Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bergebo skimarathon


racewax.se

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

För en motionär skulle jag inte rekommendera ovallade skidor då det i princip inte är någon sträcka på banan som är helt platt. Igeltjärnsvägen är ju en lång slakmota som visserligen går att staka men det kan nog vara skönt att ta lite frånskjut. När du kommer tillbaks mot elljusspåret är det några ganska rejäla knixar, (visserligen inte jättelånga) upp på kullen ovanför stadion så där får man saxa allternativt dunka på rejält med stakningen.

 

Snötillgången är sådär men de har åkt och plogat in snö från kanterna. Igår var det inga spår dragna på vägen. Det är risk att det blir upphöjda ihopplogade spår och ganska löst stavfäste i det. Mellan den lösa plogade snön på kanterna var det igår väldigt tunt under och hårt stavfäste. Dock inga genomslag, lite småskräp på några ställen.

Link to comment
Share on other sites

Ekis beskriver läget bra. Svårt att säga så mycket mer innan de dragit spåren. Jag skulle nog inte vilja försöka staka mig 40 km på denna bana. Det är som Ekis säger i stort sett aldrig platt och med några rätt rejält branta backar som man ska ta 5 gånger.

 

Banprofil finns ju på hemsidan http://www1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_518665/cf_87178/Banprofil_f-r_skimaraton_2014.PDF

 

Nu åkte jag inte Norrbärkeloppet men Intersportloppet gick kanske på liknande bana? Och den var riktigt flack i jämförelse.

Link to comment
Share on other sites

Är banan mer kuperad än Orsas bana på Norrbärke?

Ja jag upplever det helt klart så. Framförallt saknas partier som motsvarar vägarna i Grönklitt där man verkligen tjänar på att stå och staka utan fäste. Visserligen upplevde jag banan ospårad och med en del inplogad lössnö så det kan ju bli något annat när det är tävlingspreppat och hårt och glider mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har koll på om det är mest konst eller natursnö? Kallvalla eller behövs klister (täckt)?

Definitivt kallvalla

Bara en kort bit i början/slutet med konstsnö. Snön är väldigt mjuk och fluffig där det inte är konstsnö. Snön är ju kall och otransformerad, vilket gör fästvallningen mycket enkel. Ett tunt lager kallvalla räcker.

Link to comment
Share on other sites

En gissning på seedning :)

Led 0 - 2:02

Led 1 - 2:12

Led 2 - 2:22

Led 3 - 2:32

Osv

Tror att det är en bra gissning, men tippar att de även tar med 5:an i elit så att Led 0 blir 2:03 och sen tio minuter per led.

 

För mig själv gick det sådär, jag skulle antingen kört blanke ski eller ordentligt med fäste. Nu körde jag på ett mellanting som ledde till mycket slit för att ändå slinta för mycket, det kostar mycket kraft. Men blir seedningen som vi tror har jag inte varit såpass nära led 1 tidigare som jag var igår, så det känns som att jag blivit bättre än förra året, det är ju en kul inledning av tävlingssäsongen.

Link to comment
Share on other sites

En gissning på seedning :)

Led 0 - 2:02

Led 1 - 2:12

Led 2 - 2:22

Led 3 - 2:32

Osv

Tror att det är en bra gissning' date=' men tippar att de även tar med 5:an i elit så att Led 0 blir 2:03 och sen tio minuter per led.

 

För mig själv gick det sådär, jag skulle antingen kört blanke ski eller ordentligt med fäste. Nu körde jag på ett mellanting som ledde till mycket slit för att ändå slinta för mycket, det kostar mycket kraft. Men blir seedningen som vi tror har jag inte varit såpass nära led 1 tidigare som jag var igår, så det känns som att jag blivit bättre än förra året, det är ju en kul inledning av tävlingssäsongen.[/quote']

Känner precis samma. Mellantinget fungerar inget vidare. Att trampa fast skidan utan att kunna varken få driv eller avslappnad diagonalåkning vinner man inget på.

Link to comment
Share on other sites

Din kommentar tar jag med mig när jag ska valla framöver, tack! Du har helt rätt!

En gissning på seedning :)

Led 0 - 2:02

Led 1 - 2:12

Led 2 - 2:22

Led 3 - 2:32

Osv

Tror att det är en bra gissning' date=' men tippar att de även tar med 5:an i elit så att Led 0 blir 2:03 och sen tio minuter per led.

 

För mig själv gick det sådär, jag skulle antingen kört blanke ski eller ordentligt med fäste. Nu körde jag på ett mellanting som ledde till mycket slit för att ändå slinta för mycket, det kostar mycket kraft. Men blir seedningen som vi tror har jag inte varit såpass nära led 1 tidigare som jag var igår, så det känns som att jag blivit bättre än förra året, det är ju en kul inledning av tävlingssäsongen.[/quote']

Känner precis samma. Mellantinget fungerar inget vidare. Att trampa fast skidan utan att kunna varken få driv eller avslappnad diagonalåkning vinner man inget på.

Link to comment
Share on other sites

En gissning på seedning :)

Led 0 - 2:02

Led 1 - 2:12

Led 2 - 2:22

Led 3 - 2:32

Osv

Tror att det är en bra gissning' date=' men tippar att de även tar med 5:an i elit så att Led 0 blir 2:03 och sen tio minuter per led.

 

För mig själv gick det sådär, jag skulle antingen kört blanke ski eller ordentligt med fäste. Nu körde jag på ett mellanting som ledde till mycket slit för att ändå slinta för mycket, det kostar mycket kraft. Men blir seedningen som vi tror har jag inte varit såpass nära led 1 tidigare som jag var igår, så det känns som att jag blivit bättre än förra året, det är ju en kul inledning av tävlingssäsongen.[/quote']

Känner precis samma. Mellantinget fungerar inget vidare. Att trampa fast skidan utan att kunna varken få driv eller avslappnad diagonalåkning vinner man inget på.

Haha, så vallade jag på Stråken, la tunt fäste och stakade i 39km för att testa diagonalen först i sista backen (när man redan stakat de 2 backarna 21/22 ggr) Insåg att det förmodligen gått snabbare om jag använt alla växlarna smartare under loppet och sparat lite på stakmusklerna, men det blev bra stakträning :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade ett trevligt lopp, mina skidor däremot har sett bättre dagar. Ser ut som om någon dragit dem på ett rivjärn. Vilken skitvinter det varit..

 

Kände mig aldrig riktigt pigg under loppet och jag misstänker att det var en lite för tuff träningsvecka för mig för att riktigt kunna vara på topp. Fick iaf ut det jag hade för dagen och gled i mål på 2:32 vilket väl borde vara led 3 eller nära, så får ge migsjälv godkänt.

 

Kan relatera till det där med varken-eller-fästvallning. Hade väl varken bra glid eller fäste. Vette tusan vad jag hade valt om jag fått välja dock. I de värsta backarna hade man ju knappast fått fast skidorna så bra ändå, så löst som det var.

 

Kul lopp iaf! Och de hade fått till det helt ok med tanke på förutsättningarna. Heder till alla hårdjobbande funktionärer!

Link to comment
Share on other sites

Loppet för min del var väl ok, men ingen höjdare. Skidorna var bra, bestämde mig strax innan start för att köra skidorna med Winco pulver (aldrig testat innan) och de fungerade bra hela loppet. Gubben var det lite sämre med. Känns som det behövs några rejält tuffa pass för att få det att lossna. Nu gick de två första varven bra men klarar inte av att hålla uppe trycket i åkningen ett helt lopp (ca 86 % av maxpuls första två varven mot ca 80 % de sista tre). I mål var man "för pigg" mot vad man borde.

 

En helt annan sak. Tog det rejält försiktigt i sladdkurvorna in mot växling/mål (pga en knäoperation för 2 mån sedan). I synnerhet de sista två varven då det var sönderkört och mycket genomslag och det är otroligt hur mycket man kan tappa på det. Vid målgång blev det nästan 30 sek på min lilla klunga bara på de sista backarna.

Link to comment
Share on other sites

En gissning på seedning :)

Led 0 - 2:02

Led 1 - 2:12

Led 2 - 2:22

Led 3 - 2:32

Osv

Tror att det är en bra gissning' date=' men tippar att de även tar med 5:an i elit så att Led 0 blir 2:03 och sen tio minuter per led.

 

För mig själv gick det sådär, jag skulle antingen kört blanke ski eller ordentligt med fäste. Nu körde jag på ett mellanting som ledde till mycket slit för att ändå slinta för mycket, det kostar mycket kraft. Men blir seedningen som vi tror har jag inte varit såpass nära led 1 tidigare som jag var igår, så det känns som att jag blivit bättre än förra året, det är ju en kul inledning av tävlingssäsongen.[/quote']

Väldigt konstigt beslut att bara ge 8 minuter spann för led 1 och 10 minuter för resterande led. Skulle varit väldigt besviken om jag haft 2.10-2.12.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt konstigt beslut att bara ge 8 minuter spann för led 1 och 10 minuter för resterande led. Skulle varit väldigt besviken om jag haft 2.10-2.12.

Håller med. Maria Rydqvists tid räckte bara till led 2! Det står även att loppet var 40 km men enligt pm var det 42 km och enligt min gps var det 41,2 km. Lite lustigt att jämföra med Axa skimarathon på raden ovanför :-)

Jag är nöjd med att ha sekunderna på "rätt" sida ändå

Link to comment
Share on other sites

Väldigt konstigt beslut att bara ge 8 minuter spann för led 1 och 10 minuter för resterande led. kulle varit väldigt besviken om jag haft 2.10-2.12.

Gränserna ser ännu tuffare ut för Stråkenloppet. Det fungerar helt enkelt inte att jaga seedning när man ligger på gränsen. Man måste köra flera lopp och hoppas på tur. Harsa fick snäll seedning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...