Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd vid stakning?


Davidssoneddie

Recommended Posts

Ska man gå på infästningen till remmen så stämmer inte måtten heller, olika stora händer på olika folk= olika längd på remmen. Sedan betyder det inte att alla vill hålla handen så när infästningen som möjligt heller.

Mäta den effektiva delen på en stav funkar inte heller då olika rör med olika hårdhet ger olika effektiv verkan vilket kommer påverka längden.

Jag är tämligen säker på att dagens sätt att mäta är det bästa.

Det enda intresset jag har med stavlängder på mina stavar är hur dom passar mig, jag har alltid lika stora händer. T.ex. ville jag denna säsong testa lite längre stav, ja då köper jag en stav och kapar den så den blir en cm längre än den tidigare, och då kollar jag på remmens infästning i handtaget. Annars hade dom blivit lika långa men remmens infästning detsamma.

 

Mäta den effektiva delen på en stav funkar inte heller då olika rör med olika hårdhet ger olika effektiv verkan vilket kommer påverka längden.

 

Menar du på att detta bara är relevant om man mäter den "effektiva delen"? Sen är det nog trots allt mest intressant att mäta längden på en oflexad stav. Fler parametrar kan ju behandlas men det bli kanske lite väl. Man kanske borde ha olika stavar för olika snötyper, banor, kupering, hastighet m.m. men tror inte så många har det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply
Ska man gå på infästningen till remmen så stämmer inte måtten heller' date=' olika stora händer på olika folk= olika längd på remmen. Sedan betyder det inte att alla vill hålla handen så när infästningen som möjligt heller.

Mäta den effektiva delen på en stav funkar inte heller då olika rör med olika hårdhet ger olika effektiv verkan vilket kommer påverka längden.

Jag är tämligen säker på att dagens sätt att mäta är det bästa.[/quote']

Det enda intresset jag har med stavlängder är hur dom passar mig, jag har alltid lika stora händer. T.ex. ville jag denna säsong testa lite längre stav, ja då köper jag en stav och kapar den så den blir en cm längre än den tidigare, och då kollar jag på remmens infästning i handtaget. Annars hade dom blivit lika långa men remmens infästning detsamma.

 

Mäta den effektiva delen på en stav funkar inte heller då olika rör med olika hårdhet ger olika effektiv verkan vilket kommer påverka längden.

 

Är detta bara relevant om man mäter den "effektiva delen"?

Olika skidåkare har remmen spänd olikahårt vilket ger på det sättet olika stavlängds alternativ som passar dom bäst. Har man normalt 150cm stavar och ska nyttja dessa så ska man tydligen ha stavar som är 153 eller 154cm om man mäter efter infästningen.

Ska man gå på effektiva delen på staven så måste man mäta var på staven som effekten tar slut. Jag skulle gissa på vid pekfingret ungefär, där från och upp genereras det ingen kraft.

Ska man sedan göra detta ännu mer invecklat så ska man också ta tillsig av naturens krafter som med största säkerhet ändrar snö temp under ett VL vilket gör att trugan sjunker olika mycket.

Då kanske en 150cm stav helt plötsligt är ända upp mot 158 - 160cm för att göra sig bäst.

Min fråga kvar står om de olika fördelar och nackdelar en kortare stav har vid stakning.

Link to comment
Share on other sites

För att inte tala om att man hinner slita ner spetsen på rullholkarna en hel cm innan man byter. Att inte stavtillverkarna tar hänsyn till det... ;)

Djupa rälsspår där det inte hunnit bildats stavdiken, gör säkert 10cm. Självklart mäter man till reminfästningen när man jämför stavar, sedan så är det intressanta längden från undersida truga när man jämför stavar, jag har i alla fall ungefär lika stora händer för olika stavar och spännner lika hårt. Och ska man ta hänsyn till flexen för att mäta så är det nog läge att köpa styvare stavar. Sedan är det inte så jätteviktig hur långa stavarna är, jag är 185 och jag har kört Vasalopp med stavar från 158 till 172cm, åker lika långsamt oavsett stavlängd. Trodde jag körde me 159 nu, men mina nya Swixstavar på 160 är lika långa som 159 cm Excellstav.

Link to comment
Share on other sites

De här e ju oftast ett ickeproblem då man oftast kör på ett o samma stavmärke... kan ju va skillnad mellan med eller utan "plopp" på dunderklumpens stavar men annars förstår jag inte problemet?

För er "proffs" som är sponsrade kanske det är så ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Stav tillverkarna ska asså ändra sitt sätt att mäta staven på, Eller vad är det ni säger?

Ska skruv tillverkare bara upp ge själva gängans längd och inte ta med skallen i deras sätt att mäta längden på skruven?

 

Längden är på hela staven inget annat. Ta med tumstock till sport butiken och mät olika märken av stavar så ser ni att hela stav längden är den som är angiven.

Link to comment
Share on other sites

Stav tillverkarna ska asså ändra sitt sätt att mäta staven på, Eller vad är det ni säger?

Ska skruv tillverkare bara upp ge själva gängans längd och inte ta med skallen i deras sätt att mäta längden på skruven?

 

Längden är på hela staven inget annat. Ta med tumstock till sport butiken och mät olika märken av stavar så ser ni att hela stav längden är den som är angiven.

Det vore ju onekligen praktiskt om stavtillverkarna ändrade sig och mätte till reminfästningen istället ja.

Längden på hela staven mäter man naturligtvis på hela staven om man nu vill veta den. Men den är ju som sagt ganska ointressant så jag bryr mig då iaf inte om den. Köper jag stavar köper jag alltid minst en längd längre än vad jag troligen skulle behöva och kapar till så att längden till remmen stämmer mot "min stavlängd".

Link to comment
Share on other sites

Stav tillverkarna ska asså ändra sitt sätt att mäta staven på, Eller vad är det ni säger?

Ska skruv tillverkare bara upp ge själva gängans längd och inte ta med skallen i deras sätt att mäta längden på skruven?

 

Längden är på hela staven inget annat. Ta med tumstock till sport butiken och mät olika märken av stavar så ser ni att hela stav längden är den som är angiven.

Såsom stavar mäts idag är ju som att mäta yttermått på en bil för att ange vilket utrymme det är inuti, stämmer ungefär, fast det finns bättre mått.

Link to comment
Share on other sites

De här e ju oftast ett ickeproblem då man oftast kör på ett o samma stavmärke... kan ju va skillnad mellan med eller utan "plopp" på dunderklumpens stavar men annars förstår jag inte problemet?

För er "proffs" som är sponsrade kanske det är så ja. :)

du kör väl bara Triac eller??

Link to comment
Share on other sites

De här e ju oftast ett ickeproblem då man oftast kör på ett o samma stavmärke... kan ju va skillnad mellan med eller utan "plopp" på dunderklumpens stavar men annars förstår jag inte problemet?

För er "proffs" som är sponsrade kanske det är så ja. :)

du kör väl bara Triac eller??

Bara till klassiskt och tävling. :)

Fast rätt mycket Swix bland mina stavar nu, har ett par Star också och gamla skigo.

Link to comment
Share on other sites

Stav tillverkarna ska asså ändra sitt sätt att mäta staven på, Eller vad är det ni säger?

Ska skruv tillverkare bara upp ge själva gängans längd och inte ta med skallen i deras sätt att mäta längden på skruven?

 

Längden är på hela staven inget annat. Ta med tumstock till sport butiken och mät olika märken av stavar så ser ni att hela stav längden är den som är angiven.

Skulle vara en en bild här för hur man anger måttet på en skruv. Tyckte det skulle va lite kul, men länken gick till ett forum osv. :)

 

Provar igen ;)

http://www.unirope.com/rudsite/rud/lifting_points_bolting/accessories/bolts_vlbg/10_bolt_m10x45_mct.php

Link to comment
Share on other sites

Stav tillverkarna ska asså ändra sitt sätt att mäta staven på' date=' Eller vad är det ni säger?

Ska skruv tillverkare bara upp ge själva gängans längd och inte ta med skallen i deras sätt att mäta längden på skruven?

 

Längden är på hela staven inget annat. Ta med tumstock till sport butiken och mät olika märken av stavar så ser ni att hela stav längden är den som är angiven.[/quote']

Skulle vara en en bild här för hur man anger måttet på en skruv. Tyckte det skulle va lite kul, men länken gick till ett forum osv. :)

 

Provar igen ;)

http://www.unirope.com/rudsite/rud/lifting_points_bolting/accessories/bolts_vlbg/10_bolt_m10x45_mct.php

Det är väl ingen skruv, det är ju en bult! :D

 

För mig räcker det med att veta att Swix 145 cm passar mig till klassiskt. Alltså från spets till toppen av en stav. Alltså kan jag gå och köpa en Triac 2.0 i längden 145 utan att krångla. Jag skrev ju lite skämtsamt om att triac-rullskidholken gör staven längre i nå'n annan tråd. Jag tror ingen har svarat på det ... ;)

Link to comment
Share on other sites

För er "proffs" som är sponsrade kanske det är så ja. :)

du kör väl bara Triac eller??

Bara till klassiskt och tävling. :)

Fast rätt mycket Swix bland mina stavar nu' date=' har ett par Star också och gamla skigo.[/quote']

Skulle det bli en kick menar du att gå ifrån mina gamla diamondstorm till Triac tro?

Link to comment
Share on other sites

du kör väl bara Triac eller??

Bara till klassiskt och tävling. :)

Fast rätt mycket Swix bland mina stavar nu' date=' har ett par Star också och gamla skigo.[/quote']

Skulle det bli en kick menar du att gå ifrån mina gamla diamondstorm till Triac tro?

En kick vet jag inte men inget snack om att man känner skillnad. Handlar nog mer om känsla än mätbara sekundrar skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

Man mäter hela staven.

Något annat vore dumt.

Då skulle det heta rör längd eller rör längd plus handtag. Osv

Det dumma är kanske att mäta just stavlängden?

För att undvika variationer mellan tillverkare så borde det vara smartare att ha ett normaliserat mått' date=' där man bara anger den effektiva längden.

Så enligt vad som nämnts ovan:

Snö: Från truga till remmens infästning (fast det man egentligen kommer vilja veta är från trugan till nedre delen av remmen)

Asfalt: Från spets till infästning/remmens nedre kant.

 

Dock så förutsätter ju detta att man vet vilken längd man vill ha.

Att utgå från en procentsats av kroppslängden är ju inte heller speciellt bra då ingen kropp har de samma proportionerna. Bättre (anser jag) är att ange förhållandet mellan handen och axeln när man står upprätt med staven rakt ner i backen. Det är ju detta avståndet som betyder ngt, inte hur lång staven är i förhållande till kroppslängden.[/quote']

Jag håller med Lejon, den effektiva stavlängden är det enda som är relevant. Min erfarenhet (mätningar) visar (i likhet med vad min klubbkompis Dunderklumpen säger) att längden från topp till underkant rem varierar väsentligt mellan märkena. Mina Swix CT1 är 4,5 cm medan mina One Way Diamond 10 är 3,7 cm. Trugorna varierar från 2,5-4,0 cm från spets till trugbladets "effektiva" höjd. Min effektiva stavlängd är 0,810 x min kroppslängd (180 cm) för plana långlopp (inkl Vasaloppet), vilket motsvarar en totallängd om 153,3 cm för mina Swix CT1 (med med den gamla fasta trugan (dvs ej TBS)). För mer backiga lopp kör jag 0,803 (1,25 cm kortare stavar). För skate kör jag 10 cm längre stavar (ca 0,863).

 

För klassisk rullskidåkningen lägger jag på 2,5 cm pga avsaknad av "spårgravar", vilket dock inte behövs för skate.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hej på er

Har ni läst den här artikeln, inte dagsaktuellt men jag har inte sett något nyare.

http://www.nvskidor.se/artikel/208/

Jag ska minsann köpa ett par längre stavar.

Förutom det som nämns i artikeln så borde vi åkare testa varandras utrustning då och då så att man får lite perspektiv på sina egna grejer.

Är väl kul att du hittat denna gamla artikel som Olle skrev på vår hemsida. Själv var jag väl inne på långa stavar ett tag. Det är ju ofta man står och stakar länge på skateskidor. Så du kan ju börja med att skaffa skatestavar på 0,9 x kroppslängd. Då har du ju nytta av stavarna i alla fall.

 

Själv har jag helt gått tillbaka till "normal" längd. Numera gillar jag inte alls "för långa" stavar.

http://semisekelbloggen.blogspot.se/2012/09/staka-med-magen-eller-staka-med-benen.html

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

Har ni läst den här artikeln, inte dagsaktuellt men jag har inte sett något nyare.

http://www.nvskidor.se/artikel/208/

Jag ska minsann köpa ett par längre stavar.

Förutom det som nämns i artikeln så borde vi åkare testa varandras utrustning då och då så att man får lite perspektiv på sina egna grejer.

Helt rätt av dig att testa längre stavar, gillar du det inte är det bara att kapa av dem.

 

Bytte själv stavlängd för några år sedan, (kroppslängd x 0,94). Jag tycker att detta passar mig perfekt, känner att jag blir starkare och uthålligare. Den ökade uthålligheten har hjälpt mig att hålla hela vägen till Mora, innan bytet gick jag alltid i väggen lagom till Hökberg.

 

Jag tyckte även att jag hade svårt att "hänga med" i stakningen med de korta stavarna, med en längre stav tar stakningen lite längre tid. Nu för tiden "missar" jag inte isättningen längre.

 

Testade även att förlänga mina stavar till kroppslängd x 1 förra året men bytte tillbaks efter att axeln blev överansträngd. Gick även tillbaks till "normallängd" efter Vasaloppet 2013. Tänkte att jag skulle ge det en chans men la ned det efter några pass, fick diagonala i varenda uppförsbacke -totalt värdelöst.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

Har ni läst den här artikeln' date=' inte dagsaktuellt men jag har inte sett något nyare.

http://www.nvskidor.se/artikel/208/

Jag ska minsann köpa ett par längre stavar.

Förutom det som nämns i artikeln så borde vi åkare testa varandras utrustning då och då så att man får lite perspektiv på sina egna grejer.[/quote']

Helt rätt av dig att testa längre stavar, gillar du det inte är det bara att kapa av dem.

 

Bytte själv stavlängd för några år sedan, (kroppslängd x 0,94). Jag tycker att detta passar mig perfekt, känner att jag blir starkare och uthålligare. Den ökade uthålligheten har hjälpt mig att hålla hela vägen till Mora, innan bytet gick jag alltid i väggen lagom till Hökberg.

 

Jag tyckte även att jag hade svårt att "hänga med" i stakningen med de korta stavarna, med en längre stav tar stakningen lite längre tid. Nu för tiden "missar" jag inte isättningen längre.

 

Testade även att förlänga mina stavar till kroppslängd x 1 förra året men bytte tillbaks efter att axeln blev överansträngd. Gick även tillbaks till "normallängd" efter Vasaloppet 2013. Tänkte att jag skulle ge det en chans men la ned det efter några pass, fick diagonala i varenda uppförsbacke -totalt värdelöst.

Ja totalt värdelöst, därför eliten åker med x 0.94 och stakar varje uppförsbacke :)

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

Har ni läst den här artikeln' date=' inte dagsaktuellt men jag har inte sett något nyare.

http://www.nvskidor.se/artikel/208/

Jag ska minsann köpa ett par längre stavar.

Förutom det som nämns i artikeln så borde vi åkare testa varandras utrustning då och då så att man får lite perspektiv på sina egna grejer.[/quote']

Helt rätt av dig att testa längre stavar, gillar du det inte är det bara att kapa av dem.

 

Bytte själv stavlängd för några år sedan, (kroppslängd x 0,94). Jag tycker att detta passar mig perfekt, känner att jag blir starkare och uthålligare. Den ökade uthålligheten har hjälpt mig att hålla hela vägen till Mora, innan bytet gick jag alltid i väggen lagom till Hökberg.

 

Jag tyckte även att jag hade svårt att "hänga med" i stakningen med de korta stavarna, med en längre stav tar stakningen lite längre tid. Nu för tiden "missar" jag inte isättningen längre.

 

Testade även att förlänga mina stavar till kroppslängd x 1 förra året men bytte tillbaks efter att axeln blev överansträngd. Gick även tillbaks till "normallängd" efter Vasaloppet 2013. Tänkte att jag skulle ge det en chans men la ned det efter några pass, fick diagonala i varenda uppförsbacke -totalt värdelöst.

Ja totalt värdelöst, därför eliten åker med x 0.94 och stakar varje uppförsbacke :)

Det är lättare att staka i branta uppförsbackar med riktigt långa stavar. Eliten klarar det med "rätt längd", men inte jag. Har kört med 172 i två säsonger, är 185cm, nu har jag 160cm. Men skulle jag bli tvingad att köra Vasaloppet utan fäste skulle det gå fortare med längre stavar, skulle troligtvis klara det med mina 160, men jag skulle nog köra 30-60 min långsammare jämfört med med fäste vid kallföre.

Link to comment
Share on other sites

Hörde idag att han har sagt att han ligger på ca 60 stakningar/minut.
Skrivit detta i en annan tråd också men jag hade förmånen att förra helgen befinna mig i Orsa med Träna för Vasan och blev då omåkt av Dan Moberg. Vet inte om han är en stakvirituos av rang men han tillhör i alla eliten när det gäller långlopp (har varit topp 10 på Vasan bl a). Jag slogs av hur kort och explosiv hans stakrörelse var och i den kan man definitivt inte ha för långa stavar. Tror att dagens stakteknink kräver något kortare stavar än tidigare. Så 0,83 - 0,85 x kroppslängden låter vettigt med dragning åt det lägre.
Link to comment
Share on other sites

Hörde idag att han har sagt att han ligger på ca 60 stakningar/minut.
Skrivit detta i en annan tråd också men jag hade förmånen att förra helgen befinna mig i Orsa med Träna för Vasan och blev då omåkt av Dan Moberg. Vet inte om han är en stakvirituos av rang men han tillhör i alla eliten när det gäller långlopp (har varit topp 10 på Vasan bl a). Jag slogs av hur kort och explosiv hans stakrörelse var och i den kan man definitivt inte ha för långa stavar. Tror att dagens stakteknink kräver något kortare stavar än tidigare. Så 0' date='83 - 0,85 x kroppslängden låter vettigt med dragning åt det lägre.[/quote']

En motionär som åker Vasaloppet på 6 timmar, håller alltså 15km/h i snitt bör nog inte riktigt försöka kopiera eliten som snittar i närmare 25km/h. Olika farter innebär olika staktekniker, eliten stakar uppför lika fort som sextimmarsåkaren stakar på platten.

Link to comment
Share on other sites

Hörde idag att han har sagt att han ligger på ca 60 stakningar/minut.
Skrivit detta i en annan tråd också men jag hade förmånen att förra helgen befinna mig i Orsa med Träna för Vasan och blev då omåkt av Dan Moberg. Vet inte om han är en stakvirituos av rang men han tillhör i alla eliten när det gäller långlopp (har varit topp 10 på Vasan bl a). Jag slogs av hur kort och explosiv hans stakrörelse var och i den kan man definitivt inte ha för långa stavar. Tror att dagens stakteknink kräver något kortare stavar än tidigare. Så 0' date='83 - 0,85 x kroppslängden låter vettigt med dragning åt det lägre.[/quote']

Är inte van vid måttet stakningar/minut. Men det kändes som om han höll en ruskig frekvens och då låter väl en stakrörelse per sekund rimligt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...