Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gå ner i vikt för bättre tid på vasaloppet


Skålhamra

Recommended Posts

Minska kostintaget främst genom minskade/fasta portionsstorlekar.

Slå ihop Skierg och gympassen till ett' date=' effektivt och kompletterar varandra på ett bra sätt.

Lägg till ytterligare ett löppass och se till successivt öka längden på dessa till minst 10-15 km per pass. Tar inte särskilt mkt längre tid när du väl är ute i spåret, men däremot kommer det ge resultat på vikten.[/quote']

Jag håller inte alls med om att kombinera skierg och styrketräning. Det är omöjligt att få till ett kvalitativt skiergpass efter gymande och tvärt om också.

 

Så jag tror inte du kommer åka vasaloppet snabbare genom att byta ut två kvalitativa passen på gymmet mot ett längre men sämre på gym och en dryg timmes löppass. Och detta trots att totala träningstiden blir längre.

 

Däremot håller jag mer med om käket. Hitta någoting du gör varje dag och skippa det (t ex kvällsmacka, annan dryck än vatten och bröd till lunch) eller minska (ta en potatis mindre eller ta aldrig om). Vikt minskas enklast genom ändrade dagliga matrutiner, inte genom hårdare träning eller att skippa ett fikabröd eller två i veckan.

Sant, man ska alltid försöka hålla isär styrka och konditionspass så länge det går.

Därför crossfit är så sjukt korkat, ja det plus skaderisken pga idiotövningar....

Tycker det är roligt hur folk slänger ur sig saker som om dom vore fakta när det egentligen är helt fel... En del kan gå på sånt... Jaja, här är en faktalänk på mitt och Thorrez påståenden:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Link to comment
Share on other sites

Måste du springa så fort på löpningen? 4.30 är ju rätt snabbt även för bra löpare om det ska vara distansfart. Lägre tempo ger mindre belastning och då kanske du klarar längre tid utan att få mer ont?

När snön kommer går jag i stort ett helt över på skidåkning. 4-5 pass i veckan. Något pass styrka klämmer jag in, kanske mest för fåfängans skull. ;)

Det trodde jag med... Nu är jag osäker!

 

Läste en artikel i senaste Runners world (el. om det var Vasalöparen) där dom hade gjort ett ganska omfattande test och jämfört skador. Dom kom fram till att det var ganska mycket mindre skador för dom som sprang fort, hypotesen är att det beror på att man springer mycket mer upprätt när man springer långsamt och det blir då högre belastning.

 

Jag är dock inte helt övertygad då jag alltid hört att man ska springa upprätt och det känns ju som om det är mindre skaderisk om man springer långsamt...

Link to comment
Share on other sites

Måste du springa så fort på löpningen? 4.30 är ju rätt snabbt även för bra löpare om det ska vara distansfart. Lägre tempo ger mindre belastning och då kanske du klarar längre tid utan att få mer ont?

När snön kommer går jag i stort ett helt över på skidåkning. 4-5 pass i veckan. Något pass styrka klämmer jag in' date=' kanske mest för fåfängans skull. ;)[/quote']

Det trodde jag med... Nu är jag osäker!

 

Läste en artikel i senaste Runners world (el. om det var Vasalöparen) där dom hade gjort ett ganska omfattande test och jämfört skador. Dom kom fram till att det var ganska mycket mindre skador för dom som sprang fort, hypotesen är att det beror på att man springer mycket mer upprätt när man springer långsamt och det blir då högre belastning.

 

Jag är dock inte helt övertygad då jag alltid hört att man ska springa upprätt och det känns ju som om det är mindre skaderisk om man springer långsamt...

Med förbehållet att jag inte har läst artikeln: Man kan ju tänka sig en viss samvariation mellan hur fort man springer och hur mycket krämpor man har. Å andra sidan. min personliga erfarenhet är att jag inte slår i marken lika hårt när jag springer fort. Det är lite som om jag är hällöpare när jag springer långsamt och tålöpare när jag springer snabbt och det belastar kroppen på olika sätt. Jag tror att det finns mer diskuterat om det än om valla (möjligen stämmer det inte just på detta forum...). I de sammanhangen finns också mycket diskussioner och tips om t ex skoval och inte minst löpteknik. Det kanske är relevant för trådskaparen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bröstträningen kan du lägga ner före beach 2014, kör dips, militär press, chins, marklyft och benböjd, be någon instruera dig i Frivändningar, mage kör du i brutalbänk.

 

Lägg in ett pass med funktionell styrketräning..om du ger dig in på crossfit passa dig för skador

 

Spring i backe ...kör HIIT eller Tabata-intervaller

 

Testa även att gå i 3-4 timmar för att vänja kroppen vid långvarigt arbete

 

du kan gå ner 1/2 i veckan om du äter http://www.adlibris.com/se/bok/lchq-lagkolhydratkost-av-hogsta-kvalitet-9789173630436

 

satsa på mat inte kosttillskott och tränar hårt men smart...vilodagar och sömn är det som bygger

Link to comment
Share on other sites

Nä' date=' det var just det som jag syftade på. Dom flesta som åker VL får ju ändå köa i den enda backen och sen är det väl bara en fördel i utförsbackarna om man väger lite extra, lägesenergi;) (är väl inte mätbara på så läng sträcka men...)[/quote']

Enda backen? Har du åkt VL? Tycker att det är en rejäl stigning till Risberg (nästan 120m) och sedan finns det några backar till med över 50 m stigning. Men räknar du bara backar med mer än 150 m stigning så är det ju enda...

Håller helt med! Är ju helt bisarrt att så många hävdar att VL är helt platt förutom första backen. Är ju flera rejäla backar som är mkt längre än några jag någonsin åkt i Stockholm. Förstår att elit och halvelit ser banan som lätt men de flesta är ju inte på den nivån...

 

För att gå ned i vikt är det som många säger kosten som är det absolut viktigaste. Har gått ner ett antal kg i år och man känner stor skillnad i löpningen. Antagligen inte lika stor skillnad i skidåkning men uppför lär det ju kännas avsevärt lättare.

 

Om jag vägde 87 kg och var 175 cm lång skulle jag absolut inte vilja väga över 80 kg om jag skulle åka VL.

Link to comment
Share on other sites

Sant, man ska alltid försöka hålla isär styrka och konditionspass så länge det går.

Därför crossfit är så sjukt korkat, ja det plus skaderisken pga idiotövningar....

Tycker det är roligt hur folk slänger ur sig saker som om dom vore fakta när det egentligen är helt fel... En del kan gå på sånt... Jaja, här är en faktalänk på mitt och Thorrez påståenden:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Ännu en crossfithatare. Me like... :)

Link to comment
Share on other sites

Sant' date=' man ska alltid försöka hålla isär styrka och konditionspass så länge det går.

Därför crossfit är så sjukt korkat, ja det plus skaderisken pga idiotövningar....

Tycker det är roligt hur folk slänger ur sig saker som om dom vore fakta när det egentligen är helt fel... En del kan gå på sånt... Jaja, här är en faktalänk på mitt och Thorrez påståenden:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/[/quote']

Ännu en crossfithatare. Me like... :)

Friends don't let friends CrossFit!

Link to comment
Share on other sites

Sant' date=' man ska alltid försöka hålla isär styrka och konditionspass så länge det går.

Därför crossfit är så sjukt korkat, ja det plus skaderisken pga idiotövningar....

Tycker det är roligt hur folk slänger ur sig saker som om dom vore fakta när det egentligen är helt fel... En del kan gå på sånt... Jaja, här är en faktalänk på mitt och Thorrez påståenden:

http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/[/quote']

Ännu en crossfithatare. Me like... :)

Friends don't let friends CrossFit!

Writing in English and hate does not convince me more, sorry:) The only free cheese is the one in a mousetrap! Artikeln är ju väldigt vinklad och personligt tyckande med inlagda forskarrapporter som knappt inte ens stödjer påståendet. Men naturligtvis är den bekväm för de som inte vill träna så mycket. Det den möjligen påvisar är att styrkträningen inte ger lika bra effekt om du kombinerar med kondition och inte tillför energi, inget nytt alls, medan konditionsträningen och fettförbränningen som ursprungsfrågan i tråden kanske mest handlar om inte tycks påverkas alls. Och tror ngn på allvar att det är sämre totalt sett att träna två pass på varandra än att avstå helt från ett av passen. Alla har inte lyxen att kunna träna olika pass varje dag och framförallt inte att träna fler pass varje dag vid olika tidpunkter, bättre då att få ut 95/100% av de pass man kör än 0% av de pass man inte utför. Det riktigt tragiska är ju att i så fall också att om du tar i max i en backe på ett löp-, cykel- eller skidpass så är det riktigt illa.

Link to comment
Share on other sites

Artikeln är ju väldigt vinklad och personligt tyckande med inlagda forskarrapporter som knappt inte ens stödjer påståendet. Men naturligtvis är den bekväm för de som inte vill träna så mycket. Det den möjligen påvisar är att styrkträningen inte ger lika bra effekt om du kombinerar med kondition och inte tillför energi, inget nytt alls, medan konditionsträningen och fettförbränningen som ursprungsfrågan i tråden kanske mest handlar om inte tycks påverkas alls. Och tror ngn på allvar att det är sämre totalt sett att träna två pass på varandra än att avstå helt från ett av passen. Alla har inte lyxen att kunna träna olika pass varje dag och framförallt inte att träna fler pass varje dag vid olika tidpunkter, bättre då att få ut 95/100% av de pass man kör än 0% av de pass man inte utför. Det riktigt tragiska är ju att i så fall också att om du tar i max i en backe på ett löp-, cykel- eller skidpass så är det riktigt illa.

Jag skulle inte påstå att den är speciellt vinklad alls. Slutsatserna är väldigt övergripande och vagt formulerade . Ser inte heller på vilket sätt den skulle vara bekväm för den som inte ville träna så mycket. Vart någonstans står det att det är bättre att skippa ett pass än att träna två på samma dag? Står heller inte en rad om fettförbränning vad jag kan se.

För mig artikeln en övergripande vag indikation på att om du tränar både styrka och kondition och är ute efter att optimera endera så påverkas resultatet av hur du lägger upp dina pass.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte påstå att den är speciellt vinklad alls. Slutsatserna är väldigt övergripande och vagt formulerade . Ser inte heller på vilket sätt den skulle vara bekväm för den som inte ville träna så mycket. Vart någonstans står det att det är bättre att skippa ett pass än att träna två på samma dag? Står heller inte en rad om fettförbränning vad jag kan se.

För mig artikeln en övergripande vag indikation på att om du tränar både styrka och kondition och är ute efter att optimera endera så påverkas resultatet av hur du lägger upp dina pass.

What he said.

Klart två pass är bättre än ett, klart crossfit är bättre än ingen träning alls (men se upp så du inte skadar dig)...

Och för att gå tillbaka till topic... Enda sättet att gå ner i vikt är att ha ett lägre kaloriintag än vad du förbränner, så i slutändan handlar det bara om kosten.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt det där med att träna crossfit skulle vara lika med att skada sig. Jag har kört en del crossfit och ännu inte skadat mig. Däremot har jag ökat både i styrka och kondition. Då hade jag ändå kört styrketräning i många år innan jag gav mig på Crossfit.

 

De skador som uppkommer är när man kör utan tänka efter, t ex att man ger sig på att lyfta tungt i de olympiska lyften utan att kunna tekniken. Dock att skada sig när man inte använder sig av sunda förnuftet kan hända i vilken sorts träning som helst.

 

För mig är asfaltslöpning mer skadeuppkommande. Men där använder jag mig av mitt sunda förnuft och avstår den typen av träning.

Link to comment
Share on other sites

Writing in English and hate does not convince me more, sorry:) The only free cheese is the one in a mousetrap! Artikeln är ju väldigt vinklad och personligt tyckande med inlagda forskarrapporter som knappt inte ens stödjer påståendet. Men naturligtvis är den bekväm för de som inte vill träna så mycket. Det den möjligen påvisar är att styrkträningen inte ger lika bra effekt om du kombinerar med kondition och inte tillför energi, inget nytt alls, medan konditionsträningen och fettförbränningen som ursprungsfrågan i tråden kanske mest handlar om inte tycks påverkas alls. Och tror ngn på allvar att det är sämre totalt sett att träna två pass på varandra än att avstå helt från ett av passen. Alla har inte lyxen att kunna träna olika pass varje dag och framförallt inte att träna fler pass varje dag vid olika tidpunkter, bättre då att få ut 95/100% av de pass man kör än 0% av de pass man inte utför. Det riktigt tragiska är ju att i så fall också att om du tar i max i en backe på ett löp-, cykel- eller skidpass så är det riktigt illa.

Det som är bra med crossfit är att det är tidseffektivt. Sedan att det inte är optimalt ur muskelbyggnad etc. känns kanske inte superviktigt för motionärer. Det man med all rätt kan kritisera är den skyhöga skaderisken dvs att göra komplicerade och tekniskt svåra lyft (olympiska tex) på tid eller så många som möjligt är ju mot all vett och sans. Även det ofta konstiga programupplägget bör kritiseras. Helt galet att använda explosiva lyft som frivändningar och olympiska lyft som uthållighetsövningar t.ex. Hela poängen med att göra dessa lyft faller ju därmed bort.

 

Don't drink the cool aid! ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...