Johaaan Posted January 29, 2014 Report Share Posted January 29, 2014 "Snabb-kick-sedan-svacka-teorin" är inte så applicerbar under hård fysisk aktivitet hos friska individer. Men ett kontinuerligt tillskott är ju mer önskvärt än ett stort intag tidigt i loppet och inget mer senare, förstås. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa 2013 Posted January 29, 2014 Report Share Posted January 29, 2014 Är Enervits langningsschema vetenskapligt utprovat? I så fall kan man ju följa det även om man inte har deras langningstjänst. Det funkar säkert lika med andra fabrikat också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MattaP Posted January 29, 2014 Report Share Posted January 29, 2014 Jag tycker man ska ha en flaska med kolhydrasbaserad dryck och dricka mellan stationerna. Jag har inte stannat och fyllt på, utan nöjt mig med 0.6 dl + stationera och egna gels/liquids. Beror på fart/hur mycket man svettas till viss del.Låter vettigt, inga problem med att drycken fryser om du kör med samma i 5-6h? Delvis därför jag tänkte fylla på på stationerna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted January 29, 2014 Report Share Posted January 29, 2014 Jag tycker man ska ha en flaska med kolhydrasbaserad dryck och dricka mellan stationerna. Jag har inte stannat och fyllt på' date=' utan nöjt mig med 0.6 dl + stationera och egna gels/liquids. Beror på fart/hur mycket man svettas till viss del.[/quote']Låter vettigt, inga problem med att drycken fryser om du kör med samma i 5-6h? Delvis därför jag tänkte fylla på på stationernaAlltid en liten risk. Jag har en flaska med ganska bra isolering, salomon. Har fryst på tävlingar då det varit -10 till -20 hela loppet men jag har klarat mig på Vasan de två senaste åren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 29, 2014 Report Share Posted January 29, 2014 Man brukar ju säga att magsäcken kan ta upp max sådär 0,8 liter/tim. Så mer än så är det ju inte nån mening att dricka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted January 29, 2014 Report Share Posted January 29, 2014 Man brukar ju säga att magsäcken kan ta upp max sådär 0,8 liter/tim. Så mer än så är det ju inte nån mening att drickaBeror väldigt mycket vätskans sammansättning (och ansträngning). Men mer än 0,8 är lite mycket ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bumbipungen Posted January 30, 2014 Report Share Posted January 30, 2014 Jag tycker man ska ha en flaska med kolhydrasbaserad dryck och dricka mellan stationerna. Jag har inte stannat och fyllt på' date=' utan nöjt mig med 0.6 dl + stationera och egna gels/liquids. Beror på fart/hur mycket man svettas till viss del.[/quote']Låter vettigt, inga problem med att drycken fryser om du kör med samma i 5-6h? Delvis därför jag tänkte fylla på på stationernaDet Johaaan skriver är ungefär det jag gjorde, dock bytte jag flaska halvvägs pga (risken för) fryst dryck. Drack nog inte mer än 6-8dl mellan stationerna ur min flaska.. (dock tror jag Johaan menar 6dl, inte 0,6dl.... ;)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
myrstakaren Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 Det påstås ju att så supersöta tillskott ger en snabb kick och sen en avacka. Min rationalisering av det ( eller om jag har läst det någonstans) är att kroppen får en sifnal om att mer mat är på väg oxh släpper fram de kolhydratreserver som finns kvar. När sen det lilla tillakottet i gelen också är förbrukat kommer svackan. En helt obekräftad teori förstås...Supersöta tillskott , såsom gel (som man kan sammanfatta som extremt koncentrerad sportdryck), MÅSTE spädas ut för att magen ska släppa igenom vätskan . Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Osmos . I korthet så behöver man alltså fylla på med vätska för att späda ut gelen. Om det inte kommer in något som späder ut sockerklumpen i magen, så fixar kroppen det själv. Kroppen lånar helt enkelt vätska från blodet, vilket inte är speciellt bra, särskilt om man redan är dehydrerad. Man får iochförsig en snabb kick av att få sötsmaken i munnen och man piggnar (hjärnan får signalen från smaklökarna i munnen, INTE från magen, så funkar vår stenålderskonstruktion till kropp...).När det inte kommer något socker ut i systemet, så blir man trött igen såklart, och under tiden så tjocknar blodet pga att vätska måste tillföras magsäckens sockerklump för att den så småningom ska kunna komma kroppen tillgodo - Då kommer SVACKAN !! Testa detta (gel) på slutet av ett långpass, och jämför med känslan och piggheten av ett annat långpass där du tillför vanlig sportdryck, så känner du skillnaden. Skippa gel`erna , satsa på sportdryck istället. Ett flaskbälte som föreslagits funkar bra, är det kallt så kan man isolera flaskan med raggsocka, neopren e.d, eller skaffa en liten termosflaska med tryckkork. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vasa-matte Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 Jag har ett extra tips. Jag brukar ha med mig några godisbitar t ex hallonbåtar i väskan som jag kan ta mot slutet (Oxberg/Hökberg), för att komma ur eventuella "Sur-svackor". Kanske bara funkar för godisgrisar.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidsson Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 Finns isotona geler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted February 14, 2014 Report Share Posted February 14, 2014 Trist med godis som i kyla kräver tuggning o stängd mun för att smälta, man blir jäkligt anfådd Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted February 22, 2014 Report Share Posted February 22, 2014 Om man bor uppe på högfjället och ska åka ner till starten. *Vilken väg bör man åka? via Rörbäcksnäs eller Sälen (vet att r66 är avstängd från 04.30 mellan SÄlen och Transtrand men att västra sidan av älven är öppen). *Kan man parkera en bil nånstans i närheten av starten eller är det flera km därifrån ?*Om man absolut inte vill trängas in till startfållor etc. När ska man vara på plats ? Första vasan så snurrar många frågor i skallen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted February 22, 2014 Report Share Posted February 22, 2014 Om man bor uppe på högfjället och ska åka ner till starten. *Vilken väg bör man åka? via Rörbäcksnäs eller Sälen (vet att r66 är avstängd från 04.30 mellan SÄlen och Transtrand men att västra sidan av älven är öppen). *Kan man parkera en bil nånstans i närheten av starten eller är det flera km därifrån ?*Om man absolut inte vill trängas in till startfållor etc. När ska man vara på plats ? Första vasan så snurrar många frågor i skallen....När du inte vill trängas, menar du att du vill vara först eller sist? :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Styv Stav Posted February 22, 2014 Report Share Posted February 22, 2014 Bor du på Högfjället kommer du väldigt smidigt till start! Du parkerar på västsidan, finns två stora parkeringar, och går tvärs över älven till starten (om nu älven är frusen i år...). Inga svåra köer från det hållet. Kommer man däremot från söder kan man lätt få köa i en timme... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 23, 2014 Report Share Posted February 23, 2014 Eller hyr du en helikopter och i full utrustning sänker han ner dig i valfri fålla, du behöver inte seeda dig, det är bara att välja !;) :D Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted February 23, 2014 Report Share Posted February 23, 2014 Hade hoppats på fler seriösa svar (ja, jag förstår ironi). Men vet inte nått annat ställe att fråga på. Finns de tips på det tar jag tacksamt emot dessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Claesson Posted February 23, 2014 Report Share Posted February 23, 2014 några tips: var trevlig mot de som åker bredvid dig-de är lika trötta som du, bjud på dig själv i spåret, unna dig ett leende ibland så kommer folk att heja på dig lite extra när det är tungt.Kom ihåg att 9mil är långt, det är inte snabbast till Smågan som vinner... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa 2013 Posted February 23, 2014 Report Share Posted February 23, 2014 Jag såg en film där en åkare ögonblicket innan starten går kommer åkande i full fart i fel åkriktning mot startled 0. Han behövde ju bara göra ett lappkast när starten gick för att få ett fint utgångsläge. Eller blev han diskad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
myrstakaren Posted February 24, 2014 Report Share Posted February 24, 2014 Vänd kalsong och undertröja ut-och in, så slipper du få skavsår av lappj*veln . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 24, 2014 Report Share Posted February 24, 2014 Ursäkta, det var fel tillfälle att skoja. Jag skall seriöst ta upp ev. "fållfusk" i en annan tråd. Här är några tips;- ung 10-15 min före start, lätta på trycket på älvsidan- efter start var 100 % koncentrerad över startrakan för att väja vid vurpor- byt inte spår i onödan, oftast kommer du ifatt det andra spåret längre fram vid stopp- säkra stavarna i backen, inte genom att hugga utan försök att hitta luckor mellan skidorna- ta det lugnt om du fastnar under andras skidor, de flyttar snart på sig, försök ej rycka loss- första delen av backen får du säkra skidorna med stavarna, går inte att åka normalt- när du kommit upp, räta upp dig, dra in luft och slappna av, sen kör du igång åkningen så att du kommer in i din normala rytm så småningom- om du känner att det går långsamt i ditt spår, avvakta tills det blir en lucka och byt spår- titta upp ibland och "läs av" och försök att hitta smarta bytesval så du hamnar i ett spår som leder dig framåt i fältet- just denna "avläsning" är en av behållningarna VL, lite av schacktänkande över det- vid stark kyla är oftast solsidan snabbare, vid dagsmeja skuggsidan- välj spår efter ditt glid och fäste- växla gärna några ord med den kamrat bredvid, brukar öka trivseln och självförtroendet iaf under första halvan, innan tröttheten slagit till- växla gärna tekniker för att ej ensidigt belasta vissa muskler- öka koncentrationen i utförslöpor inför ev vurpa och håll om möjligt lite "space" till framför varande- när tröttheten slagit till, försök hitta en tankebana, som motar de negativa tankarna tex "när man är utmattad orkar man lika mycket till" (jag brukar tänka att klarade de sig i vattnet vid Estonia, så borde väl jag klara detta)- när du kommit till Eldris, så känns det att nu är det inte mycket som kan stoppa dig - håll dock ditt tempo och vänta till upploppet med en ev "spurt" Lycka till ! "En 30-loppare" Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted February 24, 2014 Report Share Posted February 24, 2014 Ursäkta, det var fel tillfälle att skoja. Jag skall seriöst ta upp ev. "fållfusk" i en annan tråd. Här är några tips;- ung 10-15 min före start, lätta på trycket på älvsidan- efter start var 100 % koncentrerad över startrakan för att väja vid vurpor- byt inte spår i onödan, oftast kommer du ifatt det andra spåret längre fram vid stopp- säkra stavarna i backen, inte genom att hugga utan försök att hitta luckor mellan skidorna- ta det lugnt om du fastnar under andras skidor, de flyttar snart på sig, försök ej rycka loss- första delen av backen får du säkra skidorna med stavarna, går inte att åka normalt- när du kommit upp, räta upp dig, dra in luft och slappna av, sen kör du igång åkningen så att du kommer in i din normala rytm så småningom- om du känner att det går långsamt i ditt spår, avvakta tills det blir en lucka och byt spår- titta upp ibland och "läs av" och försök att hitta smarta bytesval så du hamnar i ett spår som leder dig framåt i fältet- just denna "avläsning" är en av behållningarna VL, lite av schacktänkande över det- vid stark kyla är oftast solsidan snabbare, vid dagsmeja skuggsidan- välj spår efter ditt glid och fäste- växla gärna några ord med den kamrat bredvid, brukar öka trivseln och självförtroendet iaf under första halvan, innan tröttheten slagit till- växla gärna tekniker för att ej ensidigt belasta vissa muskler- öka koncentrationen i utförslöpor inför ev vurpa och håll om möjligt lite "space" till framför varande- när tröttheten slagit till, försök hitta en tankebana, som motar de negativa tankarna tex "när man är utmattad orkar man lika mycket till" (jag brukar tänka att klarade de sig i vattnet vid Estonia, så borde väl jag klara detta)- när du kommit till Eldris, så känns det att nu är det inte mycket som kan stoppa dig - håll dock ditt tempo och vänta till upploppet med en ev "spurt" Lycka till ! "En 30-loppare"Nu lät de mycket seriösare :) Tack så mycket för tipsen. Stavarna är min skräck o pajja. Har hänt ett par ggr på seedningslopp i vinter. Inte kul då man inte fått någon ny. Hoppas de kan vara lättare att få tag i en här om olyckan skulle vara framme.Står i startled 5 och förstår att jag har några tusen framför mig. Misstänker att ju högre startled desto mer stress och lättare att bli av med en stav ?När bör man lägga ut skidorna ungefär om man inte vill hamna sist i sitt startled ? Kan man veta det på ett ungefär... Har åkt Öppet Spår en gång, så jag vet vad nio mil innebär. Men det var -96 och mycket har hänt sen dess :) Men är bättre tränad nu än då iaf.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrkramer Posted February 24, 2014 Report Share Posted February 24, 2014 Förra året började jag köa till startledfållan strax innan kl 5 (insläpp öppnar 05:30) och då var man ganska långt fram i kön men inte först. Kunde lägga mina skidor i 2:a raden i led 5. Gick tillbaka till bilen och värmde mig och tog det lugnt och fikade lite. Gick ut runt 06:30 för att gå på toa och såg då kön till startfållan!! Bussarna från Mora kom väl strax efter 6 och då var det längre köer kan man säga så mitt råd är att försöka börja köa senast 5:30 om man vill slippa den värsta kön. Sen har det väl inte så stor betydelse om man hamnar i mitten i sitt led eller först. Det trycks ihop efter 2 km och man tappar inte så värst mycket. 8 min snabbare upp till Smågan för mig från långt fram led 5 vs mitten led 6 året innan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted February 25, 2014 Report Share Posted February 25, 2014 Förra året började jag köa till startledfållan strax innan kl 5 (insläpp öppnar 05:30) och då var man ganska långt fram i kön men inte först. Kunde lägga mina skidor i 2:a raden i led 5. Gick tillbaka till bilen och värmde mig och tog det lugnt och fikade lite. Gick ut runt 06:30 för att gå på toa och såg då kön till startfållan!! Bussarna från Mora kom väl strax efter 6 och då var det längre köer kan man säga så mitt råd är att försöka börja köa senast 5:30 om man vill slippa den värsta kön. Sen har det väl inte så stor betydelse om man hamnar i mitten i sitt led eller först. Det trycks ihop efter 2 km och man tappar inte så värst mycket. 8 min snabbare upp till Smågan för mig från långt fram led 5 vs mitten led 6 året innan.Tack för utförligt svar. Precis de sakerna jag undrat över. Är inte för att få bästa platsen i mitt led som jag undrade, utan för att slippa köa som du sa. Får man fråga vart du parkera bilen ? Jag skulle vilja ha samma upplägg och kunna gå tillbaka till bilen. Jag kommer från högfjället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Åkarparen Posted February 25, 2014 Report Share Posted February 25, 2014 Det finns parkering nära startenStyvstav har ju svarat dig Link to comment Share on other sites More sharing options...
SlaB Posted February 25, 2014 Report Share Posted February 25, 2014 Det finns parkering nära startenStyvstav har ju svarat digJa om man går över älven !!? Låter ju lurigt i detta sommarväder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.