Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kolhydrater sliter på kroppen -förkortar livet!?


skid_åkare

Recommended Posts

Jag tycker ni missat det intressanta med fasta och med tvdokumentärerna som varit, och de eventuellt nya rönen.

 

Man har länge känt till att möss och andra djur som lever på ngt som likanar en svältkost lever längre än djur som får konstant tillgång och i normala eller stora mängder föda. Djuren på svältkost växer till sig betydligt längsammare och blir betydligt mindre men lever längre, upp till dubbla åldern för möss.

 

Det finns en liten människosläkt som lider av en ovanlig genetisk mutation som gör att de växer långsamt och inte blir mycket längre än ca 130 cm. Gemensamt för de med mutationen är att de är mycket motståndskraftiga mot åldersrelaterade sjukdomar som normalt tar kål på oss från 60 år och uppåt. De röker äter fet mat och bryr sig inte om hälsa men ingen av dem dör i lungcancer ändå.

 

Så vad är det intressanta? Jo det verkar som att man upptäckt att cellerna som normalt jobbar med att kopiera sig eller dela sig, kan om kroppen hamnar i ngt som tillfälligt eller varaktigt är i ett svältlikannade läge, gå in i ett annat "mode" då cellen istället för att duplicera sig, börjar fokusera på att reparera sig. Detsamma har tydligen visats med hjärnceller. Denna reparationsprocess leder till en massa positiva effekter, bl a längre liv!!! Låter i alla fall mycket intressant på papperet.

 

Mitt egen analys av detta är att det inte låter orimligt. Idag har vi konstant tillgång till föda, i alla fall i väst. Mycket troligt så har detta bara gällt de senaste 100 åren för delar av världen, och för de flesta människor innan dess har tillgången till föda varit oregelbunden. Detsamma gäller säkerligen för de flesta andra djurarter. Ibland massor med föda, ibland ont om föda. Troligtvis har detta varit relativt oregelbundet. För mig låter det rimligt att kroppens eller cellernas processer kan vara programmerade att fungera olika vid dessa olika lägen. När vi inte låter vår kropp svälta lite då och då, vilket i princip alltid har hänt under människans tid på jorden och även andra djurarter, så kanske risken finns att vi går miste om en viktig reparationsprocess.

 

Orkar inte leta rätt på länkar o artiklar nu om detta. Ngn som vill hjälpa mig att styrka detta eller sänka resonemanget?

 

Dags att börja festa! Jag menar fasta! Eller hur! :-)

 

Krippe

Link to comment
Share on other sites

Det finns en liten människosläkt som lider av en ovanlig genetisk mutation som gör att de växer långsamt och inte blir mycket längre än ca 130 cm. Gemensamt för de med mutationen är att de är mycket motståndskraftiga mot åldersrelaterade sjukdomar som normalt tar kål på oss från 60 år och uppåt. De röker äter fet mat och bryr sig inte om hälsa men ingen av dem dör i lungcancer ändå.

Såg någon dokumentär om dessa för nåt år sedan. Det är väl t.o.m. så att "tack vare" denna mutation kan de omöjligt få cellförändringar (ex. cancer). Forskarna var minst sagt ganska intresserade av dessa människor.

 

För mycket dåliga kolisar är säkert väldigt dåligt men jag tror på att en stor bov definitivt är alla märkliga tillsatser vi får i oss idag.

 

Jag har mycket svårt att tänka mig äta 500kcal/dag. Även om man nu skulle leva nåt år till vette tusan om det skulle vara värt att plåga sig igenom en eller flera faste-dagar. Å andra sidan är det säkert en vanesak. Det skulle då utan tvekan bli sparsamt med aktivitet de dagarna.

Link to comment
Share on other sites

Såg någon dokumentär om dessa för nåt år sedan. Det är väl t.o.m. så att "tack vare" denna mutation kan de omöjligt få cellförändringar (ex. cancer). Forskarna var minst sagt ganska intresserade av dessa människor.

 

För mycket dåliga kolisar är säkert väldigt dåligt men jag tror på att en stor bov definitivt är alla märkliga tillsatser vi får i oss idag.

 

Jag har mycket svårt att tänka mig äta 500kcal/dag. Även om man nu skulle leva nåt år till vette tusan om det skulle vara värt att plåga sig igenom en eller flera faste-dagar. Å andra sidan är det säkert en vanesak. Det skulle då utan tvekan bli sparsamt med aktivitet de dagarna.

Det är därför det finns andra fastemetoder som är enklare att följa. Många som tränar kör på 16/8-varianten. Dvs du fastar 16 h per dygn och har ett ätfönster på 8 h. I princip innebär det att du hoppar över frukosten.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...