Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Äta efter träning


Dandan

Recommended Posts

Hade tänkt bli av med några godiskilon.

För att komma ifrån de varma mackorna efter passen funderar jag vad som är bäst att äta efter passen.

 

En banan? känns lite för lite men det kanske räcker då man ska gå ner i vikt? (utan att bryta ner kroppen totalt efter träning)?

 

Gainomax? eller är det mer för att bara återställa kroppen, inte göra så man förlorar kalorier? (beror så klart på hur mycket man förbrukat)

 

Hur funkar såna återhämtningsdrycker typ vitargos? Bullshit? För de som inte behöver gå ner i vikt? Hellre sådana än gainomax?

 

Anar att det finns några av er som har koll på detta.

Ska tillägga att mina pass ligger mellan 1-2h.

 

Dandan

Link to comment
Share on other sites

Gammaldags svensk lantmjölk.

de e grejen!

 

skippa gainomax, protein bla bla o annat jox. Lägg pengarna på ngt vettigt. Har du gott om pengar skänk t rädda barnen elikn istället.

 

vill du bli av m lite xtra kg kan kolsyrat vatten ge mättnadskänsla, om risken annars är du äter för mkt. Men du bör väl se till att inte äte för lite. Skynda lagom nedåt så du behåller o bygger muskler o sedan behåller viktnedgången.

 

race on

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Jag skulle säga att det beror på hur mycket du tänkte träna. tränar du hårt under flera dagar, tex 2 pass om dagen 4-5 timmar kan det hjälpa att återhämta sig mellan passen för att kunna hålla bra tryck i träningen,

 

Om du kör ett pass om dagen och kan äta normalt inom en timma efter passet så skulle jag säga att det inte ger dig något extra att ta en återhämtningsdryck, Inte om du har som mål att gå ner i vikt.

 

vill du ändå ta något så tror jag globe är inne på rätt linje, dvs. ta ett proteinpulver, med friska njurar så är meningen då att kroppen tar det den behöver. Resten blir värme och eller försvinner den naturliga vägen.

 

men ett stort glas kall mjölk, som Carl är inne på, är jäkligt gott :-)

 

/hubes

Link to comment
Share on other sites

Vill du primärt gå ner i vikt är lösningen väldigt enkel: Ät ingenting efteråt, drick vatten.

 

Om du efter ett tag känner att du blir trött i början av passen så kan du börja fundera på att du kanske behöver äta något efteråt, men inte annars.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på att utesluta kolhydrater. Om du inte laddar musklerna med nytt glykogen (kolhydrater) efter träning kommer alla högintensiva pass bli rätt lama och du kommer inte att orka genomföra dem på ett bra sätt. Skippar du kolhydraterna bör passen generellt vara längre och av "fettförbränningskaraktär".

 

Annars:

Träningsdagar - Fyll på med proteiner och kolhydrater efter träning, speciellt om du tränar flera dagar i rad. Fyll inte på onödigt mycket bara.

Vilodagar - Ät mindre

Generellt - Ät mindre

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på att utesluta kolhydrater. Om du inte laddar musklerna med nytt glykogen (kolhydrater) efter träning kommer alla högintensiva pass bli rätt lama och du kommer inte att orka genomföra dem på ett bra sätt. Skippar du kolhydraterna bör passen generellt vara längre och av "fettförbränningskaraktär".

 

Annars:

Träningsdagar - Fyll på med proteiner och kolhydrater efter träning, speciellt om du tränar flera dagar i rad. Fyll inte på onödigt mycket bara.

Vilodagar - Ät mindre

Generellt - Ät mindre

Låter rätt vettigt, att ha åtminstone en liten mängd glykogen i kroppen inför ett hårt pass kan vara klokt, däremot tror jag att det är bra att träna fettförbränning dvs så lite kolhydrater i kroppen som möjligt för att lära kroppen att använda fett. Det lär också vara lättare att gå ner i vikt om man inte ska bränna en hel hög av kolhydrater innan man börjar på fettet...

Link to comment
Share on other sites

Låter rätt vettigt, att ha åtminstone en liten mängd glykogen i kroppen inför ett hårt pass kan vara klokt, däremot tror jag att det är bra att träna fettförbränning dvs så lite kolhydrater i kroppen som möjligt för att lära kroppen att använda fett. Det lär också vara lättare att gå ner i vikt om man inte ska bränna en hel hög av kolhydrater innan man börjar på fettet...

Absolut. Ska du inte köra hårt är det inte lika noga att ladda på med kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Dricker alltid ett stort glad mjölk. Protein som kroppen lätt kan fånga upp.

Plus 188 kcal i form av fett och socker, vilket knappast är särskilt snart om man tränar primärt för viktnedgång.

 

(sen kan man såklart ifrågasätta smartheten i fenomenet att träna primärt för viktnedgång).

Link to comment
Share on other sites

Dricker alltid ett stort glad mjölk. Protein som kroppen lätt kan fånga upp.

Plus 188 kcal i form av fett och socker' date=' vilket knappast är särskilt snart om man tränar primärt för viktnedgång.

 

(sen kan man såklart ifrågasätta smartheten i fenomenet att träna primärt för viktnedgång).[/quote']

Du får också i dig drygt 10gram protein så inte enbart fett och socker.

Link to comment
Share on other sites

Dricker alltid ett stort glad mjölk. Protein som kroppen lätt kan fånga upp.

Plus 188 kcal i form av fett och socker' date=' vilket knappast är särskilt snart om man tränar primärt för viktnedgång.

 

(sen kan man såklart ifrågasätta smartheten i fenomenet att träna primärt för viktnedgång).[/quote']

Om man dricker lättmjölk (vilket är önskvärt i samband med träning, hellre än mellan/standard) ger en halvliter (mycket stort glas) 195 kcal, 17,5g protein 25g kolhydrat och 2,5g fett.

 

Mjölk är med sin fina aminosyraprofil och höga leucinhalt mycket lämpat som protein efter träning, vid hård träning passar det perfekt med en banan till eller oboy i för extra kolhydrater. Vid träning för viktnedgång får man ju däremot balansera återhämtning-prestation och kalori-/makronutrientintag.

Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt bli av med några godiskilon.

För att komma ifrån de varma mackorna efter passen funderar jag vad som är bäst att äta efter passen.

Det här med att gå ned i vikt är en sport i sig som jag bedrivit under lång tid ; -). Även om jag har svårt att gå ned i vikt själv så läser jag en hel del och har en uppfattning om hur det kan kombineras med träning så att det går hand i hand.

 

1. Ät bra mat! Dra alltså ned ordentligt på onödiga kalorier som wienerbröd, alkohol, sagda godis och, ja du vet själv vad som tillhör den här kategorin. Se till att få i dig tillräckligt med mineraler och vitaminer genom kosten. Inspiration finns att hämta hos ex v Jonas Colting.

 

2. Dra ned på snabba kolhydrater generellt om du vill gå ned i vikt, särskilt timmarna efter passet, eftersom det ger bättre effekt av träningen och bidrar till att minska ditt totala energiintag.

Som Bengt Saltin gjort klart är det olämpligt att inta snabba kolhydrater efter konditionsträning. "–Tillför du socker efter träningen så bryts fettförbränningen tvärt av. Det innebär att sportdryck direkt efter ett träningspass tar bort effekten av passet. Och då kan man lika gärna stanna kvar i soffan, säger Bengt Saltin (från artikel i SvD, min anm). Effekten av din träning blir större ju mindre kolhydrater du intar timmarna efter passet. I en studie på skidåkare kollade man muskelglykogen efter träning där en grupp bara drack vatten 4 h efter tävling och den andra gruppen fick socker lösning. Sedan åt man som vanligt. Påföljande dag hade var muskelglykogenet återställt i båda grupperna (Holmberg HC, Bonne T, Örtenblad N,.Muscle glycogen utilization and resynthesis in cc skiing.

 

3. Ät protein, särskilt som innehåller essentiella aminosyror, direkt efter träningen. Särskilt leucin tydligen (Mjölk, kött, fisk, ägg, ost). Om det kan du läsa i Svensk Idrottsforskning 1/2013 (Eva Blomstrands grupp). Men det behövs inte många gram direkt efter träningen och det blir inte bättre för att du äter mer. Proteinsyntesen pågår i upp till 48 h efter träning så vad och hur ofta man äter dygnet efter passet spelar roll.

 

4. Ät mer grönsaker. Nitratinnehållande grönsaker påverkar mitokondrierna positivt (Dietary inorganic nitrate improves mitochondrial efficiency in humans.Larsen FJ, Schiffer TA, Borniquel S, Sahlin K, Ekblom B, Lundberg JO, Weitzberg E). Dessutom går du lättare ned i vikt utan att gå omkring hungrig om du äter mer grönsaker och mindre kolhydrater.

 

5. Ta något pass i veckan där du kör långt och lugnt 3-4 h och låt bli kolhydrater timmarna efter. Om du orkar kan du avsluta med ett styrkepass (som då gynnar uthålligheten snarare än muskeltillväxt). Vill du vara extrem börjar du långpasset tom på kolhydrater, vilket är alldeles för jobbigt för min del.

 

Sammanfattningsvis: Se över din kost generellt. Mer grönsaker, linser, bönor. Mindre kolhydrater, särskilt snabba kolhydrater. Drick vatten under och efter passen (mjölk är visserligen näringsmässigt bra men lika kaloririkt som starköl och det går ned mycket efter träning). Ta en macka på grovt fullkornsbröd med typ ägg/kaviar, varmrökt lax, ost så nära passet som möjligt (brödet kan uteslutas). Ät en "större" måltid inom några timmar efter passet och se till att det är bra mat, dvs inte halvfabrikat och färdigmat, lite kolhydrater och mycket grönsaker. Jag tror det är en bra idé att hellre äta oftare än att ta så stora portioner. Om magsäcken är stor vill den ha mycket mat för att bli nöjd. Godis, whisky, pizza, munkar, etc kan du naturligtvis också äta, men inte särskilt mycket eller ofta.

 

Om jag själv följer mina råd kommer också jag att gå ned i vikt. Om 10 kg har jag en skidpark som jag kan vara stolt över. Utan det är samtliga skidor för mjuka. "LillaGubben" är inte så liten som avataren antyder.

Link to comment
Share on other sites

Det var många kloka ord, Johaan, instämmer i det mesta. Jag tillhör dem, som aldrig skulle komma på tanken att inta fast föda direkt efter ett träningspass, dels skulle jag ha svårt att få ner det men framför allt för att den förstör aptiten inför den stundande måltiden oftast middagen. Dricker jag mycket sportdryck eller annan sockerrik dryck under ett långpass måste jag vänta ett par timmar, innan maten smakar. Sen får man inte glömma bort att det finns personer, som har svårt med aptiten och väldigt sällan är hungriga.

Idag cyklade jag 3,5 mil och var ute i 1,5 tim, på slutet kände jag mig törstig, men stod emot frestelsen att ta dryckesflaskan (innehöll Kivik lättdryck) då jag sparade mig till den väntande middagen, 2,8:an smakade utmärkt. Hade passet varit längre hade jag måst dricka för att inte tappa tempo. Jag har testat att bara dricka vatten under varma sommardagar och det fungerar utmärkt till pass upp till 2 tim.

När det gäller viktnedgång och det frågan om hur mycket fett man har och hur mycket som är muskler efter vinterns skidåkning. Jag brukar gå ner 1-2 kg på våren efter att ha slutat med skidåkningen och ställt undan rullskidorna, troligen minskar muskelmassan i överkroppen, därav viktminskningen.

Alltså tummen ner för fast föda direkt efter träning/tävling för min del.

Link to comment
Share on other sites

Om man inte vill äta fast föda direkt efter träningen eller inte vill göra macka är ju som sagts mjölk ett alternativ. I alla fall ett glas. Skall man dricka sig otörstig på mjölk så blir det många kalorier. Men mjölk innehåller 5-8 % mjölksocker. Mindre än i sportdryck men ändå socker. Tråden handlar dock inte om mjölk eller personliga preferenser utan vilken kost som är optimal för återhämtning, träningseffekt och viktnedgång samtidigt.

 

Dandan. Förslag till varm macka: En skiva danskt rågbröd (hela korn) som rostad på max i brödrosten. Sen lägger du på kokt ägg (klart sedan tidigare), kall eller varmrökt lax och lite majonäs. Hur brukar dina "varma mackor" se ut?

 

Jo, jag föreslår också att vi med "viktnedgång" i fortsättningen förstår fettminskning. Jag tror inte det är någon av oss på forumet som vill bli av med sina muskler.

Edited by LillaGubben
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag föreslår också att vi med "viktnedgång" i fortsättningen förstår fettminskning. Jag tror inte det är någon av oss på forumet som vill bli av med sina muskler.

Beror kanske på. Jag följer min klubbkompis blog, och han vill även bli av med lite "stakmuskler" för att bli lite lättare och kunna springa. Men ska man springa UTMB och känner sig för tung och skadad så… Men jag är klart impad, jag skulle vilja ha lite av Manges karaktär!!!

http://magnusultra.blogspot.se

Link to comment
Share on other sites

Jag äter helst något efter träning. Förr pratade man ju om "open window", dvs att celler var extra mottagliga en viss tid efter ett hårt träningspass. Att det med andra ord är bra (viktigt) att "passa på".

 

I Vetenskapens Värld hävdar de att vi vanliga motionärer inte behöver äta efter träning. Men jag tycker de bara tar upp det från vinkeln "näringsbehovsaspekt". Det klart att jag förstår att jag som vanlig motionär inte behöver byggstenarna rent generellt, som en elitidrottsman som ska köra ett pass till samma dag. Men jag tycker de i programmet helt missar två saker. Dels så diskuterar de inte ifall kroppens celler är mer mottagliga en kort stund efter träning, samt effekterna av att i så fall få i sig näring och byggstenar. Men förutom att jag visst tror att återhämtningen och effekten av träningen blir bättre ifall man får i sig något snabbt. Så är en minst lika viktig aspekt för mig att minska risken för infektion. För de tar heller inte upp aspekten att kroppen är försvagad efter träning. Men det klart det räcker med en banan, en torr knäckebrödbit (utan smör) och ett par glas mjölk. Att käka massa bars eller annat onyttigt efter en liten gymträning som de tog som exempel, klart är helt meningslöst.

 

http://www.svtplay.se/video/1844329/avsnitt-6-traning-myter-och-sanningar?tab=program&sida=2

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' jag föreslår också att vi med "viktnedgång" i fortsättningen förstår fettminskning. Jag tror inte det är någon av oss på forumet som vill bli av med sina muskler.[/quote']

Beror kanske på. Jag följer min klubbkompis blog, och han vill även bli av med lite "stakmuskler" för att bli lite lättare och kunna springa. Men ska man springa UTMB och känner sig för tung och skadad så… Men jag är klart impad, jag skulle vilja ha lite av Manges karaktär!!!

http://magnusultra.blogspot.se

"lite lättare" var väl dagens underdrift. :) Jag har svårt att föreställa mig en Mange på 60kg.

Link to comment
Share on other sites

Men man kan ju se det ur en annan synvinkel också, dels att träningen i sig är det viktigaste och att effekten kommer i andra hand, dels den trevliga stunden efteråt, då man med god aptit och utan dåligt samvete kan inta en härlig måltid och bärsen därtill är en extra krydda.

För mig som tidvis har svårt med aptiten vill jag inte riskera att förstöra den med småäta eller dricka före.

 

Betr. Magnus så ser han otäckt mager ut, han påminner om en idrottskompis till mig, som ständigt låg på runt 63 kg, fast han var mer naturligt spenslig, det var först de sista åren han levde och kom ner under 50 kg, som han började likna "Biafrabarn". Men han hävdade att skall man bli riktigt bra i långdistanslöpning så är 63 kg på 180 cm en idealisk vikt, det kostar lite energi att lyfta kroppen i varje steg. Fast skall man gå ner så mycket som Magnus tydligen har gjort måste man ha goda kunskaper i kosthållning, så att man får i sig tillräckligt av alla näringsämnen o vitaminer, som kroppen behöver. Han har säkert en plan för sin viktnedgång och kommer troligen att gå upp till sin normala vikt efter genomförda ultralopp.

Sen finns det ultralöpare som bara har som mål att förflytta sig en viss sträcka eller tid och utifrån sina förutsättningar är nöjd med resultatet. Jag tänker på Elin som deltog i "Smartare än en 5e-klassare" och höll på med ultra trots att hon var ganska mullig med en del extrakilo - hon borde vara en förebild för vanliga motionärer att prova ultra - man behöver inte springa hela tiden utan varva med gång.

Link to comment
Share on other sites

Men man kan ju se det ur en annan synvinkel också, dels att träningen i sig är det viktigaste och att effekten kommer i andra hand, dels den trevliga stunden efteråt, då man med god aptit och utan dåligt samvete kan inta en härlig måltid och bärsen därtill är en extra krydda.

För mig som tidvis har svårt med aptiten vill jag inte riskera att förstöra den med småäta eller dricka före.

 

Betr. Magnus så ser han otäckt mager ut, han påminner om en idrottskompis till mig, som ständigt låg på runt 63 kg, fast han var mer naturligt spenslig, det var först de sista åren han levde och kom ner under 50 kg, som han började likna "Biafrabarn". Men han hävdade att skall man bli riktigt bra i långdistanslöpning så är 63 kg på 180 cm en idealisk vikt, det kostar lite energi att lyfta kroppen i varje steg. Fast skall man gå ner så mycket som Magnus tydligen har gjort måste man ha goda kunskaper i kosthållning, så att man får i sig tillräckligt av alla näringsämnen o vitaminer, som kroppen behöver. Han har säkert en plan för sin viktnedgång och kommer troligen att gå upp till sin normala vikt efter genomförda ultralopp.

Sen finns det ultralöpare som bara har som mål att förflytta sig en viss sträcka eller tid och utifrån sina förutsättningar är nöjd med resultatet. Jag tänker på Elin som deltog i "Smartare än en 5e-klassare" och höll på med ultra trots att hon var ganska mullig med en del extrakilo - hon borde vara en förebild för vanliga motionärer att prova ultra - man behöver inte springa hela tiden utan varva med gång.

Det är ju inte Mange du ser på bilderna, utan Christian Bale!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo' date=' jag föreslår också att vi med "viktnedgång" i fortsättningen förstår fettminskning. Jag tror inte det är någon av oss på forumet som vill bli av med sina muskler.[/quote']

Beror kanske på. Jag följer min klubbkompis blog, och han vill även bli av med lite "stakmuskler" för att bli lite lättare och kunna springa. Men ska man springa UTMB och känner sig för tung och skadad så… Men jag är klart impad, jag skulle vilja ha lite av Manges karaktär!!!

http://magnusultra.blogspot.se

"lite lättare" var väl dagens underdrift. :) Jag har svårt att föreställa mig en Mange på 60kg.

Jo det stämmer nog att det var en underdrift. Från VL med ovallade skidor, till UTMB…

 

Tycker även senaste VV är OK att fundera på i sammanhanget. Jag kanske själv ska börja med HCLF-metoden??? (Eller åtminstone undvika ½C½F-maten!!!)

http://www.svtplay.se/video/1980368/avsnitt-14-fett-eller-socker-vad-ar-varst?tab=program&sida=2

Edited by Dunderklumpen
Link to comment
Share on other sites

Jag äter helst något efter träning. Förr pratade man ju om "open window", dvs att celler var extra mottagliga en viss tid efter ett hårt träningspass. Att det med andra ord är bra (viktigt) att "passa på".

 

I Vetenskapens Värld hävdar de att vi vanliga motionärer inte behöver äta efter träning. Men jag tycker de bara tar upp det från vinkeln "näringsbehovsaspekt". Det klart att jag förstår att jag som vanlig motionär inte behöver byggstenarna rent generellt, som en elitidrottsman som ska köra ett pass till samma dag. Men jag tycker de i programmet helt missar två saker. Dels så diskuterar de inte ifall kroppens celler är mer mottagliga en kort stund efter träning, samt effekterna av att i så fall få i sig näring och byggstenar. Men förutom att jag visst tror att återhämtningen och effekten av träningen blir bättre ifall man får i sig något snabbt. Så är en minst lika viktig aspekt för mig att minska risken för infektion. För de tar heller inte upp aspekten att kroppen är försvagad efter träning. Men det klart det räcker med en banan, en torr knäckebrödbit (utan smör) och ett par glas mjölk. Att käka massa bars eller annat onyttigt efter en liten gymträning som de tog som exempel, klart är helt meningslöst.

 

http://www.svtplay.se/video/1844329/avsnitt-6-traning-myter-och-sanningar?tab=program&sida=2

Det du nämner om open window är korrekt. Det finns två "fönster" Ett med de positiva egenskaperna som ökad proteinsyntes akut efter träning och glykogeninlagring (både insulinberoende och icke). Inte minst så är GLUT-4 som transporterar glukos in i muskulaturen mer aktiverat. Som nämnt är det dock inte kritiskt att optimalt utnyttja detta om man inte ska träna samma muskelgrupper senare samma dag eller på morgonen efter kvällsträning.

 

Det andra fönstret, som man vill stänga, är nedsatt immunförsvar. Då är det fördelaktigt med kolhydratsintag. Förstås mer relevant efter hårda pass.

 

MEN det som är relevant för trådens ämne är att man inte behöver inta snabba kolhydrater direkt efter träning vid måttlig motionärsträning. Om du äter vanliga måltider med långsamma kolhydratskällor räcker det för att ladda upp inför kommande pass.

Edited by Johaaan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...