Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Cykling för längdskidåkare


Nilsson Fredrik

Recommended Posts

Hoppas att det inte var en långdistans:) Tävla med de däcken så har man ju liksom redan kastat in alla handdukar som finns. Å andra sidan var svärmor med i ett triatlon med cykelkorg:) Det handlar väl som du säger om att ha kul.

Haha.. nä det var inte en långdistans. Endast 20km cykel var det på den tävlingen. Skulle ju givetvis gått fortare med en racer. Men grejen är ju att det faktiskt går att köra sådant med en MTB om man inte har sina ambitioner att placera sig bra i den tävlingen.

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa, om jag kunde svara på det:) Kanske är det tradition eller att cykellopp håller på i 4-5 h. För egen del tycker jag att när jag kör ett LVG distanspass så börjar det inte hända nåt innan ett par timmar. Alternativet är ju att köra intervaller, 4x4 fungerar utmärkt om du hittar en bra runda. Min kropp reagerar väldigt likt på MTB som längdskidor, du använder ju hela kroppen på ett annat sätt än vid LVG. Halvhårda halvlånga pass är det väl ingen som förespråkar.
Link to comment
Share on other sites

Tur att man redan tycker cykel träning är tråkigt.

Lätt att tappa sugen annars om man ska lyssna på alla dessa fantastiska råd;)

Mutatis mutandis eller vad det heter: "Du ska absolut köpa skejtskidor!" "Nej, du måste välja klassiska skidor!" Och det är bara början...

Link to comment
Share on other sites

Då tror jag vi har helt olika oppfattning om vad stökig terräng är.

Och vi kanske har helt olika uppfattningar om vad stökig terräng är bra för! Där du ser ren och vacker MTB-terräng, ser jag bara skogsstigar som egentligen borde kallas ett helvete av stenar och rötter är som gjorda för löpning (helst med orienteringsskor och en karta i handen).

 

Jag vet att jag inte ens har den nödvändiga skilickligheten och jag vill inte svälja den bittra pillern och ta mig tiden och möjligtvis så småningom bli lite duktigare, när grusvägar, kärrstigar och andra "lätta" stigar är däremot ett paradis för en cyclocrossförare - och det var just tillgången till sådana som avgjorde valet för mig.

 

Att man kan sedan åka långa eller hårda turer på asfaltvägar i grupp med samma cykel är bara plus - men en viktig sådan för mig som annars ser bara ensamma träningsstunder.

 

I facit: man bör först och främst tänka om var man kan och vill cykla och om vem man vill cykla med. Det rätta valet följer "av naturen". Man kan helt glömma alla råd om vilken typ av cykel är bäst eller möjliggör bättre sommarträning för en skidlöpare än alla andra typer!

Link to comment
Share on other sites

I facit: man bör först och främst tänka om var man kan och vill cykla och om vem man vill cykla med. Det rätta valet följer "av naturen". Man kan helt glömma alla råd om vilken typ av cykel är bäst eller möjliggör bättre sommarträning för en skidlöpare än alla andra typer!

Ja, det som är viktigt är vad man har tillgång till för terräng och vilken typ av cykling man vill bedriva.

 

Men jag skulle också säga att en mtb hardtail (eller en ritt fulldämpare) är det som är klart mest allround. Då har man möjlighet att både cykla på tekniska stigar och på asfalt.

Link to comment
Share on other sites

För egen del tycker jag att när jag kör ett LVG distanspass så börjar det inte hända nåt innan ett par timmar.

Jag syklar inte mycket på landsvägen men jag har svårt att förstå att det ska ge mindre träningseffekt att sykla på en jämn intensitet/puls i några timmar än tex träningseffekten på samma intensitet/puls under samma tid när man åker skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Jag är skeptisk till långpass på cykel för skidåkare. Som jag förstått träningsläran så ger långpass i huvudsak muskulära effekter (metabolism, mitokondrier osv) och ska därför vara grenspecifika. Man ska använda samma muskler som vid skidåkning. Det betyder rullskidor - eller möjligen cykel för skejtare.

 

Träning av hjärtats pumpförmåga, högintensiv träning, kan dock bedrivas på alla sätt som man kan få upp pulsen på. Löpning, cykel, myrklafsande, stavgång, you name it. Om man har bra teknik är t.ex. MTB i kuperad skogsterräng grymt bra. Även vid högintensiv träning får man dock muskulära effekter varför det är en fördel om den bedrivs så grenspecifikt som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa sättet att inkludera cykeln i skidåkningen tror jag är att cykla mycket kuperad terräng med MTB där man står upp så mycket som möjligt. När man står upp kopplar man ju in baksidan betydligt mer, vilket blir mer specifikt för skidåkningen. Med lite aggressiv set-up och cleatsen i mitten av foten får man också in mer baksida.

 

Annars funkar cykeln bra för återhämtningsträning när man är allmänt sliten i skid-delarna. Jag brukar dra ut på ett par timmars lugnt trampande istället för att skidträna när jag är sliten.

Link to comment
Share on other sites

Jag är skeptisk till långpass på cykel för skidåkare. Som jag förstått träningsläran så ger långpass i huvudsak muskulära effekter (metabolism, mitokondrier osv) och ska därför vara grenspecifika. Man ska använda samma muskler som vid skidåkning. Det betyder rullskidor - eller möjligen cykel för skejtare.

 

Träning av hjärtats pumpförmåga, högintensiv träning, kan dock bedrivas på alla sätt som man kan få upp pulsen på. Löpning, cykel, myrklafsande, stavgång, you name it. Om man har bra teknik är t.ex. MTB i kuperad skogsterräng grymt bra. Även vid högintensiv träning får man dock muskulära effekter varför det är en fördel om den bedrivs så grenspecifikt som möjligt.

Jag tror nog det aldrig är fel att lära kroppen mala på i ca 70%ig puls i 3+ timmar, särskilt lite kuperat så att man för pulshöjningar naturligt. Självklart hade rullskidor varit ännu bättre men väldigt sällan är det lätt att bara byta träningspass plus att man ofta har småskavanker att vila eller behöver variera för motivationen.

 

Jag tror inte det är så enkelt att VO2-max (som bäst tränas vid intervaller) är det enda hjärtat behöver. Som alla muskler måste både maxansträngning och uthållighet (t ex lånpass på lvc) tränas.

 

Men bor man med fin mtb-terräng utanför knuten så hade jag också satsat på det eftersom det som sagt går att göra både och med.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är så enkelt att VO2-max (som bäst tränas vid intervaller) är det enda hjärtat behöver. Som alla muskler måste både maxansträngning och uthållighet (t ex lånpass på lvc) tränas.

Rätta mig om jag har fel men hjärtmuskeln har "obegränsad" uthållighet. Den behöver bara styrketränas (genom högintensiv träning) för att man ska uppnå ökad slagvolym.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är så enkelt att VO2-max (som bäst tränas vid intervaller) är det enda hjärtat behöver. Som alla muskler måste både maxansträngning och uthållighet (t ex lånpass på lvc) tränas.

Rätta mig om jag har fel men hjärtmuskeln har "obegränsad" uthållighet. Den behöver bara styrketränas (genom högintensiv träning) för att man ska uppnå ökad slagvolym.

ja de e ju värdelöst om den skulle sluta fungera vid ett träningspass=)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är så enkelt att VO2-max (som bäst tränas vid intervaller) är det enda hjärtat behöver. Som alla muskler måste både maxansträngning och uthållighet (t ex lånpass på lvc) tränas.

Rätta mig om jag har fel men hjärtmuskeln har "obegränsad" uthållighet. Den behöver bara styrketränas (genom högintensiv träning) för att man ska uppnå ökad slagvolym.

ja de e ju värdelöst om den skulle sluta fungera vid ett träningspass=)

Det där är nog inget man vet riktigt säkert. Vet att Mikael Mattsson på GIH forskade på detta i sin doktorsexamen och kollade på 6 dagars multisportare om man hittade nån form av markörer som tyder på att hjärtat blir "trött". Tesen var väl iaf att även hjärtmuskeln kan bli utmattad som vanliga muskler (kanske inte riktigt lika mycket och på samma sätt dock). Men detta gäller nog bara riktigt extrema distanser och belastningar.

 

Avhandlingen var lite för svårläst för att jag skulle ta mig igenom den. :)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur låg vilopuls långdistansare har borde det väl inte vara vältränades hjärtmuskler som blir tröttast. Snarare otränade med nån sjukdom som skickar upp pulsen? Kör man en 6-dyngstävling är det väl mer matintag, fettmetabolism, skelettmuskeluthållighet och allmänt ledslitage som sätter gränserna? (Min längsta egna erfarenhet är Järnmannen i Kalmar, och då var det verkligen inte hjärta/puls som satte gränserna utan mage, lår och vader ...)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...