Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sthlm Rollerski


Folkesson

Recommended Posts

Om inte minnet sviker mig då jag cyklade ned mot Årstafältet för många år sedan så fick man bromsa rätt bra innan vägkorsningen och det fungerar ju inget bra med PU-hjul... När väl gruset försvinner kan jag ta en liten omväg hem från jobbet och testa med 3:or hur backen är.

Arrangören är en orienteringsklubb så jag är inte helt övertygad om att de har förstått att minsta lilla villavägskorsning måste ha en funktionär.

Jag är nog som v-peter lite tveksam till banan. Även om jag bodde i Årsta många år' date=' så är jag inte jättehemma på alla nya krumbukter som blivit på senare tid. Men jag kommer vid tillfälle åka med 2-or/3-or för att avgöra om det är värt risken med PU-hjul. Nog är det backe från Stureby-hållet och över bron och ner. Sen är jag inte riktigt med på hur de menar att man ska åka vid Gullmarsplan. (Å vi som tog bort vår lilla backe ner mot Björkviks Brygga efter lite kritik! Där har man ju en helt platt bussvändplats å ta till ;))[/quote']

Det är alltså den här sträckan vi pratar om nu?

 

http://kartor.eniro.se/m/ndDxc

 

Vi får helt enkelt skicka ut en testpilot å det snaraste! Hade jag bott kvar i Tullinge hade jag åkt förbi där till jobbet imorgon men tyvärr har jag lite längre dit nu. Jag har dock svårt att se att det skulle vara någon större fara så länge de stoppar korsande trafik men jag har aldrig åkt/cyklat just på den vägsträckan så kan inte uttala mig säkert. Har iaf svårt att tro att den backen skulle vara lika brant/hög som Björkvik, och jag tycker att det är synd att backen är borta från Värmdörullen!

Ja det är väl ett av några frågetecken jag har på banan. Men jag kommer försöka åka efter kartan så småningom, så kanske jag blir klokare. Men "Gullmars" är jag nog lika fundersam över, men jag kanske inte är klar över hur de tänker där. Sedan får jag se om det kan vara småknix i övrigt på banan.

 

Som jag ser det är väl problemet om det dels är nedförsbacke och sedan ytterligare någon svårighet, såsom vägövergången mot Årsafältet. Men jag lovar att komma med kommentarer när jag tittat lite noggrannare på banan. (Vi får väl lägga någon klubbträning där vad det lider, om ingen annan har lust att vara Ekis "testpilot" innan dess.)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 224
  • Created
  • Last Reply
Kan man åka som långsam motionär (typ startled 7-9)? PU hjul är uteslutet (jag skulle slå ihjäl mig). Får i så fall köpa 2or (kör annars med 4or).

4:or och startled nio...... du borde hata rullskidor inte vilja åka mer. :).

 

Köp tvåor och det blir kul på riktigt. ...

Link to comment
Share on other sites

men man tävlar väl inte på snabba hjul för att kunna bromsa. Det är ju bara ösa på i full fart som gäller :)

Men har man ungar som väntar hemma är det inte säkert man vill ösa för fullt, eller hur?

Även den bäste kan ramla, och det är inte så skoj (att ta reda på resultatet) när det går i över 50 på asfalt!

Link to comment
Share on other sites

men man tävlar väl inte på snabba hjul för att kunna bromsa. Det är ju bara ösa på i full fart som gäller :)

Men har man ungar som väntar hemma är det inte säkert man vill ösa för fullt' date=' eller hur?

Även den bäste kan ramla, och det är inte så skoj (att ta reda på resultatet) när det går i över 50 på asfalt![/quote']

Håller med! Du är klok du ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju allvarliga vurpor rätt ovanligt på tävlingar eller hur?

Så man behöver inte skrämma upp folk i onödan.

Jag har kraschat själv i 30 knyck då en sten fastnade i hjulet. Och ja det är inte skönt, följden var rejäla skrapsår, trasiga kläder, pjäxor. Led i någon vecka eller två.

Nu ramlade jag på uppvärmningen till en tävling. Men jag körde tävlingen iallafall.

Skrapsår läker.

Som sagt allvarliga olyckor är extremt ovanligt inom rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Är det klart om tex backen ned mot Årstafältet går på cykelvägen eller på bilvägen? I det senare fallet är det inga problem, men gäller det cykelvägen blir det knepigt när man kommer ned till korsningen . Höll på att bli en incident där med 2or en gång kommer jag ihåg.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Klart du ska åka zäta. Men skaffa du 2or även t träning.

 

lekte lite m tanken åka detta lopp o bla inför det skaffa pu. Men är d asså svårare ploga m pu?

Japp' date=' mycket svårare. Du kommer nog att dö! ;)[/quote']

råkade köpa mig ngra pu hjul igår och inför testturen tecknade jag upp min livförsäkring;

 

men inte var det ngra problem ploga med PU. - Ska det vara det? - kanske var det ett par vanliga billiga 2:or de lackat gul/orangea - har jag blivit lurad?

 

fast de var väl runt 15/20 sek snabbare på 750 m intervaller än mina ski-go (carbon 2012) hjul.

 

 

det var kanske lite "tyngre" få ut skidorna i plog / få sladd på dem, pga mjukare hjul / bättre fäste? - men som sagt ngra problem bromsa hyffsat redigt på detta sätt tycker jag inte det var.

 

 

Även vadbromsen funkade utmärkt med PU. SÅ om jag åker denna tävling kommer jag ala formel 1 bromsa mig förbi er in i kurvorna. (att staka förbi kan jag väl glömma...)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Synd synd synd.

 

tycker iofs inte de e så kul på pu, det går för fort o är för lute motstånd. 2or på gränsen till för snabba om de e varmt.

skulle tveklöst föredra tävla på 2/3or, som rullar lika för alla...

 

Skåningen uttrycker det så rätt o väl.

 

tål att upprepas; synd synd synd

Link to comment
Share on other sites

Hoppar också av. Jag vill tävla inte joxa

Vill inte tävla på 2or' date=' alltid surt efteråt, har du lyckats med rullet är det svårt att glädjas, har du misslyckats är det ännu surare...., samt allt jox och test och vad är ok och inte....BUU för tävling på tvåor.[/quote']

Kan bara hålla med.

MEN, då kan jag låna din uppsättning från Alliansloppet RS? :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppar också av. Jag vill tävla inte joxa

Vill inte tävla på 2or' date=' alltid surt efteråt, har du lyckats med rullet är det svårt att glädjas, har du misslyckats är det ännu surare...., samt allt jox och test och vad är ok och inte....BUU för tävling på tvåor.[/quote']

Kan bara hålla med.

MEN, då kan jag låna din uppsättning från Alliansloppet RS? :)

MEN RS körde inte på 2er! ;)

I Norge och jag förmodar på denna tävling ska gummit vara stämplat med 2or.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...