Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Forskning p Northug-taktiken - s mycket tjnar du p att ligga bakom

Dags fr La Venosta - nytt lopp i Visma Ski Classics

Sveriges trupp till Skandinaviska cupen i Vuokatti

Sveriges trupp till vrldscupen i Davos

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vecka 3

• Vänligen logga in för att kunna svara
30 svar till detta ämne

deas

deas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 083 inlägg

Varför skulle jag vara en bluff?

Ähh, låt dom hållas, det är bara elaka häxan Avundsjukan som smyger omkring...

madhouse

madhouse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 72 inlägg
Bluff kanske var att ta i, men om du nu gör så fantastiska tider på roddmaskinen så kan du väl ställa upp i någon roddmaskintävling och visa var skåpet ska stå.
Att köra roddmaskin och åka skidor är inte samma sak, därför tror jag inte på någon topp-placering för dig i Vasaloppet. Förvisso vet jag inte om det är du som sagt att du ska vara med i toppen av Vasaloppet, eller om det är andra som tror det. Tyvärr får vi inte veta det i år i alla fall.

garmin

garmin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 236 inlägg
Att jag skulle ha påstått att vara i toppen har du själv hittat på!

Skött du ditt, så sköter jag mitt. Mina tider på C2 är inte fantastiska, men dock bra.
Givetvis så har c2 inget med skidor att göra, däremot så har det med den allmänna fysiken att göra. Jag delar bara med mina erfarenheter till andra, precis som många andra gör här åt mig!!.Det är väl det hela tanken med ett sådant här forum är, eller???

Trucken

David Holmberg

David Holmberg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
Måste det alltid vara massa pajkastning......

Jag är lite sugen på att veta, är du gammal tävlingsroddare "Trucken"? Har inga som helst misstankar om att du är en bluff utan bara sugen på att veta, dina 16.39 är ju bara 1.30 från världsrekordet! Dessutom är du ingen jätte med dina 90 kg....

Annars är du nog en av de talanger som vi ofta missar att upptäcka, men än är det inte försent... Svensk Rodd kan behöva någon som matchar 7.2 liters Lassi :)

Redigerat av David Holmberg, 18 januari 2007 - 11:33 .

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Har provat roddmaskin på gym men har så svårt att komma upp i 90% av max.
Tänkte köra 4 min intervaller och körde på så jag var nästan blå i ansiktet (1200m) men
pulsen blev inte högre än 83 %. Såg att trucken körde 5000 m innan intervallerna för att komma upp i rätt pulsnivå.
Jag skulle vara död innan.... F-n vad du måste vara stark nu.
Har jag fel teknik? Kör för mycket med armarna?
Maskinen stod på max belastning

Jag kör också rodd ibland. Kör du på maxbelastning, 10, så blir du bara trött i musklerna och orkar inte få upp pulden (lokala kapaciteten blir begränsande). För att få upp pulsen så måste du hitta en belastning där du orkar hålla farten utan att snabbt bli trött i musklerna. För mig (181cm, 78kg) tycker jag det är lagom med 6-7 när jag kör 5 minuters intervaller. Rent fysiologiskt ska det räcka med 5-10 min uppvärmning. Tempot under uppvärmningen ska stegrars upp till tänkt tempo för huvudaktiviteten.

garmin

garmin

Medlem

• Members
  • Pip
  • 236 inlägg
Till David

Nej, jag är ingen gammal tävligsroddare. När jag började mitt jobb som brandman
det var då jag fick upp ögonen för c2, ca 5år sedan. Hårt arbete på c2 "liknar" rent fysiskt en lägenhetsbrand med många muskler som sätts i arbete, slangdragning till tex 5e våningen, dörrforcering, livräddning etc. Man är "bara" en motionär som försöker vara
så flitig man bara kan. Det blir svårt att matcha Lassis tider, en annan nivå!!

1:30 från v-rekordet är väldigt långt..var sekund är en halvmara att ta in, puhhhh

Men men, det är bara att kämpa på.

Trucken

Leaf

Leaf

Medlem

• Members
  • Pip
  • 100 inlägg
TACK FÖR ALLA TIPS.
Tycker roddmaskinen är super då jag kan få till ytterligare en intervall i veckan.
Ska försöka köra 4 intervaller(4*4 min 90-95%) /vecka fördelat på följande pass.
Cykel, rodd, skidor skate, skidor klassisk alt löpning. Sedan har jag ett lugnt skidpass
65-75 % 2 timmar och 1 pass 75-85 % 1,5 timme.
Uppå detta kör jag ett styrkepass
Kör hårt trucken. Jag litar på dig.

OJ

OJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 158 inlägg
Veckans Träning!

Mån: skidor intervall (8x500m) 70min
Tis: skidor stakträning 60min
Ons: Innebandy 90min
Tor: aktiv vila skidor 6km
Fre: planerat skidor intervall
Lör: planerat skidor
Sön: planerat Norrbärke ski marathon

Anton

Anton

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Måndag: Skidor klassiskt 3.00 h A1 med Fartlek + MAQ styrka 2.00 h.
Tisdag: Skidor fristil intervall 30 min 90/30, totalt pass 2.00 h med ryck.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Morgonstyrka 1.00 h + Skidor Överkropp intervall 3 x 10 min, totalt pass 2.00 h. Plus långa styrkestak.
Fredag: Skidor fristil 2.00 h A2, varav 1.30 utan stavar plus Ryck och fartlek.
Lördag: Planerat Timråspelen Skidor Fristil tävling, 10 km skate.
Edit: Vinst med 26 sekunder, tid 27.44. Bäst tid av alla tävlande under dagen. Åker H17, klasserna gick till H20.
Söndag Planerat Timråsprinten skidor fristil tävling.

Sedan nästa vecka börjar träningen inför JSM på allvar.

Redigerat av Anton, 20 januari 2007 - 17:42 .

jo

jo

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 748 inlägg

Till David

det var då jag fick upp ögonen för c2, ca 5år sedan. Hårt arbete på c2 "liknar" rent fysiskt en lägenhetsbrand med många muskler som sätts i arbete, slangdragning till tex 5e våningen, dörrforcering, livräddning etc. Man är "bara" en motionär som försöker vara

1:30 från v-rekordet är väldigt långt..var sekund är en halvmara att ta in, puhhhh

Trucken

Dags att lämna motionsstadiet Trucken. Ta ett break i husbestyret och ställ upp i Norska Öppna Mästerskapen i inomhusrodd. Du kommer inte att göra bort dig där!!

Kör hårt med huset. Jag är nästan klar med mitt, köpte det för 9 år sedan!!

enklaresport

enklaresport

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 160 inlägg

Till David

Trucken

Dags att lämna motionsstadiet Trucken. Ta ett break i husbestyret och ställ upp i Norska Öppna Mästerskapen i inomhusrodd. Du kommer inte att göra bort dig där!!

Kör hårt med huset. Jag är nästan klar med mitt, köpte det för 9 år sedan!!

Riktigt kul att läsa om Truckens färdigheter och jag är riktigt impad. Funktionell styrka och uthållighet är bra! :-) Det låter som om du är riktigt vältränad. Har själv en farbror som är brandman som sliter med att hela tiden hänga med på testerna. Nu är han nog 60 bast, tror jag men gnetar på. Han har kört LL på 2.02 men det ligger inte i generna då han är ingift! :-(

*skrattar*

Keep up the good work!

Och apropå hus så blir man aldrig klar. Vi köpte vårat för snart 10 år sedan och nu börjar det om...
Träna för leva - lev för att träna! :-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar