Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Frida Karlsson sex sekunder fre Charlotte Kalla i premiren

Burman vinnare fre Hggstrm i Gllivare

Fanny Axelsson och Daniel Duhlbo - Vasaloppets kranskulla och kransmas

Stina Nilsson str ver Gllivare!

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Äta efter träning

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 391 inlägg
Men man kan ju se det ur en annan synvinkel också, dels att träningen i sig är det viktigaste och att effekten kommer i andra hand, dels den trevliga stunden efteråt, då man med god aptit och utan dåligt samvete kan inta en härlig måltid och bärsen därtill är en extra krydda.
För mig som tidvis har svårt med aptiten vill jag inte riskera att förstöra den med småäta eller dricka före.

Betr. Magnus så ser han otäckt mager ut, han påminner om en idrottskompis till mig, som ständigt låg på runt 63 kg, fast han var mer naturligt spenslig, det var först de sista åren han levde och kom ner under 50 kg, som han började likna "Biafrabarn". Men han hävdade att skall man bli riktigt bra i långdistanslöpning så är 63 kg på 180 cm en idealisk vikt, det kostar lite energi att lyfta kroppen i varje steg. Fast skall man gå ner så mycket som Magnus tydligen har gjort måste man ha goda kunskaper i kosthållning, så att man får i sig tillräckligt av alla näringsämnen o vitaminer, som kroppen behöver. Han har säkert en plan för sin viktnedgång och kommer troligen att gå upp till sin normala vikt efter genomförda ultralopp.
Sen finns det ultralöpare som bara har som mål att förflytta sig en viss sträcka eller tid och utifrån sina förutsättningar är nöjd med resultatet. Jag tänker på Elin som deltog i "Smartare än en 5e-klassare" och höll på med ultra trots att hon var ganska mullig med en del extrakilo - hon borde vara en förebild för vanliga motionärer att prova ultra - man behöver inte springa hela tiden utan varva med gång.

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Men man kan ju se det ur en annan synvinkel också, dels att träningen i sig är det viktigaste och att effekten kommer i andra hand, dels den trevliga stunden efteråt, då man med god aptit och utan dåligt samvete kan inta en härlig måltid och bärsen därtill är en extra krydda.
För mig som tidvis har svårt med aptiten vill jag inte riskera att förstöra den med småäta eller dricka före.

Betr. Magnus så ser han otäckt mager ut, han påminner om en idrottskompis till mig, som ständigt låg på runt 63 kg, fast han var mer naturligt spenslig, det var först de sista åren han levde och kom ner under 50 kg, som han började likna "Biafrabarn". Men han hävdade att skall man bli riktigt bra i långdistanslöpning så är 63 kg på 180 cm en idealisk vikt, det kostar lite energi att lyfta kroppen i varje steg. Fast skall man gå ner så mycket som Magnus tydligen har gjort måste man ha goda kunskaper i kosthållning, så att man får i sig tillräckligt av alla näringsämnen o vitaminer, som kroppen behöver. Han har säkert en plan för sin viktnedgång och kommer troligen att gå upp till sin normala vikt efter genomförda ultralopp.
Sen finns det ultralöpare som bara har som mål att förflytta sig en viss sträcka eller tid och utifrån sina förutsättningar är nöjd med resultatet. Jag tänker på Elin som deltog i "Smartare än en 5e-klassare" och höll på med ultra trots att hon var ganska mullig med en del extrakilo - hon borde vara en förebild för vanliga motionärer att prova ultra - man behöver inte springa hela tiden utan varva med gång.

Det är ju inte Mange du ser på bilderna, utan Christian Bale!!! ;)

Dunderklumpen

Dunderklumpen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 586 inlägg

Jo, jag föreslår också att vi med "viktnedgång" i fortsättningen förstår fettminskning. Jag tror inte det är någon av oss på forumet som vill bli av med sina muskler.

Beror kanske på. Jag följer min klubbkompis blog, och han vill även bli av med lite "stakmuskler" för att bli lite lättare och kunna springa. Men ska man springa UTMB och känner sig för tung och skadad så… Men jag är klart impad, jag skulle vilja ha lite av Manges karaktär!!!
http://magnusultra.blogspot.se

"lite lättare" var väl dagens underdrift. :) Jag har svårt att föreställa mig en Mange på 60kg.

Jo det stämmer nog att det var en underdrift. Från VL med ovallade skidor, till UTMB…

Tycker även senaste VV är OK att fundera på i sammanhanget. Jag kanske själv ska börja med HCLF-metoden??? (Eller åtminstone undvika ½C½F-maten!!!)
http://www.svtplay.s...=program&sida=2

Redigerat av Dunderklumpen, 25 april 2014 - 11:42 .

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 557 inlägg
Mycket förkortning i den här tråden.
LCHF-diet, UTMB-lopp, ... kanske borde det vara BWLF-diet eller UHWPE-diet?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Jag äter helst något efter träning. Förr pratade man ju om "open window", dvs att celler var extra mottagliga en viss tid efter ett hårt träningspass. Att det med andra ord är bra (viktigt) att "passa på".

I Vetenskapens Värld hävdar de att vi vanliga motionärer inte behöver äta efter träning. Men jag tycker de bara tar upp det från vinkeln "näringsbehovsaspekt". Det klart att jag förstår att jag som vanlig motionär inte behöver byggstenarna rent generellt, som en elitidrottsman som ska köra ett pass till samma dag. Men jag tycker de i programmet helt missar två saker. Dels så diskuterar de inte ifall kroppens celler är mer mottagliga en kort stund efter träning, samt effekterna av att i så fall få i sig näring och byggstenar. Men förutom att jag visst tror att återhämtningen och effekten av träningen blir bättre ifall man får i sig något snabbt. Så är en minst lika viktig aspekt för mig att minska risken för infektion. För de tar heller inte upp aspekten att kroppen är försvagad efter träning. Men det klart det räcker med en banan, en torr knäckebrödbit (utan smör) och ett par glas mjölk. Att käka massa bars eller annat onyttigt efter en liten gymträning som de tog som exempel, klart är helt meningslöst.

http://www.svtplay.s...=program&sida=2

Det du nämner om open window är korrekt. Det finns två "fönster" Ett med de positiva egenskaperna som ökad proteinsyntes akut efter träning och glykogeninlagring (både insulinberoende och icke). Inte minst så är GLUT-4 som transporterar glukos in i muskulaturen mer aktiverat. Som nämnt är det dock inte kritiskt att optimalt utnyttja detta om man inte ska träna samma muskelgrupper senare samma dag eller på morgonen efter kvällsträning.

Det andra fönstret, som man vill stänga, är nedsatt immunförsvar. Då är det fördelaktigt med kolhydratsintag. Förstås mer relevant efter hårda pass.

MEN det som är relevant för trådens ämne är att man inte behöver inta snabba kolhydrater direkt efter träning vid måttlig motionärsträning. Om du äter vanliga måltider med långsamma kolhydratskällor räcker det för att ladda upp inför kommande pass.

Redigerat av Johaaan, 25 april 2014 - 16:40 .

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 391 inlägg
Ursäkta, Magnus Andersson, att jag läste din blogg så slarvigt ser nu att "den magre av skinn och ben" är Christian Bale och inte du !

axehog

axehog

Medlem

• Members
  • Pip
  • 116 inlägg

Jag brukar ta ett stort tunnbröd med smör och några stekta ägg. Sedan äpple till det. Bra återhämtningsmål och väldigt näringstätt. Ska man vara riktigt optimal så är ju mjölk inte fel, men jag tycker det mättar så dåligt. Är man ett fan av Oboy så är det en perfekt återhämtningsdryck dock...

Det jag försöker undvika är att gå bananas på brödförråden, och istället äta mer fett i form av ägg, grädde och avokado samt frukt. Bröd har en tendens att störa magen och dessutom är det nästan tomt på näringsämnen.

10 km lätt terräng, 39:10.

Washicator

Washicator

Medlem

• Members
  • Pip
  • 101 inlägg
Jag funderade mycket i den här frågan tidigare. Provat de flesta modeller och kommit fram till att det som funkar bäst för mig är att äta när jag är hungrig. Oavsett om det är efter träning eller inte. Fått bättre mage av det och jag upplever inte att det påverkar prestationen det minsta. Snarare att jag tycker det går bättre då jag funderar så mycket på det utan bara kör.

Det enda svåra är att lära sig känna igen skillnaden mellan att vara hungrig och att vara sugen.

axehog

axehog

Medlem

• Members
  • Pip
  • 116 inlägg

Jag funderade mycket i den här frågan tidigare. Provat de flesta modeller och kommit fram till att det som funkar bäst för mig är att äta när jag är hungrig. Oavsett om det är efter träning eller inte. Fått bättre mage av det och jag upplever inte att det påverkar prestationen det minsta. Snarare att jag tycker det går bättre då jag funderar så mycket på det utan bara kör.

Det enda svåra är att lära sig känna igen skillnaden mellan att vara hungrig och att vara sugen.

Håller delvis med. Men ett stort glas mjölk kan man lätt få i sig oavsett. Det sätter igång återhämtningen snabbt och är särskilt en bra idé ifall det är aktuellt att träna snart igen.

10 km lätt terräng, 39:10.

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Ang viktnedgång vs återhämtning efter pass. Jag brukar åka skidor 2h med start mellan 19:30-20:00 2 kvällar/v. Sent pga bla småbarn.

Det känns som tokigt att smälla i sig en måltid igen då man redan har ätit lunch och middag mm. Behövs det verkligen ätas efter träning efter 22:00 för att få återhämtning?

Jag förstår ju de/er som tränar innan middagen och sen kan äta middag efter. Där hoppas ju ingen måltid över men i mitt fall ovan skulle jag som få 2 middagar om än kvällsmaten är mindre än middag. Iaf kaloriintaget borde ju vara högre vid fler måltider.

Alltså om en person äter säg 2500 kcal på en dag, tränar kl20-22 lägger sig sedan. Vs

Person 2  äter 1500 kcal på en dag innan middag, tränar 16:30-18:30 och äter sedan middag 1000kcal= totalt 2500kcal.

Är det så att person nr 2 har bättre återhämtning då? 

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Ang viktnedgång vs återhämtning efter pass. Jag brukar åka skidor 2h med start mellan 19:30-20:00 2 kvällar/v. Sent pga bla småbarn.

Det känns som tokigt att smälla i sig en måltid igen då man redan har ätit lunch och middag mm. Behövs det verkligen ätas efter träning efter 22:00 för att få återhämtning?

Jag förstår ju de/er som tränar innan middagen och sen kan äta middag efter. Där hoppas ju ingen måltid över men i mitt fall ovan skulle jag som få 2 middagar om än kvällsmaten är mindre än middag. Iaf kaloriintaget borde ju vara högre vid fler måltider.

Alltså om en person äter säg 2500 kcal på en dag, tränar kl20-22 lägger sig sedan. Vs

Person 2  äter 1500 kcal på en dag innan middag, tränar 16:30-18:30 och äter sedan middag 1000kcal= totalt 2500kcal.

Är det så att person nr 2 har bättre återhämtning då?

Svarar inte på om det ger bättre återhämtning men jag skulle då i alla fall ha jäkligt svårt att somna om jag kör 2h på kvällen och sen ska gå och lägga mig utan att käka någonting alls. Det vore väl lämpligt att käka en lätt middag och sen köra passet och sen komplettera med lite kvällsmål.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 557 inlägg

Ska man inte bygga muskler o fokusera på styrkeökning vet jag inte varför man skulle tänka på att ät särskilt efter träning. Vettigt att äta lagom med bra proteiner jämnt fördelat över dygnet.

Att äta kolhydrater kort efter uthållighetsträning säger ju flera experter är en dålig idé om man inte tänker köra flera pass per dag.

Så i så fall - ät ett par bra mål per dag + ett par bra mellanmål, ät inte mer eller annorlunda för att du tränar?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar