Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kronanloppet


Petter jr

Recommended Posts

Jag går i funderingarna att åka loppet imorgon och möjligen testa att åka utan fästvalla.

 

Här är bansträckningen:

http://www.kronanloppet.se/img/bankarta2014.pdf

 

Är det rimligt att åka utan fäste? De vanliga backarna på 5,4:an kan man nog klara, men det ser ut som att sträckningen går på elitspåren i starten, någon som vet?

 

Dessutom verkar det ligga på köldgränsen imorgon (yr säger -14), vilket gör att man kanske inte tjänar så mycket på att staka loppet jämfört med att köra med fäste?

Är det tjärvt drevsnö och ner mot -15 lär du va bra på staka o sämre på det traditionella för att tjäna på blanke ski!

I Storuman är det extremt torr snö nu som blåst in på spåret. Jag skulle nog tröttna för mycket på ett långlopp i de förhållandena

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply
Kommer precis från ormberget och kan lämna följander rapport. På de ställen där man på morgonen dragit om spåren är det hårda och fina spår men lite is i botten på vissa ställen. Tillsammans med underlaget gör det att slitaget på vallan blir mycket hög. Jag åkte med ett par finskidor utan att få någon repa. Som fästvalla funkade som alltif Rode blå super -1/-3 kanonbra! Bra glid, bra fäste även på de ställen där det var mer is. Mycket bra stavfäste så man behöver inte några stora trugor. På de ställen där kallsnö blåst in gick det tyngre. Om jag skulle köra imorgon så skulle jag köra på följande. Start SG8 parafin, struktur redcreek -5/-20, skigo pink paper, fäste rode blå super, små trugor. Den totala stigningen på banan är drygt 100 m/varv på 8 km, så banan är mycket lämplig för att köra utan fästvalla. Den som vinner imorgon kommer åka på blanka skidor. Någonting som kan bli ett problem är dock vinden. Då jag var uppe i eftermiddag var det -16 grader och ganska stark nordanvind. Lycka till ni som åker imorgon!
Link to comment
Share on other sites

Även jag har just kommit hem från Ormberget och kan bara konfirmera det speedzone säger. Där de preparerat spåret är det kanonfint, fast utan att direkt vara isigt. Trots 16-17 grader glider det kanonbra med mitt motionssätt att mäta. Även jag åkte på rode blå/super -1/-3 men hade nog inte vågat tala om det på forum om inte en sådan auktoritet som speedzone gjort det. Lycka till imorgon, jag kommer att vara där och heja på.
Link to comment
Share on other sites

Även jag har just kommit hem från Ormberget och kan bara konfirmera det speedzone säger. Där de preparerat spåret är det kanonfint, fast utan att direkt vara isigt. Trots 16-17 grader glider det kanonbra med mitt motionssätt att mäta. Även jag åkte på rode blå/super -1/-3 men hade nog inte vågat tala om det på forum om inte en sådan auktoritet som speedzone gjort det. Lycka till imorgon, jag kommer att vara där och heja på.

Varför åker inte du loppet?

Link to comment
Share on other sites

Även jag har just kommit hem från Ormberget och kan bara konfirmera det speedzone säger. Där de preparerat spåret är det kanonfint' date=' fast utan att direkt vara isigt. Trots 16-17 grader glider det kanonbra med mitt motionssätt att mäta. Även jag åkte på rode blå/super -1/-3 men hade nog inte vågat tala om det på forum om inte en sådan auktoritet som speedzone gjort det. Lycka till imorgon, jag kommer att vara där och heja på.[/quote']

Varför åker inte du loppet?

Jag måste tänka på arrangörerna, dvs att de inte behöver hela dagen för att invänta sista man

Link to comment
Share on other sites

Även jag har just kommit hem från Ormberget och kan bara konfirmera det speedzone säger. Där de preparerat spåret är det kanonfint' date=' fast utan att direkt vara isigt. Trots 16-17 grader glider det kanonbra med mitt motionssätt att mäta. Även jag åkte på rode blå/super -1/-3 men hade nog inte vågat tala om det på forum om inte en sådan auktoritet som speedzone gjort det. Lycka till imorgon, jag kommer att vara där och heja på.[/quote']

Varför åker inte du loppet?

Jag måste tänka på arrangörerna, dvs att de inte behöver hela dagen för att invänta sista man

Det där stämmer ju inte! Såg dig i eftermiddags snurra på konstsnöspåret och du hade ju bra fart!

Link to comment
Share on other sites

Man får tacka Speedzone för valla tipset, utan det hade jag inte valt blå valla, men se det funkade ju också.

Som glad fet och otränad amatör är det dock lite knäckande när man i den enda rejäla backen får gå/saxa upp och så kommer de varvande fartfantomerna och stakar förbi en.... psykist nedbrytande.

Link to comment
Share on other sites

Det blev ett tufft lopp, i alla fall för mig som gjorde skidtävlingspremiär. Har aldrig haft så dåligt glid! Hann inte jobba något med glidzonen, vilket jag fick betala för. Tack till arrangörerna för ett bra lopp!

Vet ni hur det blir med seedningen till Vasaloppet från detta lopp då färre än 100 startade i 40km-grupperna?

Link to comment
Share on other sites

Det blev ett tufft lopp, i alla fall för mig som gjorde skidtävlingspremiär. Har aldrig haft så dåligt glid! Hann inte jobba något med glidzonen, vilket jag fick betala för. Tack till arrangörerna för ett bra lopp!

Vet ni hur det blir med seedningen till Vasaloppet från detta lopp då färre än 100 startade i 40km-grupperna?

Ska gå att seeda men en officiell lista läggs inte ut. Maila seedningskontoret!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Åkte på delar av spåren idag. De senaste dagarnas blida har tagit hårt på underlaget. På ett antal ställen var det grus/jord framme. Dock går det säkert att lösa med lite skottande och tur från vädergudarna. Enligt hemsidan blir det troligen samma bana som tidigare dvs 5 varv a 8 km. Tror och hoppas på tävling!
Link to comment
Share on other sites

Sådärja nu har de ju fått ut banan på hemsidan också.

Nån som vet hur spåren är nu. Stenhårda med superglid eller kalla lösa och tröga och kärva? Ser ju ut att bli kallt på tisdag.

Under se senaste dagarna har det kommit drygt 15 cm blöt nysnö. Idag valde man att inte packa spåren, troligen för att man vill att det skall bli kallare och den snö som kommit får frysa ihop samt att vattnet som fanns i snön får frysa. Ikväll har det slagit om och det är nu minusgrader. Troligen packas spåren under morgondagen och först då går det att säga någonting om hur det blir. Om jag personligen får spekulera så tror jag på hård fina kanonspår med bra stavfäste. För dom som väljer att gå på fästvalla kommer det inte bli några problem. Troligen kommer vanlig burkvalla funka kanon!  

Link to comment
Share on other sites

Lämnade tyvärr Luleå under snöfallet 3/1. Hade gärna hängt kvar och åkt loppet.

Speedzone. Borde det inte behövas klister för snö som varit genomvåt och sen fryser?

Det kom lite kall nysnö igår och nu faller lite till i 14 minusgrader. Så det ligger lite tunt med kall nysnö över den frusna blötsnön som föll för några dagar sedan. Stora delar av tävlingsbanan har inte pistats sedan före den där blöta snön föll och ca 2,5 km har ytterligare någon cm opistad snö under det. Ingen pistning idag heller enligt skidspår.se, så det verkar som att de bestämt sig för att bara göra en pistning natten före, men det mesta av snön de fräser upp och trycker till då borde vara frusen blötsnö men inte is, så speedzones bedömningar ovan låter helt rätt (och han kan sånt bättre än mig).  Men jag har aldrig sett dem vänta så länge efter snöfall med pistning, så helt hundra är jag inte på hur det kommer att se ut.  Jag funderar själv på att kanske ha supertunt med klister i botten som helgardering för att kunna använda benen fullt ut uppför, men det kan ju förstås kosta glid också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...