Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

En fråga kring fästvalla


SirLollipop

Recommended Posts

Hej allesammans,

 

Om jag grundvallat med VG30 och sedan dagsaktuell valla, och det sedan blir varmt och töar en del till morgondagen. Skulle man då kunna ta grundklister och ytligt klister ovanpå detta?

Eller bör man rengöra fästzonen helt och hållet med vallaväck, och endast ha de två klistrena?

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammans,

 

Om jag grundvallat med VG30 och sedan dagsaktuell valla, och det sedan blir varmt och töar en del till morgondagen. Skulle man då kunna ta grundklister och ytligt klister ovanpå detta?

Eller bör man rengöra fästzonen helt och hållet med vallaväck, och endast ha de två klistrena?

Risken är ju att det blir för tjockt om du först lagt en helt färdig vallning och sen en till ovanpå utan att ta bort något.

Link to comment
Share on other sites

Har du spannhöjd för det (alktså om skidorna inte är alltför mjuka) är det inget problem att lägga hyffsat tunt med åkklistret/dagens klister direkt på burken.

 

ett alt. Är att skrapa bort det mesta av burkvallan, jämna ut m kork (blir det mkt ojämnt kan man värma lite m järn, o vid behov - om man skrapat bort för mkt- lägga på lite grundburk till) åsså på m åkklistret rätt på burkgrunden.

båda ovanstående har iaf funkat bra för mig i typ 4 - 6 mil

Link to comment
Share on other sites

Tack, bra synpunkter.

 

Liter följdfrågor från nybörjaren:

Gällande spannhöjden - Om jag köpt dem och fått dem inställda i en sportaffär bör jag ha spannhöjden till det? Om skidorna är mjuka eller hårda har jag ingen aning om, hur vet man det/tar reda på det?

 

Varför vill man undvika vallaväck? Rengör inte kemisk behandling djupare än fysiskt med stålsickel? (antar att stålspackel och sickel är likvärdiga?)

Link to comment
Share on other sites

Tack, bra synpunkter.

 

Liter följdfrågor från nybörjaren:

Gällande spannhöjden - Om jag köpt dem och fått dem inställda i en sportaffär bör jag ha spannhöjden till det? Om skidorna är mjuka eller hårda har jag ingen aning om, hur vet man det/tar reda på det?

 

Varför vill man undvika vallaväck? Rengör inte kemisk behandling djupare än fysiskt med stålsickel? (antar att stålspackel och sickel är likvärdiga?)

Om du med stålsickel menar ett tunt metallblad så ja. Inte modern sickel a.la Kuzmin.

 

Vallaväck är ju ett lösningmedel men mest av bekvämlighet. Självklart måste man ibland köra vallaväck när t.ex. skidorna vallas om. Jag gör det också alltid när jag går från klister till burk.

Link to comment
Share on other sites

Ska du tävla måste du valla om från början. Ett grundklister fäster bättre på skidan än en grundvallaburk. Så grundvallaburk och sedan grundklister blir helt fel tycker jag. Framför allt om det är klisterföre. Men ska du bara ut och träna går väl det mesta

 

Varmare burkar på kallare är ju som skrivits om ovan helt OK.

 

Vallaväck i fästzonen är inget att oroa sig för. Men bäst är ju alltid att sickla bort så mycket som möjligt av vallan först.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...