Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VTEC-test - någon som kan uppvisa ett


MSO

Recommended Posts

(EDIT: Fick inte med riktigt allt jag tänkte i rubriken ser jag, men går inte att redigera... /EDIT)

 

Sedan några år finns ett test som brukar kallas VTEC-testet. Mest för att det var där det togs fram – på VTEC i Göteborg. Vi brukar köra testet på armhävningar, men det kan göras på valfri övning typ chins, dips eller vad som. För de sistnämnda kan det vara läge att börja på level 0 (se längst ner).

 

Det ser ut så här:

 

- Alla reps och vilotider strikta. Inga stopp eller liknande, utan repetitionerna görs i jämn takt.

 

 

Level 1

A. 30 reps 60s vila.

B. 20 reps 60s vila.

C. 10 reps 60s vila.

D. All in, maximalt antal reps.

 

Kör så långt det går i level 1. Notera resultatet. Klarar du 25 reps i första rundan får du resultatet ”A:25”. Om resultatet blir D:30 eller högre har du kvalat in till nästa level, och ska nästa gång du testar istället köra:

 

Level 2

E. 40 reps 60s vila

F. 30 reps 60s vila

G. 20 reps 60s vila

H. All in, maximalt antal reps.

 

Samma här, klarar du ett resultat över H:40 är du redo för:

 

Level 3

I. 50 reps 60s vila

J. 40 reps 60s vila

K. 30 reps 60s vila

L. All in, maximalt antal reps.

 

-----

Gräns mot övermänsklighet...

-----

 

Level 4 (Tar sig någon hit är det läge att ställa sig upp och applådera...)

M. 60 reps 60s vila

N. 50 reps 60s vila

O. 40 reps 60s vila

P. All in, maximalt antal reps.

 

Den som klarar P:60 får anse sig vara klar... :)

 

 

Personligen ligger jag i armhävningsfallet på D:28 och siktar på att ta mig till level 2. Min polare har klarat F:23, men level 2 är tuff...

 

 

Nån som briljerar fram ett monsterresultat bland forumiterna?

 

 

Topplista Skidforum.se:

 

Armhäv

1. laxkung L:30 (!!) 2013-06-14

2. flydalen D:36

3. Ironman D:30

3. Jan_H D:30

5. MSO D:28

6. KnaggAnders D:11

7. Voitelija D:10

 

Chins

1. Corduroy D0:20

 

Pullups

-

 

Dips

1. Corduroy D0:24

 

 

 

Tillägg:

---------------------------------------

(endast för tyngre övningar, tex chins/pullups/dips. Vid armhäv - gå direkt till Level 1.)

 

Level 0

A0. 15 reps 60s vila.

B0. 10 reps 60s vila.

C0. 5 reps 60s vila.

D0. All in, maximalt antal reps.

 

Kör så långt det går i level 0. Notera resultatet. Klarar du 7 reps i första rundan får du resultatet ”A0:7”. Om resultatet blir D0:15 eller högre har du kvalat in till nästa level, och ska nästa gång du testar istället köra Level 1.

 

---------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Intressant! Vad ligger bakom upplägget? Något vetenskapligt? Ser ut att vara fokus på uthållighet.

Inget vetenskapligt. Men ett bra test som är tyngre än man kan tro redan på första nivån. Temat blir alltså mjölksyra, så mycket kan jag avslöja.

 

Jag använder det som formtest för styrkeuthållighet. Svårt att komma undan på nåt vis. Blir alltid tydligt om man slackat till. D-rundan svider bra i mitt fall...

Link to comment
Share on other sites

Lämpligt att sänka repsantal/level för chins/dips?

Definitivt lite väl tufft annars' date=' speciellt chins som sagt.

Vi får införa en Level 0:

A. 20 reps 60s vila.

B. 10 reps 60s vila.

C. 5 reps 60s vila.

D. All in, maximalt antal reps.

 

:)[/quote']

Inte 15-10-5 då?

Link to comment
Share on other sites

Brukar köra chins på varje gympass (brukar bli 1 till 2 st varje vecka). Har kört det rätt länge och jag klarar inte 20 st, skulle tippa på 15-17 om jag maxar utvilad. Andra gången klarar jag däremot 10 och 5 (bruakr köra 4 set), men om man ska klara D:20 för level noll så är det nog ytterst få som klarar det.

 

Ska testa armhävningar nästa pass. Level 1 kanske man klarar men ska som sagt prova. Man blir nog fortare trött än man tror.

 

Borde väl finnas någon på forumet som klarar rejält många armhävningar iaf.

Link to comment
Share on other sites

Testade och level 1 med armhävningar gick bra men 2 tänker jag inte ens försöka på utan träning!

Bra där. Slutade du vid 30 eller matade du på tills det tog stopp?

Jag slutade på trettio för det var precis det jag orkade. De sista gick trögt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt level 0 för tyngre övningar i första inlägget... Så nu går det att skina även med chins-, dips-, eller pullupresultat... :)

 

Jag kallade dessa resultat för A0:xx -> D0:xx

 

 

I sann hets-andra lade jag in en topplista i förstainlägget också... :D

Link to comment
Share on other sites

Imponerande laxkung! Jag brukar köra ganska mycket armhävningar och testade level 1 ikväll. Det gick med 36 stycken på D nivån, så D:36 (om man nu kan få mer än 30). Level 2 nästa gång, tippar på att jag är helt färdig efter första 40 st :)

 

Blir ett försök på level 0 på chins nästa gång jag är på gymet. Level 1 i chins är jag inte ens i närheten av så den är bara att glömma, för mig iaf.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...