Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rossignol Delta Course Classic - Erfarenheter?


Ccolac

Recommended Posts

Hej, jag har sökt lite på forumet och inte hittat så mycket angående denna skida. Jag har fått erbjudande att köpa denna skida, Xcelerator bindning samt Ross X10 pjäxa till vad jag tycket är ett bra pris.

 

Men min fråga är om det är någon som har denna skida och vad ni tycker om den, jag har åkt en del skidor när jag var yngre (15år sedan) har väll aldrig lagt av men de senaste åren har det blivit ngn kilometer då och då med barnen. Tanken är att det from nästa vinter skall bli en satsning och försöka åka en hel del.

Kan denna skida vara för avancerad för mig? Min teknik är nog inte den bästa.

 

Den klarade sig väldigt bra i följande test:

http://www.xc-ski.de/1270--langlaufski_test.html

Link to comment
Share on other sites

Jag åker på de skidorna men är ingen expert med stor erfarenhet av olika skidor. Har kört ett öppet spår och ett Vasalopp på dem. Det skall väl vara i princip samma skida som deras toppmodell X-IUM men väger 100g mer.

 

Då mitt egna "Vasaloppspaket" från Fischer blev fullständigt utdömda efter en test i en skiselector (av konstruktören till maskinen) dagen innan ÖS förra året tyckte butiken synd om mig och erbjöd mig att låna ett par nya skidor av dem. Det blev just ett par Delta och där de efter lite letande fick fram ett par med en spannkurva som skulle passa mig perfekt. Det fanns en anledning varför jag aldrig fick till nåt fäste med de gamla skidorna, det var grym skillnad i känslan med Rossignolen. Jag köpte därför dessa (till bra pris) och väl tillbaka i Skåne kunde jag reklamera de utdömda skidorna.

 

Jag är mer av en stakåkare än nån med bra teknik men har svårt att tro att de skulle vara för avancerade för dig. Åkte mitt första Vasalopp (ÖS) på 7.13 på Delta och hade jag bara stannat för att valla om direkt vid andra kontrollen (inget fäste) istället för att åka ända till Evertsberg hade jag säkerligen gått under 6.30

 

Jag har hört andra som pratat gott om dessa skidor men som vanligt är det ju viktigast att hitta en skida som passar dig perfekt. Alla exemplar har olika egenskaper. ...... och köp inte Skidorna i nån stor sportbutik med personal som inte har tillräcklig kunskap om skidor!

Link to comment
Share on other sites

Har Delta Course, med klassiskt är som alltid det primära att spannet passar, det är eg bara om de är för styva som det blir "avancerat". Vet du att spannet passar (vilket ju låter lite osäkert när det du skriver låter som att nån har fixat ett paket åt dig, har de mätt upp dem i en skiselector/eikermålen åt dig eller är det nåt sista överblvet par?) så finns det inget negativt att säga 100 gram mer än xium och samma belag. Mina är nog snäppet för mjuka men jag undviker stakarspår så det gör inte så mkt.
Link to comment
Share on other sites

Nejdå det är inget sista par erbjudande, jag får dom "utprovade" i en Skiselector - köper av VasaCenter i Transtrand. Ingen som har ngt att säga om X-10 pjäxorna? Men det är säker som alla andra skor, dom skall sitta bra på foten så blir det nog bra i långa loppet.

 

Tack för svaren - känns som jag inte behöver oroa mig över kvaliteten på prylarna

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...