Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hellner har bytt till Alpina/Rottefella


larsbern

Recommended Posts

Stefan Sand skrev: "Han har väl blivit vis på ålderns höst ;)..........."

 

Jag har kört Rottefella och Alpina, sen - tror jag - 1989 och de pjäxorna använder jag fortfarande till rullskidorna! Fästpinnen sitter något längre fram på de gamla pjäxorna, så därför är det lite tight få i nya skor på de bindningarna och följdaktligen alltför slappt åka med de gamla pjäxorna på nyare bindningar, från typ mitten av nittiotalet och framåt! Men ett par gamla skidor med tourbindning på, kan jag köra med nya pjäxor. Har inte slängt nåt, tror jag av alla pjäxor och bindningar, utan använder allt och kan använda allt, sen 1989 och framåt! Någon på Salomon som matchar det :) Mina gula bindningar på skidorna sen 1996 respektive 2001, håller perfekt fortfarande och de bindningarna passar perfekt till mina nya SCL Alpinapjäxor! Grym hållbarhet där - särskilt de röda kuddarna på bindningen från 2001, ser helt oanvända ut efter 12 Vasalopp:) (Där kan man väl undra vad som tog åt Rottefella, när de gjort kuddarna till bindningar nu på senare år (Xcelerator eller vad de heter, som man läst om här på forumet att de har hållit ca 20 mil.... Har de kuddarna/ bindningarna blivit bättre nu 2013 typ, förresten?)

Link to comment
Share on other sites

Stefan Sand skrev: "Han har väl blivit vis på ålderns höst ;)..........."

 

Jag har kört Rottefella och Alpina, sen - tror jag - 1989 och de pjäxorna använder jag fortfarande till rullskidorna! Fästpinnen sitter något längre fram på de gamla pjäxorna, så därför är det lite tight få i nya skor på de bindningarna och följdaktligen alltför slappt åka med de gamla pjäxorna på nyare bindningar, från typ mitten av nittiotalet och framåt! Men ett par gamla skidor med tourbindning på, kan jag köra med nya pjäxor. Har inte slängt nåt, tror jag av alla pjäxor och bindningar, utan använder allt och kan använda allt, sen 1989 och framåt! Någon på Salomon som matchar det :) Mina gula bindningar på skidorna sen 1996 respektive 2001, håller perfekt fortfarande och de bindningarna passar perfekt till mina nya SCL Alpinapjäxor! Grym hållbarhet där - särskilt de röda kuddarna på bindningen från 2001, ser helt oanvända ut efter 12 Vasalopp:) (Där kan man väl undra vad som tog åt Rottefella, när de gjort kuddarna till bindningar nu på senare år (Xcelerator eller vad de heter, som man läst om här på forumet att de har hållit ca 20 mil.... Har de kuddarna/ bindningarna blivit bättre nu 2013 typ, förresten?)

Ja, det undrar jag också (xceleratorkuddarna). De kan ju knappast ha blivit sämre. Jag gillar det Rottefella gör, men här hade de uppenbart några dåliga dagar på jobbet ;)

I Hellners fall har säkert en och annan krona eller euro hjälp till i beslutet. Eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

Han är säkerligen nöjd med ett fett Rottefellakontrakt. Och Rottefella är nog riktigt nöjda med att ha Cologna, Petter och Marcus i sitt stall :)

Stefan Sand skrev: "Han har väl blivit vis på ålderns höst ;)..........."

 

Jag har kört Rottefella och Alpina' date=' sen - tror jag - 1989 och de pjäxorna använder jag fortfarande till rullskidorna! Fästpinnen sitter något längre fram på de gamla pjäxorna, så därför är det lite tight få i nya skor på de bindningarna och följdaktligen alltför slappt åka med de gamla pjäxorna på nyare bindningar, från typ mitten av nittiotalet och framåt! Men ett par gamla skidor med tourbindning på, kan jag köra med nya pjäxor. Har inte slängt nåt, tror jag av alla pjäxor och bindningar, utan använder allt och kan använda allt, sen 1989 och framåt! Någon på Salomon som matchar det :) Mina gula bindningar på skidorna sen 1996 respektive 2001, håller perfekt fortfarande och de bindningarna passar perfekt till mina nya SCL Alpinapjäxor! Grym hållbarhet där - särskilt de röda kuddarna på bindningen från 2001, ser helt oanvända ut efter 12 Vasalopp:) (Där kan man väl undra vad som tog åt Rottefella, när de gjort kuddarna till bindningar nu på senare år (Xcelerator eller vad de heter, som man läst om här på forumet att de har hållit ca 20 mil.... Har de kuddarna/ bindningarna blivit bättre nu 2013 typ, förresten?)[/quote']

Ja, det undrar jag också (xceleratorkuddarna). De kan ju knappast ha blivit sämre. Jag gillar det Rottefella gör, men här hade de uppenbart några dåliga dagar på jobbet ;)

I Hellners fall har säkert en och annan krona eller euro hjälp till i beslutet. Eller vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Kalla böt till Oneway tidigare i år, har för mig Pölder skrev om det på sin blogg.

 

Verkar också vara en ny pjäxa från Alpina hon har på fötterna, nya ESK Pro kanske eller är det en värsting "hel carbon" typ det Salomon och Madshus släpper?

Enligt Aftobladet härom veckan så testar hon en "hemlig superpjäxa"...;)

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article19005539.ab

Link to comment
Share on other sites

Enligt Aftobladet härom veckan så testar hon en "hemlig superpjäxa"...;)

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article19005539.ab

OK, läser man artikeln så testar hon en Salomonpjäxa för klassisk åkning, kallad "Superpjäxa" i artikeln, men att hon samtidigt är utan kontrakt och funderar på vad hon ska göra. Detta var i början på Juni och frågan är om Alpina pjäxan är ett sätt att även testa Alpina innan hon slutligen väljer vilket märke hon skriver kontrakt med?

 

Stora frågor som man får ligga och fundera på några nätter :D

 

Edti: Såg nu när jag bläddrade bland bilderna i artikeln att hon testade Alpina även uppe i Sognefjäll. Hade 1 skida med Rotefella och 1 skida med Salomon. Troligen har hon då ännu inte avgjort vad hon skall köra nästa år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jag tycker att ow växer för varje år, speciellt stavarna. Utan några vetenskapliga belägg så tycker jag att swix är 1:a o ow 2:a o sen är det jämnt om tredje platsen om man tittar vm, os, wc. Är swix bäst o ow nästbäst? Eller satsar de bara mer pengar? Kalla har bytt från swix till ow o då undrar man om det bara är pengar eller om hon tycker ow är bättre? Jag har kört en del med ow o tycker de är bra. Har inte kört med swix värre stavar för de är för dyra för mig.
Link to comment
Share on other sites

Själva stavrören är så liten skillnad på, om ens någon, att det spelar någon roll för vad man väljer. Däremot är remmarna olika och där måste man vara nöjd för att byta. För min del funkar Swix remmen ok, Oneway rabbit uselt och Madshus perfekt. Nu kommer det väl en ny på OW och har man sett på VC så var det många OW åkare som inte använde rabbit remmen. Så för stavar är nog själva sponsordealen (=pengar) en stor del.

Pjäxorna måste dock sitta perfekt. Nu får väl åkare i Kallas klass special gjorda efter hennes fötter så då kan kanske alla märken sitta perfekt

Link to comment
Share on other sites

Sen är det ju inte bara pjäxorna det gäller, hon får ju möjlighet att flytta bindningen tack vare rottefellabindningen, det kan ju också spelat in vid valet. Visserligen har hon säkert haft salomonbindningen på det för henne optimala stället på skidan, men med rottefella kan hon själv testa om hon vill ha bindningen någon annanstans på skidan.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...