Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Intressant läsning om snöläget inför vasan.


K2

Recommended Posts

http://mora.vasaloppet.se/Startbild/kamera.jpg

 

Finns det snö i Vasaloppsspåret?

 

Vasaloppsveckan närmar sig med stormsteg. På de flesta håll i landet upplever vi temperaturer som slår värmerekord. Skidåkning känns kanske avlägset när regnet öser ner… Vi ringer Kjell Johansson, spårchef på Vasaloppet för att höra hur det står till i spåret.

 

Onsdag 2007-01-17

Hur är läget idag?

Läget i Vasaloppsspåret är stabilt. Det som hänt sedan sist är att vi med hjälp av tre bandvagnar har packat färdigt den snö som kommit. Vi har haft varmt ett par dagar, men igår eftermiddag frös det på i spåret igen så nu har vi en hård kärna hela vägen. Nu behövs det snö ovanpå – och det verkar som om den ska komma idag. Vi har för övrigt fyllt snödepån i Älvdalen så igår flyttade vi den snön ner till Oxberg för att göra mer plats. Vi ligger också startklara med snökanonerna för att göra riktigt mycket snö om det blir kallt i helgen. Just nu vilar vi och avvaktar att det ska hända något vädermässigt.

 

 

 

Nio frågor om snö

 

Det är många som undrar över snöläget. Kommer det att bli något lopp i år? Hur ställer sig Vasaloppsledningen till snötillverkning ytterligare en gång? Vi har fått många frågor. Här får du läsa vad andra undrar och vad vi svarar.

 

Det är dåligt med snö i landet just nu. Hur ser det ut i Vasaloppsspåret?

Det är lite tjäle längs med hela sträckan. Och det är barmark mellan Sälen och Mora. För övrigt kan du följa Kjell Johanssons snörapporter på den här sidan. Där lägger vi in aktuell information flera gånger i veckan.

 

När tas beslut om det ska bli något lopp?

Något fast datum kan inte preciseras men vi tar naturligtvis hänsyn till väder-prognosen och dagsaktuell situation. Målsättningen är att förorsaka så lite skada som möjligt för våra kunder, vi vill ju inte att de ska behöva åka hit och få beskedet att loppet är inställt. Förutseende är med andra ord ett ledord i det här fallet.

 

Hur lång tid behöver ni för att lägga snö hela sträckan?

Det tar ungefär fem veckor att köra ut snö på hela sträckan. Då räknar vi med att vi har tillverkat snön med hjälp av snökanoner innan och att vi sedan kör ut den och gör iordning spåren.

 

Om det är så att det faller ner snö i spåren, hur långt tid tar det då att göra bra spår?

Det tar bara ett par dagar – då drar vi ut med alla resurser vi har.

 

Har ni planer på att dra om sträckningen av loppen och anpassa dem efter snötillgången? Evertsberg tur och retur eller något liknande kanske?

Möjligheterna finns att dra alternativa spårsträckningar för att underlätta snö-påläggningen. Men vad gäller de långa sträckningarna så ger vi inte vika på start i Sälen och mål i Mora.

 

Kan det bli så att ni kör några lopp och inte andra? I så fall – vilka lopp kommer ni först att ”stänga”?

Vi börjar med snöpåläggningen ”bakifrån” det vill säga från Mora och mot Sälen. Prioritet ett blir att lägga snö upp till Oxberg. Det beror på att den här sträckan är mer tillgänglig för tyngre fordon – och de behövs för att köra ut snön. Mellan Sälen och Mångsbodarna till exempel är det bara myrmark som just nu är för sank för de tunga fordonen. När det gäller att göra bedömningen om något lopp ska ställas in så gör vi det individuellt för varje lopp. Vi säger inte i förväg att vi kommer att stänga lopp i någon viss ordning.

 

Jag håller på med en svensk klassiker. Om loppet skulle bli inställt på grund av snöbrist, får jag göra ett nytt försök nästa år då eller är Klassikern ”körd”?

Du får ha de andra loppen tillgodo och kör skidtävlingen nästkommande år. Om du håller på med en flerårsklassiker så kan du köra två lopp året efter – antingen både Vasaloppet och ett Öppet Spår till exempel eller Engelbrektsloppet som också ingår i En Svensk Klassiker.

 

Jag har anmält mig till ett av loppen. Nu kan jag ju inte träna eftersom det inte är någon snö. Får jag tillbaka anmälningsavgiften om jag inte kommer till start?

Om loppet genomförs så får du inte tillbaka anmälningsavgiften.

 

 

Om snöbristen gör att jag inte kan åka något seedningslopp, hur gör jag då om jag vill seeda mig till Vasaloppet?

Skicka in alla meriter du har inom skidåkning från allt du har gjort de två senaste åren så seedar vi dig med utgångspunkt från det.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...