Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 1000 VL


Bommen

Recommended Posts

Har haft som mål (dröm) under några år att komma sub500 och få starta i led1. Lyckades med detta i år (467) men är lite smått nervös för hur fort det kommer gå i början uppför startbacken. Har åkt loppet 13ggr så jag har ju förvisso lite rutin och brukar kunna disponera loppet på ett bra sätt. Tränar dock inte så många timmar som många andra' date=' fick ihop 184h under 2012. Tippar på att jag kommer landa runt ca 200h i år om jag får vara frisk. Inte mycket men det verkar ju funka för mig.[/quote']

Imponerande att komma sub500 på så lite träning, tror du har potential till riktigt bra resultat med mera träning. Men du måste ju helt klart göra rätt saker när du tränar, med dom resultaten.

Betydligt färre stopp och trängsel med start från led 1, det gör ju att det går lite fortare, men står du längst fram i 1.an så kommer det att gå undan.

Tunek - helt sjukt vilken talang du måste vara om du verkligen anger rätt timmar.... Eller jobbar du i skogen???? Cyklar med post och cyklar som en dåre???? Hur gammal är du??? Du borde ju satsa - har du någonsin tänkt tanken - jag kan vinna det här loppet om jag vill ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply
På något vis verkar det som om jag har talang för just Vasaloppet. Gör aldrig lika bra resultat på de seedningslopp jag kör innan och i år tror jag bara att jag klarade led 2 tider i ett av seedningsloppen jag körde. Men det är väl dessa bra passen som gör att jag kommer i form till VL. Hoppas nu på att vi får ytterligare en snörik vinter (framför allt i småland) så min 37åriga kropp får lite snökänsla igen. Hoppas även att mina 2 vilddjur INTE drar hem alla dagissmittor som finns.
Link to comment
Share on other sites

På något vis verkar det som om jag har talang för just Vasaloppet. Gör aldrig lika bra resultat på de seedningslopp jag kör innan och i år tror jag bara att jag klarade led 2 tider i ett av seedningsloppen jag körde. Men det är väl dessa bra passen som gör att jag kommer i form till VL. Hoppas nu på att vi får ytterligare en snörik vinter (framför allt i småland) så min 37åriga kropp får lite snökänsla igen. Hoppas även att mina 2 vilddjur INTE drar hem alla dagissmittor som finns.

Gött! Ja det är inte lätt med småbarn och familj och hinna träna mycket. Har tre små själv:) Lycka till iaf! Har själv börjat åka rullskidor tiofalt - typ - mer än tidigare år, i år och springer mer än tidigare, så jag har insett att snö inte är allt - rullskidor ger riktigt bra träning! Undrar egentligen om man behöver en endaste mil på snö. Man kan säkert komma riktigt högt upp i listan utan en endaste skidmil. Ta formen som Anders Aukland hade på Alliansloppet - och fortsätt med några hundra mil rullskidor på det - inte behöver man köra på snö då!

Bara att vässa spetsarna med diamantfil innan varje pass och köra!

Link to comment
Share on other sites

Klyschan man fick höra som junior var ju "skidåkare bygger man på sommar och höst", och visst kommer man långt utan snö. Men det är ju ändå på snö som man skall åka snabbt och åtminstone jag tycker att det finns klara skillnader. Inte minst avseende diagonalåkning.
Link to comment
Share on other sites

Även jag är med i sub1000 klubben även om det inte ser så ut numera. Jag klarade denna gräns vid minst 15 tillfällen. Jag är tom medlem i sub500 klubben, det klarade jag vid två tilfällen men inte den gång jag gjorde min bästa tid (4.56). Och på den tiden åkte jag inte rullskidor. Min huvudsaliga sommarträning fick jag genom orientering, som jag tror ger en utmärkt grund. Dessutom sprang jag ju Maraton (bästa tid 2.49)
Link to comment
Share on other sites

Klyschan man fick höra som junior var ju "skidåkare bygger man på sommar och höst", och visst kommer man långt utan snö. Men det är ju ändå på snö som man skall åka snabbt och åtminstone jag tycker att det finns klara skillnader. Inte minst avseende diagonalåkning.

Men då syftas det ju inte på att det är barmarksträningen som är det viktiga utan att man måste lägger ner många timmar under den perioden för att få bra resultat till vintern.

Link to comment
Share on other sites

Målet är sub 1000 även för mig även om jag ligger risigt till träningsmässigt denna säsong.

33 år. Lite bollsporter fram till 15 åå. I princip ingen träning fram till 2002 då jag började klättra ganska mycket. Skidmässigt ägde jag sedan 96 ett par skateskidor som nyttjades på isarna i Luleå skärgård ett par gånger varje vårvinter. Kärleken genererade flytt från Stockholm/Uppsala till Hudiksvall för 4 år sedan. Jag och min sambo är typ Hudiksvalls enda klättrare. Det finns ingen vägg för inomhusklättring. Således var det bara köpa skidor och börja hetsåka tills klättersäsongen startar i april. Utvecklas inget i klättringen men håller ungefär samma nivå de senaste åren med bara längdåkning i kroppen under vinterhalvåret.

 

2011: ÖS söndag 6.36

2012: VL från led 5 5.32 plats 2742.

2013 VL från led 4 5.25 plats 1417.

 

Har löpt en del i år men än så länge 0 mil rullskidor och 0 mil på snö. Motsvarande datum ifjol 8 mil rullskidor och 6 mil på snö. Tränade 3-5h i veckan från oktober-mars. Ngt mer de veckor jag åkte seedinglopp (3st). Blev va 95 mil på snö totalt förra vintern.

Då får vi ta å köra några gemensamma intervaller ute på Öster i vinter;)

Link to comment
Share on other sites

Målet är sub 1000 även för mig även om jag ligger risigt till träningsmässigt denna säsong.

33 år. Lite bollsporter fram till 15 åå. I princip ingen träning fram till 2002 då jag började klättra ganska mycket. Skidmässigt ägde jag sedan 96 ett par skateskidor som nyttjades på isarna i Luleå skärgård ett par gånger varje vårvinter. Kärleken genererade flytt från Stockholm/Uppsala till Hudiksvall för 4 år sedan. Jag och min sambo är typ Hudiksvalls enda klättrare. Det finns ingen vägg för inomhusklättring. Således var det bara köpa skidor och börja hetsåka tills klättersäsongen startar i april. Utvecklas inget i klättringen men håller ungefär samma nivå de senaste åren med bara längdåkning i kroppen under vinterhalvåret.

 

2011: ÖS söndag 6.36

2012: VL från led 5 5.32 plats 2742.

2013 VL från led 4 5.25 plats 1417.

 

Har löpt en del i år men än så länge 0 mil rullskidor och 0 mil på snö. Motsvarande datum ifjol 8 mil rullskidor och 6 mil på snö. Tränade 3-5h i veckan från oktober-mars. Ngt mer de veckor jag åkte seedinglopp (3st). Blev va 95 mil på snö totalt förra vintern.

Då får vi ta å köra några gemensamma intervaller ute på Öster i vinter;)

Gött. Jag behöver lite hets. Så låt det snöa snart.

Link to comment
Share on other sites

Ni andra som siktar på tresiffrigt, har ni någon uppfattning hur ni ligger till? Om träningen gett önskad effekt?

 

Eftersom jag inte kunna springa för fullt sedan sommaren så faller mina normala "värdemätare". Visserligen gjort 2 rullskidtävlingar men eftersom jag inte genomförde några ifjol så har jag inget att referera till. SkiErg började jag köra i Maj, så tider där hjälper mig inte heller rakt av.

 

Såg att Johaaan och SammyLee noterade tider på SkiErg (5000m). Finns säkert en mycket stor spridning i resultat på SkiErg kontra snö, men om ni ändå skulle våga er på en gissning. Vad "bör" man kunna prestera på SkiErg (5000 m är väl lika bra som någon annan distans) om man skall ha en rimlig chans på topp 1000??

Link to comment
Share on other sites

Ni andra som siktar på tresiffrigt, har ni någon uppfattning hur ni ligger till? Om träningen gett önskad effekt?

 

Eftersom jag inte kunna springa för fullt sedan sommaren så faller mina normala "värdemätare". Visserligen gjort 2 rullskidtävlingar men eftersom jag inte genomförde några ifjol så har jag inget att referera till. SkiErg började jag köra i Maj, så tider där hjälper mig inte heller rakt av.

 

Såg att Johaaan och SammyLee noterade tider på SkiErg (5000m). Finns säkert en mycket stor spridning i resultat på SkiErg kontra snö, men om ni ändå skulle våga er på en gissning. Vad "bör" man kunna prestera på SkiErg (5000 m är väl lika bra som någon annan distans) om man skall ha en rimlig chans på topp 1000??

Det som talar för att jag kommer förbättra mig en del är att jag löper milen cirka tre minuter snabbare än ifjol, 44 vs 41 min. Men tror jag kan snabbare. Jag har mer träning, av allt. Jag är snabbare på rullskidor och skierg, samt lite starkare på gymmet i de flesta övningar.

Link to comment
Share on other sites

Fick nån j..la inflammation i vänster smalben efter träningslägret i tunneln för tio dagar sen så imorgon ska jag träffa läkaren. Känns inte super just nu men har fått in nåt rullskidpass och börjat komma igång med Skierg efter ett års uppehåll. Rullskidstiderna ligger OK, men jag känner mig jädrigt klen i armar och överkropp. Det märks på Skiergen. Det är en bra styrkemätare.
Link to comment
Share on other sites

Ni andra som siktar på tresiffrigt, har ni någon uppfattning hur ni ligger till? Om träningen gett önskad effekt?

 

Eftersom jag inte kunna springa för fullt sedan sommaren så faller mina normala "värdemätare". Visserligen gjort 2 rullskidtävlingar men eftersom jag inte genomförde några ifjol så har jag inget att referera till. SkiErg började jag köra i Maj, så tider där hjälper mig inte heller rakt av.

 

Såg att Johaaan och SammyLee noterade tider på SkiErg (5000m). Finns säkert en mycket stor spridning i resultat på SkiErg kontra snö, men om ni ändå skulle våga er på en gissning. Vad "bör" man kunna prestera på SkiErg (5000 m är väl lika bra som någon annan distans) om man skall ha en rimlig chans på topp 1000??

Jag är säkert inte ett dugg bättre än i mars men det är ju nu vintern börjar. :) Fler rullskidmil har jag och lite mer träningstimmar. Blir det en bra och frisk träningsvinter finns chansen.

När det gäller tider på Skierg så undrar jag över hur relevant det är. Jag hade klarat topp 1000 i år bara genom att ha brytt mig om att köa till fållorna och haft lite bättre självförtroende. Drog 5km Skierg på dryga 21 min vill jag minnas. Många som klår det utan att vara i närheten av tresiffrigt.

Link to comment
Share on other sites

Det som talar emot är att jag aldrig åkt vasaloppet... Sug på den

Står i led 3, å det känns inte helt bra.

Men mycket talar också för tycker jag.

 

Förra året fick jag en nummerlapp av en jobbarkompisar i januari o körde öppetspår sön. Hoppades på 6.30 men fick 5.27.

Köpte mina första rullskidor i maj o har nu kört 100mil - borde göra skillnad mot 0 mil förra året.

Har kört mycket mer riktad styrka med skidmusklerna. Tunga lyft, mycket starkare nu

Testloppet på 10km rull på 26 & en halv minut kändes bra

Hoppas verkligen seeda upp till 2:an - då ska det nog gå vägen

Link to comment
Share on other sites

Relevansen kan man säkert diskutera. Det finns många "monster" på SkiErgen utan skidteknik. Omvänt duktiga skidåkare som aldrig kört SkiErg. Men skulle man rensa bort dessa två ytterligheter och enbart titta på t.ex personer som kört SkiErg i minst 2 säsonger och kört VL under 6 timmar så borde det finnas en hyfsad korrelation. Den är långt ifrån ett men definitivt ännu längre från 0.
Link to comment
Share on other sites

Testloppet på 10km rull på 26 & en halv minut kändes bra

Hoppas verkligen seeda upp till 2:an - då ska det nog gå vägen

Sjukt snabbt! Jag klarade topp 1000 förra året, jag körde igår en mil väldigt nära max på 33 minuter, 2or bak, 3or fram. Jag är inte mycket sämre tränad nu än då. Så har du en någorlunda uthållighetsprofil så verkar det väldigt lovande.

 

Lycka till alla!

Link to comment
Share on other sites

Testloppet på 10km rull på 26 & en halv minut kändes bra

Hoppas verkligen seeda upp till 2:an - då ska det nog gå vägen

Sjukt snabbt! Jag klarade topp 1000 förra året' date=' jag körde igår en mil väldigt nära max på 33 minuter, 2or bak, 3or fram. Jag är inte mycket sämre tränad nu än då. Så har du en någorlunda uthållighetsprofil så verkar det väldigt lovande.

 

Lycka till alla![/quote']

Det är ju de där 9 milen som dödar en... ;) Jag fixar också sub 30 min på 10 km rull, men är inte nära era resultat på VL! Tränar inte tillräckligt för det heller så det är inte så konstigt. Mycket sitter i skallen också såklart, kunna stänga av när det går tungt efter några mil. Men jag håller tummarna för er grabbar! Rolig läsning.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på ett löp pass nu och formen börjar kännas bra! Sprang milen i somras på 43:52 och det var på min första löptävling. Idag sprang jag på 39:30 på träning då. Riktigt skönt formbesked. Och topp 1000 känns bara närmare och närmare :D
Link to comment
Share on other sites

Var ute på ett löp pass nu och formen börjar kännas bra! Sprang milen i somras på 43:52 och det var på min första löptävling. Idag sprang jag på 39:30 på träning då. Riktigt skönt formbesked. Och topp 1000 känns bara närmare och närmare :D

Härligt att höra, jag kom precis hem från 55km rullskidor i regn. :)

Link to comment
Share on other sites

Första riktiga långpasset på 3 veckor. Dryga 43 km (medelhastighet på 16,1 km/h, snittpuls 133 utan att stänga av klockan). Går betydligt trögare nu. Blött och massa löv (och sämre stavfäste) gör rätt mycket för farten.

Verkligen. Jag drog på lite på 40km igår. Formen kändes kanon, men det tog ändå 2h 16min att ta sig runt... Mycket lövslafs och sådär stavfäste. + vatten på vägen då.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...