Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ormloppet den 27:e


Stam

Recommended Posts

Var just och åkte på Ormis 15 km' date=' Milspåret är nydraget, rel hårda spår men lite mjukt som vanligt vid sidan om, ffa på ytterkanterna för stavarna. Komooer nog bli ännu hårdare till imorgon så jag tror det blir ett snabbt lopp. Ont om snö från slalombacken vid liftkuren, grus i spåret(sämre än tidigare) precis där sista backen börjar. kanske kör dom imorgon igen och fyller på snö, det brukar dom göra. Kommer inte åka själv, så lycka till alla, står vid sidan om!

;o)[/quote']

Ser du nån med svart Craft-dräkt, svarta pjäxor och gula skidor försöka åka slalom mellan de där gruskornen så k an det vara jag.

Idag gick jag nog att känna igen på andhämtningen också. Tog i rätt ordentligt, så jag måste ha hörts på en kilometers avstånd... =)

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Åkningen kändes bra hela vägen.

Jag började lugnt första varvet för att känna mig för och andra varvet ökade jag lite

tredje körde jag ganska bra tempo och det kändes fortfarande bra.

Sista varvet körde jag nära max den tog ca 34 min.

slutresultat blev 2.28.55 och jag är mkt nöjd!!

Grattis Niklas du slog mig med dryga minuten!!!

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Åkningen kändes bra hela vägen.

Jag började lugnt första varvet för att känna mig för och andra varvet ökade jag lite

tredje körde jag ganska bra tempo och det kändes fortfarande bra.

Sista varvet körde jag nära max den tog ca 34 min.

slutresultat blev 2.28.55 och jag är mkt nöjd!!

Grattis Niklas du slog mig med dryga minuten!!!

Oj, 34 minuter, då hade du nog passerat mig om det varit 5 mil. =)

Link to comment
Share on other sites

Jo Ranrennet brukar jag verkligen uppskatta.

 

Har ej kunnat köra det de senaste två åren, så det skulle bli ett kärt återseende. För tre år sedan var det (för första gången) bara ett spår och dåliga omkörningsmöjligheter en stor del av banan. Någon som vet om det var en engångsföreteelse eller ej? Klar nackdel om man jagar sekunder för någon seedningstid, men har ju varit bra omkörningsmöjligheter alla tidigare år jag åkt och fin och kul bana, hur som helst.

 

Lyckas jag inte seeda upp mig i Ormloppet så blir det full satsnig i Ranrennet, men lyckades jag seeda upp mig idag så lär jag köra Ranrennet ändå (måste hitta någon att sammaåka dit och tillbak med, bara), men i så fall tar jag nog lite lättare på valla-rätt-och-vila-mig-i-form-biten. =)

Link to comment
Share on other sites

Finns resultatlistorna från Ormloppet någonstans på nätet senare?

Det finns ganska lite info överhuvudtaget på nätet om loppet vore kul att se gamla resultat så man kunde jämföra.

Det vor konstigt om inte tiden under 2.30 skulle räcka till startled 3.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte lite avundsjuk på er som åkt Ormloppet idag, hade själv laddat perfekt med kolhydrater och preparerat skidorna färdigt men...drabbades av magsjuka natten mot tävlingen- effektiv kolhydrattömning om jag så säger.

Känns faktiskt ganska surt om jag skall vara ärlig. Åkte Paglaloppet förra helgen med dåligt fäste andra hälften av loppet och hamnade i led 5 (2.43) gräns led 4- (2.40). Startade i led 5 i fjol så målet i år är givetvis att kvala in mig till led 4 i år, men tar nya tag (revanch) i Ranrennet och möjligen Andörjan.

Måste säga att din åkning imponerar - 2.27 borde nog räcka till trean hoppas jag. Jag är nyfiken på vad du vallat som fäste-är ju en del krävande backar på Ormloppet?

 

 

Jo Ranrennet brukar jag verkligen uppskatta.

 

Har ej kunnat köra det de senaste två åren, så det skulle bli ett kärt återseende. För tre år sedan var det (för första gången) bara ett spår och dåliga omkörningsmöjligheter en stor del av banan. Någon som vet om det var en engångsföreteelse eller ej? Klar nackdel om man jagar sekunder för någon seedningstid, men har ju varit bra omkörningsmöjligheter alla tidigare år jag åkt och fin och kul bana, hur som helst.

 

Lyckas jag inte seeda upp mig i Ormloppet så blir det full satsnig i Ranrennet, men lyckades jag seeda upp mig idag så lär jag köra Ranrennet ändå (måste hitta någon att sammaåka dit och tillbak med, bara), men i så fall tar jag nog lite lättare på valla-rätt-och-vila-mig-i-form-biten. =)

Link to comment
Share on other sites

Var har du Niklas fått uppgiften ifrån att 2:30 i Paglaloppet räcker till led 3 i Vasaloppet?

Länken på http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/generated/resources.Loppinfosektion/loppen/se/Vasaloppet/sevasaloppetinforloppet.html som leder till http://www.vasaloppet.se/wps/VasaCMS/FardigformatteradeFiler/se/seedning_tabell_1.htm

 

Finns resultatlistorna från Ormloppet någonstans på nätet senare?

Jag har då i alla fall inte hiottat några (de jag skrev ned skrev jag av från anslagstavlan vid målet, där de fanns anslagna).

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på vad du vallat som fäste-är ju en del krävande backar på Ormloppet?

Körde med Swix valor (för att jag har mest av dem i vallaboxen och mest erfarenhet av dem, men motsvarande från andra märken går säkert precis lika bra). Fischer-killen som hjälpte mig prova ut skidorna gjorde tre markeringar för främre änden av fästzonen och utifrån hans rekommendationer vid köpet lade jag 4 lager VR30 (ljusblå, kallaste vallan) under hela fästzonen (från hälen fram till främsta markeringen), ytterligare två tunna lager fram till markeringen några cm bakom och två avslutande lager från hälen fram till en markering nån dm bakom. De två sista lagren var lite varmare vallan VR40 (blå). Tanken med varmare valla där var att jag förmodade (i brist på expertkunskaper) att den kanske skulle ge bättre fäste när jag trycker ned foten ordentligt, fast med mindre risk att påverka glidet eftersom jag lade den på den bakre delen av fästzonen.

 

Funkade bra tyckte jag.

 

För glidet hade jag stålsicklat skidorna före fästvallningen. Gjorde ren dem med Vallaväck, värmde bort gammal rillning med rengjort vallajärn (hade det på 125 grader, men tror jag skadade belaget lite längst bak där skidan är som tunnast, så man får nog vara extra försiktig där, men det gled bra ändå, i alla fall), och sen sicklade och borstade jag (mässing-rotoborste) enligt instruktioner från Kuzmins hemsida.

 

Glidet jag fick var riktigt bra. Inte bäst av alla (i en backe var det t ex en åkare bakom som gled ikapp och puttade på min stav hellre än att bromsa själv), men bättre än många, och bättre än jag haft tidigare seedningslopp (då högflourvallat, fast på andra skidor, så omöjligt avgöra hur mycket som beror på själva skidan).

 

Så mitt intryck av stålsickling så här långt är att det har glidit bra och inte kännts som någon begränsande faktor. Sen går det säkert att optimera ytterligare på något sätt (som rillning, högfluorvallning och annat som diskuteras flitigt i andra trådar), men har i a f gett mig bra glid med små insatser så här långt. =)

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte lite avundsjuk på er som åkt Ormloppet idag, hade själv laddat perfekt med kolhydrater och preparerat skidorna färdigt men...drabbades av magsjuka natten mot tävlingen- effektiv kolhydrattömning om jag så säger.

Känns faktiskt ganska surt om jag skall vara ärlig. Åkte Paglaloppet förra helgen med dåligt fäste andra hälften av loppet och hamnade i led 5 (2.43) gräns led 4- (2.40). Startade i led 5 i fjol så målet i år är givetvis att kvala in mig till led 4 i år, men tar nya tag (revanch) i Ranrennet och möjligen Andörjan.

Jo så mycket mer olägligt kan ju en magsjuka inte komma (undantaget att det förstås var tur i oturen att den inte kom natten före Vasaloppet i stället), så jag förstår hur det känns...

 

Men verkligheten är ju som den är, så det är bara att anpassa sig och göra det bästa av situationen. Hoppas du får din revanch i Ranrennet och/eller Andörjan.

 

Ranrenns-banan brukar väl vara mer känsligt för snöbrist, så man får väl hålla tummarna för något ordentligt snöfall till fram till dess.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på vad du vallat som fäste-är ju en del krävande backar på Ormloppet?

Körde med Swix valor (för att jag har mest av dem i vallaboxen och mest erfarenhet av dem' date=' men motsvarande från andra märken går säkert precis lika bra). Fischer-killen som hjälpte mig prova ut skidorna gjorde tre markeringar för främre änden av fästzonen och utifrån hans rekommendationer vid köpet lade jag 4 lager VR30 (ljusblå, kallaste vallan) under hela fästzonen (från hälen fram till främsta markeringen), ytterligare två tunna lager fram till markeringen några cm bakom och två avslutande lager från hälen fram till en markering nån dm bakom. De två sista lagren var lite varmare vallan VR40 (blå). Tanken med varmare valla där var att jag förmodade (i brist på expertkunskaper) att den kanske skulle ge bättre fäste när jag trycker ned foten ordentligt, fast med mindre risk att påverka glidet eftersom jag lade den på den bakre delen av fästzonen.

 

Funkade bra tyckte jag.

 

För glidet hade jag stålsicklat skidorna före fästvallningen. Gjorde ren dem med Vallaväck, värmde bort gammal rillning med rengjort vallajärn (hade det på 125 grader, men tror jag skadade belaget lite längst bak där skidan är som tunnast, så man får nog vara extra försiktig där, men det gled bra ändå, i alla fall), och sen sicklade och borstade jag (mässing-rotoborste) enligt instruktioner från Kuzmins hemsida.

 

Glidet jag fick var riktigt bra. Inte bäst av alla (i en backe var det t ex en åkare bakom som gled ikapp och puttade på min stav hellre än att bromsa själv), men bättre än många, och bättre än jag haft tidigare seedningslopp (då högflourvallat, fast på andra skidor, så omöjligt avgöra hur mycket som beror på själva skidan).

 

Så mitt intryck av stålsickling så här långt är att det har glidit bra och inte kännts som någon begränsande faktor. Sen går det säkert att optimera ytterligare på något sätt (som rillning, högfluorvallning och annat som diskuteras flitigt i andra trådar), men har i a f gett mig bra glid med små insatser så här långt. =)[/quote']

Grattis Niklas till en bra prestation. Jag förstod ju redan tidigare att du var på väg att höja dig en nivå och jag är rätt så övertygad om att du kan åka dig in i grupp 2 på Vasaloppet

och det beror definitivt inte bara på dina nya skidor och stålsickling ! Din teknik har väl inte varit optimal tidigare men det är säkert den som håller på att förbättras och att du nu får utdelning på den ambitiösa träning du lägger ner. Som sagt, jag ser fram emot att se på din fortsatta framfart, tyvärr numera bara bakifrån !

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte lite avundsjuk på er som åkt Ormloppet idag' date=' hade själv laddat perfekt med kolhydrater och preparerat skidorna färdigt men...drabbades av magsjuka natten mot tävlingen- effektiv kolhydrattömning om jag så säger.

Känns faktiskt ganska surt om jag skall vara ärlig. Åkte Paglaloppet förra helgen med dåligt fäste andra hälften av loppet och hamnade i led 5 (2.43) gräns led 4- (2.40). Startade i led 5 i fjol så målet i år är givetvis att kvala in mig till led 4 i år, men tar nya tag (revanch) i Ranrennet och möjligen Andörjan.[/quote']

Jo så mycket mer olägligt kan ju en magsjuka inte komma (undantaget att det förstås var tur i oturen att den inte kom natten före Vasaloppet i stället), så jag förstår hur det känns...

 

Men verkligheten är ju som den är, så det är bara att anpassa sig och göra det bästa av situationen. Hoppas du får din revanch i Ranrennet och/eller Andörjan.

 

Ranrenns-banan brukar väl vara mer känsligt för snöbrist, så man får väl hålla tummarna för något ordentligt snöfall till fram till dess.

Angående Ranrennet så hörde jag ett rykte att man eventuellt kommer att lägga om banan i år om inte det kommer mer snö. Hörde att man då kommer att köra loppet på elljusspåret ett antal varv istället för den vanliga 25 kilometersrunda, vilket säkert är ett helt ok alternativ. Måste dock säga att jag gillar Ranrennets originalbana - mycket skidåkning.

Link to comment
Share on other sites

Självklart!

Jag hade inte ens tittat på seedningstabellen, jag trodde inte att Paglaloppet skulle komma in där p.g.a. för få deltagare. Kul i alla fall med ett lopp i Norrbotten med "generös" seedning, ofta brukar ju våra lopp vara tuffa seedningsmässigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte tänka mig att det skall vara några problem att köra Ranrennet då jag redan åkt själva 2-milsdelen redan flera ggr. Möjligen att anslutningen från skolan där man byter om o ut till starten av 2-milsspåret kan vara problem men tror knappast det. Far o träningsåk där ni som bor i Luleå det är ju bara 20 min med bil dit o få lite omväxling.
Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte tänka mig att det skall vara några problem att köra Ranrennet då jag redan åkt själva 2-milsdelen redan flera ggr. Möjligen att anslutningen från skolan där man byter om o ut till starten av 2-milsspåret kan vara problem men tror knappast det. Far o träningsåk där ni som bor i Luleå det är ju bara 20 min med bil dit o få lite omväxling.

Perfekt, tack för informationen. Kul då Ranrennet är så pass fin bana!

Link to comment
Share on other sites

Oj, det finns stor risk för att detta var sista Ormloppet... :-/

 

 

 

Klipp från http://www.kuriren.nu/%5CGEN_Utmatning_Sport.asp?CategoryID=2765&ArticleID=1408097&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2 :

 

"I femton år har det arrangerats utan att ställas in.

Nu kördes Ormloppet kanske för sista gången.

- Ja, detta är sista året vi kör. När vi startade igång detta seedningslopp inför Vasaloppet fanns det inga andra tävlingar, men nu finns det flera. Dessutom är vi pensionärer och nu är det dags att yngre förmågor tar vid, sade tävlingsledaren Ingvar Karlsson.

 

Ett trettiotal arbetare på SSAB skulle åka Vasaloppet för femton år sedan, men då var det ingen klubb som arrangerade seedningstävlingar här uppe i norr, ej heller några långlopp.

Då fick Ingvar Karlsson tillsammans med några andra skidentusiaster en idé, och det var då som Ormloppet föddes.

Sedan 1992 har loppet körts som en seedningstävling till Vasaloppet, men som sagt nu är det sista året.

- Ja, i alla fall i våran regi. Vi hoppas att någon annan förening tar tag i stafettpinnen och driver tävlingen vidare, för det är en uppskattad tävling, konstaterade Ingvar Karlsson förhoppningsfullt. "

Link to comment
Share on other sites

Oj, det finns stor risk för att detta var sista Ormloppet... :-/

 

 

 

Klipp från http://www.kuriren.nu/%5CGEN_Utmatning_Sport.asp?CategoryID=2765&ArticleID=1408097&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2 :

 

"I femton år har det arrangerats utan att ställas in.

Nu kördes Ormloppet kanske för sista gången.

- Ja, detta är sista året vi kör. När vi startade igång detta seedningslopp inför Vasaloppet fanns det inga andra tävlingar, men nu finns det flera. Dessutom är vi pensionärer och nu är det dags att yngre förmågor tar vid, sade tävlingsledaren Ingvar Karlsson.

 

Ett trettiotal arbetare på SSAB skulle åka Vasaloppet för femton år sedan, men då var det ingen klubb som arrangerade seedningstävlingar här uppe i norr, ej heller några långlopp.

Då fick Ingvar Karlsson tillsammans med några andra skidentusiaster en idé, och det var då som Ormloppet föddes.

Sedan 1992 har loppet körts som en seedningstävling till Vasaloppet, men som sagt nu är det sista året.

- Ja, i alla fall i våran regi. Vi hoppas att någon annan förening tar tag i stafettpinnen och driver tävlingen vidare, för det är en uppskattad tävling, konstaterade Ingvar Karlsson förhoppningsfullt. "

Hmm...det lät ju tråkigt, synd dubbel bemärkelse att man inte kunde ställa upp i så fall. Har i alla fall varit och åkt ett lite lugnare kortare pass på Ormberget (15 km) ikväll efter magåkomman i lördags och det kändes bra förutom att jag blev lite tom på kolhydrater på slutet. Hade i alla fall suveräna skidor vad gäller glid och fäste (ski-go -2-15 som fästvalla-nyiköpt) utan sug eller släpp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...