Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mina bästa Vasaloppstips


Skidnovisen

Recommended Posts

Jag ska åka Vasaloppet för första gången och hamnade på en lunch tillsammans med två personer som har åkt loppet förut och som hade flera synpunkter.

 

- Ta med dig plåster, för fötterna.

- Jag hade mig ett par extrastrumpor.

- ...och jag hade stoppat med mig chokladbitar som jag åt under loppet.

- Frestas inte att "saxspringa" uppför backarna, ta det lugnt där och spar krafterna.

- Ansträng dig för att ta det lugnt första halvan av loppet, det är lätt att man åker för fort och blir onödigt trött.

...och så vidare.

 

Jag tänkte att erfarna (och generösa!) Vasaloppsåkare i den här tråden skulle kunna dela med sig av diverse råd och tips att tänka på för oss som aldrig åkt förut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Mitt första vasalopp hoppade jag över att dricka i Mångsbodarna för att fortsätta hålla rygg på en veteran med gul nummerlapp som höll bra tempo (han drack några muggar snabbt). Vi växeldrog ett par mil men nånstans innan Risberg stack jag iväg själv för jag tyckte det gick för långsamt. Jag kom ihåg hans nummer och kollade efter loppet hur det hade gått för min käre veteran som gett mig draghjälp i början av loppet. Jag kom i mål på drygt åtta timmar och tänkte att han kanske klarat nånstans kring nio timmar. Det visade sig att han kommit i mål en halvtimme före mig.

 

Så mitt råd till alla nybörjare än: Ha inte övertro på er egen förmåga, ta det lugnt i början av loppet. Hitta en bra rygg, hellre lite för långsam än lite för snabb. Drick vid alla stationer, hellre lite för mycket än att riskera att dricka för lite.

 

Dessutom; åk ett seedningslopp så ni slipper gröten i led 9-10, det krävs inget märkvärdigt resultat på ett seedningslopp för att klara led 7-8.

Link to comment
Share on other sites

Din upplevelse av loppet avgörs till stor del innan loppet.

Har du inte åkt rullskidor i sommar och samlat mil så kan du få följande råd:

Ett vasalopp där du samlat ihop ca 20 mil på skidor innan loppet är MYCKET, MYCKET jobbigare än ett Vasalopp där du samlat ihop över 50 mil på skidor innan loppet.

Detta råd gäller oavsett hur många chokladbitar och extra strumpor du har med dig.

 

Håller även med om att du bör åka ett Seedningslopp för att få starta längre fram. Första gången jag åkte startade jag i 10:e ledet, det var inte roligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att jag de senaste åren har hittat det optimala sättet för Vasaloppet.

 

De senaste åren har jag första söndagen i mars ställt klockan på ca 7:44. När den ringt har jag flyttat över i TV-soffan och legat där fram till 9 ungefär då jag fixat frukost som sedan inmundigats framför TV:n. Sedan varvat lite mellan dator för att kolla mellantider på de bekanta som åker samt ryggläget vid TV:n till dess att sändningen slutat. Därefter lunch och en skidtur :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att jag de senaste åren har hittat det optimala sättet för Vasaloppet.

 

De senaste åren har jag första söndagen i mars ställt klockan på ca 7:44. När den ringt har jag flyttat över i TV-soffan och legat där fram till 9 ungefär då jag fixat frukost som sedan inmundigats framför TV:n. Sedan varvat lite mellan dator för att kolla mellantider på de bekanta som åker samt ryggläget vid TV:n till dess att sändningen slutat. Därefter lunch och en skidtur :)

Tv-nörd :)

Link to comment
Share on other sites

Har bara åkt en gång så jag skall väl inte ge råd men:

Slarva inte bort tid i vätske kontrollerna, ta dina muggar och ev bullar och hasa dig igenom kontrollen, stanna inte och vila och småprata nån minut. Det ger ingen vila samt tar tid som du aldrig kan ta igen samt du blir kall och stel.

 

Skippa uppvärmningen med alla möjliga hopp och steg, den blir du bara trött av och du kommer ändå att bli kall i uppförsbacken.

Link to comment
Share on other sites

Jag skippade uppvärmningen några gånger. Rekommenderar inte det för den som startar lite långre fram i leden. Är du ouppvärmd är du betydligt mindre effektiv i rusningen uppför och får mycket lättare mjölksyra efter halva backen. Står man långt bak kan det kanske ur det perspektivet kvitta.
Link to comment
Share on other sites

Lyft upp blicken från skidorna framför och ta in stämningen runtomkring. Det får dig att tänka på annat än att du är trött.

 

Sen alla sedvanliga förberedelser (kom fulltankad till startlinjen (men ät inte för mycket innan, det blir du bara seg av), drick och ät under loppet, ha lagom mycket kläder på dig, valla skidorna på rätt sätt, ta med dig vätska och energi). Spar på krafterna, i synnerhet första tredjedelen av loppet. Håll koll på var du placerar ut skidorna i startfållan m m

 

Sist men inte minst, var snäll, hjälpsam och trevlig mot de andra skidåkarna. Bemöt andra som du själv vill bli bemött. Fråga om du får kliva in framför någon i ett led istället för att köra in över skidorna. Eller fråga om någon vill kliva in om du ser någon stå och kämpa i eget spår. Hjälpsamhet och hänsyn gynnar alla

Link to comment
Share on other sites

Mitt första vasalopp hoppade jag över att dricka i Mångsbodarna för att fortsätta hålla rygg på en veteran med gul nummerlapp som höll bra tempo (han drack några muggar snabbt). Vi växeldrog ett par mil men nånstans innan Risberg stack jag iväg själv för jag tyckte det gick för långsamt. Jag kom ihåg hans nummer och kollade efter loppet hur det hade gått för min käre veteran som gett mig draghjälp i början av loppet. Jag kom i mål på drygt åtta timmar och tänkte att han kanske klarat nånstans kring nio timmar. Det visade sig att han kommit i mål en halvtimme före mig.

 

Så mitt råd till alla nybörjare än: Ha inte övertro på er egen förmåga, ta det lugnt i början av loppet. Hitta en bra rygg, hellre lite för långsam än lite för snabb. Drick vid alla stationer, hellre lite för mycket än att riskera att dricka för lite.

 

Dessutom; åk ett seedningslopp så ni slipper gröten i led 9-10, det krävs inget märkvärdigt resultat på ett seedningslopp för att klara led 7-8.

Jag tillhör de Väggen talar om, dvs. jag är veteran med gul/orange nummerlapp. Jag har nämligen åkt 40 Vasalopp och dessutom 17 öppna spår men jag kan givetvis inte veta vad som är bra tips för alla och därför nöjer jag att här med att redovisa vad jag brukar tänka på och ha med mig i fickorna/midjeväskan. Dessutom kanske mina tips mest gäller typiska motionärer som mig själv som inte åker fortare än låt säga 6.5 timmar eller längre.

Det viktigaste som förberedelse tycker jag är

a) att du tränat bra. Jag rekommenderar minst 50 mil men ofta har jag åkt betydligt längre

b) att du har bra skidor med rätt spann och säkert uppmätta glidzoner. Låt RIKTIGA experter hjälpa dig

c)att du har bra preparering av skidorna. Som bekant använder jag inte glidvalla numera utan stålsicklar Det kan säkert få lika bra om du får bra hjälp med glidvallningen Om du gör det själv, se till att borsta ordentligt för eljest kan det gå trögt

d) att du inte har för mycket fästvalla (både tjocklek och längd) och istället tar med dig lämpliga fästvallor att komplettera med.

e) LAGOMT mycket kläder i starten. Även det kan man ju prova ut på träning i olika temperaturer.

 

I fickorna/midjeväskan har jag med mig

a) några lämpliga fästvallor främst nära nollvallor och Rossa klister så fort det finns chans för nollföre i slutet (vilket ofta gäller) och vallakloss och enkel sickel

b) några energikakor

c) extra skidhandskar/strumpor om det är kallt i starten, nyckel, pengar i plastpåse

 

* efter rusningen i starten så tar jag det lugnt i första backen och följer bara lugnt strömmen upp och eftersom jag numera är så långt ner i fältet så betyder det att jag kommer upp på myrarna helt fräsch och först där börjar ju riktiga skidåkningen.

* jag tar det lugnt vid alla stationer, dricker mina två tre muggar och gnager ibland även på en bulle utan stress och åker lugnt iväg (jag stannar dock inte och VILAR)

* tänker aldrig på hur långt det är kvar utan istället på hur duktig jag varit som tagit mig hit utan att vara speciellt trött.Sedan tänker jag främst på nästa station och att det faktiskt bara är en ganska kort träningsrunda dit

* oftast tar jag någon del av energikaka mellan stationerna för att riktigt belöna mig och få lite ny energi

* när jag vallar om brukar jag försöka göra det just före en uppförsbacke. Då får man både lite vila och bättre fäste där det bäst behövs. Jag har t.ex. vallat om många gånger just före Lundbergsbacken

 

Med denna enkla taktik brukar jag inne gå in i just Väggen, så du kan känna dig lugn.

Denna till synes enkla taktik har HITTILLS fungerat bra för mig men jag påstår inte att något av detta är bra för någon annan

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att jag de senaste åren har hittat det optimala sättet för Vasaloppet.

 

De senaste åren har jag första söndagen i mars ställt klockan på ca 7:44. När den ringt har jag flyttat över i TV-soffan och legat där fram till 9 ungefär då jag fixat frukost som sedan inmundigats framför TV:n. Sedan varvat lite mellan dator för att kolla mellantider på de bekanta som åker samt ryggläget vid TV:n till dess att sändningen slutat. Därefter lunch och en skidtur :)

Oslagbart :D Och det är noll trängsel i spåret för halva Skidsverige befinner sig nån annan stans...

Link to comment
Share on other sites

Lägg en sedel i midjeväskan så kan du köpa en grillad m dricka direkt efter målgång. Ta av mössan o draupp ärmarna lite om du blir varm så du undviker svettning mer än nödvändigt

Bästa tipset ever. Hade pengar med mig för första gången ifjol, sanslöst gott med en hamburgare och cola direkt efter målgång!

Link to comment
Share on other sites

Köp X-Socks , du har inte plats för en massa grejer.

Dock provade jag nu sist men att med säkerhetsnålar fästa en campingpåse? bakom nummerlappen och ha proviant, mössa mm där i.

 

Plåster ?, åker man jättefort så har man kanske tid att kolla fötterna .

Drick ca var 5te km.

Se upp efter kontrollen i Mångsbodarna för där är första backen, finns kanske inga spår kvar längst ner :-)

 

Våga gå i de värsta nerförsbackarna.

Du kan gott åka på i första delen av loppet, det är biten mellan Risberg och Evertsberg som är lurig, eller Tennäng som någon skrev innan.

Men det beror väl på hur bra tränad man är.

Jag har dock bara åkt två Öppna spår.

Nästa gång laddar jag nog lite extra i Risberg och försöker återhämta mig.

Hur dålig åkare du än är så undvik högra spåret, du lär inte komma fram där.

Dählies flaskbälte rymmer mest, 1.4 liter, har sett ett nytt bälte med fickor även på sidorna , ser lite ut som Dählies, tror det är Odlo.

 

Dessa tyckte jag var goda

http://www.skistart.com/swe/aret-runt/kosttillskott/squeezy-fruit-gum.html

De har fullt sortiment på det andra du behöver.

Du kan ha eget pulver med dig i begagnade yougurtburkar.

Energidrycken på Vasaloppet känns klen i smaken, finns en del trådar om detta

Link to comment
Share on other sites

Träningstips

http://tonypolder.blogspot.se/2013/03/glad-paskbjuder-pa-skarpa-traningstips.html

 

Hellre extra mössa/mössor, en buff, handskar.

Glasögon med gult glas om det snöar, mycket trevligare då, hade turen att hitta ett par i en nerförsbacke vid mitt första lopp :-)

 

Är du klubblös så finns AXA klubben, kul att vara med i en klubb om än kanske lite anonymt,vi Hejjar i år på Jimmie

Går att ändra i efterhand.

och så finns http://www.enklaresport.se/se/search.php som också har en klubb, finns på Facebook tror jag

Link to comment
Share on other sites

Oj, vad många bra tips. Tack! Jag skrev förut att jag ska åka Vasaloppet, men det är Öppet Spår på söndag om jag ska vara noga.

 

Hur är det med överdragskläder i starten, hur länge kan man ha på sig dem? Jag har förstått att man får lägga överdragskläderna i en platspåse så fraktas de till Mora. Men när måste man lägga kläderna i påsen?

Link to comment
Share on other sites

Överdragskläderna kan du ta av och lägga i säcken precis innan du ska åka iväg. Om du ska vara med längst fram vid 7 tiden så får du ta av dom lite tidigare för annars kan det vara svårt att få iväg säcken om du hamnar mitt i gröten. Jag har haft en t-shirt som "överdrag" som jag klippt upp lite i sidorna som jag kan dra sönder och kasta den efter vägen (finns några uppsamlingsplatser). Kan vara bra om det är riktigt kallt.

Som många nämt tidigare, drick vid varje kontroll och kom ihåg att njuta av resan till Mora också!

Link to comment
Share on other sites

Beror på men om målet är att åka fort:

 

Ta inte extra mössa, handskar eller sockar. Kommer inte på fråga att stanna och byta! Endast mössa i sådana fall. Klä dig inte för mycket, gärna tight och bra material närmast kroppen! Få i dig kolhydrater via dryck ev. gel/liquid, gärna uppemot 60g/timme. Ligg alltid i rygg på någon! Åk bra utför.

Link to comment
Share on other sites

Ta det väldigt lugnt den lättåkta första terdjedeln fram till Tennänget. Vasaloppet börjar efter sådär 33 km.

Precis vad jag skulle säga. Sikta på Evertsberg. Ta vara på efterföljande nedförsåkning och vila fram till vägundergången. Där börjar Vasaloppet. Dessutom har spåret här antagligen blivit varmare och om du har sämre fäste, valla om direkt. Du kommer inte ångra dig.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om högerspåret. Ibland är det mindre kö där. Och beroende på vind och sol kan det vara ett snabbare spår. Är det blåsigt på myrarnas början går de spår där det driver in lyssna tröga, vilken sida det är beror på vindriktningen. Är det nära noll o sol är ofta det spår som har mest skugga snabbast, och det är ibland högerspåret under de sista milen.
Link to comment
Share on other sites

Borde kanske egentligen inte ge det här tipset, men efter att ha lämnat skidorna brukar det vara dags för att besöka toaletten. Istället för att trängas med alla andra så går jag på "andra sidan" startspåren istället.

 

Det är visserligen lite sämre standard men aldrig någon längre kö. Det har tom hänt att jag varit först på plats. Eftersom det är kolmörkt där inne så rekommenderar jag även att ta med ficklampa eller pannlampa och kanske även några våtservetter.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om högerspåret. Ibland är det mindre kö där. Och beroende på vind och sol kan det vara ett snabbare spår. Är det blåsigt på myrarnas början går de spår där det driver in lyssna tröga, vilken sida det är beror på vindriktningen. Är det nära noll o sol är ofta det spår som har mest skugga snabbast, och det är ibland högerspåret under de sista milen.

Märkte snabbt att det gick ju inte.

Minns speciellt en gång vid mitt första ÖS.

På väg till Smågan var det , hade en ca 20 år yngre kille framför mig, såg vältränad ut.

Det kom en liten lutning neråt, tänkte att här kan man ju sätta fart och sedan krypa ihop men gjorde han framför mig det ? - nej han var helt ointresserad av det.

Tror också att många bara åker en eller två kontroller.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Som premiäråkare skriver jag lite frågor här och hoppas att ni mer erfarna kan ge lite råd:

 

-Trugor: har ett par skigo race 1.0 med 8mm små trugor; bör jag ha större trugor på VL?

 

-Vallning: tips på bra vallare att lämna in sina skidor till i Mora? Jag vallar en del själv, men liter inte på min egen förmåga när det rör sig om 9 mils åkning! Vill heller inte bli lurad, utan gärna veta lite om den som man anlitar…

 

-Bussen från Mora: Den går 04:00!!! Förmodligen är man framme vid 05, vad ska man göra i tre timmar (förutom lägga sina skidor i startfållan)? Värma upp? Dricka kaffe?

 

-Dryck: Räcker det med vätskekontrollerna tycker ni? Jag brukar inte dricka oftare än var 10e-15e km på träning. Äger ett thermosbälte, men hade inte tänkt ha det med på VL.

 

-Spårkvaliteten: Jag kommer förmodligen starta i led 7; kommer spåren vara helt sönderåkta tills dess?

 

Tacksam för tips och råd!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...