Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mina bästa Vasaloppstips


Skidnovisen

Recommended Posts

Det finns gamla bra trådar om klädsäckarna,

Men skaffa en stor plastsäck, gärna med handtag som min kompis turligt skaffade till mig.

Lägg den inne i Vasaloppets säck.

I Mora hamnar alla säckarna på en stor plan, ibland kan de hamna i en vattenpöl.

Det är hål i vasasäcken !

 

Sedan när du klär om så har du nytta av en stor säck.

Man kan lägga de blöta kläderna i plastpåsar och styva dem som man vill.

Slippa tränga ner dem i en enda säck.

 

Tror en del har skor med sig, en del undviker kanske skidskor i bussen.

Se upp på väg till starten , är väldigt halt på planen utanför.

 

Minns nu att någon tog fel skor vid omklädningen, en kille var och letade efter sina .

Tror jag band ihop mina.

Han var och kände på mina

 

Många köar till ÖS starten , blir som på Vasan för dem , tror de flesta startar inom 40 min.

I år hann jag se kön på avstånd, när man har fixat sig och säcken så är det bara till att staka iväg.

Man åker över till motsatt sida och sedan passerar man mållinjen efter en stund.

Om du byter spår så se dig om ifall det inte kommer någon annan.

Sedan kommer den beryktade backen , den är längre än man tror , när man tror man är uppe så fortsätter den lite till men det är bara till att kämpa på :-)

Den är också smalare än man trodde.

Tyckte att alla var rädda om sina grejer så det gick bra.

Men nu var inte jag bland de som hade köat på morgonen.

 

Tror du att du har svårt att klara repen så är det ju en fördel att starta först, då får du mer tid på dig , men det blir ju samtidigt trängre.

 

Ha absolut en klocka på armen med dig.

Läs på vilka tider som gäller för de tre? sista kontrollerna.

Jag kände mig säker efter Eldris men sedan kom det en från Lions som följer de sista åkarna mot mål och sade att jag låg illa till så jag fick lägga på ett kol.

Var sedan de som ändå fick åka i mål långt efter mig :-)

 

Hade inte en av mina medkämpar haft klocka med sig och koll på tiderna så hade jag gett upp.

Kände att det här går inte , fick extra krafter när det visade sig finnas en chans.

Snöade under nästan hela ÖSM 2012

 

Man får ha delmål, man kan dela upp loppet i tre x tre mil

Varje kontroll är ett delmål, och sedan är det ju km skyltar hela vägen

 

Rekommenderar craft concept piece på överkroppen och sedan Aclima woolnet.

Men det får man ju prova ut själv.

Man ska inte klä sig för varmt.

Fanns en tråd om woolnet för några veckor sedan

Lycka till och ha skoj !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Klart du ska lita på din förmåga! Du kan din skida bäst och vet hur mycket och hur långt du ska valla burk/klister. Jag vallar sällan fler lager på vasaloppet än vad jag gör till träning. Vallan håller länge. Sen är det svårt att ha bra fäste hela loppet med tanke på vad som händer med väder och spår. Jag är lite mer noggrann med fästet till Vasaloppet dock. Försöker få det jämnt och fint.

Det blir mycket dötid efter att man köat för att få lägga ut skidorna. Det blir till att köa för toa, äta och dricka, toa igen kanske och ladda.Jag åkte med dom stavarna och trugorna ifjol och det gick kanon. Tejpa gärna några varv runt trugan och staven så ökar du chansen att behålla dom på i starten/backen. Jag anser nästan att man bör värma bort sina trugor en gång och lägga i mer lim. Känns som de snålar på fabriken!

Det räcker att dricka på kontrollerna om du vet att du inte behöver så mycket vätska. Jag fick vätskebrist ifjol när det blev så otroligt varmt efter ett tag. Trots egen flaska i bältet.

Klä inte på dig för många lager heller, går åt mer vätska och kraft att kyla kroppen om det blir varmt.

Lycka till på färden :)

Hej!

Som premiäråkare skriver jag lite frågor här och hoppas att ni mer erfarna kan ge lite råd:

 

-Trugor: har ett par skigo race 1.0 med 8mm små trugor; bör jag ha större trugor på VL?

 

-Vallning: tips på bra vallare att lämna in sina skidor till i Mora? Jag vallar en del själv, men liter inte på min egen förmåga när det rör sig om 9 mils åkning! Vill heller inte bli lurad, utan gärna veta lite om den som man anlitar…

 

-Bussen från Mora: Den går 04:00!!! Förmodligen är man framme vid 05, vad ska man göra i tre timmar (förutom lägga sina skidor i startfållan)? Värma upp? Dricka kaffe?

 

-Dryck: Räcker det med vätskekontrollerna tycker ni? Jag brukar inte dricka oftare än var 10e-15e km på träning. Äger ett thermosbälte, men hade inte tänkt ha det med på VL.

 

-Spårkvaliteten: Jag kommer förmodligen starta i led 7; kommer spåren vara helt sönderåkta tills dess?

 

Tacksam för tips och råd!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Vad det gäller vallan, är det mest som ett lotteri för mig. Brukar få till fästet bra (men har inte åkt längre än 45 km så det kanske inte kommer hålla 90…) utan det är glidet som jag inte är duktig på. Har några CH-parafiner som jag provat med, men ibland har det varit som att ha sandpapper under skidorna. Ena dagen måste jag staka i nedförsbackarna, andra dagar glider jag två hundra meter längre utan att ta ett enda staktag.

Körde ett lopp för två veckor sedan när det var "sandpappers-känslan" vilket var det jobbigaste jag gjort i mitt liv. Vill absolut inte råka ut för det på VL.

 

Så glidvallan behöver jag hjälp med - finns det någon man kan anlita för detta (i Mora)?

Link to comment
Share on other sites

Om man bryr sig om sin sluttid och placering är boende på gångavstånd till starten att föredra. Då kan man stiga upp och småäta lite medan man köar för att lägga ut sina skidor och sedan gå "hem" och äta frukost och allmänt göra sig i ordning inomhus. Man tjänar flera hundra placeringar på att ha sina skidor i främre delen av sitt led.

 

-Ha väldigt varma kläder och ngt att äta och dricka medan du köar in till startfållan. Berga by är kallt på morgonen.

 

-Om du tar bussen. Kliv inte på med en endaste ml i blåsan.

 

- Lär dig exakt var du lade dina skidor. Märk ev ut med ngn ovanlig plastkasse eller dylikt. Det kommer att se väldigt annorlunda och förvirrande ut när du kommer tillbaka kort innan start. Inte kul att under stigande ångest leta sina skidor när starten närmar sig.

 

- Åk flera seedinglopp. Bra träning och väldigt mycket roligare om man har folk på rätt nivå runt sig. Inte kul när folk plogar eller ramlar framför en i utförsbackarna. Också bra att få känsla för hur mycket man kan dricka i kontrollerna utan att må illa etc.

 

- Var aktiv från början men var ändå inte ett rövhål. Täpp till luckor framför dig. Byt spår om det verkar klart snabbare men undvik folks hat för då kommer de visa mindre hänsyn mot dina stavar etc.

 

- Motstå frestelsen att slita i staven när din truga är fasttrampad. Lirka försiktigt och vänta en sekund.

 

- Njut när du så småningom kommer loss. Det är en fantastisk bana som i snitt är en lätt nedförsbacke. Klarar du seedingloppen ok så klarar du Vasaloppet galant.

 

- Finns många kompetenta vallare på plats. Säkert också en del charlataner. Jag har varit nöjd med Dan Marsch och hans lakejer, de håller till i ett glasmästeri i Mora under Vasaloppsveckan.

 

-Jag har klarat mig bra med de officiella vätskekontrollerna. Ca 3 muggar i varje. Finns också flera extrakontroller typ Stadium, Volkswagen etc under senare delen av loppet. Man kan säkert tjäna tid på langninstjänster men jag har ingen erfarenhet.

 

-Tror du har en rätt bra resa från led 7. Varje led fram är förstås bra men från led 7 är nog VL rätt kul.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att jag de senaste åren har hittat det optimala sättet för Vasaloppet.

 

De senaste åren har jag första söndagen i mars ställt klockan på ca 7:44. När den ringt har jag flyttat över i TV-soffan och legat där fram till 9 ungefär då jag fixat frukost som sedan inmundigats framför TV:n. Sedan varvat lite mellan dator för att kolla mellantider på de bekanta som åker samt ryggläget vid TV:n till dess att sändningen slutat. Därefter lunch och en skidtur :)

Efter att ha läst detta så är jag inte längre ledsen att jag inte fick tag på startplats... Låter helt underbart!

 

OnT:

- Mitt bästa tips är att ha en plan med dryck och energi som du följer. Jag läste på hur ofta eliten drack och åt och vad dom åt och körde enligt det konceptet. Funkade långt över förväntan.

- Mitt andra tips är att om du börjar tappa fäste så valla om direkt. Jag hade dåligt fäste efter ca 4 mil men var stönig och vallade inte om förens jag pajade armbågen, dvs efter ca 6-7 mil och fick därefter åka helt och delvis med enbart benen. Kunde inte börja åka rullskidor förens i Augusti i år igen pga detta misstag.

- Tredje tipset är att åka upp en eller två helger innan och åka dom första 6 milen i lugnt tempo. Det gav mig väldigt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Som premiäråkare skriver jag lite frågor här och hoppas att ni mer erfarna kan ge lite råd:

 

-Trugor: har ett par skigo race 1.0 med 8mm små trugor; bör jag ha större trugor på VL?

 

-Vallning: tips på bra vallare att lämna in sina skidor till i Mora? Jag vallar en del själv, men liter inte på min egen förmåga när det rör sig om 9 mils åkning! Vill heller inte bli lurad, utan gärna veta lite om den som man anlitar…

 

-Bussen från Mora: Den går 04:00!!! Förmodligen är man framme vid 05, vad ska man göra i tre timmar (förutom lägga sina skidor i startfållan)? Värma upp? Dricka kaffe?

 

-Dryck: Räcker det med vätskekontrollerna tycker ni? Jag brukar inte dricka oftare än var 10e-15e km på träning. Äger ett thermosbälte, men hade inte tänkt ha det med på VL.

 

-Spårkvaliteten: Jag kommer förmodligen starta i led 7; kommer spåren vara helt sönderåkta tills dess?

 

Tacksam för tips och råd!

Tror att du fått svar på de flesta frågorna redan, men här kommer mina tips och kommentarer.

-Du ska nog överväga ett par större trugor. Är ofta lite lös snö på myrarna.

-Valla själv. Har du grundkunskaperna så gör du ett lika bra jobb som någon av de så kallade proffsvallarna. Tänk bara på att du grundar ordentligt så att vallan sitter så länge som möjligt. Ofta stiger temperaturen rätt rejält under dagen och då är det bättre att lägga in ett stopp och valla om.

-Bussturen från Mora till Sälen tar betydligt längre än 1 timme. Ni är inte ensamma på vägen.

-Är du osäker på vätskan är det klokt att ta med sig någon form av drickabälte.

-När det gäller spåren får du hoppas på kallt väder och ingen nyssnö. Då kan du ha bra spår ändå till Mora. Blir det snöfall och mildare väder får du en jobbigare resa.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

-Bussen från Mora: Den går 04:00!!! Förmodligen är man framme vid 05, vad ska man göra i tre timmar (förutom lägga sina skidor i startfållan)? Värma upp? Dricka kaffe?

Bussen tar närmare 2h har jag för mig, sen ska du köa i 30-40 min till ditt startled, sen lika lång tid i kön till en mysig varm bajjamaja, sen slänga väskan på en lastbil och panikleta efter vart du lagt dina skidor i 15 min. Plötsligt är klockan 7:45 och det är dags att dra av sig jackan och njuta av kylan

Link to comment
Share on other sites

Ett till tips (beroende på målsättning):

Träna på att dricka i farten med både flaskbälte och thermobälte. Är det inte så kallt så funkar flaskbälte med varm dryck (helst isolerat flaskbälte men behövs inte om det inte är jättekallt, var -12 i starten förra året och jag hällde upp varm sportdryck från thermos i flaskan precis innan starten och när jag bytte flaska till en ny varm halvvägs så hade det lilla som var kvar precis börjat frysa).

Link to comment
Share on other sites

- Man pinkar mer när man fryser: dricker du mycket tidigt på morgonen pinkar du mycket innan start. Jag tycker att en flaska på 3-5 dl som du kan dricka o slänga efter första backen + 2 eller 3 muggar per kontroll bör räcka för de allra flesta. Räcker det itne har du nog svettats för mycket = klätt dig för varmt.

 

- Är det kallt så ta på en gammal collegetröja eller nåt som du kan ha över tävlingskläderna första kilometrarna, så slipper du frysa skiten ur dig efter att du tagit av överdragskläderna. Går utmärkt att åka fram till backen med en tröja extra o slita av den när du köar. Väl framme i back-kaoset lär du inte frysa mer.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga, kommer att bo i Mora en bit från mässområdet. Finns det möjlighet att ta den egna bilen till närheten av mässområdet och parkera för att sedan ta buss till starten eller ska man ta en taxi in på morgonen?

 

Hur brukar ni andra lösa detta?

Link to comment
Share on other sites

- - Är det kallt så ta på en gammal collegetröja eller nåt som du kan ha över tävlingskläderna första kilometrarna, så slipper du frysa skiten ur dig efter att du tagit av överdragskläderna. Går utmärkt att åka fram till backen med en tröja extra o slita av den när du köar. Väl framme i back-kaoset lär du inte frysa mer.

Måste man inte ha nummerlappen synlig eller är det ingen som bryr sig fast man skidar iväg med överdragsjacka/tröja överst ??

Link to comment
Share on other sites

1. Dricka ock käka mycket hela vägen. Bara kontrollerna räcker inte (särskilt i början). Lottorna har kokhet vatten man kan ta så fyll på flaskan där så slipper ni krångla med termos (jag kör saft men man kan såklart skaka ut sportdryckspulver också.

 

2. Lägg kläder i en plastpåse i väskan, de ligger i snön när ni hämtar dem och är det runt 0 kan det bli blött (ingen höjdare efter loppet).

 

3. Tänk att alla backar slutar en meter efter toppen, då for ni fart med er utför (ivlket både spar tid och gör att ni glider längre).

 

4. Byt spår ofta och mycket och glöm inte testa bredvid spåret, det kan vara stor skillnad särskilt där solen delvis kommit åt.

 

5. Om ni som en åkare med Ski Team Skånekondom, drygt 185 lång, Atomic World Cup, KV+ Tornado-stavar och startnummer på 6000 så gå upp framför och håll ett jämnt hårt stabilt tempo :D.

Link to comment
Share on other sites

- - Är det kallt så ta på en gammal collegetröja eller nåt som du kan ha över tävlingskläderna första kilometrarna' date=' så slipper du frysa skiten ur dig efter att du tagit av överdragskläderna. Går utmärkt att åka fram till backen med en tröja extra o slita av den när du köar. Väl framme i back-kaoset lär du inte frysa mer.[/quote']

Måste man inte ha nummerlappen synlig eller är det ingen som bryr sig fast man skidar iväg med överdragsjacka/tröja överst ??

Nä det går bra att ha nåt över första biten om de e kallt.

 

Håller inte med om att dricka så mycket extra. Du ska INTE svettas mer än lite o helst bara korta stunder. Ta av mössan fem minuter eller nåt om du blir varm. Och att stanna för at pinka tjänar du noll på.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om att dricka så mycket extra.

Det stämmer, däremot ska man dricka OFTA men inte så mycket åt gången. Att bara dricka vid kontrollerna är inte tillräckligt ofta (om man håller lite tempo typ A2) och att istället för att dricka ofta dricka mycket vid varje kontroll leder lätt till bla håll.

 

En jämn konstant nivå av vätska och energi är viktigt om man ska klara av att hålla pulsen uppe hela vägen!

 

Men att pinka tjänar man inget på... Ett misstag för många som jag uppmärksammade förra året var att många tog gel med koffein i när det blev 1-2 mil kvar, dettta syntes då jag såg dessa gelförpackningar ligga och skräpa lite överallt. Dom sista 1-2 milen stod det 500% mer folk och pissade i skogen än dom tidigare milen... Flinade lite för mig själv då.. :P

Tänk på att koffein är vätskedrivande!

(Själv behövde jag aldrig pinka trots koffeingel i slutet.)

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med om att dricka så mycket extra.

Det stämmer' date=' däremot ska man dricka OFTA men inte så mycket åt gången. Att bara dricka vid kontrollerna är inte tillräckligt ofta (om man håller lite tempo typ A2) och att istället för att dricka ofta dricka mycket vid varje kontroll leder lätt till bla håll.[/quote']

För de allra flesta spelar det knappast någon roll hur ofta de dricker om de försöker hålla A2-tempo på vasaloppet. De lär väl krokna framåt Risberg eller så i alla fall. En viss effekt får man väl av ett jämnt kolhydratintag för att maximera kroppens upptag av energi, men vätskebalansen borde inte vara något problem.

Link to comment
Share on other sites

Men att pinka tjänar man inget på... Ett misstag för många som jag uppmärksammade förra året var att många tog gel med koffein i när det blev 1-2 mil kvar, dettta syntes då jag såg dessa gelförpackningar ligga och skräpa lite överallt. Dom sista 1-2 milen stod det 500% mer folk och pissade i skogen än dom tidigare milen... Flinade lite för mig själv då.. :P

Tänk på att koffein är vätskedrivande!

(Själv behövde jag aldrig pinka trots koffeingel i slutet.)

Verkar som modernare forskning kommit fram till att koffein inte är vätskedrivande. Tydligen en gammal myt.

Själv har jag inte behövt stanna och pinka under mina två öppna spår. Och då har jag tagit Vitargo gel (som ju innehåller koffein) från typ Evertsberg. Är säkert individuellt och jag dricker nog lite i underkant mot vad jag borde.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som modernare forskning kommit fram till att koffein inte är vätskedrivande. Tydligen en gammal myt.

Det vill jag gärna se en källa på! Finns nästan alltid rapporter som motbevisar andra rapporter.

Att koffein är vätskedrivande är för mig självklart, det baserar jag på vad jag läst och framförallt på empirisk data varav slutspurten på VL var ett klockrent exempel.

Har jag fel så är placeboeffekten större än något annat jag hört talas om...

 

Question everything!

 

Why?

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Verkar som modernare forskning kommit fram till att koffein inte är vätskedrivande. Tydligen en gammal myt.

Det vill jag gärna se en källa på! Finns nästan alltid rapporter som motbevisar andra rapporter.

Att koffein är vätskedrivande är för mig självklart' date=' det baserar jag på vad jag läst och framförallt på empirisk data varav slutspurten på VL var ett klockrent exempel.

Har jag fel så är placeboeffekten större än något annat jag hört talas om...

 

Question everything!

 

Why?

 

;)[/quote']

Min erfarenhet av mitt liv som mig själv (såna observationer ska man i och för sig akta sig för att generalisera till att gälla alla) är att KAFFE (och te för den delen) definitivt är vätskedrivande, i alla fall i tillräckligt hög dos. Om det är koffeinet eller något annat som är boven kan jag inte uttala mig om. jag har visserligen provat koffeinpiller för ganska länge sen, men kommer inte ihåg vad det gav för effekt, förutom en välbekant kaffedarrighet.

 

Off topic: Rejält sumpigt kaffe från diverse jobbautomater kan för övrigt ha en drivande effekt på annat än vätska också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en fråga, kommer att bo i Mora en bit från mässområdet. Finns det möjlighet att ta den egna bilen till närheten av mässområdet och parkera för att sedan ta buss till starten eller ska man ta en taxi in på morgonen?

 

Hur brukar ni andra lösa detta?

Brukar gå ok att hitta parkering på gångavstånd till bussarna. Tex nedanför mässtältet mot vattnet.

Link to comment
Share on other sites

Jo, åsikterna verkar ju gå isär en hel del. Själv dricker jag inte kaffe men tar en kopp te ibland och då tycker jag definitivt jag blir mer nödig. Läste nånstans att vana koffeindrickare får lite eller ingen vätskedrivande effekt, medan ovana märker av det desto mer.

 

Hursom.. Tråden spårade visst ur lite tror jag. :-D

Link to comment
Share on other sites

2 frågor:

1) Funderar på att ha med min egna flaska att komplettera med mellan stationerna och fylla på på någon station om den börjar bli tom. Visst kan man väl få påfyllt en flaska ljummen sportdryck efter vägen och inte bara vatten? Är det krångligt? Tappar man mycket i tid?

 

2) Bör man fylla på med gels/liquid från start eller ska man börja senare, finns det någon vinning i att böra senare. Läste i Wickströms bok att "proffsen" tar liquids och gel främst på andra halvan av loppet (Mattias Svahn påstår nåt liknande)

Link to comment
Share on other sites

Det påstås ju att så supersöta tillskott ger en snabb kick och sen en avacka. Min rationalisering av det ( eller om jag har läst det någonstans) är att kroppen får en sifnal om att mer mat är på väg oxh släpper fram de kolhydratreserver som finns kvar. När sen det lilla tillakottet i gelen också är förbrukat kommer svackan. En helt obekräftad teori förstås...
Link to comment
Share on other sites

Koffein är ett bra och evidensbaserat tillskott med ergogen effekt.

 

Jag tycker man ska ha en flaska med kolhydrasbaserad dryck och dricka mellan stationerna. Jag har inte stannat och fyllt på, utan nöjt mig med 0.6 dl + stationera och egna gels/liquids. Beror på fart/hur mycket man svettas till viss del.

 

Det finns ingen vinning med att börja andra halvan med gels/liquids, som är samma sak som sportdryck men mer koncentrerat. Kolhydratstillförsel över hela distansen är bäst, om man ska välja en halva har det större effekt att tillföra andra halvan - såklart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...