Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

För mycket glidvalla


Niklas-Västerås

Recommended Posts

Hej, under denna snöfattiga vinter har jag funderat en hel del på vallning. Och en grej jag undrar över (som iaf inte jag har hört någon prata om) är om man kan ha för mycket glid valla? Jag förstår att ett lager extra som man siklar av och borstar enligt konstens alla regler inte ger sämre glid än innan.

 

Men man borde kunna mätta en skida tills den inte tar upp någon mer valla (eller iaf marginellt) i belaget/porerna. Detta borde också innebära att om man då toppar med HF och Pulver inför ett lopp så är det inte säkert att belaget/porerna tar upp detta och det leder till att man förlorar dessa egenskaper.

 

Alltså mättar man en skida ordentligt och sedan toppar med HF och pulver så skulle det rent teoretiskt ge sämre glid än om man mättar med färre lager och sedan toppar med HF och pulver.

 

Tänker jag fel? Eller stämmer detta? Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply
Hej, under denna snöfattiga vinter har jag funderat en hel del på vallning. Och en grej jag undrar över (som iaf inte jag har hört någon prata om) är om man kan ha för mycket glid valla? Jag förstår att ett lager extra som man siklar av och borstar enligt konstens alla regler inte ger sämre glid än innan.

 

Men man borde kunna mätta en skida tills den inte tar upp någon mer valla (eller iaf marginellt) i belaget/porerna. Detta borde också innebära att om man då toppar med HF och Pulver inför ett lopp så är det inte säkert att belaget/porerna tar upp detta och det leder till att man förlorar dessa egenskaper.

 

Alltså mättar man en skida ordentligt och sedan toppar med HF och pulver så skulle det rent teoretiskt ge sämre glid än om man mättar med färre lager och sedan toppar med HF och pulver.

 

Tänker jag fel? Eller stämmer detta? Någon som vet?

Nej du tänker logiskt. Det finns inga porer i belaget och det går inte att mätta skidor på det sätt som påstås i de flesta sportaffärer. Och du skall ju borsta bort allt du lagt dit mellan varven och eljest glider det inte alls bra. Min åsikt är att mjuka vallor teoretiskt inte kan ha någon positiv effekt. Bevisligen har fluorvallor däremot en positiv effekt speciellt i varmare fören men hur länge är en öppen fråga som diskuterats i det oändliga t.ex. på annan mastodonttråd i detta forum. Min pers(s)onliga åsikt är dock solklar: för oss motionärer med ambitioner att åka Vasalopp på t.ex. 5 timmar och sämre behövs inte glidvallor alls. Belaget rätt strukturera och borstat har så goda glidegenskaper att det är svårt för oss vanliga motionärer att säkert uppnå detta genom standardvallning i ett lopp typ Vasaloppet. Som stöd för detta finns viss forskning och erfarenheter som redovisats på skidforum, men fortfarande förnekas detta enkla faktum av tillverkare försäljare som vill fortsätta att sälja vallor vi nog i de flesta fall inte behöver och som dessutom är miljö och hälsofarliga.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur "rätt" du tänker men som jag skrev i tråden om hotbox så tar visst skidorna upp valla. Jag använder Rex olja och efter en 1/2tim i bastun så är skidan torr och jag fyller på nytt, det har bevisligen sugits upp av skidan. Men jag upplever också som du tror att det blir svårare att få dagens valla att fästa om man mättat för mkt. Lagom är bäst.

En glidvalla som får ligga osicklad på skidan i flera dagar upplever jag också att det ger bättre glid än om man gör en snabbvallning och sicklar av direkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur "rätt" du tänker men som jag skrev i tråden om hotbox så tar visst skidorna upp valla. Jag använder Rex olja och efter en 1/2tim i bastun så är skidan torr och jag fyller på nytt, det har bevisligen sugits upp av skidan. Men jag upplever också som du tror att det blir svårare att få dagens valla att fästa om man mättat för mkt. Lagom är bäst.

En glidvalla som får ligga osicklad på skidan i flera dagar upplever jag också att det ger bättre glid än om man gör en snabbvallning och sicklar av direkt.

Kan du inte testa att lägga ett tunt lager Rexolja på en spegel eller porslinsfat ( ngt som garanterat inte suger åt sig oljan) och sedan kolla om samma mängd fortfarande finns kvar efter en halvtimme i en varm bastu?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur "rätt" du tänker men som jag skrev i tråden om hotbox så tar visst skidorna upp valla. Jag använder Rex olja och efter en 1/2tim i bastun så är skidan torr och jag fyller på nytt' date=' det har bevisligen sugits upp av skidan. Men jag upplever också som du tror att det blir svårare att få dagens valla att fästa om man mättat för mkt. Lagom är bäst.

En glidvalla som får ligga osicklad på skidan i flera dagar upplever jag också att det ger bättre glid än om man gör en snabbvallning och sicklar av direkt.[/quote']

Kan du inte testa att lägga ett tunt lager Rexolja på en spegel eller porslinsfat ( ngt som garanterat inte suger åt sig oljan) och sedan kolla om samma mängd fortfarande finns kvar efter en halvtimme i en varm bastu?

Det vill jag också veta. Hur vet du att oljan inte förångats/torkat bort?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur "rätt" du tänker men som jag skrev i tråden om hotbox så tar visst skidorna upp valla. Jag använder Rex olja och efter en 1/2tim i bastun så är skidan torr och jag fyller på nytt' date=' det har bevisligen sugits upp av skidan. Men jag upplever också som du tror att det blir svårare att få dagens valla att fästa om man mättat för mkt. Lagom är bäst.

En glidvalla som får ligga osicklad på skidan i flera dagar upplever jag också att det ger bättre glid än om man gör en snabbvallning och sicklar av direkt.[/quote']

Kan du inte testa att lägga ett tunt lager Rexolja på en spegel eller porslinsfat ( ngt som garanterat inte suger åt sig oljan) och sedan kolla om samma mängd fortfarande finns kvar efter en halvtimme i en varm bastu?

Det testet är även jag intresserad av att höra utgången av. Svårt att säga att det är bevisat att skidan tagit upp vallan utan att testa på andra material också.

Link to comment
Share on other sites

Min starka sida är inte kemi, så att avfärda er ide rakt av blir svårt även om jag har svårt o tro att oljan förångas i 60 grader, torkat bort låter också lite underligt i mina öron.

Jag har jobbat med fetter i olika temperaturer upp till flera hundra grader och aldrig sett något förångas, men osvuret är bäst. Det blir till o testa.

Link to comment
Share on other sites

En sak till ifrån en som sov på kemin, vem är det som "bevisat" att inte skidbelag kan suga upp ngt? Trä suger upp olja, klinker likaså, din hud, en gjutjärnspanna gör det om det blir tillräckligt varmt, varför inte plast?

Är det inte det här kvantfysikerna håller på med, att allt består mest av hålrum och att atomer o molekyler hålls ihop av vibrationer?

Link to comment
Share on other sites

Ett skidbelag består av material som är ganska likt en vanlig plastpåse, polyeten alltså. För alla er/oss som förvarat oljor i polyeten-burkar/flaskor förefaller det inte så sannolikt att plastpåsar skulle suga upp och "mättas" av oljor i allmänhet, och ännu mindre av skidvallor ... .

 

(Sov på en del kemi, men vill minnas jag spetsade termodynamiken)

Link to comment
Share on other sites

Belagat kan ta upp valla! Och jag kan kemi och termodynamik bra! :)

Kan du inte upplysa oss okunniga lite mer?

 

Jag vill också redan nu säga att jag inte har ngt öht med skidindustrin att göra, men jag är väldigt intresserad av sanningen oavsett fråga, där det är möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Om belaget suger år sig valla eller ej har diskuterats en hel del och borde vara avhandlat vid det här laget. Vid smältning av valla på ett belag så händer det något men det är mer att likna med igenfyllning av ojämnheter, små hålrum och utstick som bakas igen av valla. Att det sedan sker en viss vidhäftning verkar stå klart då upprepad borstning/polering ger en blank yta.

 

Det jag anser vara det viktiga i det här ämnet är att slå hål på de vilseledande osanningar som handlare/tillverkare har som säljargument, att man ska "mätta"... först grisa ner skidan med ett mjukt paraffin (gult) x antal gånger, sen lila osv, och att ett belag torkar/oxiderar utan paraffin då det i själva verket är ojämnheter i ytan (microhår) som tar bort glansen och lystern i ett belag. Ett välpreparerat belag, noga borstat och som vissa föredrar, stålsicklat behöver ingen valla för att se blankt ut. Hur det sen påverkas av slitage, uv-strålning är en annan sak och där tror jag Mc Hammer skrev en hel del nyttig info för ett bra tag sen hur plasten (UHMWPE) reagerar på värme, vallaväck/lösningsmedel och även svettning/utblödning togs upp. Den i särklass mest informativa läsning jag hittills ägnat mig åt på detta forum och utan att förstå det till fullo så fick man en realistisk syn på vad man egentligen håller med och fram för allt, vad handlare och tillverkare försöker få oss att tro.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vill minnas att jag läste ngt sådant också.

Forskarvärlden har en förmåga att ändra sig lite då och då och dela upp sig i olika läger, där man tycker olika. Så tills ngn kommer upp med en bra förklaring till vart oljan tog vägen, så väljer jag som sagt att tro på mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Vad säger skidtillverkarna då som borde veta sina egna produkter?

 

Speedmax exempelvis:

http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Race-Classic/3745-Speedmax-Classic-Plus

"The revolution in ski making: Speedmax technology to protect the homogeneous molecular structure of the base for perfect wax absorption. Guarantees maximum speed."

 

Eller Salomons S-LAB:

http://www.salomon.com/se/product/s-lab-skate-extra-hard.html

"+ Zeolit additive for better wax absorption and retention. "

 

ELLER är skidtillverkarna också med i konspirationen?

Link to comment
Share on other sites

Ett skidbelag består av material som är ganska likt en vanlig plastpåse, polyeten alltså. För alla er/oss som förvarat oljor i polyeten-burkar/flaskor förefaller det inte så sannolikt att plastpåsar skulle suga upp och "mättas" av oljor i allmänhet, och ännu mindre av skidvallor ... .

 

(Sov på en del kemi, men vill minnas jag spetsade termodynamiken)

Kan nog vara så! :)

Link to comment
Share on other sites

Belagat kan ta upp valla! Och jag kan kemi och termodynamik bra! :)

Kan du inte upplysa oss okunniga lite mer?

 

Jag vill också redan nu säga att jag inte har ngt öht med skidindustrin att göra' date=' men jag är väldigt intresserad av sanningen oavsett fråga, där det är möjligt.[/quote']

Utan att gå in på termodynamiken alltför mycket kan man konstatera följande. Alla och jag menar alla system kan minska sin fria energi (Gibbs) då ett främmande ämne står i jämvikt med värdmaterialet. Då alla system strävar efter att minimera sin energi finns det alltså en termodynamisk drivkraft i sin natur för att skidan skall ta upp valla. Hur mycket det kan vara från däremot kan variera enormt. Vissa material tar upp mycket medans andra inte lika mycket. Då det kommer till belagen på skidor så är det nog frågan om enormt små mängder.

Två mycket viktiga parametrar för detta är temperatur och tryck. Om jag får gissa lite så kommer morgondagens hotbox att även vara trycksatta! Kom ihåg vart ni lästa det först!

Link to comment
Share on other sites

Vad säger skidtillverkarna då som borde veta sina egna produkter?

 

Speedmax exempelvis:

http://www.fischersports.com/en/Nordic/Products/Skis/Race-Classic/3745-Speedmax-Classic-Plus

"The revolution in ski making: Speedmax technology to protect the homogeneous molecular structure of the base for perfect wax absorption. Guarantees maximum speed."

 

Eller Salomons S-LAB:

http://www.salomon.com/se/product/s-lab-skate-extra-hard.html

"+ Zeolit additive for better wax absorption and retention. "

 

ELLER är skidtillverkarna också med i konspirationen?

Troligen inte! :) Dom vet nog vad som gäller.

Att göra som Salomon och Fischer gjort dvs att jobba med storleken på kristallstrukturen i belagen är nog ganska så vettigt. I de kristallina delarna av belaget kommer det alltid att finnas möjlighet för valla att bindas både på befintliga men även på vakanta platser i kristallstrukturen. Man pratar här om så kallade fasta lösning alternativt defektdiffusion som i detta fall motsvarar en diffusion av valla. Att göra som Salomon gjort dvs att blanda in Zeolit i belaget är mycket intressant. Zeolit används i forskningsapplikationer där man på ett kontrollerat sätt vill styra storleken på de partiklar som kan tas upp. Vid LTU finns sedan ett antal år tillbaka en stor forskning på just Zeolit och hur man kan använda den specifika strukturen av denna aluminiumsilikat. Det som är unikt med Zeolit är att den är mycket porös men med en specifik hålrumsstorlek.

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon, bra att få fler infallsvinklar.

Jag undrar borde inte återgången till normalt tryck göra att det blöder ut igen, den valla du värmt/tryckt in?

Jag sågade sönder en skida en gång och i det bikakeutrymmet som finns i skidan finns gott om plats för valla. Kan man inte vända på det fyll skidan med valla o låta ett lagom tryck trycka ut det? Överkurs för oss kanske, men väl värt o vinna medaljer med? :)

Galna idéer kanske men det kommer säkert ngt snart som vi inte förväntat oss, med mer pengar i skidindustrin så kanske utvecklingen sätter fart?

Link to comment
Share on other sites

Jo tillverkarna har säkert god koll på hur deras produkter fungerar, men det är ju ingen hemlighet att deras främsta syfte är att få sina produkter sålda, så marknadsföringen får man ju ta med en rejäl nypa salt. De lyfter ju gärna fram varje ny produkt som en sann revolution, samtidigt som t ex längdåkare kan vinna stora lopp på rätt gamla skidor ändå. :)
Link to comment
Share on other sites

Jo tillverkarna har säkert god koll på hur deras produkter fungerar, men det är ju ingen hemlighet att deras främsta syfte är att få sina produkter sålda, så marknadsföringen får man ju ta med en rejäl nypa salt. De lyfter ju gärna fram varje ny produkt som en sann revolution, samtidigt som t ex längdåkare kan vinna stora lopp på rätt gamla skidor ändå. :)

Stämmer bra Niklas! Självklart så är det främsta målet att sälja mycket skidor! Dock var det ju inte det som diskuterades hör utan ifall ett belag kan ta upp valla eller inte. Återigen, så spelar det ju ingen roll i världen hur mycket valla ett belag kan ta upp om skidan inte har rätt spann och struktur. Har du fel spann och struktur så kommer du inte få bra glid även om skidan tar upp 1kg parafin!

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon, bra att få fler infallsvinklar.

Jag undrar borde inte återgången till normalt tryck göra att det blöder ut igen, den valla du värmt/tryckt in?

Jag sågade sönder en skida en gång och i det bikakeutrymmet som finns i skidan finns gott om plats för valla. Kan man inte vända på det fyll skidan med valla o låta ett lagom tryck trycka ut det? Överkurs för oss kanske, men väl värt o vinna medaljer med? :)

Galna idéer kanske men det kommer säkert ngt snart som vi inte förväntat oss, med mer pengar i skidindustrin så kanske utvecklingen sätter fart?

Självklart så är det så! Det man skapar är ju ett belag som inte står i jämvikt med omgivningen. Dock så kan man lyckas att få in mer parafin i belaget med högre tryck och temp, om det är detta man är ute efter. Tror det har varit uppe tidigare här på forumet men ett mycket bra exempel på detta är ju att man skall slutborta skidorna efter att dom blivit tempererade till tävlingstemperatur. Om du vallar inomhus och slutborstar i 25 grader så kommer du behöva borsta om skidorna innan start.

Gör ett enkelt test. Valla inomhus och borsta skidorna så mycket som du bara kan. Förvara skidan utomhus ett dygn (i minusgrader) och borsta dom igen så skall du få se!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...