Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur mycket nytta gör skridskokunskap vid skate? (total nybörjare)


Phobos

Recommended Posts

Jag har mer eller mindre aldrig åkt längdskidor men tänkte testa det en dag i Åre i helgen. Spontant ser det roligare och lättare ut med skate än klassiskt men jag har ju faktiskt ingen aning om det.

 

Jag har läst en del trådar här om klassiskt vs skate, men en sak som inte riktigt nämns är vad man har för nytta av att vara duktig på skridskor. Jag spelade hockey i 10 år i min ungdom och skulle säga att jag är väldigt duktig på att åka skridskor, hur mycket nytta har jag av det om jag väljer att åka skate?

 

Min tanke är att min hockeybakgrund gör att skate skulle kännas lättare och roligare för mig än klassiskt, men jag kan ju ha tokfel.

 

I övrigt är jag inget fysiskt praktexemplar utan har spenderat betydligt mycket mer tid i barer och rökrutor än i gym de senaste 10 åren, fyller 31 i år och är rätt liten och klen.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte helt samma sak man har på fötterna, men förmodligen har du en fördel. Motoriskt lär du ju kunna ta skateskär i sömnen så att säga, sen blir det ju en liten annan sak med stavar och skidor ist för skrillorna! Men förberedd dig på att det är lite jobbigare och svårare att skejta än att åka skridskor på is :)
Link to comment
Share on other sites

Ja jobbigt kommer det garanterat att bli, räknar med att dö efter typ 400 meter. Kan tillägga att jag har åkt en hel del alpint och med slalomskidor är jag grym på att staka i "skate-stil". Men då har man ju stålkanter och sitter fast med hela foten i skidan.
Link to comment
Share on other sites

Visst har du nytta av din skridskoerfarenhet, men det tillkommer ju stavar och lite längre saker därnere som kan ställa till det lite för dig.

Skejt kanske ser lite lättare ut på TV, men jag tycker nog att bägge stilarna kräver sin man/kvinna. Tänk också på att det är relativt få platser som preparerar för fristil. Kan påverka ditt val.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

I vinterstudion brukar dom säga att skejt är bland det mest komplexa man kan göra inom idrott, fem olika växlar och alla byten mellan växlarna gör det extremt svårt jämfört med andra sporter tydligen (själv påstår jag att skateboard är jävligt mycket svårare men men...)

 

Jag skulle i alla fall rekomendera klassisk åkning för, som du säger, efter 400m kommer du antagligen vara heldöd när du kör skejt, väljer du klassiskt så kan du ju "gå skidor" när det börjar bli för tungt...

 

Prova att klappa dig på huvudet med ena handen och med andra handen gör du cirklar på bröstet... Är sånna övningar lättare så kanske skejt är något för dig...

Link to comment
Share on other sites

I vinterstudion brukar dom säga att skejt är bland det mest komplexa man kan göra inom idrott, fem olika växlar och alla byten mellan växlarna gör det extremt svårt jämfört med andra sporter tydligen (själv påstår jag att skateboard är jävligt mycket svårare men men...)

 

Jag skulle i alla fall rekomendera klassisk åkning för, som du säger, efter 400m kommer du antagligen vara heldöd när du kör skejt, väljer du klassiskt så kan du ju "gå skidor" när det börjar bli för tungt...

 

Prova att klappa dig på huvudet med ena handen och med andra handen gör du cirklar på bröstet... Är sånna övningar lättare så kanske skejt är något för dig...

Nu tycker jag du var onödigt negativ till skate. Så länge man åker där det är relativt platt så är det inga problem. Däremot om det är brant uppför är det ju lättare att parkera på skateskidor.

Link to comment
Share on other sites

I vinterstudion brukar dom säga att skejt är bland det mest komplexa man kan göra inom idrott, fem olika växlar och alla byten mellan växlarna gör det extremt svårt jämfört med andra sporter tydligen (själv påstår jag att skateboard är jävligt mycket svårare men men...).

Nåja, svårigheten med de olika växlarna är väl framför allt att veta när de ska användas för att det sak gå så fort som möjligt. Som motionär lär man högaktningsfullt kunna skita i det finliret och köra på det sätt som känns bekvämt. Till en början kan man väl hoppa över några växlar, tex den där man tar ett stavtag på varje skär. Med trådstartarens bakgrund skulle jag faktiskt gissa att det är lättare att få till hyfsad skateteknik än klassiskt. Däremot kan det ju som sagt vara lättare att hitta spår där det går att åka klassiskt, i alla fall om man bor i södra halvan av sverige.

Link to comment
Share on other sites

I slutet av 80-talet, då skatetekniken introducerats gjorde jag och mina bröder en skidutflykt på skaren. Jag hade lärt hjälpligt att skejta, men mina bröder hade aldrig testat förr. Till saken hör att vi alla tre åkt otroligt mycket skridskor under ungdomsåren. då vi spelat bandy och ishockey.

 

Mina bröder provade att skejta och lärde sig snabbt att ta sig fram på jämt underlag, det var först när vi kom till backar det blev svårare och de fick saxa upp.

 

På plant underlag har du nytta av din skridskoåkning, skejt uppför fordrar specialträning.

Link to comment
Share on other sites

Skate på skidor är mer likt skridskor (långfärd eller hastighetsskridsko) än klassisk skidåkning men mer olikt än man kanske tror. 4-5 vxlar i skate är ganska lika skridskoåkning men inte 1-3.

 

Stavarna gör även att åkpositionen är väsentligen mer upprätt i skate. Åkposition är fundamentalt för skridskoåkning och påverkar både balans, benvinklar, muskelbelastning osv.

 

Skridskoåkning kräver mer benstyrka och mjölksyratålighet i lår- och sätesmuskler men mindre aerob kapacitet då armar och bål är mer inaktiva än i skate.

 

Troligen är en duktig skridskoåkare bättre på skate än en dålig skridskoåkare men en bra skridskoåkare är sannolikt inte lika bra på skate som en bra skidåkare.

 

Jag åker själv ganska mycket skidor på vintern, både klassiskt och skate och tävlar i skridsko. Ändå är jag en ganska dålig/långsam skateåkare - mest pga att jag inte orkar (aerobt) åka skate med rätt växel, bland annat pga för dålig lokal kapacitet i bål och överkropp. Skall man bli bra på skate så tränar man skate. Skall man bli bra på skridsko så tränar man skridsko.

Link to comment
Share on other sites

I vinterstudion brukar dom säga att skejt är bland det mest komplexa man kan göra inom idrott, fem olika växlar och alla byten mellan växlarna gör det extremt svårt jämfört med andra sporter tydligen (själv påstår jag att skateboard är jävligt mycket svårare men men...)

Nåja. Jag skulle nog ranka simning och skridsko som väsentligen mer tekniskt krävande konditionsidrotter än längdskidåkning och cykling (lvg) och löpning (maraton) som de minst tekniskt krävande konditionsidrotterna.

 

Ett tydligt exempel på att skate är komplext men där ändå kondition och uthållighet är minst lika viktigt är Kowalczyk som åker skate som en kratta. Hon får visserligen stryk av de riktigt duktiga skateåkarna (Björgen/Johaug) men hon slår åkare som är tekniskt sett mycket bättre. I klassiskt är det inte många som slår Kowa vilket visar att klassisk xc är en förhållandevis enkel teknik (i jmfrlse med ex skate).

 

Skateboard är inte en konditionsidrott så jämförelsen funkar ju inte.

Link to comment
Share on other sites

I vinterstudion brukar dom säga att skejt är bland det mest komplexa man kan göra inom idrott' date=' fem olika växlar och alla byten mellan växlarna gör det extremt svårt jämfört med andra sporter tydligen (själv påstår jag att skateboard är jävligt mycket svårare men men...)[/quote']

I klassiskt är det inte många som slår Kowa vilket visar att klassisk xc är en förhållandevis enkel teknik (i jmfrlse med ex skate).

Det var en väldigt snabb slutsats som jag inte håller med om. Det visar väl bara att Kowalczyk är bättre på klassiskt helt enkelt!?

Link to comment
Share on other sites

Hur kan skridsko (antar att du inte menar konståkning) vara med krävande (komplext?) än skating som involverar likartat moment + ett något mer komplext arbete med armarna + samarbete mellan övre och undre extremitet.

Is är ett betydligt svårare underlag att avsätta kraft emot än snö. Minsta fel i det tekniska utförandet innebär kraft- och tidsförlust. Prova, du kommer själv att märka hur svårt det är.

 

F.ö. så är armarna och överkroppen en viktig del i hastighetsåkning så de är i allra högsta grad med.

Link to comment
Share on other sites

I vinterstudion brukar dom säga att skejt är bland det mest komplexa man kan göra inom idrott' date=' fem olika växlar och alla byten mellan växlarna gör det extremt svårt jämfört med andra sporter tydligen (själv påstår jag att skateboard är jävligt mycket svårare men men...)[/quote']

I klassiskt är det inte många som slår Kowa vilket visar att klassisk xc är en förhållandevis enkel teknik (i jmfrlse med ex skate).

Det var en väldigt snabb slutsats som jag inte håller med om. Det visar väl bara att Kowalczyk är bättre på klassiskt helt enkelt!?

Håller inte med men jag gissar att ingen av oss kan bevisa det ena eller det andra. Poängen var att skate är mer tekniskt krävande än klassisk åkning. Det verkar de flesta vara överens om.

Link to comment
Share on other sites

I klassiskt är det inte många som slår Kowa vilket visar att klassisk xc är en förhållandevis enkel teknik (i jmfrlse med ex skate).

Det var en väldigt snabb slutsats som jag inte håller med om. Det visar väl bara att Kowalczyk är bättre på klassiskt helt enkelt!?

Håller inte med men jag gissar att ingen av oss kan bevisa det ena eller det andra. Poängen var att skate är mer tekniskt krävande än klassisk åkning. Det verkar de flesta vara överens om.

Inte jag!!

 

kolla på barn vilket dom lär sig snabbast! Helt klart skate om jag får säga mitt. Mycket naturligare rörelse än klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Det var en väldigt snabb slutsats som jag inte håller med om. Det visar väl bara att Kowalczyk är bättre på klassiskt helt enkelt!?

Håller inte med men jag gissar att ingen av oss kan bevisa det ena eller det andra. Poängen var att skate är mer tekniskt krävande än klassisk åkning. Det verkar de flesta vara överens om.

Inte jag!!

 

kolla på barn vilket dom lär sig snabbast! Helt klart skate om jag får säga mitt. Mycket naturligare rörelse än klassiskt.

Det fanns tydligen redan en (2 år gammal) tråd här på forumet på temat "Vilket är svårast, skate eller klassiskt?" Vi tyckte olika redan då :-) Jag undrar vad de sk experterna tycker, dvs skidtränare och utövare på elitnivå? Det kanske är så enkelt som att det är individuellt? Vissa har svårare att lära sig skate och vissa har svårare att bli bra på klassiskt?

 

ps. Jag har förstått att både Ekis och Ironman tävlar på hög nivå så jag vill inte vara ofin att påstå att ni inte tillhör kategorin "skidtränare och utövare på elitnivå" eftersom jag inte vet om ni gör det. Det är snarast så att jag har ett minne av att ha hört både Elofsson och Blomqvist säga att skate är svårare.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan skridsko (antar att du inte menar konståkning) vara med krävande (komplext?) än skating som involverar likartat moment + ett något mer komplext arbete med armarna + samarbete mellan övre och undre extremitet.

Is är ett betydligt svårare underlag att avsätta kraft emot än snö. Minsta fel i det tekniska utförandet innebär kraft- och tidsförlust. Prova' date=' du kommer själv att märka hur svårt det är.

 

F.ö. så är armarna och överkroppen en viktig del i hastighetsåkning så de är i allra högsta grad med.[/quote']

Ja, håller med om ditt första resonemang. Även det andra men inte att det skulle vara svårare att bemästra överkroppsarbetet i skridsoåkning, oavsett typ, jmft. med skateåkning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...