Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pris för Eiker och Skiselector


Stefan Sand

Recommended Posts

Är det någon som har koll på vad en Eiker mätare och en Skiselector kostar i inköp?

 

Vi har funderingar på att skaffa en seriös spanntestare i klubben och varför inte köpa en färdig produkt? :)

En Skiselector leasar man, och kostnaden för 3 år gissar jag ligger på runt 100.000kr. Enklaste sättet att kolla är väl att kolla med Skiselector.

Link to comment
Share on other sites

En Skiselector leasar man, och kostnaden för 3 år gissar jag ligger på runt 100.000kr. Enklaste sättet att kolla är väl att kolla med Skiselector.

Gissade också att Skiselectorn är dyr så mitt intresse gäller väl i första hand Eiker mätaren. Har letat som en tok på nätet men hittar ingen hemsida eller liknande som "avslöjar" vem som tillverkar/säljer den. Skickade ett mail till Skistart för drygt en vecka sedan men inte fått något svar därifrån.

Link to comment
Share on other sites

En Skiselector leasar man' date=' och kostnaden för 3 år [b']gissar[/b] jag ligger på runt 100.000kr. Enklaste sättet att kolla är väl att kolla med Skiselector.

Gissade också att Skiselectorn är dyr så mitt intresse gäller väl i första hand Eiker mätaren. Har letat som en tok på nätet men hittar ingen hemsida eller liknande som "avslöjar" vem som tillverkar/säljer den. Skickade ett mail till Skistart för drygt en vecka sedan men inte fått något svar därifrån.

Fick du inte mailet förut? :)

Annars är det Arvika Sport / Owe Holmstrand - telefon 070-3912180

Svarar han inte så är han nog ute och tränar. ;)

Link to comment
Share on other sites

En Skiselector leasar man' date=' och kostnaden för 3 år [b']gissar[/b] jag ligger på runt 100.000kr. Enklaste sättet att kolla är väl att kolla med Skiselector.

Gissade också att Skiselectorn är dyr så mitt intresse gäller väl i första hand Eiker mätaren. Har letat som en tok på nätet men hittar ingen hemsida eller liknande som "avslöjar" vem som tillverkar/säljer den. Skickade ett mail till Skistart för drygt en vecka sedan men inte fått något svar därifrån.

Fick du inte mailet förut? :)

Annars är det Arvika Sport / Owe Holmstrand - telefon 070-3912180

Svarar han inte så är han nog ute och tränar. ;)

Såg nu att du mailat, tack så mycket. Slår honom en signal :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Blev det nån spannmätare till klubben? Här på västkusten verkar det vara en vit fläck på kartan ang butiker med spannmätare, så jag funderar på om det är en enorm inköpskostnad.

Nej, det har inte blivit något. En Eikermätare kostade nästan 50,000:- att köpa. Att bygga något liknande själv men det är ett projekt som varit svårt att få igång. KalleP´s hemmabygge funkar det med men är lite meckigt när det är många skidor att mäta. 

Link to comment
Share on other sites

Ett billigare alternativ är en Madshus Flextester.

cirka 3000 kr plus moms fick jag betala för min.

 

Här kan du ta ut fästzon och variera vikten, så du får större nogrannhet än på en spannprovarbräda.

Skulle tro att detta kanske är mer rimligt för en klubb att köpa in, men du får ju inte så snygga kurvor som på en skiselector.

Link to comment
Share on other sites

Ett billigare alternativ är en Madshus Flextester.

cirka 3000 kr plus moms fick jag betala för min.

 

Här kan du ta ut fästzon och variera vikten, så du får större nogrannhet än på en spannprovarbräda.

Skulle tro att detta kanske är mer rimligt för en klubb att köpa in, men du får ju inte så snygga kurvor som på en skiselector.

Ser ut som finska Nastolan vaaka men priset är dubbelt ...

Link to comment
Share on other sites

Jodå visst finns det spannmätare om man orkar masa sig tio mil. Frågan var väl snarast ställd för att få en priside. Den vita fläcken är ändå relativt stor, Göteborg till Bengtsfors ungefär och österut är det väl närmast till Skövde kanske. Lämnar lite utrymme för en ev. investering. Särskilt om vår drömmare som vill bygga skidtunnel i Trollhättan startar sitt projekt. Tack för svaret Stefan.

Link to comment
Share on other sites

Intressant att äntligen veta vad en Eiker kostar!!! Jag insåg att den nog var i dyraste laget för min privata lilla samling skidor ;). 

 

Själv har jag inte sett hur Kalle P´s andra version av hemmabyggd spannmätare såg ut. Den första var väl lite simpel. 

 

Jag byggde för en tid sedan en egen spannmätare. Ganska enkelt att göra faktiskt. Det jag gjorde var att ha en 4,5x4,5 cm´s aluminiumbalk, en skruvtving och en slaktad digital badrumsvåg. Och sedan mäta med bladmått. Fördelen med denna jämfört med Madshus Flextester (eller den finska varianten) är att man mäter en skida i taget. Många ggr skiljer sig ju spannkurvurna mellan skidorna inom samma par, eftersom varje skida är individuell. Sedan mäter jag med bladmått. Vallazoner är mycket enkelt att mäta ut. Dock är det svårare att få exakta värden på HBW och FBW. HBW använder jag för att mäta ut 0,1-; 0,2-; 0,3- och 0,4-spannen. FBW om jag vill mäta ut 0-spann, samt FBW närmare bindning om jag vill mäta ut slutspann.

 

Nackdelen är att badrumsvågen släcker ner sig. Men den version jag köpte, känner av vikten även om mätaren redan är belastad. (Den börjar alltså inte om från noll…) Så det är ganska enkelt att variera mellan HBW och FBW. 

 

Jag har även en bred aluminiumbalk, som folk kan stå och vingla på. Nackdelen med denna är att det ofta är svårt för folk att hålla ballansen. 

 

När jag hinner, ska jag försöka lägga ut lite bilder på min fåniga blog. Eftersom jag hade allt utom badrumsvåg, så blev kostnaden 100 kr för mig. 

 

Den våg jag använde var 

http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/kroppsvard/halsokontroll/badrumsvagar/badrumsvag-820194

från Jula. Den var nedsatt till 99 kr när jag köpte den.

På denna är det 4 st avkännande tryckdetektorer. Jag klippte sonika bort tre, eftersom jag bara ville ha en. Detta var dock inte så lyckat, då alla behövs även om de inte används. Så jag fick löda ihop dessa trådar igen...

 

Bilder kanske kommer om folk visar intresse här… ;)

Link to comment
Share on other sites

Glömde...

I Göteborg har ni väl Ski & Run. Se

http://erikwickstrom.se/2013/09/24/spannmatning-pa-ski-and-run-i-goteborg/

 

I Stockholm rekommenderar jag Klas på Alewalds.

(Själv lovar jag dock att bli billigare med mitt hemmabygge än Klas. Men detta rekommenderar jag bara till motionärer samt för skräpträningsskidor. Eftersom jag själv anlitar Klas till alla mina typ 10 par tävlingsskidor…Och jag får ju inte ut exakta siffror  - som t.ex på Wikströms skidor. Dock blir vallazonerna samma...  ;))

Link to comment
Share on other sites

Med "Nastolan Vaaka" kan du också mäta en skida om du har en aluminiumprofiil och antar att också Madshus mätare har ett "gap" som rymmer skida+profil.

 

Med skidan belastad med halvvikt är det också lätt att skapa sig en bra uppfattning om tryckzonerna med att dra tex ett visitkort "genom" tryckzonen". 

Link to comment
Share on other sites

jula har aluprofil för runt 250 kr. Jag har köpt en sådan för mitt bygge av spanntestare.

 

Men som skåningen säger, man skall nog inte räkna med så bra precision... - så jag söker bättre alternativ.

 

Skåningen; säg till när du vill uppgradera din skiselector, så kan jag "sno den" och du får en ny på försäkringen, en typisk win win

Link to comment
Share on other sites

Någon som har tips på material?

Jag är övertygad om att det duger alldeles utmärkt med en al-profil! Men du bör nog ha en fyrkantsprofil som är åtminstone 2 mm i godset. Den lär du knappast böja om du hanterar den någorlunda varsamt. Jag brukar putsa den lite med 1200korns sandpapper i längsled om den kan ha fått ett litet hack.

 

Bäst är väl att leta hos metallförsäljare av olika slag. 4,5 cm bredd är ju lagom till en skida. djupet är väl inte lika viktigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...