på...
Link to comment
Share on other sites

Jag har både racer och mtb men föredrar helt klart mtb. Jag kan cykla var jag vill, trevliga grusvägar utan trafik och fina stigar som är jättekul. Cykelvasan är oändligt mycket roligare än Vätternrundan. Racern samlar damm och jag vet egentligen inte varför jag har den kvar.
Link to comment
Share on other sites

Två Hjulset för mtb, men cyklocrossen behövs ju bara två olika däck uppsättningar.

Sen tror jag att terrängen ska vara väldigt stökig om inte en cc ska funka i stortsätt över allt.

Varför krångla till det med en massa hjul och däckbyten? En mtb med bra allrounddäck går att köra i stor sett överallt. Körde 8 mil asfalt med min igår på Racekingdäcken köpta till cykelvasan. Och en dämpad gaffel gör väldigt mycket för komforten när det blir lite gropigt eller sten/rötter. Vill man ha en allroundcykel är det bara att kolla vad multisporteliten kör med.

Link to comment
Share on other sites

Jag är säkert färgad vad cykeltyp beträffar, men jag hade nog inte velat cykla skogsstigar med något annat än en dedikerad mtb (rakt styre med anpassad växelmanövrering). Jag antar alltså att standard för cc-hojar är bockstyre med tillhörande växelsystem?

 

Visst kan man bara byta däck på en mtb för att komma ut på landsvägen, men jag tolkade Fredriks svar som att det med "två hjulset" går lite snabbare och enklare att komma iväg dit man vill, skog eller landsväg. Tolkade kanske fel?

 

Mina 2 centavos ..

Link to comment
Share on other sites

Behövs väl inte 2 olika hjulset till en MTB...räcker väl med 2 olika uppsättningar med däck precis som med en CC...

 

Så svårt och så lång tid tar det inte att byta däck... ;)

Med tanke på skaderisken så skulle jag inte vilja ge mig ut i skogen med ett allround däck om det är lite blött

Link to comment
Share on other sites

Varför krångla till det med en massa hjul och däckbyten? En mtb med bra allrounddäck går att köra i stor sett överallt. Körde 8 mil asfalt med min igår på Racekingdäcken köpta till cykelvasan.

Amen till det!

Icke desto mindre är det trevligare att rulla omkring på en LVG om man kör just endast asfalt. Förstås bara vad jag tycker! Men har kört en del längre asfalts turer med MTB. Men min nuvarande MTB vill jag dock inte gärna cykla längre monotona turer, inte komfortabelt alls.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det handlar mycket om smak. LVG är ofta mycket enklare, mycket mindre tvätt och mindre som krånglar. Samtidigt tycker jag att det är mycket lättare att få till en bra tur med MTB utan att tänka. En MTB runda ger bra träning, men en runda LVG kan vara en rätt meningslös runda om man inte tänker till. Att ut och cykla LVG 60-90 min i trevlighetstempo ger nog typ inget, men samma pass i skogen blir bra träning. Lägger du upp LVG passen kan det bli riktigt bra. Distanspass på LVG handlar inte om 2-3 h utan det dubbla, så det tar betydligt mer tid. Intervaller funkar så klart, men är bättre (men tråkigare) att köra på trainer. Cross är nåt helt annat som funkar på grusväg och just crossbanor, funkar inte alls på rötter och sten i skogen. Cross kan du kombinera med LVG och du kommer att köpa 2 hjulset för du kommer att tröttna på att byta däck om du vill kombinera. MTB på landsväg är bara tråkigt, men det funkar att köra grusväg om du vill ha lite enklare turer. Mitt råd??? Låna några cyklar och testa vad du tycker verkar roligast.
Link to comment
Share on other sites

Visst kan man bara byta däck på en mtb för att komma ut på landsvägen, men jag tolkade Fredriks svar som att det med "två hjulset" går lite snabbare och enklare att komma iväg dit man vill, skog eller landsväg. Tolkade kanske fel?

Jag skrev hjulset för att nestan skriva samma sak som han som rekomenderade en cyclocross.

 

Klart man bara kan bytta däck eller köra med samma däck på en mtb både i skogen och på asfalt.

 

Sen tror jag att terrängen ska vara väldigt stökig om inte en cc ska funka i stortsätt över allt.

Då tror jag vi har helt olika oppfattning om vad stökig terräng är.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga att MTB är ett klockrent köp. Långloppen på MTB är riktigt roliga och ger bra träning inför skidsäsongen.

 

Sen cyklar jag överallt med min MTB utan att byta däck. Asfalt, skog och grusväg. Har till och med tävlat i triathlon med min mountainbike med mina RocktRon däck så inte behöver man en racer för att cykla asfalt. Jag jagar väl iofs inte hastighet utan är mer intresserad av träningen det ger?

Link to comment
Share on other sites

Har till och med tävlat i triathlon med min mountainbike med mina RocktRon däck så inte behöver man en racer för att cykla asfalt. Jag jagar väl iofs inte hastighet utan är mer intresserad av träningen det ger?

Hoppas att det inte var en långdistans:) Tävla med de däcken så har man ju liksom redan kastat in alla handdukar som finns. Å andra sidan var svärmor med i ett triatlon med cykelkorg:) Det handlar väl som du säger om att ha kul.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...