Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skillnad i pulszoner mellan löpning och skidåkning/rullskidåkning?


MattaP

Recommended Posts

Hej, gjorde mjölksyratest idag på löpband och fick rådet att lägga på 5 slag på pulszonerna i skidåning jämfört med löpningen.

 

Borde skilja en del mellan rullskidor och längdåkning tänker jag. Rullisar blir mest stakning medans man kopplar in mer muskler då man diagonlar på kuperade konstsnösprår.

 

Är det någon som tänkt på detta och jämfört pulsvädet vid samma uppskattade belastning mellan de olika sporterna? Vore skoj med lite empiriska data

Link to comment
Share on other sites

Hej, gjorde mjölksyratest idag på löpband och fick rådet att lägga på 5 slag på pulszonerna i skidåning jämfört med löpningen.

 

Borde skilja en del mellan rullskidor och längdåkning tänker jag. Rullisar blir mest stakning medans man kopplar in mer muskler då man diagonlar på kuperade konstsnösprår.

 

Är det någon som tänkt på detta och jämfört pulsvädet vid samma uppskattade belastning mellan de olika sporterna? Vore skoj med lite empiriska data

Åtminstone för egen del skulle jag säga precis tvärtom, dra av 5 slag på skidåkning mot löpning. Vid stakning antagligen lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Johaaan, bara för att vara säker på att jag förstår dig rätt, menar du att om din mjölksyra tröskel ligger på 160 i löpning så hamnar den på 165 på skidor?

Nej tvärtom. Kan snitta 196 (96.5%) i 40 minuter i löpning vilket jag verkligen inte kan på skidor. Om jag fick köra i uppförsbacke 40 minuter kanske jag hade närmat mig.

Link to comment
Share on other sites

Inte pulszoner men maxpuls på några olika grenar:

Längdskidor skate - 202

Längdskidor klassiskt - 201

Rullskidor klassiskt - 198

Löpning - 196

Stakmaskin - 196

 

Kan ha haft högre på i varje fall stakmaskin utan bälte på.

 

Skate är det som jag klarar ligga längst med hög puls.

Link to comment
Share on other sites

Inte pulszoner men maxpuls på några olika grenar:

Längdskidor skate - 202

Längdskidor klassiskt - 201

Rullskidor klassiskt - 198

Löpning - 196

Stakmaskin - 196

 

Kan ha haft högre på i varje fall stakmaskin utan bälte på.

 

Skate är det som jag klarar ligga längst med hög puls.

Intressant :) Hur är din löpförmåga?

Link to comment
Share on other sites

Intressant :) Hur är din löpförmåga?

Inte bra alls. Pulsrekordet är från en löptävling där jag hade 28:51 på 7 km.

Som jag har förstått det är ett så långt fartpass inte det bästa för att mäta maxpuls. Du kanske skulle få några slag högre i ett rent maxpulstest? Fastdet kanske du redan har testat...

Link to comment
Share on other sites

Intressant :) Hur är din löpförmåga?

Inte bra alls. Pulsrekordet är från en löptävling där jag hade 28:51 på 7 km.

Som jag har förstått det är ett så långt fartpass inte det bästa för att mäta maxpuls. Du kanske skulle få några slag högre i ett rent maxpulstest? Fastdet kanske du redan har testat...

Jag har fått högre pulsvärden i spurter på löptävlingar (5-10km) än jag lyckats få på maxpulstest eller intervaller. Både egna och på labb.

Link to comment
Share on other sites

Inte bra alls. Pulsrekordet är från en löptävling där jag hade 28:51 på 7 km.

Som jag har förstått det är ett så långt fartpass inte det bästa för att mäta maxpuls. Du kanske skulle få några slag högre i ett rent maxpulstest? Fastdet kanske du redan har testat...

Jag har fått högre pulsvärden i spurter på löptävlingar (5-10km) än jag lyckats få på maxpulstest eller intervaller. Både egna och på labb.

Att köra 5x1000m med 2min vila emellan o sedan på 5e intervallen maxa med 250m kvar. Då bör du vara nära ditt Max :) lyckades skrapa ihop drygt 11min i A3+ zon idag. Det är inte enkelt ute i spåret på ett intervallpass på skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har förstått det är ett så långt fartpass inte det bästa för att mäta maxpuls. Du kanske skulle få några slag högre i ett rent maxpulstest? Fastdet kanske du redan har testat...

Jag har fått högre pulsvärden i spurter på löptävlingar (5-10km) än jag lyckats få på maxpulstest eller intervaller. Både egna och på labb.

Att köra 5x1000m med 2min vila emellan o sedan på 5e intervallen maxa med 250m kvar. Då bör du vara nära ditt Max :) lyckades skrapa ihop drygt 11min i A3+ zon idag. Det är inte enkelt ute i spåret på ett intervallpass på skidorna.

6x1000m (2min vila) är ett av mina standardintervallpass på bana, riktigt fint pass det men har aldrig varit över 190 i puls där men på tävling har jag några gånger varit runt och över 195, jag behöver längre tid för att komma upp i riktigt superhöga pulsnivåer. På maxtest på band (löpning) kom jag upp i 193bpm.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej, gjorde mjölksyratest idag på löpband och fick rådet att lägga på 5 slag på pulszonerna i skidåning jämfört med löpningen.

 

Borde skilja en del mellan rullskidor och längdåkning tänker jag. Rullisar blir mest stakning medans man kopplar in mer muskler då man diagonlar på kuperade konstsnösprår.

 

Är det någon som tänkt på detta och jämfört pulsvädet vid samma uppskattade belastning mellan de olika sporterna? Vore skoj med lite empiriska data

Blev det att du ändrade dina zoner?

 

Även om folk generellt då verkar ha högre maxpuls i ex. löpning än på skidor så kanske det går att argumentera att mjölksyratröskeln ligger +5 slag på skidor?

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde mitt laktattest på löpning visade det sig att mjölksyratröskeln var betydligt lägre än jag trott, 158 med en maxpuls på 190. På vålarullen (2 timmars åkning) snittade jag 171 så jag vill nog hävda att åtmistone för min del så är det så att det inte ens räcker med 5 slag till för skidåkning. Men det är säkerligen högst individuellt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog också erfarenheten att löpning ger högre pulser än skidåkning.

Lite svårt att uttala sig om detta eftersom man har nedförsbackar med relativ vila i skidåkning men den varianten finns ju inte i löpning.

 

Jag har haft drygt 170 i snitt på en halvmara med 189 som max (egen siffra).

Jag har aldrig varit över 189, men tangerat detta vid långspurt på en 9 km tävling.

Vid skidåkning något högre än vid rullskidor men antagligen pga mer ben och diagonal vid snöskidor.

Mjölksyratröskel har jag ingen aning om... jag vet bara vilken pulsnivå jag orkar med 1 timme, 2 timmar eller längre.

Den är högst vid löpning, sedan snöskidor, sedan rullskidor och lägst vid cykel. Jag tror att det beror väldigt mycket på vilken volym man tränat och vilken teknik man besitter. Simning? Mjölksyratröskeln kommer tidigt men vid vilken puls? Svårt att mäta :)

 

Jag räknar mig som mer löpare än skidåkare.

Vasa är troligtvis tvärtom :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...