Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS Sotji


powerflour

Recommended Posts

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply
GULD Sverige!!

 

Verkar som Rossignolskidorna gick fantastiskt bra idag. Nelsson' date=' Legkov, fransmännen...[/quote']

Antar att det var skidor med det ljusa blötföresbelahet. Någon som såg?

Chris Jespersen går vel på Rossignol hvis jeg ikke husker helt feil. Der gikk det jo ikke fult så bra :)

 

Jeg skulle gjerne vært flue på veggen i den norske smørebussen i disse dagene. Tror det er mye roping og skriking til hverandre.

 

Uansett, gratulerer til Sverige med gullet. Jeg tjente meg litt penger på dagens gull til dere og er godt fornøyd. Tror dere ville vunnet selv uten skiproblemene til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hatten av för de Norska DAMlandslaget som håller en hög nivå och har betett sig värdigt mot varandra, vallateamet och sina konkurrenter i medgång och motgång.

Definitivt så! Herrarna har spottat ur sig en hel del idioti under detta OS. Sen blåser väl kanske media upp det ännu värre men ändå..

Sedan har man ju kanske viss förståelse för Krogh och Röthe som inte blivit helt bra behandlade.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att den ryska trippeln på 5-milen är lite misstänkt? Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare, nu plötsligt är de tre i topp. Det känns lite som att Putin har ringt och sagt: "Grabbar, ta det där sista guldet nu. Gör det som krävs!"
Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att den ryska trippeln på 5-milen är lite misstänkt? Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare, nu plötsligt är de tre i topp. Det känns lite som att Putin har ringt och sagt: "Grabbar, ta det där sista guldet nu. Gör det som krävs!"

Fick lite samma känsla i magen, men de har ju inte varit så framgångsrika tidigare i OS så det kan ju vara dem unnat att få till den avslutningen. Inte riktigt som Molle i Falun-VM, men snudd på. Sverige håvar hem nästan 1/3 av medaljerna i längdåkningen, 11 av 36 st, och mer än 2/3 av Sveriges OS-medaljer. Starkt!

Link to comment
Share on other sites

Får korrigera mig själv. Blir ju max en medalj per stafett, så siffran är ju 11 av 28 möjliga medaljer närmare 40%!

Tillsammans med Norge tog man hem 17 av 24 individuella medaljer, nästan 3/4 av totalen. Visst kan de vara lite besvikna över stafetterna, men så pissigt blev det ju inte. Heja Unionen!

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att den ryska trippeln på 5-milen är lite misstänkt? Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare, nu plötsligt är de tre i topp. Det känns lite som att Putin har ringt och sagt: "Grabbar, ta det där sista guldet nu. Gör det som krävs!"

Ryssarna har haft ett miserabelt OS och får äntligen på hela skiten.

Trodde ryssarna skulle tagit storslam i hemma-OS.

 

De som har överpresterat mest misstänkt i OS är väl Sverige???

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att den ryska trippeln på 5-milen är lite misstänkt? Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare, nu plötsligt är de tre i topp. Det känns lite som att Putin har ringt och sagt: "Grabbar, ta det där sista guldet nu. Gör det som krävs!"

Inte visat nåt tidigare?

 

Nu i OS innan 5-milen:

- 4, 5, 11 på Skiathlon

- Vylegzhanin 2:a i sprintstafett

- Ryssland 2:a i stafett (med Vylegzhanin, Legkov). Legkov gjorde en "Kallasträcka".

 

De två senaste WC tävlingarna innan OS vann Vylegzhaninen den ena o Legkov den andra (15 km klassiskt). Men konstigt nog fick de inte åka den dist på OS (spara sig enl Välbe).

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att den ryska trippeln på 5-milen är lite misstänkt? Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare, nu plötsligt är de tre i topp. Det känns lite som att Putin har ringt och sagt: "Grabbar, ta det där sista guldet nu. Gör det som krävs!"

Personligen har jag aldrig misstänkt ryssarna så LITE som nu, känns som att de har haft stenhård koll på sina aktiva för att det INTE ska åka på något dopingfall för att skapa negativ publicitet. Men självkkart har man som vanligt ingen aning, men de har tävlat flitigt innan OS (dvs blivit testade) och presterat minst lika bra. Sensaste OS i Kanada när ryssarna bara blåste iväg på sprinten tyckte jag däremot det kändes misstänkt.

Link to comment
Share on other sites

Hade Colognas marängskida hållt så hade det nog inte blivit någon rysk trippel eller kanske ens guld. Dessutom hade Cologna med sin övergrymma kapacitet över krön inte osannolikt fått nån ryss att inför hemmatrycket spränga sig i sista stora stigningen så att pallen kanske hade sett ut på ett h e l t annat sätt. Hellner i knallform sjuk. En Northug på halv kapacitet. Det mesta föll in för ett gäng bra ryska skidåkare.
Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att den ryska trippeln på 5-milen är lite misstänkt? Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare' date=' nu plötsligt är de tre i topp. Det känns lite som att Putin har ringt och sagt: "Grabbar, ta det där sista guldet nu. Gör det som krävs!"[/quote']

Fick lite samma känsla i magen, men de har ju inte varit så framgångsrika tidigare i OS så det kan ju vara dem unnat att få till den avslutningen. Inte riktigt som Molle i Falun-VM, men snudd på. Sverige håvar hem nästan 1/3 av medaljerna i längdåkningen, 11 av 36 st, och mer än 2/3 av Sveriges OS-medaljer. Starkt!

Suck, som kustlöparen säjer. Det find ett land som knappt varit på pallen på herrsidan. Knappt tävlat ("borta med skador") och som sopar hem en massa medaljer: Sverige

 

Lite misstänkt/dålig känsla i magen på det också?

Link to comment
Share on other sites

Är det bara jag som tycker att den ryska trippeln på 5-milen är lite misstänkt? Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare' date=' nu plötsligt är de tre i topp. Det känns lite som att Putin har ringt och sagt: "Grabbar, ta det där sista guldet nu. Gör det som krävs!"[/quote']

Fick lite samma känsla i magen, men de har ju inte varit så framgångsrika tidigare i OS så det kan ju vara dem unnat att få till den avslutningen. Inte riktigt som Molle i Falun-VM, men snudd på. Sverige håvar hem nästan 1/3 av medaljerna i längdåkningen, 11 av 36 st, och mer än 2/3 av Sveriges OS-medaljer. Starkt!

Suck, som kustlöparen säjer. Det find ett land som knappt varit på pallen på herrsidan. Knappt tävlat ("borta med skador") och som sopar hem en massa medaljer: Sverige

 

Lite misstänkt/dålig känsla i magen på det också?

Den stora skillnaden i mina ögon är att Ryssland/Sovjet har en lång och välkänd historia av bekräftade dopingfall genom historien. Det har inte Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden i mina ögon är att Ryssland/Sovjet har en lång och välkänd historia av bekräftade dopingfall genom historien. Det har inte Sverige.

Fast då borde du ha använt den argumentationen i stället.

 

Ditt argument: "Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare, nu plötsligt är de tre i topp" stämmer nämligen inte. För form har de visat tidigare.

 

Legkov och Vylegzhanin har båda vunnit i världscupen i vinter. Det har inte t.ex. Cologna, Olsson, Hellner eller Richardsson.

 

Kollar man på den OS distans som mest liknade femmilen, dvs skiathlonen, körde ryssarna också bra i den, men hade grymt med oflyt. Legkov bröt staven i ett avgörande läge och kunde inte göra sig själv rättvisa, slutade ändå på 11:e plats. Chernousov hade strul i skidbytet och tappade kontakten med tätgruppen där, åkte ändå upp sig till en femte plats. Vylegzhanin slutade fyra efter att ha blivit störd på upploppet av Sundby. Före sig i resultatlistan hade de (förutom Sundby) Hellner som sen inte åkte femmilen och Cologna som sen bröt skidan i femmilen.

 

När Olsson och Northug inte är på topp. Hellner och Manificat sjuk. Cologna borta pga att ha brutit skidan. Italienarna och tyskarna för gamla. Harvey och Kershav ur form. Finnarna, Richardsson och Poltoranin för dåliga i skate. Ja, då återstår i princip bara ryssarna och Sundby i den absoluta eliten i ett masstartslopp i fristil. Och det var de fyra som gjorde upp om det.

Link to comment
Share on other sites

Den stora skillnaden i mina ögon är att Ryssland/Sovjet har en lång och välkänd historia av bekräftade dopingfall genom historien. Det har inte Sverige.

Fast då borde du ha använt den argumentationen i stället.

 

Ditt argument: "Ryssarna har inte visat någon vidare form tidigare' date=' nu plötsligt är de tre i topp" stämmer nämligen inte. För form har de visat tidigare.

 

Legkov och Vylegzhanin har båda vunnit i världscupen i vinter. Det har inte t.ex. Cologna, Olsson, Hellner eller Richardsson.

 

Kollar man på den OS distans som mest liknade femmilen, dvs skiathlonen, körde ryssarna också bra i den, men hade grymt med oflyt. Legkov bröt staven i ett avgörande läge och kunde inte göra sig själv rättvisa, slutade ändå på 11:e plats. Chernousov hade strul i skidbytet och tappade kontakten med tätgruppen där, åkte ändå upp sig till en femte plats. Vylegzhanin slutade fyra efter att ha blivit störd på upploppet av Sundby. Före sig i resultatlistan hade de (förutom Sundby) Hellner som sen inte åkte femmilen och Cologna som sen bröt skidan i femmilen.

 

När Olsson och Northug inte är på topp. Hellner och Manificat sjuk. Cologna borta pga att ha brutit skidan. Italienarna och tyskarna för gamla. Harvey och Kershav ur form. Finnarna, Richardsson och Poltoranin för dåliga i skate. Ja, då återstår i princip bara ryssarna och Sundby i den absoluta eliten i ett masstartslopp i fristil. Och det var de fyra som gjorde upp om det.[/quote']

Håller med. Även om Legkovs monsterryck påminde mig om Muhlegg i Salt Lake City tycker jag att Frazzis sammanfattning verkar rimlig. Den mest suspekte manlige skidåkaren i mina ögon är Cologna. Jag är ganska säker på att han hade fått Legkov att se ut som Elofsson gjorde mot Muhlegg om han inte brutit skidan - men det är en annan historia som vi aldrig får veta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...