Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kronanloppet


Petter jr

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Vi hoppas självklart att vi kan köra renrajden! Tycker det var mycket synd att det inte gick att genomföra Kronanloppet på utsatt tid. Vad jag har hört så ville man också genomföra kronanloppet men man sa från förvaltningen ifrån då man inte vågade gå ut med pistmaskinen på spårsystemet. Tydligen så går fräsen på maskinen igenom och risken för att få upp grus i spåren var alltför stor! Nu hoppas vi på lite mer snö så kommer det bli en kanontävling!

Bara att hålla tummarna för minusgrader och mer snö då. Är ju fortfarande med tanke på vädret förvånansvärt djupa och bra spår på stora delar av spårsystemet, men gissade själv att det kanske var för mjukt och tunt för de annars så bra pistmaskinnerna. Kanske bara försiktig ompistning med skoter som funkat utan att riskera riva upp grus underifrån idag? Men minusgrader på gång nu i långtidsprognosen och två veckor till renrajden, så mycket kan hända till då. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi hoppas självklart att vi kan köra renrajden! Tycker det var mycket synd att det inte gick att genomföra Kronanloppet på utsatt tid. Vad jag har hört så ville man också genomföra kronanloppet men man sa från förvaltningen ifrån då man inte vågade gå ut med pistmaskinen på spårsystemet. Tydligen så går fräsen på maskinen igenom och risken för att få upp grus i spåren var alltför stor! Nu hoppas vi på lite mer snö så kommer det bli en kanontävling!

Bara att hålla tummarna för minusgrader och mer snö då. Är ju fortfarande med tanke på vädret förvånansvärt djupa och bra spår på stora delar av spårsystemet' date=' men gissade själv att det kanske var för mjukt och tunt för de annars så bra pistmaskinnerna. Kanske bara försiktig ompistning med skoter som funkat utan att riskera riva upp grus underifrån idag? Men minusgrader på gång nu i långtidsprognosen och två veckor till renrajden, så mycket kan hända till då. :)[/quote']

Med speedzone i ledningen och med guds hjälp kommer det att bli kanonförhållanden. Jag uppmanar alla skidforumvänner att komma upp och pröva på detta kanonlopp med bra seedningsmöjligheter och dessutom att mäta krafterna med era skidforumvänner i Luleåtrakten. Det är faktiskt lätt att ta sig även från Stockholm till Luleå, drygt en timma med flyg och det går mer än 10 flyg per dag. Dessutom kan det vara överraskande billigt om man åker speciella tider.

Link to comment
Share on other sites

Tar nattåget till min gamla hemstad (dvs luleå) på fredag! Kirra lite mer snö tills dess är ni snälla ;) Jag börjar bli smått desperat här nere i Uppsala inför mitt livs första Vasalopp…

Inga problem att åka Karin, jag har just varit och åkt 36 km och spåret är perfekt. Även jag bor ju delvis i Uppsala och vet hur bedrövligt det är där. JAG har aldrig under mina mer än 10 år i Uppsala åkt i tillnärmelsevis så bra spår som det jag åkte i idag. Vi ses på Ormberget, håll utkik efter en gammal man med Veterandräkt som inte direkt har superfart och du är på rätt spår (obs vitsen)

Link to comment
Share on other sites

Och vi har nog slagit ett ganska unikt världrekord i Luleå: att ställa in Kronanloppet pga. "snöbrist" med så mycket snö och i stort sett hela spårsystemet perfekt åkbart. Otroligt, enligt min mening. Den enda förklaring jag hört är att om de använder de ordinarie spårmaskinerna så kan det EVENTUELLT rivas upp någon sten. Men med skooter är givetvis även detta inte möjligt. Det måste finnas någon annan förklaring, hade de inte tillräckligt många anmälda ?
Link to comment
Share on other sites

Tar nattåget till min gamla hemstad (dvs luleå) på fredag! Kirra lite mer snö tills dess är ni snälla ;) Jag börjar bli smått desperat här nere i Uppsala inför mitt livs första Vasalopp…

Snöfall nu och över kvällen/natten, men samtidigt 1 plusgrad, så det gör nog inte så mycket till, men skidspår har vi ju ändå, som Lars-Erik skrev. Jag testade både natursnöspår och konstsnöspåret i morse. Tyckte det gled för bra i natursnöspår p g a isskorpa på morgonen (fick inte upp pulsen och så vill man ju inte ha det på träningen), så jag övergick till konstsnöspåret som var finfint nypistat men rejält blött och sugande före. Körde med SkiGo gul plusgradersburkvalla och sprayade Swix röd klisterspray ovanpå vilket gav lite fäste men inte jämförbart med riktig klistervallning, utan mer snabblösning och fullt tillräckligt för flack bana. Såg även att klistersprayen letat sig ut på glidytorna vilket nog gav extra sug, så man får nog spraya varsamt med såna. :)

 

Var i a f rejält blött sugande i konstsnöspåret så efter drickapaus for jag ut på övriga spår igen och hade nog blivit lite varmare och mjukare där nu, för nu var det lite motstånd där med och jag fick en riktigt bra avslutning med lagom motstånd för att kunna staka intensivt, och hann det jag ville innan det var dags för avfärd mot dusch och sedan möte på universitetet. :)

 

Tränar du för Vasaloppet så kan du alltså varva träning på både snabba spår och sugande spår i samma spårsystem. :)

Link to comment
Share on other sites

Offtopic, men spinner vidare på vad som skrivs.

 

Klisterspray har jag också fått lära mig att vara jäkligt försiktig med. Nästan en omöjlighet att inte få klistret på glidytorna om man inte täcker dom helt en bra stund så klisterångorna får sätta sig :). En bra nödlösning dock (har tokos samtliga och funkar grymt bra).

 

Ang spåren så har Gjutaren haft en snöskottarkväll igår som ökat på snömängden på elitspåren. Ska enligt pojken min vara mycket bra spår!

Link to comment
Share on other sites

Låter som att det kan bli riktigt bra med lite nysnö som utlovas i slutet av veckan! Jag har insett de senaste åren, då jag bott i Mellansverige, att pga att jag är uppväxt på Lerbäcken har jag blivit mycket kräsen med vad som är bra spår. Ormberget sätter ribban högt! Fantastiskt jobb spårarna gör!!!

Vi ses i spåren!

Link to comment
Share on other sites

Fint initiativ med snöskottarkvällen! :D

Och nu kommer ju både kyla (ned till -15 och kallare enligt yr.no-prognosen) och även lite kall nysnö på det, så borde kunna bli hårda fina spår i hela spårsystemet eller i alla fall alla delar där de törs köra med pistmaskinerna, men när det fryser på så borde väl vara tjockt nog med is i botten för att köra upp hela tycker/hoppas jag. :)

 

Aktuella rappporter om spår, pistning och valla på http://xn--skidspr-jxa.se/norrbotten/lulea/ormberget#rapporter ifall någon ej visste.

Link to comment
Share on other sites

Nån som varit ute och åkt spåren? Är det fortfarande fulskidor som rekomenderas ?

Käns ju inte som att det kommit jättemycket snö, i alla fall inte i Pite. kan ju vara bättre i Lule förstås.

Kan nog vara både bra och mindre bra på vissa ställen! Ormbergsterrängen har klarat sig mycket bra mot förra veckans varma väder. Mycket av nederbörden kom i form av snö. Står på hemsidan att dom plannerar att fräsa delar av spåret inatt och de delar som inte har så mycket snö kommer man enbart dra spår. På de delar där banan går är underlaget mycket bra så jag tror nog att finskidor bör funka. Är du dock superrädd om belagen kanske du skall ta fulskidorna för någon mindre repa kan man säkert få.

Link to comment
Share on other sites

Jag går i funderingarna att åka loppet imorgon och möjligen testa att åka utan fästvalla.

 

Här är bansträckningen:

http://www.kronanloppet.se/img/bankarta2014.pdf

 

Är det rimligt att åka utan fäste? De vanliga backarna på 5,4:an kan man nog klara, men det ser ut som att sträckningen går på elitspåren i starten, någon som vet?

 

Dessutom verkar det ligga på köldgränsen imorgon (yr säger -14), vilket gör att man kanske inte tjänar så mycket på att staka loppet jämfört med att köra med fäste?

Link to comment
Share on other sites

Jag går i funderingarna att åka loppet imorgon och möjligen testa att åka utan fästvalla.

 

Här är bansträckningen:

http://www.kronanloppet.se/img/bankarta2014.pdf

 

Är det rimligt att åka utan fäste? De vanliga backarna på 5,4:an kan man nog klara, men det ser ut som att sträckningen går på elitspåren i starten, någon som vet?

 

Dessutom verkar det ligga på köldgränsen imorgon (yr säger -14), vilket gör att man kanske inte tjänar så mycket på att staka loppet jämfört med att köra med fäste?

Svårt att säga, men lite grönblå burkvalla tar ju inte så mkt glid alls om man vallar bra, och brukar ge bra fäste vid OK spår.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...