Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bergebo skimarathon


racewax.se

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Nu är preliminär bansträckning klar. Den bli snarlik förra året, alltså start mot Medväga hållet på vägen bort
sedan ledningsgatan där det kommer bli löst och är lite dåligt med snö. Några tuffa kurvor nedför elljusspår mot stadion.
Sedan in över stadion, liten bit på elljusspår för att sedan vika av på Igeltjärnsvägen, upp på sjön och vända.
Sedan liten stickare på elljusspår med rundning i"munken" och in på stadion. Drygt 10km körs fyra varv.
Har varit ut och provkört idag lite innan jobbet är lite löst på vissa ställen och dåligt stavfästa, så jag kommer då köra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Fy fan, det var tung med så pass mjuka och sladdriga spår. Extra tungt när man är tung själv :)

Ledsnade ur och bröt efter 3 varv, stod i princip helt still på skidorna.. Funderar starkt på att sälja VL biljetten. 6h09 för några år sen är ett minne blott.

Link to comment
Share on other sites

Där det var konstsnö var det jättefint men i natursnön var det ordentligt tungt efter ett par varv. Tyckte ändå det var skapligt med tanke på förutsättningarna. Hade nog trott det skulle bli fler elaka genomslag.

 

Tyckte det var lite drygt med stora rextrugor också. De åkte också igenom och när de gör det fastnar de lätt lite. Hade nog inte skadat med en liten rill för egen del.

 

Tyvärr var det det klart magraste startfältet jag sett i loppet under de fyra åren jag åkt.

Link to comment
Share on other sites

Där det var konstsnö var det jättefint men i natursnön var det ordentligt tungt efter ett par varv. Tyckte ändå det var skapligt med tanke på förutsättningarna. Hade nog trott det skulle bli fler elaka genomslag.

 

Tyckte det var lite drygt med stora rextrugor också. De åkte också igenom och när de gör det fastnar de lätt lite. Hade nog inte skadat med en liten rill för egen del.

 

Tyvärr var det det klart magraste startfältet jag sett i loppet under de fyra åren jag åkt.

 

Har aldrig upplevt så stor skillnad i före i ett lopp förut. Man hade ångest när man lämnade konstsnön och åkte ut på natursnön... Att ta sig upp i saxbackarna vid kraftledningen var som att trampa vatten! Men.... lika för alla! Ett terränglopp helt enkelt:) Jag funderade på att sätta på rex-trugorna och ångrar att jag inte gjorde det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hemsidan uppdaterad med mer info, kul att de kan köra 2 varvs bana (med en extra slinga inledningsvis), de rekommenderar inte minsta trugorna, ganska förståeligt med snömängden som kommit denna vecka.. 

Tyvärr ingen start för mig pga sjukdom :(

Link to comment
Share on other sites

Tänkte väcka liv i kroppen genom att åka men kör med anmälan på plats imorgon.

 

Har inte diagonalat mycket i år och banprofilen verkar ju vara "något" krävande för en medelåkare som mig... även om jag inte får ihop det med de olika varven på den kartan som ligger ute.

 

Någon som vet vilket före man kan förvänta sig? Mycket nysnö på plats?

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig åkt Bergebo men fått höra att det är relativt flackt. Nu när jag tittar på banprofilen får jag ihop 1538 stigningsmeter, kan det verkligen stämma? Vasaloppet har 812 som jämförelse.

 

Prolog: 30 m

Varv del 1: 402 * 2 = 804 m

Varv del 2: 352 * 2 = 704 m

Link to comment
Share on other sites

Långa fina uppförsbackar med andra ord.

 

Dum fråga kanske från en konstnökare men visst är det väl 100% natursnö i Bergebo nu? Var uppe tdigare på säsongen och då hade de konstnsö på "2kmslingan..." men nu antar jag 100% natur.

 

Antar att man får förbereda för klassiskt kallföre om man inte kan staka enkom!? I min värld är det blått!  :-) ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kul bana i år. Gott om snö har öppnat upp bra möjligheter. Snöat ganska ordentligt senaste dagarna här, så stora trugor ser jag som ett måste, speciellt på delar av sträckningen. 1500 hm är det definitivt inte men det är långt ifrån platt. Man ska nog vara riktigt stark om man ska tjäna på stakning imorrn, framförallt med tanke på stavfästet.

 

Är inte jättegott om plats på delar av banan heller, men det borde lösa sig bra då det lär bli rätt utdraget efter start.

Link to comment
Share on other sites

Visst var det skoj?

 

Kanske lite jäv eftersom det är min hemma-arena, men jag tyckte det var det roligaste seedinglopp jag åkt. Skönt att sträcka ut benen i lite diagonaaaaal.

 

Loppet i sig gick väl sådär. Halvväggade med drygt en mil kvar och då blev det jobbigt i tungföret.

Link to comment
Share on other sites

Visst var det skoj?

 

Kanske lite jäv eftersom det är min hemma-arena, men jag tyckte det var det roligaste seedinglopp jag åkt. Skönt att sträcka ut benen i lite diagonaaaaal.

 

Loppet i sig gick väl sådär. Halvväggade med drygt en mil kvar och då blev det jobbigt i tungföret.

Mycket uppför, mycket kall, kärv snö, dåligt stavfäste, passade mig riktigt illa detta, brutalt hårt för oss som knappt sett snö i år! Men det var ett härligt lopp och bana, riktig skidåkning, supertrevligt arrangemang! Kommer tillbaka nästa år, då utan seedningsförhoppningar:)

Link to comment
Share on other sites

Riktig genomkörare för en motionär som bara kört stakning på isiga spår...

 

Kallt före, kärvt och stavgenomslag så det stod härliga till. Men visst var det kul att få kämpa... dock med kanske väl för bra fäste.

 

Hade räknat med tid under 2.40 men nu blev det 3 timmar på pricken. Kan det räcka till uppflyttning från led 7 tro, hade ju siktat på led 5... :-(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Provåkte banan lite igår då jag körde Evertsberg på Lördagen märkte att det var betydligt lösare stavfäste än Evertsbergrännet.

S

Jmlove tror du klarar 5:an eller ligger nära gränsen. 

Hmmm missade 5:an med 20 sekunder, men det måste man väl kunna snacka upp sig... Givet det "tunga" föret för ovana skidåkare kan väl inte Vasaloppet bli värre... 5:an måste det bli!  :-)

Link to comment
Share on other sites

Surt, tror säkert att du kommer med, vet att flera varje år lyckas snacka sig in med mindre marginal än dig.
Sedan är det ju egentligen så att seedning är till för att du ska få en trevlig resa i rätt tempo och inte köra slut dig
med för bra åkare i alla fall ur Vasalopps kommitteens syn sätt.
Om du är sugen på att åka mer är Halvvasan ett riktigt bra seednings lopp där det ofta kan vara lättare att seeda ner sig.
Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...