Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2014


larsbern

Recommended Posts

Fick en startplats i födelsedagspresent så nu blir det premiär för Birkebeinerrennet.

Har ett par frågor till er som åkt innan:

1. Måste man teckna norsk licens eller gäller den svenska?

2. Har bokat boende i Hafjell så att familjen kan hänga med under veckan. Hur funkar bussarna från Lillehammer till Rena, blir det supertidig uppstigning? Man lär ju inte hamna långt fram med seedningen från förra årets Vasalopp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Det blir nok dessverre veldig tidlig opp, larsbern! Vasaloppet 2013 er et av få renn fra ifjor som gjelder som seeding og antar at seedingen ikke blir dårligere av den grunn. Tipper at 4.50 på Vasan tilsvarer ca pulje 3 med start kl 8.15. Ca 9 mil fra Lillehammer til Rena. To mil fra Hafjell til Lillehammer. Så da kan du bare begynne å telle timer. :)

 

Et alternativ er jo å ta bussen til Rena på fredag og overnatte der.

 

http://www.birkebeiner.no/no/Arrangementene/Ski/Birkebeinerrennet/Seeding/

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok dessverre veldig tidlig opp, larsbern! Vasaloppet 2013 er et av få renn fra ifjor som gjelder som seeding og antar at seedingen ikke blir dårligere av den grunn. Tipper at 4.50 på Vasan tilsvarer ca pulje 3 med start kl 8.15. Ca 9 mil fra Lillehammer til Rena. To mil fra Hafjell til Lillehammer. Så da kan du bare begynne å telle timer. :)

 

Et alternativ er jo å ta bussen til Rena på fredag og overnatte der.

 

http://www.birkebeiner.no/no/Arrangementene/Ski/Birkebeinerrennet/Seeding/

Tur att du såg fel. Jag hade 5.40 på Vasaloppet, men det blir väl "pulje" 9 och nån halvtimme till... :/ Inte mycket att hänga i granen, så jag får fundera på övernattning i Rena

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håller på och tittar på övernattning i Rena. Vad ska man välja?

Hittade Rena Leir i en gammal tråd, men det finns många fler att välja på:

 

Ungdomsskolen- 542 ledige plasser

Rena Leir- 504 ledige plasser

Barneskolen- 429 ledige plasser

HIH- 217 ledige plasser

Deset- 100 ledige plasser

Trollhaugen- 88 ledige plasser

Eidsiva- 81 ledige plasser

Skyssveien- 80 ledige plasser

Ryslingmoen- 59 ledige plasser

Klingen- 58 ledige plasser

Steinvik- 50 ledige plasser

Birkebeineren- 25 ledige plasser

 

Priset är detsamma; 399 NOK för en natt.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det spiller noen rolle hva du velger, du får nok ikke sove uansett ;) Mye eldre herrer som skal opp og pisse hele natta.

Jeg bodde privat hos en hyggelig eldre dame i fjor. Hun disket opp med skikkelig frokost og seng/sengetøy. Gangavstand til bussen i sentrum, som tar deg til start. Hun har vel plass til 8-10 stk tenker jeg. Tror hun tok 800,- men det var vel anvendte kroner for meg ihvertfall, som har testet begge alternativene. Gangavstand, søvn og god frokost satte jeg i hvertfall stor pris på. Vi som var der var hjertlig velkommen tilbake i år, men jeg skal sove på stugan til en kompis i år.

 

Britt heter damen : http://www.gulesider.no/person/resultat/93696092

 

Hun svarte ikke på sms i fjor, hun visste ikke helt hvordan det ble gjort ;) Men hun ble veldig glad når jeg ringte ihvertfall. Verdt et forsøk.

 

/Kristian

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok valgt privat overnatting hvis mulig. Her har du et par alternativer til:

 

kaiost på terrengsykkel.no pleier å leie ut, han finnes også på dette forumet. Ikke lagt ut noe ennå for Birken 2014, men her er tilbudet for 2013, så kan du jo ta kontakt hvis det høres interessant ut.

 

http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1550957

 

Eller du kan kontakte gro_bjerkvoll@hotmail.com. Tror hun tok kr 1000,- for overnatting inkl. middag og frokost på rittet. Har overnattet her selv og var veldig fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag har bott både på Birkebeiners boende i Rena för 399 NOK/person/natt (ink frukost) samt hotell i Hamar. Säger bara en sak; Bo på hotell i Hamar! Om du ex söker på trivago.se får du ett dubbelrum för 1000 SEK/inkl frukost.

 

När jag bodde på skola i Rena fick vi bo i en gammal källare på liggunderlag där väldigt många andra bodde. Dåligt med sömn och otroligt dyrt! Bor du i Hamar går det bussar därifrån direkt till starten på morgonen.

 

Det går sedan efter loppet att åka tåg tillbaka till Hamar (mkt billigare än Birkens bussar). Efter dusch åker man gratis shuttlebuss ner till tågstationen i Lillehammer så det är perfekt.

 

Om jag åker igen kommer jag aldrig bo på något källargolv för 399 nok!

 

Hotellen i områden brukar bli fullbokade så boka innan det blir försent...

Link to comment
Share on other sites

Håller på och tittar på övernattning i Rena. Vad ska man välja?

Hittade Rena Leir i en gammal tråd, men det finns många fler att välja på:

 

Ungdomsskolen- 542 ledige plasser

Rena Leir- 504 ledige plasser

Barneskolen- 429 ledige plasser

HIH- 217 ledige plasser

Deset- 100 ledige plasser

Trollhaugen- 88 ledige plasser

Eidsiva- 81 ledige plasser

Skyssveien- 80 ledige plasser

Ryslingmoen- 59 ledige plasser

Klingen- 58 ledige plasser

Steinvik- 50 ledige plasser

Birkebeineren- 25 ledige plasser

 

Priset är detsamma; 399 NOK för en natt.

Satsar nog på Barneskolen. Frukost på plats och skidavstånd till starten.

Link to comment
Share on other sites

Jo precis, jag startade i pulje 5 och det var alldeles för generöst seedat. Första backen är riktigt tuff med nästan ingen vila. Mycket diagonal träning krävs och träna med ryggsäck+ vikt.

Får lassa upp lillkillen i bärstolen på ryggen och träna uppför. Blir nog närmare 15 kg...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ingår transport av väska till Lillehammar om man övernattar i Rena? Tror jag också väljer Barneskolan men borde lösa problemet med bagagelogistiken först.

 

Behövs engangslisensen?

Bagagetransport från start till Lillehammer ingår: http://www.birkebeiner.no/no/Arrangementene/Ski/Birkebeinerrennet/Bagasje/

 

Om svensk skidlicens funkar i norska lopp så ska det väl vara samma för finska?

T.ex. så köpte jag ingen separat licens för Marcialonga förra året.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nu är jag också anmäld!

 

Hur fungerar seedningen till Birken? Jag hittade ingenstans att fylla i tidigare meriter (t ex VL-resultat).

Har för mig att jag angav resultat från VL i anmälan eller om det var ett formulär senare. Kan också vara så att det sker automatiskt mellan VL och BB med hjälp av resp ID.

Link to comment
Share on other sites

Birken är kul!

 

Körde förra året och var oseedad, har ingen större betydelse då det efter ca 1 km öppnade upp sig och gick alldeles utmärkt att åka skidor. Det är ju bara 500 åt gången som startar och om jag inte räknade fel var det 10 spår ganska långt efter starten.

 

Mina tips från förra året:

Stora trugor, jag hade svårt att få tryck i stakningen när det väl gick, för mjukt stavfäste.

Öva diagonal och se till att ha dynamitfäste, det behövs. Det går mycket uppför de första två milen :-)

Öva även utförsåkning, det går rätt bra ner mot Lillehammer så det är en stor fördel att slippa bromsa ock krångla ner för backarna.

Försök att inte ta illa upp när gamla damer, militärer med full packning och andra glada norrmän obesvärat diagonalar förbi dig på väg upp för fjället, försök lära något av deras teknik, de är riktigt duktiga. Det finns några chanser att få ge igen de är inte alls lika bra på att staka :-)

 

/Mats E :-) (anmäld i år igen!)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du kan maila seeding@birkebeiner.no , det kunde man i alla fall förra året.

Kul att se att fler svenskar ska åka. Då är vi 3 åtminstone. Jag åkte förra året och kan klart rekommendera det.

Seedning från utländska lopp ska mycket riktigt mailas in. Har gjort det nu och rekommenderar att det görs innan 25 feb. Sen kostar det 250 NOK extra.

Enligt startlistan är vi 407 svenskar anmälda. Klart mindre andel än antalet norrmän i Vasaloppet. Mer jämlikhet i unionens namn! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det fungerade att maila till seedningen, jag är seedad till pulje 8 nu.

 

Är det någon som kan rekommendera en lämplig ryggsäck? Jag har kollat på Salomons modeller. De ser bra ut, men jag har inte lyckats prova dem någonstans. Haglöfs Gram 25 har jag testat i en butik, den satt riktigt bra fast kändes kort i ryggen. Lite onödigt stor kanske, men lätt att komprimera.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Osprey Talon 11 och åkt ett birkenlopp med denna. Jag har i stort sett bara bra saker att säga om den. Tycker inte det är några som helst problem att vare sig springa eller åka skidor med den. Den har bra med fickor och gummiband på framsidan som man kan fästa geler, små vattenflaskor eller extra handskar/mössa i. Enda lilla anmärkningen jag har är att dragkejan på midjefickorna framtill inte går att stänga med en hand.

Den vann dessutom birkentidningens test.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...