Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kolhydrater sliter på kroppen -förkortar livet!?


skid_åkare

Recommended Posts

Lyssnade på http://play.radio1.se/catchup/7279

 

Där temat var åldrandets gåta och den sakkunnige slog med bestämdhet fast att i alla fall en sak som i princip alla var överrens om, när det gäller vad som är dåligt att äta ur perspektivet få ett långt liv, var kolhydratrik kost.

 

 

Är det "farligt" för "alla" att äta kolhydratrik kost, även om man bränner dom lika fort som man stoppat i sig dom eller ligger "farligheten" i att personer som knappt rör sig sitter och frossar i sig för mycket/fel mat??

Link to comment
Share on other sites

Just åldrandet tog de upp i ventenskapensvärld för någon vecka sen. Kommer dock inte ihåg om det va kolhydrater som va största boven eller ej, tror de gick mer in på fastande.

 

http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11

I de programmet va de som jag förstod protein som var den stora boven... och hög ämnesomsättning överlag..

Grejen va att fasta typ 2dagar lite då och då...

 

http://coltingblogg.com/2013/01/09/antligen-har-korttidsfastan-slagit-igenom/

Link to comment
Share on other sites

Jadu, det finns många där ute som "med bestämdhet vet" saker när det gäller kost.

Här finns lite balans att finna i kostdebatten, http://traningslara.se/varfor-fett-gor-dig-fet/

Läst artikeln själv ens?

 

Summering

 

April April!! Ja, hela detta inlägget är ett skämt. Det är inte ett skämt på det sättet att jag ljugit rakt ut. Till alla påståenden som jag gjort med efterföljande referens så stämmer det jag skrev i meningen innan referensen. Inte heller har jag skrivit om något av de citat jag har med i texten utan allt är återgivet precis så som författaren till respektive artikel har uttryckt sig.

Link to comment
Share on other sites

Jadu' date=' det finns många där ute som "med bestämdhet vet" saker när det gäller kost.

Här finns lite balans att finna i kostdebatten, http://traningslara.se/varfor-fett-gor-dig-fet/[/quote']

Läst artikeln själv ens?

 

Summering

 

April April!! Ja, hela detta inlägget är ett skämt. Det är inte ett skämt på det sättet att jag ljugit rakt ut. Till alla påståenden som jag gjort med efterföljande referens så stämmer det jag skrev i meningen innan referensen. Inte heller har jag skrivit om något av de citat jag har med i texten utan allt är återgivet precis så som författaren till respektive artikel har uttryckt sig.

Ja, visst är det bra balans? :)

 

Fast länkarna överst i artikeln är inget aprilskämt och väl värda att läsa.

Link to comment
Share on other sites

Jadu, det finns många där ute som "med bestämdhet vet" saker när det gäller kost.

Jo, jag vet.

 

Själv är jag ganska oinsatt, men det som fick mig att lystra till var att den sakkunnige verkade hyfsat påläst och framförallt med mer eller mindre självklarhet slog fast att i princip alla vet att en kolhydratrik kost sliter hårt på kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Det jag uppfattade av Vetenskapens världs inslag var att en lågt kaloriintag gav ett längre liv. Detta kunde man uppnå på olika sätt, fasta längre perioder (4-5dagar) eller kortare perioder men oftare, eller helt enkelt äta mindre kalorier.

 

Men man kan nog trampa ner sig i internetträsket rejält och hitta både det ena och det andra vad gäller kostrekommendationer. Men det är väl egentligen jäkligt enkelt, äter du mer kalorier än du förbränner blir du tjock, blir du tjock ökar risken för en rad sjukdomar och risken att dö i förtid (vad nu förtid är) stiger. Försöker leva efter den enkla devisen att äta "normal" mat. En blandad kost där fokus ligger på råvaror av kvalitet och i säsong. Vägrar stoppa i mig kosttillskott eller vitaminer. "Tallriksmodellen" är mycket effektiv. Sen får vi se hur gammal jag blir :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag vet.

 

Själv är jag ganska oinsatt, men det som fick mig att lystra till var att den sakkunnige verkade hyfsat påläst och framförallt med mer eller mindre självklarhet slog fast att i princip alla vet att en kolhydratrik kost sliter hårt på kroppen.

Retorik är effektivt!

Jag har läst en hel del runt kost och hört många argument. Själv har jag nog slagit fast att det i princip är hopplöst att skilja ut de som har något vettigt att säga från de som inte har det.

Link to comment
Share on other sites

Okej, i mina öron lät det lite som ett fastslaget faktum. Därav nyfikenheten.

 

Har nog fö samma inställning som dig och stefan. Med andra ord äta normal mat och vara lite skeptisk till det man hör och läser.

 

 

Men kan tillägga att även killen i inslaget, jag länkade till, är inne på att kortare perioder av fasta är bra ur perspektivet leva länge.

Link to comment
Share on other sites

Man får inte äta kolhydrater och man får bara äta ett halvt kilo kött i veckan. Då infinner sig frågan vad man får äta? Bönor och olivolja?

 

Att en stor ämnesomsättning skulle vara farligt låter också trist. Det enda jag kan göra för att minska ämnesomsättningen är att sluta träna. Men hellre leva onyttigt och träna än att gå hungrig när man är så lyckligt lottad att man har råd med mat.

Link to comment
Share on other sites

Det jag uppfattade av Vetenskapens världs inslag var att en lågt kaloriintag gav ett längre liv. Detta kunde man uppnå på olika sätt, fasta längre perioder (4-5dagar) eller kortare perioder men oftare, eller helt enkelt äta mindre kalorier.

 

Men man kan nog trampa ner sig i internetträsket rejält och hitta både det ena och det andra vad gäller kostrekommendationer. Men det är väl egentligen jäkligt enkelt, äter du mer kalorier än du förbränner blir du tjock, blir du tjock ökar risken för en rad sjukdomar och risken att dö i förtid (vad nu förtid är) stiger. Försöker leva efter den enkla devisen att äta "normal" mat. En blandad kost där fokus ligger på råvaror av kvalitet och i säsong. Vägrar stoppa i mig kosttillskott eller vitaminer. "Tallriksmodellen" är mycket effektiv. Sen får vi se hur gammal jag blir :)

Du får stå för det kloka och sansade, som alltid när du sätter fingret på kärnan. Jag har alltid förespråkat kostcirkeln och jag lever gott efter den.. Förvisso kan jag utöka mängden kolhydrater när jag är ute på långpass, jag ökar däremot protein-intaget när jag kör styrka.

 

Tyckte vetenskapens värld program om fasta med mera var bara ett sammelsurium av korta trådar...Dem belyste depressionen i USA mitten på 30-talet och drog en slutsats om att människorna som levde du under den perioden förlände livet. Eeh? Var det hela sanningen av den perioden. Teorin om att samhället i stort utvecklades efter en kris borde ju också haft en betyande inverkan...

 

Nu dissar jag inga människor som fastar, långt därifrån. Men jag har ingen direkt övertro på det förhållningssättet till mat heller...

Link to comment
Share on other sites

Angående tallriksmodellen så vill nu grundaren plocka bort potatisar (eller kolhydrater) från tallriken.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tallriksmodellen-doms-ut-av-grundaren-britt-marie-dahlin_8077146.svd

Läser man ingressen så står: "Livsmedelsverkets 37 år gamla budskap måste ändras eftersom vi rör oss mindre och övervikten ökar"

 

Jag rör på mig rätt mycket och lider inte heller av övervikt så jag äter kolhydrater. Mitt fokus ligger på att undvika skit. Light produkter är skit, kosttillskott är skit osv. Jag är långt ifrån renlärig men tycker jag klarar mig rätt bra. Om jag sedan blir 87, 94 eller 115 år är inte det som driver mig. Gissar att de allra flesta på detta forumet har ungefär samma inställning. Vi gillar att träna, vi vill prestera bra och vi vill må bra. En stor fördel med att träna är att det går att äta mer och gott, t.o.m dricka några bira :)

 

Men valet är alltid ens eget. Jag dömer ingen och vill inte pracka på någon annan mitt sätt att leva. Just det där "pracka på" är det jag stör mig mest på när många företag, dietister, experter mm så tvärsäkert uttalar sig. Jag tappar då snabbt intresset när de i nästan frikyrklig övertygelse förkunnar olika metoder. Bara jag ser en bild på Ola Lauritzon får jag ett begär efter en rejäl portion pasta.

 

3500 Kcal in, 3000 Kcal kalorier ut kommer ofelbart ge övervikt. Oavsett om de extra 500 Kcal kommer från kolhydrater, protein eller fett.

Link to comment
Share on other sites

Angående tallriksmodellen så vill nu grundaren plocka bort potatisar (eller kolhydrater) från tallriken.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tallriksmodellen-doms-ut-av-grundaren-britt-marie-dahlin_8077146.svd

Läser man ingressen så står: "Livsmedelsverkets 37 år gamla budskap måste ändras eftersom vi rör oss mindre och övervikten ökar"

 

Jag rör på mig rätt mycket och lider inte heller av övervikt så jag äter kolhydrater. Mitt fokus ligger på att undvika skit. Light produkter är skit' date=' kosttillskott är skit osv. Jag är långt ifrån renlärig men tycker jag klarar mig rätt bra. Om jag sedan blir 87, 94 eller 115 år är inte det som driver mig. Gissar att de allra flesta på detta forumet har ungefär samma inställning. Vi gillar att träna, vi vill prestera bra och vi vill må bra. En stor fördel med att träna är att det går att äta mer och gott, t.o.m dricka några bira :)

 

Men valet är alltid ens eget. Jag dömer ingen och vill inte pracka på någon annan mitt sätt att leva. Just det där "pracka på" är det jag stör mig mest på när många företag, dietister, experter mm så tvärsäkert uttalar sig. Jag tappar då snabbt intresset när de i nästan frikyrklig övertygelse förkunnar olika metoder. Bara jag ser en bild på Ola Lauritzon får jag ett begär efter en rejäl portion pasta.

 

3500 Kcal in, 3000 Kcal kalorier ut kommer ofelbart ge övervikt. Oavsett om de extra 500 Kcal kommer från kolhydrater, protein eller fett.[/quote']

Jag tycker att dietister och ultrasportare och vilka det än må vara får pracka på bäst de vill och så får man avväga och ta till sig det man vill. Dock är jag rabiat emot att staten ska gå ut med påbud. För när staten, i form av t.ex. Livsmedelsverket, säger något blir det lätt tolkat som just påbud snarare är råd. Staten har f.ö länge förespråkat just kolhyrater och light-produkter.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att dietister och ultrasportare och vilka det än må vara får pracka på bäst de vill och så får man avväga och ta till sig det man vill. Dock är jag rabiat emot att staten ska gå ut med påbud. För när staten, i form av t.ex. Livsmedelsverket, säger något blir det lätt tolkat som just påbud snarare är råd. Staten har f.ö länge förespråkat just kolhyrater och light-produkter.

Håller med dig. Ta bara vaccineringen mot svininfluensa!

 

Det är en enorm "geschäft" kring allt vad gäller hälsa (och det mesta annat också.....). I veckan kunde man läsa om ett kosttillskott som inte verkade helt nyttigt, har för mig det hette Craze. Det verkar sålt som smör i solsken och på TV intervjuades en vanlig "Svenne banan" i 25 års åldern. Killen såg inte direkt vältränad ut men käkat just Craze. Och han är långt ifrån ensam om att lägga stora pengar på smörja i någon form av jakt på snabba resultat. Exemplen är många och när t.o.m halvfigurer som Katarina Zytomierska figurerar som tränings- och hälsoprofiler slår man sig för pannan.

 

Det svåra är att själv avgöra vad som är bullshit eller inte. Det kräver att man på något sätt sätter sig in i frågorna och det går tvärs emot "quick fix" tänket som många, även jag ibland, är slavar under. Om vi var smartare konsumenter skulle inte hästkött finnas i lasagnen för ingen skulle köpa en färdig lasagne. Vi skulle inte ha skit som "Gourmet mörad fläskytterfilé" på hyllorna där man på innehållsförteckningen kan läsa "Kött 96%" för vi skulle fundera vad de andra 4% är för något.

 

Men som sagt, var och en får göra sina egna val. Tycker man att LCHF funkar så är det väl kanon eller om man tycker att kolhydrater är en del av näringsintaget så käkar men kolhydrater. När vi alla möts i helvetet (eller himmlen för den som skött sig) kan vi jämföra facit :D

Link to comment
Share on other sites

Angående tallriksmodellen så vill nu grundaren plocka bort potatisar (eller kolhydrater) från tallriken.

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tallriksmodellen-doms-ut-av-grundaren-britt-marie-dahlin_8077146.svd

Läser man ingressen så står: "Livsmedelsverkets 37 år gamla budskap måste ändras eftersom vi rör oss mindre och övervikten ökar"

 

Jag rör på mig rätt mycket och lider inte heller av övervikt så jag äter kolhydrater. Mitt fokus ligger på att undvika skit. Light produkter är skit' date=' kosttillskott är skit osv. Jag är långt ifrån renlärig men tycker jag klarar mig rätt bra. Om jag sedan blir 87, 94 eller 115 år är inte det som driver mig. Gissar att de allra flesta på detta forumet har ungefär samma inställning. Vi gillar att träna, vi vill prestera bra och vi vill må bra. En stor fördel med att träna är att det går att äta mer och gott, t.o.m dricka några bira :)

 

Men valet är alltid ens eget. Jag dömer ingen och vill inte pracka på någon annan mitt sätt att leva. Just det där "pracka på" är det jag stör mig mest på när många företag, dietister, experter mm så tvärsäkert uttalar sig. Jag tappar då snabbt intresset när de i nästan frikyrklig övertygelse förkunnar olika metoder. Bara jag ser en bild på Ola Lauritzon får jag ett begär efter en rejäl portion pasta.

 

3500 Kcal in, 3000 Kcal kalorier ut kommer ofelbart ge övervikt. Oavsett om de extra 500 Kcal kommer från kolhydrater, protein eller fett.[/quote']

Jag tycker att dietister och ultrasportare och vilka det än må vara får pracka på bäst de vill och så får man avväga och ta till sig det man vill. Dock är jag rabiat emot att staten ska gå ut med påbud. För när staten, i form av t.ex. Livsmedelsverket, säger något blir det lätt tolkat som just påbud snarare är råd. Staten har f.ö länge förespråkat just kolhyrater och light-produkter.

+1

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle inte ha skit som "Gourmet mörad fläskytterfilé" på hyllorna där man på innehållsförteckningen kan läsa "Kött 96%" för vi skulle fundera vad de andra 4% är för något.

Jag funderar varje gång då jag är och handlar i butikerna när det står fläskytterfile vid disken. Hur lyckas man döpa om "biffen" till ytterfile, fläskharre mm. Dessutom är det kött från snabbväxande djur med extremt lite inväxt smakrikt fett.

Link to comment
Share on other sites

Just det där "pracka på" är det jag stör mig mest på när många företag, dietister, experter mm så tvärsäkert uttalar sig. Jag tappar då snabbt intresset när de i nästan frikyrklig övertygelse förkunnar olika metoder. Bara jag ser en bild på Ola Lauritzon får jag ett begär efter en rejäl portion pasta.

Fast underlaget till tråden var ju inte direkt ett expressen-löp typ "Kaffedrickare drabbas av stroke" alt. "så undviker du stroke med kaffemetoden".

 

Vi lever ju trots allt längre och längre och en stor del av den ökade livslängden får man väl ändå tillskriva utveckling och ökad kunskap, där ett av områdena är kosten, så det är väl lite dumt att helt bomma igen dörren för allt som inte handlar om "tallriksmodellen"..!?

Link to comment
Share on other sites

Du får stå för det kloka och sansade, som alltid när du sätter fingret på kärnan. Jag har alltid förespråkat kostcirkeln och jag lever gott efter den.. Förvisso kan jag utöka mängden kolhydrater när jag är ute på långpass, jag ökar däremot protein-intaget när jag kör styrka.

 

Tyckte vetenskapens värld program om fasta med mera var bara ett sammelsurium av korta trådar...Dem belyste depressionen i USA mitten på 30-talet och drog en slutsats om att människorna som levde du under den perioden förlände livet. Eeh? Var det hela sanningen av den perioden. Teorin om att samhället i stort utvecklades efter en kris borde ju också haft en betyande inverkan...

 

Nu dissar jag inga människor som fastar, långt därifrån. Men jag har ingen direkt övertro på det förhållningssättet till mat heller...

Det finns ganska gedigen vetenskaplig forskning som påvisar betydande hälsoeffekter vid olika former av fasta.

Link to comment
Share on other sites

Fast underlaget till tråden var ju inte direkt ett expressen-löp typ "Kaffedrickare drabbas av stroke" alt. "så undviker du stroke med kaffemetoden".

 

Vi lever ju trots allt längre och längre och en stor del av den ökade livslängden får man väl ändå tillskriva utveckling och ökad kunskap, där ett av områdena är kosten, så det är väl lite dumt att helt bomma igen dörren för allt som inte handlar om "tallriksmodellen"..!?

Nej, jag bommar inga dörrar och läser gärna forskning. Vi ska dock veta att sett ur ett mänskligt perspektiv så är 6-8 år ingenting och tex LCHF är jag i alla fall fundersam till.

Men fakta är att vi blir äldre. Är dock inte övertygad om att det beror på vår smarta kosthållning. Är det inte så att läkarvetenskapen vad gäller mediciner, behandling och tillgång till läkarvård som är det som gör att vi blir äldre. I kombination att vi inte har ett lika slitsamt liv som förr i tiden?

 

Men du har rätt, vi ska forska, testa och utvärdera och dra lärdomar därav.

Link to comment
Share on other sites

Jadu, det finns många där ute som "med bestämdhet vet" saker när det gäller kost.

Här finns lite balans att finna i kostdebatten, http://traningslara.se/varfor-fett-gor-dig-fet/

Mycket intressant och jag håller med om att det blir bättre balans i debatten på detta vis. Kanske som vi gör på skidforum i heta frågor som stålsickling. Om det bara vore jag som uttalade mig på min tråd med min begränsade kunskap och erfarenhet så skulle det bli väldigt ensidigt men tack vare att så många andra personer med andra erfarenheter och kunskaper kan bemöta olika argument så blir det förhoppningsvis på sikt bättre balans och kanske tom. en dag det konvergerar mot något de flesta av oss kan enas kring. Jag själv tycker numera att jag mycket bättre FÖRSTÅR hur preparering av skidor med vallning/stenslipning/borstning fungerar än jag gjorde under tiden detta var det enda sanna för mig (= större delen av mitt vuxna liv). Då funderade jag inte så mycket, jag bara gjorde så.

I detta fall finner jag det dock märkligt att man med i stort sett samma dataunderlag kan komma till så olika slutsater. En sanning verkar ju i varje fall vara att oberoende av metod så finns det de som lyckas och andra om inte lyckas och genom att välja ut lämplig individ så kan veckotidningarna plädera för vilken metod som helst och sälja nya upplagor. Jag har läst igenom allt som skrivits ovan men orkar inte gå igenom alla felaktigheter som gjorts i slutledningar rent statistiskt och logiskt.

En av författarna har för övrigt en titel som jag aldrig hört förut: Civilingenjör (minus en omtenta)

Gissningsvis är kvarvarande omtenta i statistik eller motsvarande matematikrelaterat ämne.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...