Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Test: Glidprodukter frn Optiwax

Bolshunov verlgsen - Burman 14:e utan toppglid

Ebbas glid rckte inte till mot norskornas

Patrik och Joel vinnare av vallapaket frn Tynell Activity

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sub 1000 VL

• Vänligen logga in för att kunna svara
269 svar till detta ämne

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 183 inlägg
Nytt mål: Ta mig i mål.

Fortfarande sjuk, går sakta framåt. Hoppas på tillfrisknande.

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Och jag åker inte alls. Har nog snart 160 mil på snö men dåligt de sista två veckorna. Miserabelt väder och en värkande rygg och stortåled har tagit ned motivationen rejält. Orkar inte ladda för nio mil i vattensjuka spår eller i bästa fall blötsnö. Eventuellt blir det att valla och langa men jag hoppas slippa det också. Lycka till ni som kör och hoppas att ni klarar era mål.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 093 inlägg

Och jag åker inte alls. Har nog snart 160 mil på snö men dåligt de sista två veckorna. Miserabelt väder och en värkande rygg och stortåled har tagit ned motivationen rejält. Orkar inte ladda för nio mil i vattensjuka spår eller i bästa fall blötsnö. Eventuellt blir det att valla och langa men jag hoppas slippa det också. Lycka till ni som kör och hoppas att ni klarar era mål.

En mindre att jaga från led 4... ;)
Nä, tråkigt att du kommer till start. Har själv en stortåled som ömmar och spökar lite efter längre diagonal-pass. Man får väl staka mer...

Redigerat av larsbern, 25 februari 2014 - 18:54 .

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2020: Stafettvasan, Vasaloppet - tvekamp med brorsan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Tallen

Tallen

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 996 inlägg

En mindre att jaga från led 4... ;)
Nä, tråkigt att du kommer till start. Har själv en stortåled som ömmar och spökar lite efter längre diagonal-pass. Man får väl staka mer...

Lite OT kanske men det pratas ju ändå stortåled i denna tråd.

Stortåleden hade jag stora problem med i mina Atomic World Cup pjäxor förra året, och det började återkomma även denna säsong. Slutade med att jag köpte ett par nya pjäxor och vips så var problemet borta. Synd bara då jag gillade mina World cup mycket i övrigt.

On topic så anmäler jag mig i SUB1000 satsningen såhär bara dagarna innan loppet, jag grejade det förra året och hoppas på att återuppleva det på söndag igen.
"Pain is inevitable. Suffering is optional" Haruki Murakami

Joohan

Joohan

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Ny här på tråden, reggade mig nu.
Åker mitt första VL i morgon efter att ha slagit vad med en kompis om att jag aldrig skulle klara av 90 km .
Har tränat hårt inte så mycket snömil eftersom jag bor i Sthlm, men mycket rullskidor och stakmaskin på gymmet. Snömilen har jag fått genom seedningslopp nu de sista månaderna och jag har lyckats åka så att jag nu står i led 4! Känner mig stark och redo.
Nu till mina frågor.

1.När bör man vara vid starten i morgon? Jag vill vara långt fram i ledet då jag förstått att dom som står längre bak kommer få det väldigt jobbigt.
2. Jag har beställt "dricka langning ", ska man ändå stanna på de vanliga ställena också?
3. Har vallat själv och fått rekommendation att köra på klister, är det rätt tänkt?

Sent ute och många frågor. hoppas ni kan hjälpa mig men vet inte om jag hamnat rätt i forumet.
Forza alla i spåret i morgon

//Johan, som siktar på att klara mig på sex timmar

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 143 inlägg
4:30 vid led 4 skulle jag gissa på 5-50 pers i kö. Vid typ 530 kommer kön vara låååååååååååång

ta du en slurk vid varje kontroll då det ju ändå bjuds, om du vet du grdjar det som bjuds. Du kan ju oxå missa din langning o tappa ev medhavd flaska

tror du bör täcka klistret m violett alt blå burk. Kyl skidan m klistret på först ordentlugt. Korka ut m lätt tryck på korken o lite "lyft/lättad" korm i framkant så inte korken fastnar i klistret så d blir en liten ås.

lycka till

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Ska du vara långt fram i fållan är det kö från 4-tiden som gäller. Fållorna öppnar vid 5.30. Drick i stationerna om det passar bra och du slipper stanna och köa. Klister kan gå bra men risk för ifrysning finns. Men det kan ingen säga med säkerhet. Lycka till!

Joohan

Joohan

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Oj, alltså på plats redan vid fyra för att få en bra plats i fållan.

Inser att jag måste tänka om inför i morgon.
Vi bor dessutom mer än två kilometer från starten och vi gick den sträckan idag och det tog en halvtimme att gå.

Ut och lägga på ytterligare fäste nu och sen tidigt i säng.

Tack för svar

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg
Skulle själv inte köa vid 4 utan ställer mig hellre sist i ledet. Det är 90 km att köra om på. Det verkar dock bli värre hysteri och köande för varje år. Alla är bäst i ledet och måste stå längst fram.

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Skulle själv inte köa vid 4 utan ställer mig hellre sist i ledet. Det är 90 km att köra om på. Det verkar dock bli värre hysteri och köande för varje år. Alla är bäst i ledet och måste stå längst fram.

Samma här. Brukar komma till fållan vid 7-hugget och då hamnar man bland de sista i sitt led. Tror jag presterar bättre med nån extra timmes sömn.

Joohan

Joohan

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg
Nu blev jag tveksam till att köa, ni tycker alltså att det är bättre att sova längre och stå längst bak i fållan, det blir som att stå i femman. Då blir det svårt att klara sex timmar, vilket led stod du i Climb_76 förra året. Din tid då är vad jag vill klara i morgon

Tack för svar igen

Climb_76

Climb_76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 357 inlägg

Nu blev jag tveksam till att köa, ni tycker alltså att det är bättre att sova längre och stå längst bak i fållan, det blir som att stå i femman. Då blir det svårt att klara sex timmar, vilket led stod du i Climb_76 förra året. Din tid då är vad jag vill klara i morgon

Tack för svar igen

Lite sent svar för årets Vasa, men 2013 startade jag bland de sista i led 3 och låg på placering ca 2000 vid Smågan. (Sen gick jag tvärhårt in i väggen i Oxberg och tappade 800 plac in i mål, men det är en annan historia)

Bommen

Bommen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Jag missade målsättningen. Skrev tidigare att det krävdes att både gubben och skidorna hade riktigt bra dagar för att lyckas nå topp 1000 från startgrupp 3, och tyvärr uppfylldes inte detta. Glidmässigt hade jag lyckats riktigt bra (HF8 + Winco + rak 1 mm), åkte om många i nedförsbackarna och noterade ingen med märkbart bättre glid än mig. Fästet lämnade dock en hel del att önska. Hade vallat enligt Swix rekommendation. Grundklister + KX35 (bara ca 25 cm direkt i trampet) underst + K21 (relativt tunt) och täckte det hela med VR50. Redan i första backen fick jag arbeta rejält för att få fast skidan. Sen vid stigningarna vid 30 km fick jag gå i lössnön för att få fast skidan. När det efter detta blev löst utanför spåret så gick det bara att saxa. Var sedan tillräckligt smart för att stanna till vid Swix vallningsstation vid Hökberg och få nytt fäste. Och vet inte vad de lade under men det funkade riktigt bra. Tyckte jag kunde åka på hyfsat efter detta även om jag bränt armarna lite för mycket innan. Även om man inte är i någon kanonform direkt så kändes kroppen ändå o.k. Betydligt bättre än i de två seedningslopp jag åkt innan.

Summa summarum, missade målsättningen med 10 min och ca 280 plac. Men med tanke på vintern (knäoperation i slutet på november och tre rejäla förkylningar) så kan man inte vara helt missnöjd, blev ändå ett pers med nästan 500 placeringar. Nu är det bara att bita ihop och sikta mot top-1000 i VL 2015.

Hur gick det för övriga?

sammylees svett

sammylees svett

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Toknöjd kan jag sammanfatta det med:-)
Gjorde vid 43 år mitt första VL efter en snöfattig vinter med bara 40 snömil i bena.
Valde att stå långt fram till vänster vilket inte visade sig vara någon hit.
Hamnade en bit bak och blev tvungen att köra om många.
Noll fäste efter en mil gjorde att jag stakade resten, men shit va rullskidorna och inte minst skiergen har gjort nytta.
Stakade om alla diagonalare bredvid mig och hade inga schackningsperioder. Pigg i mål på 4.56 och en finfin 491 placering! Målet uppfyllt :-)
ÖS2013: 5h 27min plac. 30VL2014: 4h 56min plac 491 (509 totalt)<p>VL2015: 5h 40min plac 928 (964 totalt) - 20 sjukdagar sista 2 mån var inte optimal toppning...
VL2016 4.44 placering 451 VL2017 4.42 pl 338 VL2018 ska placering starts Med en 1:a

Sniperolsson

Sniperolsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 238 inlägg
Trots usel start från led 2 och på tok för lugnt tempo till Mångsbodarna där det bara var att acceptera att "åka tåg" i två mil så klarade jag mitt sub1000 mål och gled imål som 821:a och jag har aldrig varit piggare i kroppen när jag passerade Moraparken:)
Nu ägnas denna vecka till att sätta upp nya mål för framtiden:))

2014 Placering 818.

Bommen

Bommen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Hatten av till er båda! Starkt åkt.

sammylees svett, nu blir jag nyfiken på vad nästa mål blir då du tog led 1 av bara farten :)

sammylees svett

sammylees svett

Medlem

• Members
  • Pip
  • 118 inlägg
Är seedningarna redan uppe?!
ÖS2013: 5h 27min plac. 30VL2014: 4h 56min plac 491 (509 totalt)<p>VL2015: 5h 40min plac 928 (964 totalt) - 20 sjukdagar sista 2 mån var inte optimal toppning...
VL2016 4.44 placering 451 VL2017 4.42 pl 338 VL2018 ska placering starts Med en 1:a

andersn1977

andersn1977

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg
Foton http://www.sport-foton.se/sv/vasaloppet-2014

Gomalb

Gomalb

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg
Lyckades inte nå sub 1000 men nöjd ändå, tid 5.29 och 300 placeringar bättre än i fjol. Målet sub 1000 står kvar till nästa år, får bli mer Ski-Erg och rullskidor a la sammylees svett, imponerande tid (seedning går på placeringen, led 2 plac 500-1000)

TT

TT

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 565 inlägg

Är seedningarna redan uppe?!

Placering 150-500 = led 1

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar