Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Nye sportchefen fr skidskyttefrbundet: Stina r givetvis en drmvrvning

Fri tillgng till Visma Ski Classics Play fram till juli!

Podcasts som tar dig in i lngloppsvrlden

Dags att ska kontrakt hos Noname/NVii

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Ultimata rillerguiden...

• Vänligen logga in för att kunna svara
27 svar till detta ämne

speedzone

speedzone

Medlem

• Members
  • Pip
  • 462 inlägg

Har 5 par tävlingsskidor samtligt med väldigt fin grundstruktur typ LJ02. Rillar alltid min skidor och har aldrig fått någon försämring med rillern. Antingen är den lika bra som tidigare men oftast blir det en stor förbättring av glidet. Använder mig enbart av Red creek samt korsstruktur vid skate. Köp dom som finns med på länken nedan och jag kan lova att det kommer att ge resultat! http://redcreek.se/2...for-rillning-6/

De vanligaste i södra Sverige (väder 0- -5 minus) borde då enligt RC rillningsschema vara;
1. 0/-10 Julgran (bland/gammal snö)
2. 1 mm rak (bland/gammal snö)
3. 0°/-6°. Snedhuggen/skrå (nysnö)

Är det nån som har erfarenhet av den sista, 0°/-6°. Snedhuggen/skrå?

Japp, den funkar kanon i nysnö precis som tabellen anger. Om jag inte missminner mig helt fel så är det MR Forneman som tagit fram tabellen.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

På RS-sida pratarna man om att man på fästzonen ska använda rak 1mm. Det nämns aldrig hos Red Creek vad jag kan se. Något som har betydelse ?

Med tanke på filosofin bakom rillning hur den fungerar så "rillar" jag alltid fästet med klisterskrapans taggiga kant, det gör i alla fall inget sämre...!

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg
RC:
1. 0/-10 Julgran (bland/gammal snö)
2. 1 mm rak (bland/gammal snö)

Kan man jämföra dessa med Swix:
1) V0,5
2) 1 mm rak

Om så är fallet finns ju någon slags likhet i rekomendationer mellan iaf 2 olika producenter

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg
Angående rillning, om man ska använda tryckande rill i kombination med pulver, tänker att rillningen måste ske sist för att ha någon effekt. Det brukar ju rekommenderas att inte borsta för mycket på pulver och då lär man ju inte frilägga spåren från rillern. Hur tänker ni? Före eller efter?

ViktorM

ViktorM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Angående rillning, om man ska använda tryckande rill i kombination med pulver, tänker att rillningen måste ske sist för att ha någon effekt. Det brukar ju rekommenderas att inte borsta för mycket på pulver och då lär man ju inte frilägga spåren från rillern. Hur tänker ni? Före eller efter?

Generellt brukar man säga att tryckande rill läggs som sista lager, dvs efter pulver om pulver är sista lagret, eller efter paraffin om paraffin är sista lagret. Använder du skärande rill så läggs detta INNAN sista lager - om du kör paraffin + pulver så läggs skärande efter paraffinet och före pulvret. Kör du bara med paraffin läggs skärande riller innan paraffinet.

Tror detta baseras på antagandet om att skärande rill kan "rycka upp" lite belag i kanterna i själva spåret och att detta ligger och gnager i sidorna. Om du sedan värmer + borstar får du bort dessa eventuella mikro-flisor som rillen ger. 

VL20: 800

VL19: 1500

VL18: 5500

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 755 inlägg

Är de de ränder i belaget, som stenarna i konstsnön åstadkommit skärande eller tryckande ? :rolleyes: :blink: 

jonmatti

jonmatti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 102 inlägg

Generellt brukar man säga att tryckande rill läggs som sista lager, dvs efter pulver om pulver är sista lagret, eller efter paraffin om paraffin är sista lagret. Använder du skärande rill så läggs detta INNAN sista lager - om du kör paraffin + pulver så läggs skärande efter paraffinet och före pulvret. Kör du bara med paraffin läggs skärande riller innan paraffinet.

Tror detta baseras på antagandet om att skärande rill kan "rycka upp" lite belag i kanterna i själva spåret och att detta ligger och gnager i sidorna. Om du sedan värmer + borstar får du bort dessa eventuella mikro-flisor som rillen ger. 

Ok, tack! Det låter rimligt.

Frederiksen

Frederiksen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Skärande riller ger ränder I belaget men det ger tryckande med, när man sedan vallar om så bruk ränderna försvinna om man kört med tryckande medans skärande är permanent.

Fast jag har tryckt ganska hårt (speciellt bak) å då får man kvar lite ränder ändå.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar