Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i magen vid hård ansträngning, frukosttips?


KillenHelaDan

Recommended Posts

Tjenare!

Har under många år haft problem med en brännande smärta/kramp i magen under tävling. Har testat många olika frukostar och ätit långt före tävling men har inte hittat nått som funkat helt klockrent.

Undrar om det finns någon som känner igen sig samt vad ni brukar äta till frukost innan en tävling? :)

Link to comment
Share on other sites

Säker på att det är relaterat till mat? Man kan få ont lite här och där vid och omkring magen (skaver mot ngt brosk, trycker mot levern etc, googla.) som håll fast ändå inte. Jag hade det i början på säsongen, speciellt vid hög hastig ansträngning.

 

Annars testa äta lite mindre . Om du ätit bra, laddat upp dagen innan behöver du bara se till att ha ett lagomt blodsocker till start. Inför Ironman i år åt jag bara lite drickyoghurt och gel innan start som ex.

 

Och som ovanstående skrev. Fast det är väl mest relevant om du upplever mag/tarmtömningsreflex som många får vid löpning.

Link to comment
Share on other sites

Jag äter i princip aldrig frukost innan varken tävling eller träning då min mage ändå bara är en stor knut på morgonen. Om det är en kort tävling kommer man förmodligen inte hinna tömma glycogen-nivåerna och är det en lång tävling så har man förhoppningsvis möjlighet att ta in energi under själva loppet. Frukost är enligt mig överskattat.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...