Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidåkning vs löpning


senmathal

Recommended Posts

Jag tycker att jag fått upp flåset ganska skapligt enligt mina förutsättningar på skidorna i vinter. Nu när snön försvinner med rasade fart såg jag ingen annan råd än att ta fram löparskorna och springa en mil istället. Efter att ha åkt både tre och fyra mil på skidor i vinter tänkte jag att det skulle vara lätt som en plätt men ack vad jag tog fel. Det blev en halvmil och ben och vader kändes tunga som bly och knäna kändes inte heller bra sista biten.

 

Är det någon fler som delar den här erfarenheten? Jag är egentligen inte helt ovan att springa utan har väl egentligen haft ganska lätt för det med min lättviktarkropp. Läste någon, kanske var det Oskar Svärd, som rekommenderade att springa regelbundet även på vintern. Detta kanske för att det ska vara lättare att komma igång till barmarksträningen. Brukar ni göra det? Tycker själv att det är ungefär 7,3 gånger så roligt att åka skidor mot att springa men ville ändå springa lite innan jag plockar fram rullisarna.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Om inte annat kommer rullskidorna att kännas väldigt roliga när man har löptränat innan och inte kommer direkt från snön. Nu hoppas jag i och för sig att kunna göra ett sista skidpass på lördag. Det största problemet med det är nog förmodligen vägen fram till skidspåret.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Korta rundor! 15-20 min en gång i veckan genom hela vintern och sen 20-30 min 3-4 gånger -> 5-6 gånger i veckan tills det är så varmt och otjälat att man kunde springa barfota, dvs sista veckan i april eller första veckan i maj. Bra form, lite fartlek eller mini-intervaller.

 

Sen blir det ett ryck: 45-50 min (snabb löpning eller intervaller) 2-3 gånger i veckan, 60-70 min (myslöpning) 2 gånger och ett långpass (2 h ->3 h, 5 min/5 min löp/gång -> 5 min/1 min) en gång i veckan.

 

Brukade funka utmärkt och räcka till hyfsat bra resultat (1.2x, 2.5x-3.0x) på HM (i mitten av juni) och på M (i början av augusti).

 

(Men nu har jag blivit en gammal man som älskar sin kolfiberhoj mer än sina löpskor...)

Link to comment
Share on other sites

Nej :) Jag pinnade på bra på min första löprunda (8km) på 4,5 månad i förrgår, även om jag hade svår ångest inför att växla över från gång till första löpsteget. Dock var det i går väldigt obehagligt för mina lår nedför trappor eller där det överhuvudtaget var negativ lutning.

 

Underhållslöpning skippade jag redan förra vintern utan några problem. Visst hade jag kunnat vara snabbare med bättre underhållen löpapparat men jag bryr mig inte, huvudsaken att man får flåsa. Löpning håller jag f.ö. kort och intensivt för jag blir fort uttråkad. Väntar otåligt på att gruset och sanden ska sopas från vägarna så man kan börja rulla.

Link to comment
Share on other sites

Löpning är brutal, du får ingenting gratis. På skidor kan man med god teknik glida fram och se ut som värsta proffset. I löpning funkar det i max 200m innan verkligheten är ikapp och man ser ut som den simpla motionär man är.

 

Har kört några pass nu, 2st intervallpass med 500m intervaller för att plåga upp farten, 1 långpass på 2h och några varianter av tröskelpass/A2 pass men det är fortfarande tungt och jävligt. Och ont får man också. Stel i ben, ont i ländrygg och ständigt strama baksidor lår. Måste nog köpa några nya dojjor eller nått för att få förnyad inspiration :)

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att löpning och skidor kompletterar varandra, det "tar" olika på kroppen (förutom att bägge ger kondition), och av samma anledning blir det ofta kämpigt i övergången skidor/löpning.

Tävlar själv MKT i löpning och mitt bästa råd är helt enkelt:

Håll igång löpningen året runt!

Just löpning upplever jag mycket som färskvara-man lägger fort av sig så det gäller att ha en kontinuitet i det.

Link to comment
Share on other sites

Löpning är brutal, du får ingenting gratis. På skidor kan man med god teknik glida fram och se ut som värsta proffset. I löpning funkar det i max 200m innan verkligheten är ikapp och man ser ut som den simpla motionär man är.

Tyvärr helt sant. Försökte se lite spänstig ut idag på en av mina sällsynta löprundor men insåg snart det lönlösa i det.

Link to comment
Share on other sites

Löpningen är enligt mitt sätt o se på de oerhört viktig! 2 stora anledningar+ att de e kul!

 

1. Konditionsmässigt är de inte mycket som slår löpning i kuperad eller tung terräng. Får en annan hårdhet i benen än av rullskidor..

 

2. De säsonger jag inte kunnat springa tillräckligt så har de hämmat skidåkningen på de sättet att spänsten i diagonalsteget har tappats.. Detta är viktigt!

 

Så ni som bara åker rull! Ut o spring! Om ni inte bara stakar på vintern me...

Link to comment
Share on other sites

Löpningen är enligt mitt sätt o se på de oerhört viktig! 2 stora anledningar+ att de e kul!

 

1. Konditionsmässigt är de inte mycket som slår löpning i kuperad eller tung terräng. Får en annan hårdhet i benen än av rullskidor..

 

2. De säsonger jag inte kunnat springa tillräckligt så har de hämmat skidåkningen på de sättet att spänsten i diagonalsteget har tappats.. Detta är viktigt!

 

Så ni som bara åker rull! Ut o spring! Om ni inte bara stakar på vintern me...

Håller med om båda dessa punkter när det gäller snabb löpning, därför har jag tänkt mig försöka komma igång med mer löpning i år igen. Långpasslufsande i 5-6min fart tror jag inte är särskilt viktigt för skidåknig, då kan man lika gärna cykla i så fall med högre snittpuls och bli mindre sliten/skadad.

Link to comment
Share on other sites

Löpningen är enligt mitt sätt o se på de oerhört viktig! 2 stora anledningar+ att de e kul!

 

1. Konditionsmässigt är de inte mycket som slår löpning i kuperad eller tung terräng. Får en annan hårdhet i benen än av rullskidor..

 

2. De säsonger jag inte kunnat springa tillräckligt så har de hämmat skidåkningen på de sättet att spänsten i diagonalsteget har tappats.. Detta är viktigt!

 

Så ni som bara åker rull! Ut o spring! Om ni inte bara stakar på vintern me...

Kan bara hålla med och dessutom inflika att det är en mycket tidseffektiv träning. Du kan träna överallt, på med dojjorna och öppna ytterdörren och du är igång. Inga resor, ingen utrustning att pilla med. Jäkligt enkelt helt enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Löpningen är enligt mitt sätt o se på de oerhört viktig! 2 stora anledningar+ att de e kul!

 

1. Konditionsmässigt är de inte mycket som slår löpning i kuperad eller tung terräng. Får en annan hårdhet i benen än av rullskidor..

 

2. De säsonger jag inte kunnat springa tillräckligt så har de hämmat skidåkningen på de sättet att spänsten i diagonalsteget har tappats.. Detta är viktigt!

 

Så ni som bara åker rull! Ut o spring! Om ni inte bara stakar på vintern me...

Kan bara hålla med och dessutom inflika att det är en mycket tidseffektiv träning. Du kan träna överallt' date=' på med dojjorna och öppna ytterdörren och du är igång. Inga resor, ingen utrustning att pilla med. Jäkligt enkelt helt enkelt :)[/quote']

Kan delvis hålla med, MEN för många (även till viss del för mig även om jag inte är jättekänslig) verkar det vara ganska bökigt att planera in löppass eftersom matintaget måste planeras ganska noga. Skidor eller cykel kan man (iaf jag) dra ut och köra intervaller i stort sett direkt på en rejäl buffelunch men löpning finns inte på kartan, matintaget måste planeras ganska noga ett antal timmar innan passet. Så det är en nackdel..

Link to comment
Share on other sites

Kan delvis hålla med, MEN för många (även till viss del för mig även om jag inte är jättekänslig) verkar det vara ganska bökigt att planera in löppass eftersom matintaget måste planeras ganska noga. Skidor eller cykel kan man (iaf jag) dra ut och köra intervaller i stort sett direkt på en rejäl buffelunch men löpning finns inte på kartan, matintaget måste planeras ganska noga ett antal timmar innan passet. Så det är en nackdel..

Vi är alla olika och pratar vi intervaller har jag nog svårt i alla idrotter att prestera efter en rejäl buffélunch :)

Rent generellt är livspusslet svårt att pussla om man vill träna 5-7 pass i veckan. Skulle tro att "medel forumiten" har ett heltidsjobb vilket normalt betyder 8-17 eller 7-16. Vi käkar lunch runt 12 och fikar runt 14:30. Lägg in en lättare "mellis" vid fikat och du är fit for fight 17:15 oavsett vad träningen går ut på.

Det jag dock har svårt att springa på är Kebab eller Tacos, spelar ingen roll om du väntat 2h eller 4h. En mycket obehaglig aktivitet i magen infinner sig och raparna är inte att leka med......Men det är ingen uppoffring att avstå Kebab eller Tacos :)

Link to comment
Share on other sites

1. Konditionsmässigt är de inte mycket som slår löpning i kuperad eller tung terräng. Får en annan hårdhet i benen än av rullskidor..

Som ren konditionsträning tycker jag att löpning är överskattat. Lika mycket flås och puls kan jag få med klart mindre risk för skador på tex skidor och mtb i kuperad terräng.

 

Löpning är nog bra för bena och en del av resten av kroppen om man klarar sig undan skador.

 

Löpning är dock väldigt enkelt, iallafall om man vill springa på asfalt eller bor nära en skog med fina stigar.

Link to comment
Share on other sites

1. Konditionsmässigt är de inte mycket som slår löpning i kuperad eller tung terräng. Får en annan hårdhet i benen än av rullskidor..

Som ren konditionsträning tycker jag att löpning är överskattat. Lika mycket flås och puls kan jag få med klart mindre risk för skador på tex skidor och mtb i kuperad terräng.

 

Löpning är nog bra för bena och en del av resten av kroppen om man klarar sig undan skador.

 

Löpning är dock väldigt enkelt' date=' iallafall om man vill springa på asfalt eller bor nära en skog med fina stigar.[/quote']

...och jag håller med ironman. Har betydligt högre puls på mina (få) löppass än när jag cyklar mountainbike eller är ute på rullisarna. Kan i mitt fall, delvis, bero på att jag har ett uselt löpsteg, medans min cykel och skidteknik är god.

Link to comment
Share on other sites

medans min cykel och skidteknik är god.

Varför ska du få lägre puls om din teknik är god?

 

Skidor både klassiskt och skate (men kanske inte klassiskt i lätt terräng) är väl aktiviter där man borde kunna oppnå väldigt hög puls (VO2) eftersom man använder sig av hela kroppen och det är sällan någon enskild muskel som sätter begränsningen.

 

På cykel är det en klar fördel om det är en brant backe om man ska komma opp i en hög intensitet.

 

I löpning kan man också självklart oppnå hög V02 men vet att det finns väldigt duktiga löpare med inte väldigt hög V02max.

Link to comment
Share on other sites

Som ren konditionsträning tycker jag att löpning är överskattat. Lika mycket flås och puls kan jag få med klart mindre risk för skador på tex skidor och mtb i kuperad terräng.

Det stämmer nog om man är en van cyklist men för de som cyklat ganska lite stämmer det verkligen inte. Om man är vältränad men ovan cyklist så blir låren vrålstumma lååångt innan pulsen har börjar röra sig märkbart medans löpning ofta är mer naturligt och lättare att pressa upp pulsen.

 

Jag vart skadad av löpning för 2 år sen och har sen dess knappt kommit igång med löpningen alls men däremot cyklat mycket, men jag tycker fortfarande inte att jag får riktigt samma belastning på hjärtat ens av backintervaller på mtb:n som vid löpning. Jag kan gå ut på ett löpintervallpass nu i princip utan att ha sprungit nånting och ligga på > 95% av puls, på cykeln måste jag träna ordenentligt några månader för att komma upp på den pulsen.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl ganska mycket om att ha tillräcklig lokal kapacitet, speciellt på cykel då kan jag tycka, för att uppnå hög puls. Sen krävs det ju hyfsad teknik för att kunna verkligen maxa på skidor(speciellt skate för min del där jag blir stapplig när det blir för jobbigt).

 

Mina maxpulser från förra året i olika discipliner: http://i.imgur.com/tcyv7sV.png

 

Som ni ser är det hyfsat jämt ändå men skidor är tydligen svårt för mig och det är säkert individuellt vad man är stark i. Löpning verkar iofs vara lätt att få upp pulsen i även för en som inte håller på mycket med just löpning. Personligen tycker jag att det gör lite för ont i benen för att jag ska kunna tycka att löpning är bra alternativträning. Men när det blåser och regnar ute är det inte roligt att cykla eller åka rullskidor och då passar löpningen bra ;)

Link to comment
Share on other sites

Superlätt att dra på sig skador i vade ex eller ledband om man inte småsprungit under vintern. har ju varit en fördel att springa först i snö o n länge i slask för att få en mjuk start för bena denhär perioden.

har tränat cykel i många år och anser mig vara en van cyklist men har aldrig nått samma toppulser på cykel, för att inte prata om elghufs uppför flottsbrobacken...

Link to comment
Share on other sites

Superlätt att dra på sig skador i vade ex eller ledband om man inte småsprungit under vintern. har ju varit en fördel att springa först i snö o n länge i slask för att få en mjuk start för bena denhär perioden.

har tränat cykel i många år och anser mig vara en van cyklist men har aldrig nått samma toppulser på cykel, för att inte prata om elghufs uppför flottsbrobacken...

Jag har mitt "pulsrekord" från cykel, även om det var MTB, men det går bra att trycka upp pulsen på LVG också. Däremot tror jag löpning ger mer diagonalben, cykeln ger mig bra centralkapacitet och löpningen mer grennära ben.

Link to comment
Share on other sites

Superlätt att dra på sig skador i vade ex eller ledband om man inte småsprungit under vintern. har ju varit en fördel att springa först i snö o n länge i slask för att få en mjuk start för bena denhär perioden.

har tränat cykel i många år och anser mig vara en van cyklist men har aldrig nått samma toppulser på cykel' date=' för att inte prata om elghufs uppför flottsbrobacken...[/quote']

Jag har mitt "pulsrekord" från cykel, även om det var MTB, men det går bra att trycka upp pulsen på LVG också. Däremot tror jag löpning ger mer diagonalben, cykeln ger mig bra centralkapacitet och löpningen mer grennära ben.

hade förut mer problem med kramp i låren när jag bara cyklade som barmarksträning för benen. Försvann när jag övergick från att börja med mer löpning för sådär 3-4år sedan.

löptränar fö i samma sträcka lida som jag vintertid skidtränar i så visst är d grennära att springa uppför samma backar :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...