Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Individuell start p rullskid-SM i Lidkping

NRK fortstter snda Visma Ski Classics

Ojala och Henry blir programledare fr Hemmavasan Live

Skidfrbundet introducerar Team Svenska Spel Junior

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skike rullskidor, kass eller bra?

• Vänligen logga in för att kunna svara
43 svar till detta ämne

fotbollsspelaren

fotbollsspelaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 21 inlägg

Funderar starkt på att köpa ett par Skike R8 Nordic, ingen som testat?

Matteski

Matteski

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Några år för sent men tänkte ändå bidra. Jag testade ett par Skikes för 5 år sen och tyckte inte de var så bra. Men, nu har jag försökt hitta en lösning på att få rullskida på sand/grusvägar och konditionsbanor i skogen. Köpte ett par Skike V9 med 200mm hjul. I början var det lite trögt men nu går det bra. De har fria hälar och stoppfunktion i framhjulen. Bättre för skate ändå. Kör en kombination med skate uppför och parstakning då det är plattare. Klarar inte av asfaltskörning på rullskidor, för tråkigt för mig. Med Skikesen så kan man köra både uppför och nerför med bromsfunktionen och det börjar kännas som skidåkning då man får vara i skogen. Farten är ungefär samma som på skidor. Kan verkligen rekommendera!

Kollade på powerslides också, de har en gravedigger modell. Men jag vill gärna ha fri häl. Stora hjul med fast sko och fri häl skulle väl vara bäst. Har någon annan hittat något som fungerar?

peter67

peter67

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Några år för sent men tänkte ändå bidra. Jag testade ett par Skikes för 5 år sen och tyckte inte de var så bra. Men, nu har jag försökt hitta en lösning på att få rullskida på sand/grusvägar och konditionsbanor i skogen. Köpte ett par Skike V9 med 200mm hjul. I början var det lite trögt men nu går det bra. De har fria hälar och stoppfunktion i framhjulen. Bättre för skate ändå. Kör en kombination med skate uppför och parstakning då det är plattare. Klarar inte av asfaltskörning på rullskidor, för tråkigt för mig. Med Skikesen så kan man köra både uppför och nerför med bromsfunktionen och det börjar kännas som skidåkning då man får vara i skogen. Farten är ungefär samma som på skidor. Kan verkligen rekommendera!

Kollade på powerslides också, de har en gravedigger modell. Men jag vill gärna ha fri häl. Stora hjul med fast sko och fri häl skulle väl vara bäst. Har någon annan hittat något som fungerar?

Intressant, vilken typ av underlag är det lite mer exakt ?  Fungerar det med stavar på mjukare underlag ?

Matteski

Matteski

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg

Intressant, vilken typ av underlag är det lite mer exakt ?  Fungerar det med stavar på mjukare underlag ?

Det varierar lite. Det är mest konditionsbana dvs sand, packad grus/lera och spånbana. Nu har det varit ganska vått och då går det lite tyngre då hjulen sjunker in. Jag har stakat mindre stigar också, går långsamt men fungerar så länge rötterna inte är för stora. Har nog kommit över partier med lera och lite gammal snömos också men då får man parstaka.

Det går bra att staka tycker jag. Det är oftast mjukt högst 5 cm så det känns nästan som snö. Biter bättre än på asfalt.

Bifogad fil(er)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar