Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

Thorrez, det finns många som presterar otroligt bra utan att någonsin tänka på puls. Det finns säkerligen många som gör detsamma utan pass med väldigt hög intensitet. Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

 

En helt annan grej, var hos Ortopeden i morse och om en månad är det artroskopi för att avlägsna den 1,5 cm ledkropp som sannolikt ställer till med mitt (senaste) knäproblem. Inte helt optimalt tidsmässigt men vad gör man. Får väl helt enkelt satsa på en tung träningsperiod fram tills dess och sen ha en lugn 2-3 veckors period med lätt rehabträning (och som återhämtning)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply
Min poäng: Ja' date=' jag hade kunnat fått upp pulsen i max i enarmscykel om jag tränade tillräckligt på det. I teorin spelar det ingen roll vad du gör. Du har SAMMA max oavsett vad du gör.[/quote']

I lillfingercurls också då alltså? ;)

Tyvärr Madshusracer jag kan inte ta dig seriöst. Ekis drar exemplet till ytterligare en extrem här. Jag frågar detsamma!

Link to comment
Share on other sites

Min poäng: Ja, jag hade kunnat fått upp pulsen i max i enarmscykel om jag tränade tillräckligt på det. I teorin spelar det ingen roll vad du gör. Du har SAMMA max oavsett vad du gör. Min fråga till dig: Så när du kör stakintervaller har du en annan maxpuls än löpning och ligger därför lägre pulsmässigt? tex 160 istället för 170 motsvarande intervaller på löpning? Isånnafall kan jag berätta för dig att du förmodligen kör A2 på dina stakintervaller!

 

Maxpuls är den maximala pulsen ditt hjärta orkar slå. Sen att det kan vara olika svårt att uppnå den i olika grenar är en annan sak. Sist det var uppe drog jag fram min egen statistik för olika grenar för att se om det kanske inte skiljer så mycket som en del vill få det till... Baserat på 2012-års högsta pulser under träning.

http://i.imgur.com/pWllsXb.png

Tack för inputen...

 

Du uppvisar ju ganska jämna siffror vilket inte är helt orimligt med de representerade idrotterna. Intressant att du fått högre vid LVG-cykling än löpning då den senare involverar mer massa (vedertaget). Om jag tar mig som exempel' date=' jag är mycket bättre skidåkare än löpare men kan inte uppnå lika hög puls vid STAKNING som löpning på maximal effort. Förmodligen kan jag närma mig det vid diagonalåkning uppför men det har jag inte undersökt.

 

Ni som menar att den inte är grenspecifik, kan ni få upp samma puls vid löpning som enarmscykling? :)

 

MIN POÄNG: En del aktiviteter involverar inte tillräckligt med muskelmassa för att på något sätt kunna kräva så mycket syre så att hjärtat utmanas till yttersta (!) maximum. Eller säger ni emot det ovanstående provocerande exemplet?

 

(förutsatt att man inte är världsmästare i enarmscykling och har en SV-defekt)[/quote']

Ja det är helt korrekt. Vid maximal effort vid båda disciplinerna har jag helt olika puls. Jag anser mig bättre på stakning är löpning men har cirka 8-9 lägre puls som max vid den aktiviteten. Du förstår verkligen inte. Enarmscykling involverar så lite muskelmassa att det är ORIMLIGT att träna upp en så bra kapacitet i dom innerverande muskelfibrerna att syrekravet skulle bli så högt att hjärtat måste arbeta på sin maximala kapacitet.

 

Beroende på hur man ser det så ja då blir det svårare att komma upp i A3 vid stakning för mig (som fler upplever?!) än vid löpning - även om ansträngningsgraden är densamma. Då är frågan huruvida man ska specificera A-zonerna, vilket absolut är rimligt då tröskeln absolut är grenspecifik. Håller du med här då?! Sen kommer ju inte hjärtat utmanas lika mycket om man t.ex. kör lillfingercurl.

 

Snälla, tänk exemplet lillfingercurls , förstår du?

Link to comment
Share on other sites

är maxpulsen överhuvudtaget en maxpuls?? eller går det att trycka upp den högre än man trott innan? dvs är den verkligen definitiv?

Maxpuls är väl överhuvudtaget lite luddigt och brett använt begrepp. Men nja bara för att man kommit upp i X betyder väl inte det att X+1 är omöjligt :) Maxpuls och % av denna är väl inget man ska stirra sig blind på heller..

 

Om man har hög maxpuls brukar den dock kunna sjunka med träning då det börjar bli lite o-optimalt för cardiac output då den är kring 220..

Link to comment
Share on other sites

pratar ni inte om lite olika saker.

 

Maxpuls är väl en typ "fysiologisk gräns för hur snabbt hjärtat KAN slå", som man inte kan påverka, den är väl som den är, ungefär som att man är av en viss längd.

 

Sedan är frågan hur snabbt man kan förmå hjärtat att FAKTISKT slå i olika sammanhang, genom tex ansträngningar av olika slag.

 

eller?

Link to comment
Share on other sites

pratar ni inte om lite olika saker.

 

Maxpuls är väl en typ "fysiologisk gräns för hur snabbt hjärtat KAN slå", som man inte kan påverka, den är väl som den är, ungefär som att man är av en viss längd.

 

Sedan är frågan hur snabbt man kan förmå hjärtat att FAKTISKT slå i olika sammanhang, genom tex ansträngningar av olika slag.

 

eller?

säker på att det verkligen är en fysiologisk gräns?? om man stoppar in Northugs huvud i min kropp så skulle han kanske kunna trycka upp min puls högre än vad jag gjort??

 

inte så säker på att de finns en gräns..

Link to comment
Share on other sites

om du gjort ett laktat test får du ju uppmätt din toppuls, däremot kunde du säkert vid det tillfället pressat dig från i mitt fall 198 till 199 om du hade nån med en bössa bakom dig, mao det handlar om enstaka slag från max. bara.täningszonerna som är den värdefulla infon kan man däremot få exakt just vid ett sådant test om man testar sig grenspecifikt
Link to comment
Share on other sites

om du gjort ett laktat test får du ju uppmätt din toppuls, däremot kunde du säkert vid det tillfället pressat dig från i mitt fall 198 till 199 om du hade nån med en bössa bakom dig, mao det handlar om enstaka slag från max. bara.täningszonerna som är den värdefulla infon kan man däremot få exakt just vid ett sådant test om man testar sig grenspecifikt

Vid maxtest iaf!

 

Förstår vad du menar Carl och ja därför kan det bli lite diffust.

 

Men nu tycker jag vi bryter offtopicen! :D

Link to comment
Share on other sites

Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

Varför menar du att intensiteten inte var tillräckligt hög, gav du inte allt du hade?

Du ska inte blanda ihop puls och intensitet, puls är inte intensitet utan en konsekvens av intensiteten. Om du kör maxstakning och inte lyckas få upp pulsen tyder det ju snarare på att du behöver träna mer på stakning så att du kan pressa upp pulsen närmare max.

 

Din intensitet ligger ju garanterar en bra bit över laktattröskeln på det intervallpasset.

Link to comment
Share on other sites

Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

Varför menar du att intensiteten inte var tillräckligt hög' date=' gav du inte allt du hade?

Du ska inte blanda ihop puls och intensitet, puls är inte intensitet utan en konsekvens av intensiteten. Om du kör maxstakning och inte lyckas få upp pulsen tyder det ju snarare på att du behöver träna mer på stakning så att du kan pressa upp pulsen närmare max.

 

Din intensitet ligger ju garanterar en bra bit över laktattröskeln på det intervallpasset.[/quote']

+1 !

Link to comment
Share on other sites

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig, jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt
Link to comment
Share on other sites

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig, jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt

Tror faktiskt inte de e någon som klarar av de idag iaf..

Link to comment
Share on other sites

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig' date=' jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt[/quote']

Tror faktiskt inte de e någon som klarar av de idag iaf..

Elitskidåkare har högre HR (hjärtfrekvens) vid AT (laktattröskel) när de löper eller åker skate i jämförelse med stakning i alla fall. Tror också därför Max HR [gren] är lägre vid det senare.

Vid samma puls kommer åkaren i fråga ha signifikant mycket högre laktatkoncentration vid stakning.

Link to comment
Share on other sites

Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

Varför menar du att intensiteten inte var tillräckligt hög' date=' gav du inte allt du hade?

Du ska inte blanda ihop puls och intensitet, puls är inte intensitet utan en konsekvens av intensiteten. Om du kör maxstakning och inte lyckas få upp pulsen tyder det ju snarare på att du behöver träna mer på stakning så att du kan pressa upp pulsen närmare max.

 

Din intensitet ligger ju garanterar en bra bit över laktattröskeln på det intervallpasset.[/quote']

Det är nog att ge allt som var poängen. Det låter ju lätt men är ändå svårare i praktiken. Det finns ju ett skäl till varför man säger att tävling är bästa träningen. Åtminstone för egen del så är en nummerlapp på bröstet mer eller mindre en garanti för att man klämmer ut det som finns. Det är svårare att genomföra på ett enskilt pass. SkiErgen är ju bra för att du har ett kvitto på "farten", du ser direkt om du släpper av. Kombinerar du detta med ett kvitto i form av puls så har man kommit en bit på vägen.

 

Men med risk för att jag återigen får oss "off-topic", kollade på några stakintervallpass från i vintras och Bisslinge Ski maraton (ett rent staklopp), där är det inga problem att komma upp i puls. Varför svårare då på SkiErg? Nu kör jag på 10 i motstånd, så kanske gå ned i motstånd?

Link to comment
Share on other sites

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig, jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt

Jag har hört att Jörgen Brink och Lina Andersson ska ha kommit upp i 97% av deras maximala syreupptagning vid stakning och att det ska ha varit bäst i landslaget vid det tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Men sannolikheten att prestera bra i tävlingssammanhang borde definitivt öka om du har pass med hög intensitet (A3). För mig var det helt enkelt en fråga om att intensiteten inte var så hög som avsågs.

Varför menar du att intensiteten inte var tillräckligt hög' date=' gav du inte allt du hade?

Du ska inte blanda ihop puls och intensitet, puls är inte intensitet utan en konsekvens av intensiteten. Om du kör maxstakning och inte lyckas få upp pulsen tyder det ju snarare på att du behöver träna mer på stakning så att du kan pressa upp pulsen närmare max.

 

Din intensitet ligger ju garanterar en bra bit över laktattröskeln på det intervallpasset.[/quote']

Det är nog att ge allt som var poängen. Det låter ju lätt men är ändå svårare i praktiken. Det finns ju ett skäl till varför man säger att tävling är bästa träningen. Åtminstone för egen del så är en nummerlapp på bröstet mer eller mindre en garanti för att man klämmer ut det som finns. Det är svårare att genomföra på ett enskilt pass. SkiErgen är ju bra för att du har ett kvitto på "farten", du ser direkt om du släpper av. Kombinerar du detta med ett kvitto i form av puls så har man kommit en bit på vägen.

 

Men med risk för att jag återigen får oss "off-topic", kollade på några stakintervallpass från i vintras och Bisslinge Ski maraton (ett rent staklopp), där är det inga problem att komma upp i puls. Varför svårare då på SkiErg? Nu kör jag på 10 i motstånd, så kanske gå ned i motstånd?

Även om utförd rörelse är ganska lik skiljer det ganska mycket på maskin och icke-maskin. Kan också ha med motståndet att göra som du säger.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hur länge sedan är det dessa var i landslaget? 10år sedan? Känns som att det har utvecklasats en hel del sen dess, för att inte tala om hur mycket långloppsåkare som auklands och Tynell har utvecklats. Och brink kom ju upp i 97% och inte 100? På ett maxtest, det säger ju att han har mer att plocka ut, annars hade man ju benämnt det som 100% som flera här verkar ha gjort...

Hur kan elitskidåkarna komma upp i maxpuls i stakning då? Ja tröskeln är grenspecifik.. men det har inget med maxpuls att göra. bara hur lätt du harr att få syra. Tro mig' date=' jag lovar att du kan komma upp lika högt i stakning som i löpning. observera att jag skrev kan. Du kanske inte gör det nu men det är möjligt[/quote']

Jag har hört att Jörgen Brink och Lina Andersson ska ha kommit upp i 97% av deras maximala syreupptagning vid stakning och att det ska ha varit bäst i landslaget vid det tillfället.

Link to comment
Share on other sites

jag är inne på min andra säsong på skidor, började träna inför Vasan i slutet av november förra året. Innan skidåkningen så tränade jag på gym ca 3-4 dagar i veckan.

På Vasaloppet åkte jag på tiden 5:38.

Åkte även 2 st seedinglopp där jag lyckades seeda mig till led 3.

Förra säsongen tränade jag i snitt ca 5-6 timmar i veckan. Nu ligger jag på mellan 10 och 12 timmar i veckan.

 

Skillnaden med träningen i år är att jag försöker att sträva efter kvalitet. Förra säsongen så var 95 procent av alla pass A2. Inför i år så har jag kört betydligt längre pass och lugnare och även lagt in ett par intervall pass i veckan.

 

Är 22 år.

Och som sagt målet är topp 1000 och även lyckas seeda upp mig.

Link to comment
Share on other sites

jag är inne på min andra säsong på skidor, började träna inför Vasan i slutet av november förra året. Innan skidåkningen så tränade jag på gym ca 3-4 dagar i veckan.

På Vasaloppet åkte jag på tiden 5:38.

Åkte även 2 st seedinglopp där jag lyckades seeda mig till led 3.

Förra säsongen tränade jag i snitt ca 5-6 timmar i veckan. Nu ligger jag på mellan 10 och 12 timmar i veckan.

 

Skillnaden med träningen i år är att jag försöker att sträva efter kvalitet. Förra säsongen så var 95 procent av alla pass A2. Inför i år så har jag kört betydligt längre pass och lugnare och även lagt in ett par intervall pass i veckan.

 

Är 22 år.

Och som sagt målet är topp 1000 och även lyckas seeda upp mig.

Starkt första Vasalopp med den bakgrunden! :) Jag var två minuter före dig, må bäste man vinna denna upplaga!

Link to comment
Share on other sites

jag är inne på min andra säsong på skidor' date=' började träna inför Vasan i slutet av november förra året. Innan skidåkningen så tränade jag på gym ca 3-4 dagar i veckan.

På Vasaloppet åkte jag på tiden 5:38.

Åkte även 2 st seedinglopp där jag lyckades seeda mig till led 3.

Förra säsongen tränade jag i snitt ca 5-6 timmar i veckan. Nu ligger jag på mellan 10 och 12 timmar i veckan.

 

Skillnaden med träningen i år är att jag försöker att sträva efter kvalitet. Förra säsongen så var 95 procent av alla pass A2. Inför i år så har jag kört betydligt längre pass och lugnare och även lagt in ett par intervall pass i veckan.

 

Är 22 år.

Och som sagt målet är topp 1000 och även lyckas seeda upp mig.[/quote']

Starkt första Vasalopp med den bakgrunden! :) Jag var två minuter före dig, må bäste man vinna denna upplaga!

Där har vi en tävling Johaaan! ;)

Link to comment
Share on other sites

jag är inne på min andra säsong på skidor' date=' började träna inför Vasan i slutet av november förra året. Innan skidåkningen så tränade jag på gym ca 3-4 dagar i veckan.

På Vasaloppet åkte jag på tiden 5:38.

Åkte även 2 st seedinglopp där jag lyckades seeda mig till led 3.

Förra säsongen tränade jag i snitt ca 5-6 timmar i veckan. Nu ligger jag på mellan 10 och 12 timmar i veckan.

 

Skillnaden med träningen i år är att jag försöker att sträva efter kvalitet. Förra säsongen så var 95 procent av alla pass A2. Inför i år så har jag kört betydligt längre pass och lugnare och även lagt in ett par intervall pass i veckan.

 

Är 22 år.

Och som sagt målet är topp 1000 och även lyckas seeda upp mig.[/quote']

Starkt första Vasalopp med den bakgrunden! :) Jag var två minuter före dig, må bäste man vinna denna upplaga!

Där har vi en tävling Johaaan! ;)

Och jag var en minut snabbare än Johaaan, ni ungtuppar behöver lite gubb-konkurrens :)

Link to comment
Share on other sites

Starkt första Vasalopp med den bakgrunden! :) Jag var två minuter före dig' date=' må bäste man vinna denna upplaga![/quote']

Där har vi en tävling Johaaan! ;)

Och jag var en minut snabbare än Johaaan, ni ungtuppar behöver lite gubb-konkurrens :)

Jupp, gubb-konkurrens. Har ju precis passerat de fyrtio och får också jobba ifatt några minuter. Kan bli ett getingbo...

Link to comment
Share on other sites

Där har vi en tävling Johaaan! ;)

Och jag var en minut snabbare än Johaaan' date=' ni ungtuppar behöver lite gubb-konkurrens :)[/quote']

Jupp, gubb-konkurrens. Har ju precis passerat de fyrtio och får också jobba ifatt några minuter. Kan bli ett getingbo...

Kul, flera stycken några minuter emellan. Blir som sagt ett getingbo! Eller?!

Link to comment
Share on other sites

Jag var inte heller så långt efter er, startade i led 4.

Hur går det med eran träning just nu?

Jag själv slog rekord på skireg 1000m (3.46 min) och 200m (40s) igår.

Efter lite sjukdom känns kroppen rätt bra och jag ligger som tänkt på 7-8 tim i veckan.

Är det många av er som bor norr över? Känns som en fördel att lyckas nå topp 1000.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...