Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Jrgen bjuder in till virtuella Brink Tour

Rehns BK frstrker med Bergstrm och Berg

Fina frhllanden i skidtunneln i Torsby

Podcast med Jenny Grip

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Sub 1000 VL

• Vänligen logga in för att kunna svara
269 svar till detta ämne

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 198 inlägg
Låter ju fullt överkomligt om du får många snömil och inte vallar bort dig.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Jag är inte tillräckligt insatt i bakomliggande faktorer utan kan bara konstatera att för mig är den en jäkla skillnad. På dagens SkiErg pass var hela fokuset att få upp antalet min i A3. jag placerade pulsklockan så att jag såg den hela tiden, och körde 1000 m intervaller istället för mina vanliga 500. Tusingarna gick på 3,55, 3,56, 3,56, 3,58 och 3,59. Det intressanta och tyvärr helt ovetenskapliga är att upplevd ansträngning låg långt över faktisk puls. Skulle jag inte ha sett pulsklockan hela tiden så skulle jag ha trott att jag låg minst 10 slag högre. Om det är som TT är inne på, klen överkropp, vet jag inte.

Totalt sett så kom jag upp i 8 min A3!! Pulsklockan får nog styra min träning långt mera framöver.

Varför denna totalfokusering på puls? Det låter som ett extremt bra träningspass på ett väldigt grennära sätt. Tror du verkllgen 5*ca 1km löpning i snitt med fem slag högre puls gör dig snabbare på vasaloppet än detta pass?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg
Låter som goda förutsättningar Sammysvett!

Plant based 

VL12: Led 5, 5:59. plac. 3885. VL13: Led 3, 5:36. plac. 1855.

VL14: Led 2, 6:17. plac. 2909 med feber. VL15: Led 2, sjuk igen, bröt

VL16: Led 3, 5:32, plac. 1884. VL17: Led 2, 6:22, plac. 3684. 

VL18: Led 2, 5:52, plac. 1438. VL20: Led 2, 6:18, plac. 1251.

Madshusracer

Madshusracer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg
Min poäng: Ja, jag hade kunnat fått upp pulsen i max i enarmscykel om jag tränade tillräckligt på det. I teorin spelar det ingen roll vad du gör. Du har SAMMA max oavsett vad du gör. Min fråga till dig: Så när du kör stakintervaller har du en annan maxpuls än löpning och ligger därför lägre pulsmässigt? tex 160 istället för 170 motsvarande intervaller på löpning? Isånnafall kan jag berätta för dig att du förmodligen kör A2 på dina stakintervaller!

Okej, intressant. Kan du ge några adekvata referenser på påståendet?

Självklart kommer kapaciteten att jobba nära maxpuls vara beroende av den perifera kapaciteten i respektive gren - det är ju en viktig faktor som förstås är träningsbar. Andel muskelmassa påverkar alltså hur många fibrer som arbetar aerobt, mer massa => mer syre används innan arbetet blir anaerobt => laktattröskeln förskjutsen i förhållande till maxpuls. Jag menar fortfarande på att den högsta puls en individ kan uppnå vid olika grenar är specifik för just den grenen.

(Roddare kan till exempel arbeta närmare sitt VO2max (grenspecifikt) än löpare över en given tid, just för att mer muskelmassa engageras mha. benen kontra överkroppen.)

Vidare påverkas slagvolymen av kroppsposition (liggande, stående, sittande).

Du har bara ett hjärta, inte olika för olika idrotter. Däremot utför du olika arbeten med olika antal motoriska enheter och muskelmassa samt har kroppen i olika lägen i förhållande till hjärtat. Det ger olika förutsättningar för arbetet. Du kan fortfarande ta ut dig till MAX i alla grenar men det påverkar hjärtat på olika sätt, därav är det rimligt att maxpulsen varierar.

Jag tror t.ex. inte många triathleter uppvisar samma maxpuls vid simning, cykling och löpning. Själv håller jag på med det och tycker mig vara lika "duktig/tränad" på cykling respektive löpning, men kan jag ligga på samma puls? Aldrig. Skillnaden är t.o.m. signifikant när jag ligger i tempoställning eller sätter mig upp på cykeln.

Men visst sitter en del av begränsningen i teknik, löpning är väl något som för många är det lättaste man kan göra för att ta ut sig maximalt. Det blir lite knepig diskussion, då HRMAX självklart varierar pga. kapacitet och träningsbakgrund inom specifika grenen som du säger, men jag..

Detta har dock inte så mycket med VL sub 1000 att göra! Hur går träningen för er andra? ;)

Maxpuls är den maximala pulsen ditt hjärta orkar slå. Sen att det kan vara olika svårt att uppnå den i olika grenar är en annan sak. Sist det var uppe drog jag fram min egen statistik för olika grenar för att se om det kanske inte skiljer så mycket som en del vill få det till... Baserat på 2012-års högsta pulser under träning.
http://i.imgur.com/pWllsXb.png

Tack för inputen...

Du uppvisar ju ganska jämna siffror vilket inte är helt orimligt med de representerade idrotterna. Intressant att du fått högre vid LVG-cykling än löpning då den senare involverar mer massa (vedertaget). Om jag tar mig som exempel, jag är mycket bättre skidåkare än löpare men kan inte uppnå lika hög puls vid STAKNING som löpning på maximal effort. Förmodligen kan jag närma mig det vid diagonalåkning uppför men det har jag inte undersökt.

Ni som menar att den inte är grenspecifik, kan ni få upp samma puls vid löpning som enarmscykling? :)

MIN POÄNG: En del aktiviteter involverar inte tillräckligt med muskelmassa för att på något sätt kunna kräva så mycket syre så att hjärtat utmanas till yttersta (!) maximum. Eller säger ni emot det ovanstående provocerande exemplet?

(förutsatt att man inte är världsmästare i enarmscykling och har en SV-defekt)

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Min poäng: Ja, jag hade kunnat fått upp pulsen i max i enarmscykel om jag tränade tillräckligt på det. I teorin spelar det ingen roll vad du gör. Du har SAMMA max oavsett vad du gör.

I lillfingercurls också då alltså? ;)

Bommen

Bommen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg
Thorrez, det finns många som presterar otroligt bra utan att någonsin tänka på puls. Det finns säkerligen många som gör detsamma utan pass med väldigt hög intensitet. Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

En helt annan grej, var hos Ortopeden i morse och om en månad är det artroskopi för att avlägsna den 1,5 cm ledkropp som sannolikt ställer till med mitt (senaste) knäproblem. Inte helt optimalt tidsmässigt men vad gör man. Får väl helt enkelt satsa på en tung träningsperiod fram tills dess och sen ha en lugn 2-3 veckors period med lätt rehabträning (och som återhämtning)

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Min poäng: Ja, jag hade kunnat fått upp pulsen i max i enarmscykel om jag tränade tillräckligt på det. I teorin spelar det ingen roll vad du gör. Du har SAMMA max oavsett vad du gör.

I lillfingercurls också då alltså? ;)

Tyvärr Madshusracer jag kan inte ta dig seriöst. Ekis drar exemplet till ytterligare en extrem här. Jag frågar detsamma!

Plant based 

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Min poäng: Ja, jag hade kunnat fått upp pulsen i max i enarmscykel om jag tränade tillräckligt på det. I teorin spelar det ingen roll vad du gör. Du har SAMMA max oavsett vad du gör. Min fråga till dig: Så när du kör stakintervaller har du en annan maxpuls än löpning och ligger därför lägre pulsmässigt? tex 160 istället för 170 motsvarande intervaller på löpning? Isånnafall kan jag berätta för dig att du förmodligen kör A2 på dina stakintervaller!

Maxpuls är den maximala pulsen ditt hjärta orkar slå. Sen att det kan vara olika svårt att uppnå den i olika grenar är en annan sak. Sist det var uppe drog jag fram min egen statistik för olika grenar för att se om det kanske inte skiljer så mycket som en del vill få det till... Baserat på 2012-års högsta pulser under träning.
http://i.imgur.com/pWllsXb.png

Tack för inputen...

Du uppvisar ju ganska jämna siffror vilket inte är helt orimligt med de representerade idrotterna. Intressant att du fått högre vid LVG-cykling än löpning då den senare involverar mer massa (vedertaget). Om jag tar mig som exempel, jag är mycket bättre skidåkare än löpare men kan inte uppnå lika hög puls vid STAKNING som löpning på maximal effort. Förmodligen kan jag närma mig det vid diagonalåkning uppför men det har jag inte undersökt.

Ni som menar att den inte är grenspecifik, kan ni få upp samma puls vid löpning som enarmscykling? :)

MIN POÄNG: En del aktiviteter involverar inte tillräckligt med muskelmassa för att på något sätt kunna kräva så mycket syre så att hjärtat utmanas till yttersta (!) maximum. Eller säger ni emot det ovanstående provocerande exemplet?

(förutsatt att man inte är världsmästare i enarmscykling och har en SV-defekt)

Ja det är helt korrekt. Vid maximal effort vid båda disciplinerna har jag helt olika puls. Jag anser mig bättre på stakning är löpning men har cirka 8-9 lägre puls som max vid den aktiviteten. Du förstår verkligen inte. Enarmscykling involverar så lite muskelmassa att det är ORIMLIGT att träna upp en så bra kapacitet i dom innerverande muskelfibrerna att syrekravet skulle bli så högt att hjärtat måste arbeta på sin maximala kapacitet.

Beroende på hur man ser det så ja då blir det svårare att komma upp i A3 vid stakning för mig (som fler upplever?!) än vid löpning - även om ansträngningsgraden är densamma. Då är frågan huruvida man ska specificera A-zonerna, vilket absolut är rimligt då tröskeln absolut är grenspecifik. Håller du med här då?! Sen kommer ju inte hjärtat utmanas lika mycket om man t.ex. kör lillfingercurl.

Snälla, tänk exemplet lillfingercurls , förstår du?

Redigerat av Johaaan, 22 oktober 2013 - 15:15 .

Plant based 

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg
är maxpulsen överhuvudtaget en maxpuls?? eller går det att trycka upp den högre än man trott innan? dvs är den verkligen definitiv?
Train hard win easy!

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

är maxpulsen överhuvudtaget en maxpuls?? eller går det att trycka upp den högre än man trott innan? dvs är den verkligen definitiv?

Maxpuls är väl överhuvudtaget lite luddigt och brett använt begrepp. Men nja bara för att man kommit upp i X betyder väl inte det att X+1 är omöjligt :) Maxpuls och % av denna är väl inget man ska stirra sig blind på heller..

Om man har hög maxpuls brukar den dock kunna sjunka med träning då det börjar bli lite o-optimalt för cardiac output då den är kring 220..

Redigerat av Johaaan, 22 oktober 2013 - 15:28 .

Plant based 

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 150 inlägg
pratar ni inte om lite olika saker.

Maxpuls är väl en typ "fysiologisk gräns för hur snabbt hjärtat KAN slå", som man inte kan påverka, den är väl som den är, ungefär som att man är av en viss längd.

Sedan är frågan hur snabbt man kan förmå hjärtat att FAKTISKT slå i olika sammanhang, genom tex ansträngningar av olika slag.

eller?

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

pratar ni inte om lite olika saker.

Maxpuls är väl en typ "fysiologisk gräns för hur snabbt hjärtat KAN slå", som man inte kan påverka, den är väl som den är, ungefär som att man är av en viss längd.

Sedan är frågan hur snabbt man kan förmå hjärtat att FAKTISKT slå i olika sammanhang, genom tex ansträngningar av olika slag.

eller?

säker på att det verkligen är en fysiologisk gräns?? om man stoppar in Northugs huvud i min kropp så skulle han kanske kunna trycka upp min puls högre än vad jag gjort??

inte så säker på att de finns en gräns..
Train hard win easy!

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 858 inlägg
om du gjort ett laktat test får du ju uppmätt din toppuls, däremot kunde du säkert vid det tillfället pressat dig från i mitt fall 198 till 199 om du hade nån med en bössa bakom dig, mao det handlar om enstaka slag från max. bara.täningszonerna som är den värdefulla infon kan man däremot få exakt just vid ett sådant test om man testar sig grenspecifikt

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

om du gjort ett laktat test får du ju uppmätt din toppuls, däremot kunde du säkert vid det tillfället pressat dig från i mitt fall 198 till 199 om du hade nån med en bössa bakom dig, mao det handlar om enstaka slag från max. bara.täningszonerna som är den värdefulla infon kan man däremot få exakt just vid ett sådant test om man testar sig grenspecifikt

Vid maxtest iaf!

Förstår vad du menar Carl och ja därför kan det bli lite diffust.

Men nu tycker jag vi bryter offtopicen! :D

Redigerat av Johaaan, 22 oktober 2013 - 19:03 .

Plant based 

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

Varför menar du att intensiteten inte var tillräckligt hög, gav du inte allt du hade?
Du ska inte blanda ihop puls och intensitet, puls är inte intensitet utan en konsekvens av intensiteten. Om du kör maxstakning och inte lyckas få upp pulsen tyder det ju snarare på att du behöver träna mer på stakning så att du kan pressa upp pulsen närmare max.

Din intensitet ligger ju garanterar en bra bit över laktattröskeln på det intervallpasset.

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

Varför menar du att intensiteten inte var tillräckligt hög, gav du inte allt du hade?
Du ska inte blanda ihop puls och intensitet, puls är inte intensitet utan en konsekvens av intensiteten. Om du kör maxstakning och inte lyckas få upp pulsen tyder det ju snarare på att du behöver träna mer på stakning så att du kan pressa upp pulsen närmare max.

Din intensitet ligger ju garanterar en bra bit över laktattröskeln på det intervallpasset.

+1 !

Plant based 

Madshusracer

Madshusracer

Medlem

• Members
  • Pip
  • 155 inlägg
Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig, jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig, jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt

Tror faktiskt inte de e någon som klarar av de idag iaf..
Train hard win easy!

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 216 inlägg

Tror faktiskt inte de e någon som klarar av de idag iaf..

Elitskidåkare har högre HR (hjärtfrekvens) vid AT (laktattröskel) när de löper eller åker skate i jämförelse med stakning i alla fall. Tror också därför Max HR [gren] är lägre vid det senare.
Vid samma puls kommer åkaren i fråga ha signifikant mycket högre laktatkoncentration vid stakning.

Plant based 

Bommen

Bommen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 142 inlägg

Det är nog att ge allt som var poängen. Det låter ju lätt men är ändå svårare i praktiken. Det finns ju ett skäl till varför man säger att tävling är bästa träningen. Åtminstone för egen del så är en nummerlapp på bröstet mer eller mindre en garanti för att man klämmer ut det som finns. Det är svårare att genomföra på ett enskilt pass. SkiErgen är ju bra för att du har ett kvitto på "farten", du ser direkt om du släpper av. Kombinerar du detta med ett kvitto i form av puls så har man kommit en bit på vägen.

Men med risk för att jag återigen får oss "off-topic", kollade på några stakintervallpass från i vintras och Bisslinge Ski maraton (ett rent staklopp), där är det inga problem att komma upp i puls. Varför svårare då på SkiErg? Nu kör jag på 10 i motstånd, så kanske gå ned i motstånd?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar