Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värmdöloppet


Fritzon

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply
Som jag förstått det hela kommer beslut tas på söndag. Jag är inte med och arrangerar, men med snömängden nu skulle jag varken vilja arrangera eller åka. Men so jag förstått kan det bli snö i början av nästa vecka. En säkrare prognos bör väl kunna finnas på söndag.

Ok, tack Dunderklumpen! Just nu är jag inte så kräsen, kan åka på gräs om så krävs :-). Är borta helgen därpå då jag skulle åkt Bisslinge så det är bara att hålla tummarna för snö i början av nästa vecka då. Har fått akupunktur för armbågen vilket verkar hjälpa så nu tar jag varje chans till mil jag får tänker jag.

Link to comment
Share on other sites

Då var värmdöloppet flyttat till 9e feb. Lite trött att de lägger om till samma datum som Bisslinge!! Vi har ju inte jättemånga seedningslopp att åka i stockholm och om man som jag var anmäld till båda blir man ju lite besviken.... Varför inte flytta det lite längre så det inte krockar?

 

Kan man få tillbaka anmälningsavgiften när de byter datum eller måste man försöka sälja sin startplats då?

Link to comment
Share on other sites

Finns bara två helger kvar att tävla på och tre långlopp i Stockholm som hoppas på att genomföras så krockar är oundvikliga. Har vi RIKTIG otur så löser sig problemet automatiskt. Just nu så har nämligen väder-instituten nedgraderat snöprognosen till några ynka centimeter de närmaste 10 dagarna. Då kan man inte köra på natursnö den 9:e heller...
Link to comment
Share on other sites

Finns bara två helger kvar att tävla på och tre långlopp i Stockholm som hoppas på att genomföras så krockar är oundvikliga. Har vi RIKTIG otur så löser sig problemet automatiskt. Just nu så har nämligen väder-instituten nedgraderat snöprognosen till några ynka centimeter de närmaste 10 dagarna. Då kan man inte köra på natursnö den 9:e heller...

och Bisslinge körs då i Täby som förra året? Vilket jag tyckte var en bra nödlösning.

Link to comment
Share on other sites

Finns bara två helger kvar att tävla på och tre långlopp i Stockholm som hoppas på att genomföras så krockar är oundvikliga. Har vi RIKTIG otur så löser sig problemet automatiskt. Just nu så har nämligen väder-instituten nedgraderat snöprognosen till några ynka centimeter de närmaste 10 dagarna. Då kan man inte köra på natursnö den 9:e heller...

och Bisslinge körs då i Täby som förra året? Vilket jag tyckte var en bra nödlösning.

Ja, de kommer även flytta Engelbrektsloppet dit och samköra! ;)

Link to comment
Share on other sites

borde det ändå inte vara så att man kan få tillbaka anmälningsavgiften (eller åtminstone en del av den) om de måste flytta datum och man inte längre kan deltaga? Känns lite taskigt att man ska bli straffad för att man är tidigt ute och anmäler sig.....
Link to comment
Share on other sites

Finns bara två helger kvar att tävla på och tre långlopp i Stockholm som hoppas på att genomföras så krockar är oundvikliga. Har vi RIKTIG otur så löser sig problemet automatiskt. Just nu så har nämligen väder-instituten nedgraderat snöprognosen till några ynka centimeter de närmaste 10 dagarna. Då kan man inte köra på natursnö den 9:e heller...

och Bisslinge körs då i Täby som förra året? Vilket jag tyckte var en bra nödlösning.

Ja' date=' de kommer även flytta Engelbrektsloppet dit och samköra! ;)[/quote']

Det blir ju lysande! Gemensam start och 5 kms slinga som i fjol, Bisslinge stig av efter 8 varv, Värmdö efter 10 och Engelbreckt efter 12....

Link to comment
Share on other sites

Finns bara två helger kvar att tävla på och tre långlopp i Stockholm som hoppas på att genomföras så krockar är oundvikliga. Har vi RIKTIG otur så löser sig problemet automatiskt. Just nu så har nämligen väder-instituten nedgraderat snöprognosen till några ynka centimeter de närmaste 10 dagarna. Då kan man inte köra på natursnö den 9:e heller...

och Bisslinge körs då i Täby som förra året? Vilket jag tyckte var en bra nödlösning.

Eftersom SIK Skidor har en tydlig koppling till Täby Konstsnöspår så är det självklart att man för Bisslinge Ski Marathon försöker få till en sådan lösning om natursnö saknas på Bisslinge i tillräcklig mängd. Det är dock bara två helger att spela på och det ska både finnas konstsnö nog för 5km slinga OCH finnas utrymme för arrangemanget på Täby. Diskussioner pågår...

Link to comment
Share on other sites

Finns bara två helger kvar att tävla på och tre långlopp i Stockholm som hoppas på att genomföras så krockar är oundvikliga. Har vi RIKTIG otur så löser sig problemet automatiskt. Just nu så har nämligen väder-instituten nedgraderat snöprognosen till några ynka centimeter de närmaste 10 dagarna. Då kan man inte köra på natursnö den 9:e heller...

och Bisslinge körs då i Täby som förra året? Vilket jag tyckte var en bra nödlösning.

Eftersom SIK Skidor har en tydlig koppling till Täby Konstsnöspår så är det självklart att man för Bisslinge Ski Marathon försöker få till en sådan lösning om natursnö saknas på Bisslinge i tillräcklig mängd. Det är dock bara två helger att spela på och det ska både finnas konstsnö nog för 5km slinga OCH finnas utrymme för arrangemanget på Täby. Diskussioner pågår...

Storvreta verkar tveka om de ska få till sina 5km tills på lördag ..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Det som är lite risk är väl regn måndag och onsdag. Sedan ska det ju bli kallt igen till nästa helg. Antagligen snabba spår i alla fall, men man kanske inte ska ta finskidorna??!!

 

Jag ska nog ut och skotta lite också, då det finns skogspartier där det blir lite ont om snö.

 

Jag vet att tävlingsledningen tagit beslutet att de ska genomföra loppet. Själv är jag inte ett dugg engagerad i år, men ska försöka vara där nästa söndag som funktionär. De skriver att de ska återkomma med bansträckningen.

 

https://www.facebook.com/varmdoloppet

 

http://www.varmdoloppet.se

Link to comment
Share on other sites

Det är skottat dom kritiska partierna genom skogen.  Så än så länge kan man åka med finskidorna sen ska det komma både regn  :(  och snö :)  så vi får väl se vad som händer , men loppet blir av  dock är det ett lägre maxtak med deltagare då

det blir lite trängre i skogspassagerna nu.  Se vidare varmdoloppet .se.

Link to comment
Share on other sites

Hur snabba spåren blir beror nog på hur det ser ut efter spårdragningen. Brukar ju dra spåren natten innan så de hinner frysa ihop. Det ska ju enligt dagens prognos i alla fall bli på minussidan. 

 

Jag tror inte tävlingsledningen bestämt sig över bansträckningen ännu. Det beror väl på hur mycket det hinner töa också. Så ev. kan det ju bli 5 varv på något kortare bana. Jag skulle rekommendera fästvalla till de allra flesta i alla fall. Även om spåren är snabba kan det bli jobbigt för de flesta att bara staka. 

 

Jag ska väl ut och skotta lite fredag och lördag skulle jag tro. Så jag kan väl återkomma med spårstatus och lite vallatips.

Link to comment
Share on other sites

Prognosen visar plusgrader fram till lördag, sedan kyla. Mycket snö kan hinna smälta till söndag. Någon som vet hur läget är vid den tänkta banan?

Jo, fast inte så mycket regn till. Och lite minusgrader några nätterna. Jag gillar dock inte blåsten och plusgrader som dessutom ska vara. Det värsta har nog dock varit. Men vi lär nog behöva skotta i skogspartierna. Åka går nog på söndag, men jag skulle inte ta finskidorna!

Link to comment
Share on other sites

Jo, fast inte så mycket regn till. Och lite minusgrader några nätterna. Jag gillar dock inte blåsten och plusgrader som dessutom ska vara. Det värsta har nog dock varit. Men vi lär nog behöva skotta i skogspartierna. Åka går nog på söndag, men jag skulle inte ta finskidorna!

Tur att jag inte anmälde mig..
Link to comment
Share on other sites

Jo, fast inte så mycket regn till. Och lite minusgrader några nätterna. Jag gillar dock inte blåsten och plusgrader som dessutom ska vara. Det värsta har nog dock varit. Men vi lär nog behöva skotta i skogspartierna. Åka går nog på söndag, men jag skulle inte ta finskidorna!

Svår gräns det där. Om man måste ta skidor som man inte är rädd för att förstöra är det ju egentligen för lite snö och borde ställas in, om förhållandena är sådana att det inte går att ordna en bana där det finns spår som håller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...