Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ormloppet den 27:e


Stam

Recommended Posts

Vilka här ska åka ormloppet nästa lördag i luelå? Det borde bli över 100 deltagare eftersom kronanloppet blev inställt.

 

Hur är banprofilen, är det 10- eller 7.5km-spåret som loppet går i?

 

http://www.skidor.com/FixtureLink.asp?WCI=wiDisplayFixture&CompetitionId=13160

Jag ska nog åka. Det har tidigare varit 10 km-slingan för det mesta, och eftersom det i nuläget är nog med snö skulle jag satsa på denna..

Link to comment
Share on other sites

Vilka här ska åka ormloppet nästa lördag i luelå? Det borde bli över 100 deltagare eftersom kronanloppet blev inställt.

 

Hur är banprofilen' date=' är det 10- eller 7.5km-spåret som loppet går i?

 

http://www.skidor.com/FixtureLink.asp?WCI=wiDisplayFixture&CompetitionId=13160[/quote']

Jag ska nog åka. Det har tidigare varit 10 km-slingan för det mesta, och eftersom det i nuläget är nog med snö skulle jag satsa på denna..

Även jag har tänkt åka Ormloppet, tänkte dock passa på att ställa upp i Paglaloppet i Boden nu på Söndag, det gäller ju att ta de chanser som bjuds i dessa tider.

Link to comment
Share on other sites

Vilka här ska åka ormloppet nästa lördag i luelå? Det borde bli över 100 deltagare eftersom kronanloppet blev inställt.

 

Hur är banprofilen' date=' är det 10- eller 7.5km-spåret som loppet går i?

 

http://www.skidor.com/FixtureLink.asp?WCI=wiDisplayFixture&CompetitionId=13160[/quote']

Jag ska nog åka. Det har tidigare varit 10 km-slingan för det mesta, och eftersom det i nuläget är nog med snö skulle jag satsa på denna..

Jo 10 km slingan borde det vara. Kommer det ej snö från ovan så tycker jag de borde göra spåret "helt perfekt" genom att skotta ut lite snö i början av sista backen, för det är enda stället (kanske 20-40 m) där det är tunnt med snö, isigt och nåt gruskorn (som jag i o f s lyckat undvika genom att småtrippa förbi med små steg där det ser säkrast ut, men på tävling har man ju inte tid att tänka på sånt).

 

Jag åker också Ormloppet i år. Hade tänkt satsa på en bra tid i Marcialonga, men har åkt det förr, så när de kortade ned till 50 km var det inte värt allt resande, bokande etc, utan det får bli nästa år och hela loppet om suget finns kvar då, så får jag glädja mig åt att inte missa Ormloppet i stället. =) Det och Ranrennet har i mitt tycke de roligaste banorna av de lokala loppen. (Undantaget att ranrennet, förhoppningsvis tillfälligt, hade dubbla spår bara i början och slutet av banan senast jag åkte, men som banan var åren före och förhoppningsvis även de senaste två åren, så gillar jag den skarpt.

 

Vad har du på tån, deas? Köldskada?

Link to comment
Share on other sites

Vilka här ska åka ormloppet nästa lördag i luelå? Det borde bli över 100 deltagare eftersom kronanloppet blev inställt.

 

Hur är banprofilen' date=' är det 10- eller 7.5km-spåret som loppet går i?

 

http://www.skidor.com/FixtureLink.asp?WCI=wiDisplayFixture&CompetitionId=13160[/quote']

Jag ska nog åka. Det har tidigare varit 10 km-slingan för det mesta, och eftersom det i nuläget är nog med snö skulle jag satsa på denna..

Jo 10 km slingan borde det vara. Kommer det ej snö från ovan så tycker jag de borde göra spåret "helt perfekt" genom att skotta ut lite snö i början av sista backen, för det är enda stället (kanske 20-40 m) där det är tunnt med snö, isigt och nåt gruskorn (som jag i o f s lyckat undvika genom att småtrippa förbi med små steg där det ser säkrast ut, men på tävling har man ju inte tid att tänka på sånt).

 

Jag åker också Ormloppet i år. Hade tänkt satsa på en bra tid i Marcialonga, men har åkt det förr, så när de kortade ned till 50 km var det inte värt allt resande, bokande etc, utan det får bli nästa år och hela loppet om suget finns kvar då, så får jag glädja mig åt att inte missa Ormloppet i stället. =) Det och Ranrennet har i mitt tycke de roligaste banorna av de lokala loppen. (Undantaget att ranrennet, förhoppningsvis tillfälligt, hade dubbla spår bara i början och slutet av banan senast jag åkte, men som banan var åren före och förhoppningsvis även de senaste två åren, så gillar jag den skarpt.

 

Vad har du på tån, deas? Köldskada?

Nä, bara liten blåsa,, brukar få på blånagel på stortån också! Nu är det sämre än vanligt då mina pjäxor har släppt i "skinnet" på ovansidan där detta skall sitta fast i plasthylsan över tåspetsen. Men det funkar, köper snart nya!

Link to comment
Share on other sites

Jag ska åka Ormloppet.

Överväger detta också' date=' men känns som man tränat för dåligt![/quote']

Själv håller jag tummarna för att det inte bara är de som tränat bra som ställer upp, för i så fall har jag inte en chans att seeda upp mig. =)

 

Själv har jag nya Salomonpjäxor. Samma storlek som mina gamla och kändes OK i butik, men efter nån mil fick jag ont i hälsenan av dem, men efter att ha lättat lite på en rem bakom hälen som gick att reglera och efter ett ganska stort antal åkta mil (säkert minst 20) så har de anpassat sig och nu är de jättesköna. Och de håller tårna varma även i 20 minusgrader (för det testade jag i morse).

Link to comment
Share on other sites

Själv håller jag tummarna för att det inte bara är de som tränat bra som ställer upp' date=' för i så fall har jag inte en chans att seeda upp mig.[/quote']

Baseras inte seedningstabellen bara på segrarens tid och ranking?

Få vet hur det exakt går till, men det är säkert svårt att göra det rättvist.Jag ahr gjort bra lopp men hamna ett led sämre än när jag gjort mindra bra lopp. Men är man med i nog många seedningslopp så blir det nog rätt ok.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte som mål att seeda upp mig med det här loppet

Vill ha en riktig genomkörare och se hur formen är just nu.

Jag har startled 3 i vasan och vill inte högre.

Ormloppet lär vara ganska tuff med sina långa backar.

Har någon av er startat där?

Link to comment
Share on other sites

Jo Ormloppet är mer kuperat och mindre stakning än flera andra Vasalopps-seedningslopp häromkring. Det och Ranrennet kanske har liknande antal höjdmeter per mil (fast utan att kolla banprofil så vet jag inte säkert).

 

Av de lopp jag åkt så har en bra dag i Vasaloppet, Marcialonga eller König Ludwig Lauf räckt till seedning till 3e led i nästa Vasalopp, medan en maxprestation i något av seedningsloppen kring Luleå aldrig räckt till seedning högre än led 4. Jag har även hört många sägs att det är lätt att seeda upp sig i seedningslopp i Mora med omnejd. Åker man något Worldloppet-lopp, och tätklungan består av samma åkare som tätklungan i Vasaloppet, så borde de ju ha lättare att seeda rätt, men skilnader inom landet kan vara svårare att förstå så länge vinnaren t ex står i Vasaloppets elitled. Men bra ändå att seedningsmöjligheter finns och helt rättvist kan det ju aldrig bli.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte som mål att seeda upp mig med det här loppet

Vill ha en riktig genomkörare och se hur formen är just nu.

Jag har startled 3 i vasan och vill inte högre.

Ormloppet lär vara ganska tuff med sina långa backar.

Har någon av er startat där?

Jag har kört 3 år , eller kanske är det två. Bra genomkörare. Man kör mil-spåret och det är 3 längre backar och 1-2 lite kortare och inte så branta. Total stigning per mil ca 160 meter.Har milspåret som fil här!!

 

 

http://hem.bredband.net/b132154/Namnl%C3%B6s2.jpg

 

Den "nedre", lite mörkare kurvan höjdskillnad, skalan till höger.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tyvär inte upp filen hur gör man?

Den ligger ju på sidan? Ser du den inte?

Testade pjäxorna i -26, funkade bra. Friskt ute!! Dock torrspricka på ena fingertoppen i kylan. Men det går ovanligt snabbt för att vara så kallt!

Tyvärr var inte belysningen lika tuff, nån säkring gick i nedförsbacken! Både kallt och spännande således!

;o)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick tyvär inte upp filen hur gör man?

Den ligger ju på sidan? Ser du den inte?

Testade pjäxorna i -26' date=' funkade bra. Friskt ute!! Dock torrspricka på ena fingertoppen i kylan. Men det går ovanligt snabbt för att vara så kallt!

Tyvärr var inte belysningen lika tuff, nån säkring gick i nedförsbacken! Både kallt och spännande således!

;o)[/quote']

Om filen är samma bild som redan finns inkluderad precis efter länken dit i deas inlägg ovan, så funkar det utrmärkt för mig.

 

Förstod jag rätt att skalan till höger visar höjden i meter? (Fast inte meter över havet, föär då skulle siffrorna vara mindre.)

 

Var det -26 grader på Ormberget när du åkte, deas? temperaturen vid universitetet är -26 grader nu, men det var det i morse också, fast då visade termometern vid värmestugan -20 grader (den utanför fönstret, inte den stora digitala som hänger över spåret och alltid visar fel =) ).Jag trodde att temperaturen hade gått upp då, men ser nu att den i a fa inte hade gått upp på universitetsområdet (enligt http://marge.campus.luth.se/temp ), så antingen visar de två termometrarna olika eller så var det lokalt varmare vid värmestugan.

 

TILLÄG: Glömde: Tack så hemskt mycket för banprofilen, deas! Jag kände igen milspårets backar i den, men antalet höjdmeter i respektive backe skilde mindre än jag trodde utifrån hur långa de känns när man åker i dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag har säkert någon spärr på explorer för jag ser bara en länk där det står

http//bredband.net/b132154/namnlös2.jpg

Har någon en aning hur jag får bort den???

Jo titta vad konstigt.

 

Men http://hem.bredband.net/b132154/Namnl%F6s2.jpg funkar i IE för mig (och är exakt den address man hamnar på om man klickar på länken i Mozilla Firefox).

Link to comment
Share on other sites

Om filen är samma bild som redan finns inkluderad precis efter länken dit i deas inlägg ovan, så funkar det utrmärkt för mig.

 

Förstod jag rätt att skalan till höger visar höjden i meter? (Fast inte meter över havet, föär då skulle siffrorna vara mindre.)

 

Var det -26 grader på Ormberget när du åkte, deas? temperaturen vid universitetet är -26 grader nu, men det var det i morse också, fast då visade termometern vid värmestugan -20 grader (den utanför fönstret, inte den stora digitala som hänger över spåret och alltid visar fel =) ).Jag trodde att temperaturen hade gått upp då, men ser nu att den i a fa inte hade gått upp på universitetsområdet (enligt http://marge.campus.luth.se/temp ), så antingen visar de två termometrarna olika eller så var det lokalt varmare vid värmestugan.

 

TILLÄG: Glömde: Tack så hemskt mycket för banprofilen, deas! Jag kände igen milspårets backar i den, men antalet höjdmeter i respektive backe skilde mindre än jag trodde utifrån hur långa de känns när man åker i dem.

Nä, pulsklockan var inte kalibrerad, men stigningen i meter är säkert rätt på ngn meter när. Håller med om att man upplever backarna lite olika, men är för mig beror det på att jag åker tian mindre ofta, dvs man "kan" inte backen lika lätt. Sen är det dessutom skillnad i backarnas lutning.

 

I bilen var det -24,5 och den visar(oftast) rätt, det stod -26 på tavlan, mend en är ju oftast fel. Så du håller också koll på marge!!?

;o)

 

Såg att det blev konstigt med bilden. i IE, kör själv firefox och där funkar det bra. Har jag gjort ngt galet?

Link to comment
Share on other sites

Var just och åkte på Ormis 15 km, Milspåret är nydraget, rel hårda spår men lite mjukt som vanligt vid sidan om, ffa på ytterkanterna för stavarna. Komooer nog bli ännu hårdare till imorgon så jag tror det blir ett snabbt lopp. Ont om snö från slalombacken vid liftkuren, grus i spåret(sämre än tidigare) precis där sista backen börjar. kanske kör dom imorgon igen och fyller på snö, det brukar dom göra. Kommer inte åka själv, så lycka till alla, står vid sidan om!

;o)

Link to comment
Share on other sites

Var just och åkte på Ormis 15 km, Milspåret är nydraget, rel hårda spår men lite mjukt som vanligt vid sidan om, ffa på ytterkanterna för stavarna. Komooer nog bli ännu hårdare till imorgon så jag tror det blir ett snabbt lopp. Ont om snö från slalombacken vid liftkuren, grus i spåret(sämre än tidigare) precis där sista backen börjar. kanske kör dom imorgon igen och fyller på snö, det brukar dom göra. Kommer inte åka själv, så lycka till alla, står vid sidan om!

;o)

Tackar för lyckönskningar och spårrapport. Ser du nån med svart Craft-dräkt, svarta pjäxor och gula skidor försöka åka slalom mellan de där gruskornen så k an det vara jag.

 

Men jag hoppas de skottar ut lite snö. Det är ju inte så många meter det handlar om.

 

Också hoppas jag förstås att jag valde rätt fästvalla. Vallade efter väderprognosen (Svix ljusblåa burkvalla samt toppat med blåa i indre delarna av fästzonen). Fast då får det gärna bli lite kallare än jsut nu. Får kolla http://marge.campus.luth.se/temp i morgon för att se vart temperaturkurvan är på väg då. (Jo, deas, brukar kolla den flitigt inför skidturer vintertid.=) )

 

Får kolla på

Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er andra som åkte?

 

Själv är jag mycket nöjd.

 

Till min stora förvåning vaknade med ond rygg i morse. Begriper inte vad som tagit åt den (brukar vara kärnfrisk jämt bortsett från nån förkylning med nåt års mellanrum), för den var ju bra igår och jag har bara vilat de senaste dagarna. Men jag har haft lite svårt hitta bra inställning på skrivbordsstolen på jobbet, så jag har experimenterat lite med den de senaste dagarna, men när allt är rätt från skulderbladen och nedåt så har jag inget stöd i nacken utan märker att jag skjuter huvudet frammåt och det onda var precis där jag lagt belastningen då, så mest troligt vet jag vad jag skall åtgärda.

 

Men det blev bättre under morgonen, och kändes lite precis i starten av Ormloppet, så jag höll igen en liiiiiiten liiiiten aning i stakningen allra först, men sen kändes allt ungefär som vanligt igen, och jag kom iväg bra utan några proppar e dyl, så det var i princip bara dagsformen som var begränsande faktor. Jättefina spår utom ca 30-40 meter i början av sista backen där de tyvärr inte skottat ut någon snö, så det var lite is och grus framme, men ganska rent i spåret ändå. Två sista varven högg ena skidan fast rejält där (riktig tvärnit), så jag var lite orolig för fula repor, men klarade mig undan med en ny dito, så det andra hugget måste ha varit en sten som högg fast i fästzonen.

 

Skidorna är definitivt de bästa jag haft. _Mycket_ längre fästzon än mina tidigare par, men ändå riktigt bra glid, så jag har både bra glid och färste uppför i högre utsträckning än tidigare , vilket märks på åktiderna. Gasade på vad jag hade mest hela vägen, kändes som att dagsformen var bra om än ingen riktig formtopp (kändes som att saknade lite krut på några ställen när jag ville gasa på lite för att haka på eller gå ikapp någon), men helt klart bra, och fästet var bra och glidet var inte bäst men definitivt bra och bättre än många. Hittade även lite extrakrafter för en långspurt när jag kom ikapp några mot slutet av sista långa stakningapartiet.

 

Drömmålet för dagen var att seeda tillbak mig till tredje led, och jag tycker jag lyckades göra allt som står i min makt för att komma dit, så nu hänger de på hur de seedar. Jämförde lite resultat med Paglaloppet förra helgen, och seedningen kan ju slå olika på olika lopp så jag vågar inte tro något i förväg, men ger i alla fall upphov tilll en del förhoppningar:

 

Paglaloppet, 40 km

=============

1) Bernt Niva, IFK Kiruna, 1:59:05

 

Seedningsgräns för led 3 i Vasaloppet: 2:30

 

Ormloppet, 40 km (men mer kuperat)

=========================

1) Peter Sjölin, Skelefteå SK, 2:02:53

2)

3?) Bernt Niva, IFK Kiruna, 2:03:52

.

.

.

34) Jag, 2:27:52

 

Seedningsgräns för led 3 i Vasaloppet: ?:??

 

 

Så nu blir det spännande... =)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...