Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Pris för Eiker och Skiselector


Stefan Sand

Recommended Posts

Jo det klart… En klar fördel som sagt att mäta en skida i taget!

Visitkortsiden är jag väl inte så imponerad av ??? Varför ta visitkort när en hel uppsättning exakta bladmått kostar 29 kr?

Vistikortet använer ja till att "dra" genom tryckpunkterna. Alternativiet till visitkortet är en tunn hård plastfilm men efter att overheadprojektorerna fösvunnit har alla inte tillgång till folierna men visitkort har du alltid tillgängligt.

 

Med visitkortet känner du var tryckpunkten börjar, hur lång den är, hur "hård" den är och hur den släpper. Lätt att kolla om du har en skida för varm/kallföre, hårt underlag, mjukt underlag etc

 

Blanmåttet använder jag för att mäta höjden på spannet men drar du net genom tryckpunkterna så blir det ju stålsickling :). 

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att det duger alldeles utmärkt med en al-profil! Men du bör nog ha en fyrkantsprofil som är åtminstone 2 mm i godset. Den lär du knappast böja om du hanterar den någorlunda varsamt.

Beror på hur man sätter upp det hela. Jag ville ha en så enkel variant som möjligt. Ställde vågen på ett bord, la balken på vågen och skidan på balken. Sedan en tving som sluter kring skida och bord. Då är alltså balken helt utan stöd förutom på mitten och det klarar inte min aluminiumbalk. Den har en godstjocklek på knappt tre millimeter och är fyrkant 5x3 cm.

 

Balken för övrigt köpt billigt hos den lokala mekaniska verkstaden. Uppsättningen fungerar rimligen till att mäta upp skidor relativt varandra. Men balken böjs alltså (inte så det syns) och därför blir skidan nertryckt innan jag fått rätt utslag på vågen (mekanisk våg från Biltema).

Link to comment
Share on other sites

Beror på hur man sätter upp det hela. Jag ville ha en så enkel variant som möjligt. Ställde vågen på ett bord, la balken på vågen och skidan på balken. Sedan en tving som sluter kring skida och bord. Då är alltså balken helt utan stöd förutom på mitten och det klarar inte min aluminiumbalk. Den har en godstjocklek på knappt tre millimeter och är fyrkant 5x3 cm.

 

Balken för övrigt köpt billigt hos den lokala mekaniska verkstaden. Uppsättningen fungerar rimligen till att mäta upp skidor relativt varandra. Men balken böjs alltså (inte så det syns) och därför blir skidan nertryckt innan jag fått rätt utslag på vågen (mekanisk våg från Biltema).

 

Kul diskussion det blev av det hela!!!

 

Jag är rätt övertygad om att min al-balk är någorlunda oförstörd. Men det kanske beror mer på tur än skickligt tänkande. Jag sätter nämligen fast min i en en arbetsbänk som har en ca 80 cm greppyta mot balken. Sedan har jag min tving någorlunda i mitten av detta. I början, innan jag gjorde ett extra hål i arbetsbänken, mätte jag förvisso precis vid sidan av denna fastsättning. Så jag får väl helt enkelt kolla om den kan ha böjt sig någon tiondels mm, men jag måste fundera på vad som är tillräckligt plant för att testa detta. Jag har förvisso även en 4,5 x 4,5 cm järnbalk jag köpte för motsvarande ändamål. Jag ska kanske börja använda den istället då??? (Eller åtminstone med bladmått kolla al-balken mot den!)

Link to comment
Share on other sites

Vistikortet använer ja till att "dra" genom tryckpunkterna. Alternativiet till visitkortet är en tunn hård plastfilm men efter att overheadprojektorerna fösvunnit har alla inte tillgång till folierna men visitkort har du alltid tillgängligt.

 

Med visitkortet känner du var tryckpunkten börjar, hur lång den är, hur "hård" den är och hur den släpper. Lätt att kolla om du har en skida för varm/kallföre, hårt underlag, mjukt underlag etc

 

Blanmåttet använder jag för att mäta höjden på spannet men drar du net genom tryckpunkterna så blir det ju stålsickling :). 

 

OK! Då är jag mer med! ;)

 

Jag får väl testa detta. (Plastlaminat som man värmer ihop i en maskin är ju ganska stabilt och ev. lite tunnare än ett visitkort.) Menar du att du drar denna genom hela glidzonerna med halvvikts (HBW) belastning? Och sedan utifrån hur hårt du upplever trycket försöker analysera glid-/tryck-zonerna?

Link to comment
Share on other sites

OK! Då är jag mer med! ;)

 

Jag får väl testa detta. (Plastlaminat som man värmer ihop i en maskin är ju ganska stabilt och ev. lite tunnare än ett visitkort.) Menar du att du drar denna genom hela glidzonerna med halvvikts (HBW) belastning? Och sedan utifrån hur hårt du upplever trycket försöker analysera glid-/tryck-zonerna?

 

Ja precis så. På en bra kallföresskida känner du ett klart längre men lättare motstånd jämfört med en wet-skida där du har kortare men hårdare tryckzon. Om visitkortet kärvar speciellt på främre tryckpunkten så har du en skida som troligtvis inte går bra i något före åtminstone inte om det är lite mjukt för den kommer då all ploga snö framför sig.

 

Link to comment
Share on other sites

... Då är alltså balken helt utan stöd förutom på mitten och det klarar inte min aluminiumbalk. Den har en godstjocklek på knappt tre millimeter och är fyrkant 5x3 cm.

Jag tror inte att det har så mycket med godstjockleken att göra utan mera höjden på balken. 5x3 låter som en ganska platt konstruktion. 5x5, eller gärna ännu högre så ökar böjhållfastheten väsentligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det har så mycket med godstjockleken att göra utan mera höjden på balken. 5x3 låter som en ganska platt konstruktion. 5x5, eller gärna ännu högre så ökar böjhållfastheten väsentligt.

Tur att min är 4,5 x 4,5 cm då! ;)

Om den börjar böja sig får jag väl vända på den balk jag brukar låta folk stå och vingla på. Den är nog 20 x 5 cm ungefär. Men då måste jag skaffa en längre tving… ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja precis så. På en bra kallföresskida känner du ett klart längre men lättare motstånd jämfört med en wet-skida där du har kortare men hårdare tryckzon. Om visitkortet kärvar speciellt på främre tryckpunkten så har du en skida som troligtvis inte går bra i något före åtminstone inte om det är lite mjukt för den kommer då all ploga snö framför sig.

 

Jag får testa om mina olika skidor allteftersom jag använder dem, då 6 par bra klassiska par ligger med HF-paraffiner som skydd ...

Link to comment
Share on other sites

jula har aluprofil för runt 250 kr. Jag har köpt en sådan för mitt bygge av spanntestare.

 

Men som skåningen säger, man skall nog inte räkna med så bra precision... - så jag söker bättre alternativ.

 

Skåningen; säg till när du vill uppgradera din skiselector, så kan jag "sno den" och du får en ny på försäkringen, en typisk win win

 

Om det är denna skena du har...

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/skjutdorrsbeslag/aluminiumskena-343481/

…så är det ju en klar nackdel att det inte är en hel fyrkantsprofil. Denna skulle jag nog klämma ihop med arbetsbänken om jag skulle fästa den som jag gör med min...

 

Annars är det väl stenskiva som skiselektor valt om jag förstod det rätt. Du får väl renovera om köket och välja en drygt 2 m lång granitskiva ! ;)

Link to comment
Share on other sites

ännu klenare än den du länkar till;

 

(vafaan hur klistrar man in länkar; den heter rätskiva)

 

. men tänker lägga den på arbetsbänken och bygga ngn anordning med skruvting som trycker på skidan samt i andra änden vågen.

 

mkt bra ide med granitskiva till köket!

 

 - har börjat snida till en bautasten från trädgården, men tar sån tid...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...