Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 3


StaffanL

Recommended Posts

Mån: Rodd A3 4x4/3 aktiv vila..Tot 12500m + biceps å mage

Tis: Rodd A2 15000m + triceps å mage

Ons: ev rodd A3 4x4/3 aktiv + bröst å mage

Tors: ev Pass 1 Cykel 90min A1 + Pass 2 Rodd A2 15000m + mage

Fre: ev Rodd A3 4x4/3 aktiv vila + rygg å mage

Lör: ev Rodd A2 15000m + biceps å mage

Sön: ev Rodd A3 4x4/3 aktiv vila + triceps å mage

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Kan ju rapportera in allt direkt även denna vecka :)

 

 

Mån: Skidor Klassiskt 7,5 km Naturlig Intervall

Tis: Skidor Skate 7,5km med helt ny utrustning och skoskav :)

Ons: Vila

Tors: Åre Alpint i 30cm puder

Fre: Åre Fmpass längd. Em Telisar

Lör:Åre Telisar

Sön: Åre Alpint i kopiösa mängder puder ... :)

Link to comment
Share on other sites

Fråga till Trucken: har själv kommit igång lite halvhyggligt med rodden. Vore kul att höra lite om din intervallträning. Viket tempo ligger du på 4 min intervallen? Vilken frekvens har du? Vilken musklgrupp tar snabbast slut, rygg, ben, triceps eller axlar? Kör själv på C2, så det vore intressant att få lite referenser.
Link to comment
Share on other sites

Mån: Rodd A3 4x4/3 aktiv vila..Tot 12500m + biceps å mage

Tis: Rodd A2 15000m + triceps å mage

Ons: ev rodd A3 4x4/3 aktiv + bröst å mage

Tors: ev Pass 1 Cykel 90min A1 + Pass 2 Rodd A2 15000m + mage

Fre: ev Rodd A3 4x4/3 aktiv vila + rygg å mage

Lör: ev Rodd A2 15000m + biceps å mage

Sön: ev Rodd A3 4x4/3 aktiv vila + triceps å mage

 

Trucken

Holy macaroni! Sju roddpass på en vecka! Kan inte finnas nån på detta forum som ens kommer i närheten av Truckens mentala styrka. Och kanske inte vad gäller fysiska statusen heller, för den delen. Avis! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej alla glada

 

Som dom flesta vet här så förespråkar jag roddmaskinen.

 

Svar till pomp

 

Jag ligger runt 33-35 spm per minut (strokes per minute) och mellan 1:33-39/500m i tempo. Satte nytt pb på 5000m (16.39) å 10000m (34.34) för 2 veckor sedan. Kan bara säga att 4x4 har hjälpt mig med få resultaten att gå i rätt riktning. Man måste ge det tid precis som med all träning resultaten kommer givetvis efterhand. Jag tycker att armarna å häcken tar slut först. Jag tycker att farten i dessa passen har mindre betydelse det är zonen 90-95% av max Hr som jag jagar. Jag har oxå märkt att uppvärmningen är väldigt viktig, brukar köra runt 5000m i varierat tempo innan intervallen startar. Problemet är att det tar lite tid innan man når zonen om man inte är varm.

 

När det gäller min mentala styrka så är den inte värre än någon annans jag är bara målmedveten och fokuserad!

 

Gå in på concept2.se eller concept2.com och fördjupa er om ni vill

 

Kör hårt och dra ner på mängd träningen och kör mer kvalitet

 

Mvh

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Bra, Trucken! Jeg er roer og trener også mye på C2, men helst på vannet, selvfølgelig. Bra tider du har opparbeida deg. :) Jeg synes du skal vurdere å melde deg på et mesterskap i indoor rowing. F.eks. det åpne norske mesterskapet i Sarpsborg 10. februar! :)

 

Men en ting: hvis du kjenner det først i armene, bør du se litt nærmere på teknikken din :)

 

Stå på!

Link to comment
Share on other sites

Må (m) Löpning 45´ AI

Ti (m) Löpning 1,00 AI/AII (5.30´ tröskel)

(kv) Hypertrofi Halvpass + 10´ Kanotergo AII

Ons (kv) Stabilitet Halvpass + 10´ Kanotergo AII

To (fm) Löpning Backe 8*3/1´ AIII Tot 1,10

Fre (kv) Badminton 1,00

Lö (fm) Max/Uthållighet Helpass

Sö (kv) Aerobics 60´ AI + Stabilitet halvpass

 

...sliter fortfarande efter sviterna från tidigare förkylning....

Link to comment
Share on other sites

Må: Spinning 6*8 min, aktiv vila 2 min

Ti: Löpning 1:30

On: Rodd 4*4 min, aktiv vila 3 min

 

Jag är också imponerad av Trucken. På mitt roddpass låg intervallena på 1:48-49/500m i tempo. Nu tränar jag ju inte rodd alla veckans dagar men under hösten har det nog varit två pass de flesta veckorna.

Link to comment
Share on other sites

Har provat roddmaskin på gym men har så svårt att komma upp i 90% av max.

Tänkte köra 4 min intervaller och körde på så jag var nästan blå i ansiktet (1200m) men

pulsen blev inte högre än 83 %. Såg att trucken körde 5000 m innan intervallerna för att komma upp i rätt pulsnivå.

Jag skulle vara död innan.... F-n vad du måste vara stark nu.

Har jag fel teknik? Kör för mycket med armarna?

Maskinen stod på max belastning

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla freaks!

 

Motståndet är som en växel likt en cykel, låg växel=hög frekvens å vice versa.

Det är en smak sak vilket motstånd man har, själv så passar inte det mig att

ha full belastning, då får jag ont i ryggen. Det är grymt viktigt att värma ordentligt

innan man kör igång, det är som du "Leaf" säger att går man ut för hårt utan tillräcklig

uppv så surnar man innan man nått sin zon, kroppen klara ej att transportera bort syran

Blodkärlen måste vidgas dvs man måste bli varm!!!!

Prova sänk belastningen till 5-6 å håll 30-35 spm

 

Prova värma 15-20min, och kör igång sedan

 

Man använder ca 85% av alla kroppens muskler, där benen skall jobba först.

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren Trucken! Ska justera lite i min träning efter ditt recept. Ligger långt ifrån ditt tempo, men tider förbättras allteftersom veckorna går. Denna "vinter" har det ju blivit fler tillfällen att ro än vad man hade velat.

 

Håller med Norrbacken att du skulle köra öppna norska roddmästerskapen den 10 februari. Ska också bli spännande att se hur det går för dig i Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

mån vila

tis cykel A1 t&r jobbet, 90min fys med grabbens fotbollslag,

maghjul 10min på kvällen

ons vila och massage, 20min lätt styrkepass överkropp på kvällen

 

planerat:

tors stavgång A2-A3, 4st 4/3 intervaller, tot 45min,

direkt efter, rodd C2 4st 4/3 A3+ intervaller

fre vila - resa till Grönklittan

lör Orsa Grönklittan, klassiskt A3 f.m, skate A2 e.m

sön Orsa Grönklittan, klassiskt A1-A2 f.m, skate A3-A3+ intervaller e.m

 

Trucken, en av årets höjdpunkter blir att läsa ditt resultat på VL. H-vete vad du kör. Hoppas du lyckas få ut all kraft i skidorna... då lär du vara med i tätstriden =)

 

Ett uppvärmningstips inför C2 roddintervaller:

Jag brukar köra ett 30-50min A1-A2 pass med annan inriktning först innan jag kör roddintervallerna ( t.ex löpning, cykling, stavgång, Elglufs, rullisar). Sedan är det inga problem att trycka upp pulsen i A3+.....

Skönt också att få lite variation och frisk luft i lungorna. Blir lite enformigt att bara nöta C2...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl också hänga på.

 

Må: Fysträning 80 min

Tis: 25.8 km klassisk skidåkning

Ons: Blandad klassisk teknikträning 90 min

 

Planerad:

To: Vila

Fre: ca 25 km klassisk skidåkning

Lö: Vila (möjligen 15 km lugn skating om det är bra förhållanden)

Sö: 30-35 km klassisk skidåkning

 

Mål: Åka ett antal 40 km motionslopp så snabbt som min förmåga medger...

Link to comment
Share on other sites

Kommer nog att göra många besvikna, men det blir inget vl för mig.

 

Flyttar inom kort till hus och får lägga en hel del tid till detta så jag kan ej fokusera som jag vill och mina tränings planer på snö här nere i söder är lika med noll och jag har ej tid att göra några resor mot några skidspår. Det finns ju ingen snö närmare än 70 mil från mig. Så blir för bökigt. Sorry. Får se det som ett sanslöst bra tränings år med massor av rull mil och rodd rakt in på plus kontot. Jaja huset går före och det är bara att se framåt

till nästa år. Har dessutom fått ändrade arbets tider som ställer till det. Men jag är glad

ändå. Lycka till alla å kämpa på i spåren, högst puls längst vinner,haha

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Bluff kanske var att ta i, men om du nu gör så fantastiska tider på roddmaskinen så kan du väl ställa upp i någon roddmaskintävling och visa var skåpet ska stå.

Att köra roddmaskin och åka skidor är inte samma sak, därför tror jag inte på någon topp-placering för dig i Vasaloppet. Förvisso vet jag inte om det är du som sagt att du ska vara med i toppen av Vasaloppet, eller om det är andra som tror det. Tyvärr får vi inte veta det i år i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Att jag skulle ha påstått att vara i toppen har du själv hittat på!

 

Skött du ditt, så sköter jag mitt. Mina tider på C2 är inte fantastiska, men dock bra.

Givetvis så har c2 inget med skidor att göra, däremot så har det med den allmänna fysiken att göra. Jag delar bara med mina erfarenheter till andra, precis som många andra gör här åt mig!!.Det är väl det hela tanken med ett sådant här forum är, eller???

 

Trucken

Link to comment
Share on other sites

Måste det alltid vara massa pajkastning......

 

Jag är lite sugen på att veta, är du gammal tävlingsroddare "Trucken"? Har inga som helst misstankar om att du är en bluff utan bara sugen på att veta, dina 16.39 är ju bara 1.30 från världsrekordet! Dessutom är du ingen jätte med dina 90 kg....

 

Annars är du nog en av de talanger som vi ofta missar att upptäcka, men än är det inte försent... Svensk Rodd kan behöva någon som matchar 7.2 liters Lassi :)

Link to comment
Share on other sites

Har provat roddmaskin på gym men har så svårt att komma upp i 90% av max.

Tänkte köra 4 min intervaller och körde på så jag var nästan blå i ansiktet (1200m) men

pulsen blev inte högre än 83 %. Såg att trucken körde 5000 m innan intervallerna för att komma upp i rätt pulsnivå.

Jag skulle vara död innan.... F-n vad du måste vara stark nu.

Har jag fel teknik? Kör för mycket med armarna?

Maskinen stod på max belastning

Jag kör också rodd ibland. Kör du på maxbelastning, 10, så blir du bara trött i musklerna och orkar inte få upp pulden (lokala kapaciteten blir begränsande). För att få upp pulsen så måste du hitta en belastning där du orkar hålla farten utan att snabbt bli trött i musklerna. För mig (181cm, 78kg) tycker jag det är lagom med 6-7 när jag kör 5 minuters intervaller. Rent fysiologiskt ska det räcka med 5-10 min uppvärmning. Tempot under uppvärmningen ska stegrars upp till tänkt tempo för huvudaktiviteten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...