Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Truppen till fr-VM p rullskidor i Lettland

Maja och Marcus sprintade bst i Idre

Vattenfall och Svenska skidfrbundet fortstter samarbeta till 2021

Svenska vrldscupvinnare i Torsby

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Mina bästa Vasaloppstips

• Vänligen logga in för att kunna svara
84 svar till detta ämne

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg

Men att pinka tjänar man inget på... Ett misstag för många som jag uppmärksammade förra året var att många tog gel med koffein i när det blev 1-2 mil kvar, dettta syntes då jag såg dessa gelförpackningar ligga och skräpa lite överallt. Dom sista 1-2 milen stod det 500% mer folk och pissade i skogen än dom tidigare milen... Flinade lite för mig själv då.. :P
Tänk på att koffein är vätskedrivande!
(Själv behövde jag aldrig pinka trots koffeingel i slutet.)

Verkar som modernare forskning kommit fram till att koffein inte är vätskedrivande. Tydligen en gammal myt.
Själv har jag inte behövt stanna och pinka under mina två öppna spår. Och då har jag tagit Vitargo gel (som ju innehåller koffein) från typ Evertsberg. Är säkert individuellt och jag dricker nog lite i underkant mot vad jag borde.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 727 inlägg
Jag har aldrig stannat och pinkat under ett skidlopp. Gör det i farten istället :D (Nej, jag har inte gjort det heller faktiskt.)

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

VL97 8:56 | VL01 7:50 | ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41 | NV18 7.22
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Planerat 2019: Holmenkollmarsjen | Stafettvasan | Nattvasan | Birken
Kört 2018: Hafjell Ski Marathon | Stafettvasan | Nattvasan

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Verkar som modernare forskning kommit fram till att koffein inte är vätskedrivande. Tydligen en gammal myt.

Det vill jag gärna se en källa på! Finns nästan alltid rapporter som motbevisar andra rapporter.
Att koffein är vätskedrivande är för mig självklart, det baserar jag på vad jag läst och framförallt på empirisk data varav slutspurten på VL var ett klockrent exempel.
Har jag fel så är placeboeffekten större än något annat jag hört talas om...

Question everything!

Why?

;)

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 632 inlägg

Det vill jag gärna se en källa på! Finns nästan alltid rapporter som motbevisar andra rapporter.
Att koffein är vätskedrivande är för mig självklart, det baserar jag på vad jag läst och framförallt på empirisk data varav slutspurten på VL var ett klockrent exempel.
Har jag fel så är placeboeffekten större än något annat jag hört talas om...

Question everything!

Why?

;)

Min erfarenhet av mitt liv som mig själv (såna observationer ska man i och för sig akta sig för att generalisera till att gälla alla) är att KAFFE (och te för den delen) definitivt är vätskedrivande, i alla fall i tillräckligt hög dos. Om det är koffeinet eller något annat som är boven kan jag inte uttala mig om. jag har visserligen provat koffeinpiller för ganska länge sen, men kommer inte ihåg vad det gav för effekt, förutom en välbekant kaffedarrighet.

Off topic: Rejält sumpigt kaffe från diverse jobbautomater kan för övrigt ha en drivande effekt på annat än vätska också.

kretiochpleti

kretiochpleti

Medlem

• Members
  • Pip
  • 390 inlägg

Jag har en fråga, kommer att bo i Mora en bit från mässområdet. Finns det möjlighet att ta den egna bilen till närheten av mässområdet och parkera för att sedan ta buss till starten eller ska man ta en taxi in på morgonen?

Hur brukar ni andra lösa detta?

Brukar gå ok att hitta parkering på gångavstånd till bussarna. Tex nedanför mässtältet mot vattnet.

DanneS

DanneS

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Jag läste för en tid sedan en bekräftelse på att kaffe bevisat är vätskedrivande. Men, inte alls så mycket som tidigare påståtts. Och, att nettoeffekten ändå är plus, dvs du förlorar inte MER vätska än du fått i dig av kaffekoppen.

Falken86

Falken86

Medlem

• Members
  • Pip
  • 187 inlägg
Jo, åsikterna verkar ju gå isär en hel del. Själv dricker jag inte kaffe men tar en kopp te ibland och då tycker jag definitivt jag blir mer nödig. Läste nånstans att vana koffeindrickare får lite eller ingen vätskedrivande effekt, medan ovana märker av det desto mer.

Hursom.. Tråden spårade visst ur lite tror jag. :-D

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 515 inlägg
2 frågor:
1) Funderar på att ha med min egna flaska att komplettera med mellan stationerna och fylla på på någon station om den börjar bli tom. Visst kan man väl få påfyllt en flaska ljummen sportdryck efter vägen och inte bara vatten? Är det krångligt? Tappar man mycket i tid?

2) Bör man fylla på med gels/liquid från start eller ska man börja senare, finns det någon vinning i att böra senare. Läste i Wickströms bok att "proffsen" tar liquids och gel främst på andra halvan av loppet (Mattias Svahn påstår nåt liknande)

Nalle Puh

Nalle Puh

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 632 inlägg
Det påstås ju att så supersöta tillskott ger en snabb kick och sen en avacka. Min rationalisering av det ( eller om jag har läst det någonstans) är att kroppen får en sifnal om att mer mat är på väg oxh släpper fram de kolhydratreserver som finns kvar. När sen det lilla tillakottet i gelen också är förbrukat kommer svackan. En helt obekräftad teori förstås...

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg
Koffein är ett bra och evidensbaserat tillskott med ergogen effekt.

Jag tycker man ska ha en flaska med kolhydrasbaserad dryck och dricka mellan stationerna. Jag har inte stannat och fyllt på, utan nöjt mig med 0.6 dl + stationera och egna gels/liquids. Beror på fart/hur mycket man svettas till viss del.

Det finns ingen vinning med att börja andra halvan med gels/liquids, som är samma sak som sportdryck men mer koncentrerat. Kolhydratstillförsel över hela distansen är bäst, om man ska välja en halva har det större effekt att tillföra andra halvan - såklart.

Plant based 

VL2012: Led 5, 5h 59min. plac. 3885 | VL2013: Led 3, 5h 36min. plac. 1855
VL2014: Led 2, sjuk - borde inte kört | VL2015: Led 2, Sjukdom - bröt | VL2016:

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg
"Snabb-kick-sedan-svacka-teorin" är inte så applicerbar under hård fysisk aktivitet hos friska individer. Men ett kontinuerligt tillskott är ju mer önskvärt än ett stort intag tidigt i loppet och inget mer senare, förstås.

Plant based 

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 298 inlägg
Är Enervits langningsschema vetenskapligt utprovat? I så fall kan man ju följa det även om man inte har deras langningstjänst. Det funkar säkert lika med andra fabrikat också.

MattaP

MattaP

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 515 inlägg

Jag tycker man ska ha en flaska med kolhydrasbaserad dryck och dricka mellan stationerna. Jag har inte stannat och fyllt på, utan nöjt mig med 0.6 dl + stationera och egna gels/liquids. Beror på fart/hur mycket man svettas till viss del.

Låter vettigt, inga problem med att drycken fryser om du kör med samma i 5-6h? Delvis därför jag tänkte fylla på på stationerna

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Låter vettigt, inga problem med att drycken fryser om du kör med samma i 5-6h? Delvis därför jag tänkte fylla på på stationerna

Alltid en liten risk. Jag har en flaska med ganska bra isolering, salomon. Har fryst på tävlingar då det varit -10 till -20 hela loppet men jag har klarat mig på Vasan de två senaste åren!

Plant based 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 429 inlägg
Man brukar ju säga att magsäcken kan ta upp max sådär 0,8 liter/tim. Så mer än så är det ju inte nån mening att dricka

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 169 inlägg

Man brukar ju säga att magsäcken kan ta upp max sådär 0,8 liter/tim. Så mer än så är det ju inte nån mening att dricka

Beror väldigt mycket vätskans sammansättning (och ansträngning). Men mer än 0,8 är lite mycket ja.

Plant based 

bumbipungen

bumbipungen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 329 inlägg

Det Johaaan skriver är ungefär det jag gjorde, dock bytte jag flaska halvvägs pga (risken för) fryst dryck. Drack nog inte mer än 6-8dl mellan stationerna ur min flaska..

(dock tror jag Johaan menar 6dl, inte 0,6dl.... ;))

ÖSM 2013: 6.07 - UltraVasan 2014: 10:24 - VL 2015: Pajad armbåge.

myrstakaren

myrstakaren

Medlem

• Members
  • Pip
  • 278 inlägg

Det påstås ju att så supersöta tillskott ger en snabb kick och sen en avacka. Min rationalisering av det ( eller om jag har läst det någonstans) är att kroppen får en sifnal om att mer mat är på väg oxh släpper fram de kolhydratreserver som finns kvar. När sen det lilla tillakottet i gelen också är förbrukat kommer svackan. En helt obekräftad teori förstås...

Supersöta tillskott , såsom gel (som man kan sammanfatta som extremt koncentrerad sportdryck), MÅSTE spädas ut för att magen ska släppa igenom vätskan .
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmos .
I korthet så behöver man alltså fylla på med vätska för att späda ut gelen.
Om det inte kommer in något som späder ut sockerklumpen i magen, så fixar kroppen det själv.
Kroppen lånar helt enkelt vätska från blodet, vilket inte är speciellt bra, särskilt om man redan är dehydrerad.

Man får iochförsig en snabb kick av att få sötsmaken i munnen och man piggnar
(hjärnan får signalen från smaklökarna i munnen, INTE från magen, så funkar vår stenålderskonstruktion till kropp...).
När det inte kommer något socker ut i systemet, så blir man trött igen såklart, och under tiden så tjocknar blodet pga att vätska måste tillföras magsäckens sockerklump för att den så småningom ska kunna komma kroppen tillgodo - Då kommer SVACKAN !!

Testa detta (gel) på slutet av ett långpass, och jämför med känslan och piggheten av ett annat långpass där du tillför vanlig sportdryck, så känner du skillnaden.

Skippa gel`erna , satsa på sportdryck istället.
Ett flaskbälte som föreslagits funkar bra, är det kallt så kan man isolera flaskan med raggsocka, neopren e.d, eller skaffa en liten termosflaska med tryckkork.

vasa-matte

vasa-matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
Jag har ett extra tips. Jag brukar ha med mig några godisbitar t ex hallonbåtar i väskan som jag kan ta mot slutet (Oxberg/Hökberg), för att komma ur eventuella "Sur-svackor". Kanske bara funkar för godisgrisar....

Davidsson

Davidsson

Medlem

• Members
  • Pip
  • 206 inlägg
Finns isotona geler.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar