Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd


Morgan

Recommended Posts

Har idag kollat med stavar på 165cm, när jag står på mina rullskidor går de till mina axlar exakt.Enligt tabell och min längd ska jag ju ha 160cm. Vad är fördelen och nackdelen med 5cm längre stavar? Jag undrar eftersom jag bara stakåker.
Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med en rullskidkompis på träningen häromdagen och han menade att man ska ha 5 cm längre stavar för rullskidorna. Själv har jag hört att man ska ha samma längd som för skidor. Spontant så kändes de "extra" 5 cm som något långa när jag provade ett par. Någon som har kommentarer?
Link to comment
Share on other sites

Enda anledning till att ha lite längre på rullskidor som jag ser det är om man tävlar på rullskidor. Då kan man ha några få cm längre stavar eftersom det ä mycket mer stakning på rullskidtävlingar än vad det är på tävlingar med längdskidor. Men är man ute efter att åka rullskidor bara som träning inför t.ex. Vasaloppet bör man ju åka på samma längd på stavarna.

Visst kommer du upp några cm med rullskidor från marken. Men samtidigt så skjunker ju inte stavaran ner något i asfalten som stavarna gör i snön på vintern.

Så jag håller med Ironman

"Vill man efterlikna skidträning så mkt som möjligt är det samma stavar som gäller"

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...