Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stråkenloppet i Mullsjö


Offa

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply
Och vad hände med Tv:n som skulle visa antalet varv? funkade typ 3-4 första. Chansade och gick i mål efter 40 körda km och det verkar ha blivit rätt iaf =)

 

Vad tror vi om seedningen?

Var väl inte så svårt att själv hålla reda på hur många varv man kört? Men frågan är väl om arrangören hade det? kunde man nöjt sig med 10? :)

Link to comment
Share on other sites

Var rätt stökigt att veta hur långt man hade kvar, först var det jidder om 10 eller 11 varv, sen skulle det finnas en monitor som höll reda på längden (som pajjade) och det skulle bli nära 42km. När jag var inne på sista varvet var jag klart osäker på om jag skulle i mål eller inte, GPSen närmade sig ju 40 och när man är lite sliten i huvudet är det inte helt lätt att tänka klart. Åkte in på 40 och högg en motionär för att höra om jag skulle fortsätta. Känner mig lite snuvad på överväxeln som man kunde lagt i om man hajjat att det bara var ett varv kvar.

 

Synd också att man la fäste, fanns ju inga kraftiga backar så jag stakade ändå hela vägen...

Hade nog varit bättre med de större trugorna också.

Nåja, bra träningspass men mycket spårbyten, men blir ingen seedning till led 3 med 2:24

Link to comment
Share on other sites

Och vad hände med Tv:n som skulle visa antalet varv? funkade typ 3-4 första. Chansade och gick i mål efter 40 körda km och det verkar ha blivit rätt iaf =)

 

Vad tror vi om seedningen?

Var väl inte så svårt att själv hålla reda på hur många varv man kört? Men frågan är väl om arrangören hade det? kunde man nöjt sig med 10? :)

Hade dom inte lovat att ha en skärm så hade jag räknat, nu skippade jag det och tänkte lita på skärmen ;(

Link to comment
Share on other sites

skit är det :-/ Nya tag som gäller! :)

 

Erik Wickström kvalade inte in till elitledet i detta lopp, men klarat det med ca 4 min marginal i Intersport och Norrbärke. Lätt att tro att det var tuffare seedning på Stråken, svårt att veta formen när han slutat blogga.

Link to comment
Share on other sites

De 4 första är väl givna elitledåkare, att 2 av dessa inte klarar seedningen detta lopp har jag svårt att förstå, vet ej vad arrangören ger för info till seedningsgruppen, men att det var ett tufft lopp med varvbana 11 ggr. på konstsnö är väl ingen tvekan om. Hur tänker seedningsgruppen om sådana lopp? Tråkigt att åka bil 3 timmar när man inte förstår hur de resonerar.
Link to comment
Share on other sites

Så här skrev han på Funbeat: "Återigen ett bra resultat som jag är nöjd med, men inte top notch som förra helgen"

skit är det :-/ Nya tag som gäller! :)

 

Erik Wickström kvalade inte in till elitledet i detta lopp' date=' men klarat det med ca 4 min marginal i Intersport och Norrbärke. Lätt att tro att det var tuffare seedning på Stråken, svårt att veta formen när han slutat blogga.[/quote']

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det där med antal varv gick ju sådär att hålla reda på. Jag frågade en arrangör efter att jag åkt 40.7 km och var osäker på om jag hade ett varv kvar. Han tyckte jag skulle åka ett till, vilket jag gjorde. Hade jag inte gjort det så hade jag lyckats med seedningen, om jag nu åkte ett varv för mycket, ingen aning. Men men, jag får ju skylla mig själv.

 

Nu till en riktig nybörjarfråga.

 

Jag hade skidorna inlämnade för vallning innan loppet, base prep+lågflour inför loppet, sedan köpte jag fästvallaservicen på plats. Nu när jag ska åka lopp igen i helgen, vad bör jag då göra innan? Jag behöver väl inte ha base prep+lågflour igen, utan bara rengöra fästzonen och sätta på nya fästvalla samma dag som loppet är i helgen? Eller? :s

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det där med antal varv gick ju sådär att hålla reda på. Jag frågade en arrangör efter att jag åkt 40.7 km och var osäker på om jag hade ett varv kvar. Han tyckte jag skulle åka ett till, vilket jag gjorde. Hade jag inte gjort det så hade jag lyckats med seedningen, om jag nu åkte ett varv för mycket, ingen aning. Men men, jag får ju skylla mig själv.

 

Nu till en riktig nybörjarfråga.

 

Jag hade skidorna inlämnade för vallning innan loppet, base prep+lågflour inför loppet, sedan köpte jag fästvallaservicen på plats. Nu när jag ska åka lopp igen i helgen, vad bör jag då göra innan? Jag behöver väl inte ha base prep+lågflour igen, utan bara rengöra fästzonen och sätta på nya fästvalla samma dag som loppet är i helgen? Eller? :s

Det är upp till dig :) vissa skulle mena på att glidvallan är bortsliten vid detta laget :) hur ser skidan ut? Är den blank och fin hade jag nöjt mig med att borsta rent skidan noga. Annars går det bra att smälta in ett nytt lager paraffin. Förutsatt att du tror på tomtar och troll ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det där med antal varv gick ju sådär att hålla reda på. Jag frågade en arrangör efter att jag åkt 40.7 km och var osäker på om jag hade ett varv kvar. Han tyckte jag skulle åka ett till, vilket jag gjorde. Hade jag inte gjort det så hade jag lyckats med seedningen, om jag nu åkte ett varv för mycket, ingen aning. Men men, jag får ju skylla mig själv.

Vilken soppa, jag gick imål på 40,0 och frågade, då sa dem att det var rätt, och jag fick ju mitt resultat

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det där med antal varv gick ju sådär att hålla reda på. Jag frågade en arrangör efter att jag åkt 40.7 km och var osäker på om jag hade ett varv kvar. Han tyckte jag skulle åka ett till' date=' vilket jag gjorde. Hade jag inte gjort det så hade jag lyckats med seedningen, om jag nu åkte ett varv för mycket, ingen aning. Men men, jag får ju skylla mig själv.[/quote']

Vilken soppa, jag gick imål på 40,0 och frågade, då sa dem att det var rätt, och jag fick ju mitt resultat

Hoppas att det bara vara några stackare som fick åka nåt extravarv i röran och att det inte var tvärtom, för det känns ju inte särskilt rättvist att åka ett varv mindre och seedas på den grunden... :/

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade dem ang seedningen och fick nyss följande svar:

Hej

Vi har ändrat tabellen, den var för hård.

Tabellen kommer uppdateras under dagen på vår hemsida.

 

Spännande :-)

Och nu var gränserna flyttade med 3 min och man hamnade i led 3. TJIHOOOO! :-D

 

http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/80c3bb8042bf73dfbf35ff17bc4d0c37/svenska_lopp_2014_30jan.pdf?MOD=AJPERES

Link to comment
Share on other sites

Hörde du någon skrika massa fula ord utan anledning var det jag. Märkte det 15 km in i loppet. Blev vansinni och tänkte bryta loppet. :) Kom kom på efter en stund att jag hade klockan och hoppades att det skulle fungera som bevis. ;)

Ja, vi ses på söndag! Nya tag!

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det där med antal varv gick ju sådär att hålla reda på. Jag frågade en arrangör efter att jag åkt 40.7 km och var osäker på om jag hade ett varv kvar. Han tyckte jag skulle åka ett till' date=' vilket jag gjorde. Hade jag inte gjort det så hade jag lyckats med seedningen, om jag nu åkte ett varv för mycket, ingen aning. Men men, jag får ju skylla mig själv.

 

Nu till en riktig nybörjarfråga.

 

Jag hade skidorna inlämnade för vallning innan loppet, base prep+lågflour inför loppet, sedan köpte jag fästvallaservicen på plats. Nu när jag ska åka lopp igen i helgen, vad bör jag då göra innan? Jag behöver väl inte ha base prep+lågflour igen, utan bara rengöra fästzonen och sätta på nya fästvalla samma dag som loppet är i helgen? Eller? :s[/quote']

Det är upp till dig :) vissa skulle mena på att glidvallan är bortsliten vid detta laget :) hur ser skidan ut? Är den blank och fin hade jag nöjt mig med att borsta rent skidan noga. Annars går det bra att smälta in ett nytt lager paraffin. Förutsatt att du tror på tomtar och troll ;)

Okej, tack. Eftersom jag inte kan valla själv utan köper det av en butik blir det dyrt att göra det i längden. Jag har aldrig ens rengjort fästzonen, men har köpt medel från Skigo att göra det och det får jag väl göra nu, sedan lämna in skidorna på plats på Västgötaloppet på söndag och betala 100 SEK för fästvalla. Kan någon kort bara säga hur jag går tillväga när jag rengör skidorna, steg för steg? :)

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det där med antal varv gick ju sådär att hålla reda på. Jag frågade en arrangör efter att jag åkt 40.7 km och var osäker på om jag hade ett varv kvar. Han tyckte jag skulle åka ett till' date=' vilket jag gjorde. Hade jag inte gjort det så hade jag lyckats med seedningen, om jag nu åkte ett varv för mycket, ingen aning. Men men, jag får ju skylla mig själv.

 

Nu till en riktig nybörjarfråga.

 

Jag hade skidorna inlämnade för vallning innan loppet, base prep+lågflour inför loppet, sedan köpte jag fästvallaservicen på plats. Nu när jag ska åka lopp igen i helgen, vad bör jag då göra innan? Jag behöver väl inte ha base prep+lågflour igen, utan bara rengöra fästzonen och sätta på nya fästvalla samma dag som loppet är i helgen? Eller? :s[/quote']

Det är upp till dig :) vissa skulle mena på att glidvallan är bortsliten vid detta laget :) hur ser skidan ut? Är den blank och fin hade jag nöjt mig med att borsta rent skidan noga. Annars går det bra att smälta in ett nytt lager paraffin. Förutsatt att du tror på tomtar och troll ;)

Okej, tack. Eftersom jag inte kan valla själv utan köper det av en butik blir det dyrt att göra det i längden. Jag har aldrig ens rengjort fästzonen, men har köpt medel från Skigo att göra det och det får jag väl göra nu, sedan lämna in skidorna på plats på Västgötaloppet på söndag och betala 100 SEK för fästvalla. Kan någon kort bara säga hur jag går tillväga när jag rengör skidorna, steg för steg? :)

Ingen som kan hjälpa? Ser att det ska bli +1 grader och lite snö på söndag....Kanske bäst att betala dyrt för vallningsinlämning innan loppet igen i alla fall, eller vad rekommenderar ni?

Link to comment
Share on other sites

Ja. Det där med antal varv gick ju sådär att hålla reda på. Jag frågade en arrangör efter att jag åkt 40.7 km och var osäker på om jag hade ett varv kvar. Han tyckte jag skulle åka ett till' date=' vilket jag gjorde. Hade jag inte gjort det så hade jag lyckats med seedningen, om jag nu åkte ett varv för mycket, ingen aning. Men men, jag får ju skylla mig själv.

 

Nu till en riktig nybörjarfråga.

 

Jag hade skidorna inlämnade för vallning innan loppet, base prep+lågflour inför loppet, sedan köpte jag fästvallaservicen på plats. Nu när jag ska åka lopp igen i helgen, vad bör jag då göra innan? Jag behöver väl inte ha base prep+lågflour igen, utan bara rengöra fästzonen och sätta på nya fästvalla samma dag som loppet är i helgen? Eller? :s[/quote']

Det är upp till dig :) vissa skulle mena på att glidvallan är bortsliten vid detta laget :) hur ser skidan ut? Är den blank och fin hade jag nöjt mig med att borsta rent skidan noga. Annars går det bra att smälta in ett nytt lager paraffin. Förutsatt att du tror på tomtar och troll ;)

Okej, tack. Eftersom jag inte kan valla själv utan köper det av en butik blir det dyrt att göra det i längden. Jag har aldrig ens rengjort fästzonen, men har köpt medel från Skigo att göra det och det får jag väl göra nu, sedan lämna in skidorna på plats på Västgötaloppet på söndag och betala 100 SEK för fästvalla. Kan någon kort bara säga hur jag går tillväga när jag rengör skidorna, steg för steg? :)

Lägg hushållspapper på fästzonen. Dränk in med vallaväck. Skapa bort papper och medföljande vallarester med en platssickel. Upprepa eller gnugga bort tills det är rent.

Link to comment
Share on other sites

Det är upp till dig :) vissa skulle mena på att glidvallan är bortsliten vid detta laget :) hur ser skidan ut? Är den blank och fin hade jag nöjt mig med att borsta rent skidan noga. Annars går det bra att smälta in ett nytt lager paraffin. Förutsatt att du tror på tomtar och troll ;)

Okej' date=' tack. Eftersom jag inte kan valla själv utan köper det av en butik blir det dyrt att göra det i längden. Jag har aldrig ens rengjort fästzonen, men har köpt medel från Skigo att göra det och det får jag väl göra nu, sedan lämna in skidorna på plats på Västgötaloppet på söndag och betala 100 SEK för fästvalla. Kan någon kort bara säga hur jag går tillväga när jag rengör skidorna, steg för steg? :)[/quote']

Lägg hushållspapper på fästzonen. Dränk in med vallaväck. Skapa bort papper och medföljande vallarester med en platssickel. Upprepa eller gnugga bort tills det är rent.

Tack!

Du tycker inte heller att det är värt att lämna in dem för glidvalla? Det funkar väl typ likadant för mig som nybörjare, oavsett om det är plusgrader och lätt snöfall på söndag? Har tittat lite på dem och tycker de ser fina ut, MEn, fästvallan ser ut att ha spriidit sig ut utanför fästzonerna en bit. :s Funderaar på att ringa butiken jag hade dem inne hos och rådfråga dem, men det är väl klart att de vill kränga ny vallaservice?

Link to comment
Share on other sites

Okej' date=' tack. Eftersom jag inte kan valla själv utan köper det av en butik blir det dyrt att göra det i längden. Jag har aldrig ens rengjort fästzonen, men har köpt medel från Skigo att göra det och det får jag väl göra nu, sedan lämna in skidorna på plats på Västgötaloppet på söndag och betala 100 SEK för fästvalla. Kan någon kort bara säga hur jag går tillväga när jag rengör skidorna, steg för steg? :)[/quote']

Lägg hushållspapper på fästzonen. Dränk in med vallaväck. Skapa bort papper och medföljande vallarester med en platssickel. Upprepa eller gnugga bort tills det är rent.

Tack!

Du tycker inte heller att det är värt att lämna in dem för glidvalla? Det funkar väl typ likadant för mig som nybörjare, oavsett om det är plusgrader och lätt snöfall på söndag? Har tittat lite på dem och tycker de ser fina ut, MEn, fästvallan ser ut att ha spriidit sig ut utanför fästzonerna en bit. :s Funderaar på att ringa butiken jag hade dem inne hos och rådfråga dem, men det är väl klart att de vill kränga ny vallaservice?

nu var det väl en tråd om stråkenloppet det här? Men ok, du kan slappna av lite tycker jag. Om du har glidvlla på eller inte betyder i stort sett inget alls . Rengör glidytorna noggrant med en borste o ev LITE vallaväck. Gråa belag ska du se upp för. Men vill du prompt glidvalla utan köpa på dig vallajärn o sicklar, så köp ett hårt paraffin, gnugga och korka in det. Borsta sen mycket noggrant.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...