Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Mina bästa Vasaloppstips


Skidnovisen

Recommended Posts

Det finns parkering nära starten

Styvstav har ju svarat dig

Ja om man går över älven !!? Låter ju lurigt i detta sommarväder...

Vi bor i Hundfjället och kommer från samma håll som du och vi kom således norr om starten och hade inga problem att hitta parkering på den parkering som ligger precis bredvid Jan Ottosons vallaservice. Hade lämnat in skidorna för vallning där så det var perfekt. Vi parkerade nog där runt 04:30 o då fanns det platser kvar. Det är alltså en mindre parkering 200-300 m norr om Vasalopps huset på vänster sida om vägen om man kommer norrifrån. Blir liknande upplägg i år om det nu blir något lopp!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Har ett tips som man vinner mycket på tidsmässigt. Särskilt i de främre startleden. Det är ett bra tips för alla som jagar medaljtider.

Mitt tips är att hela tiden ligga i bra "ryggar". Detta gäller framför allt i stakåkningen. Ligger du bara några decimeter bakom den framför sugs du nästan med. Du kan i nästan åka i ett behagligt tempo i ryggen och ändå ta dej fram med samma hastighet som om du hade gått för fullt ensam i ett spår. I Vasaloppet är det viktigaste att ta sig fram snabbt med minsta möjliga kraftansträngning.

Se dock till att koncentrera dig så du inte kör på den framför dig, särskilt när denne går över från stakåkning till annan teknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska lämna in mina skidor för vallning i Mora, och hämta ut dem vid starten. Därmed kommer mina stavar att ligga tämligen oskyddade i bussen till starten. Hur ska jag skydda dem på enklast sätt? Funkar det med rörisolering från Clas Ohlson? Eller får man ta med sig stavarna in i bussen?
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 years later...

Bor du på Högfjället kommer du väldigt smidigt till start! Du parkerar på västsidan, finns två stora parkeringar, och går tvärs över älven till starten (om nu älven är frusen i år...). Inga svåra köer från det hållet. Kommer man däremot från söder kan man lätt få köa i en timme...

 

Någon som vet om det fortfarande går att parkera på västsidan gå över älven till starten. Vi kommer att bo väldigt nära den parkeringen. Hur kommer man i så fall in i startfållan från den sidan? Måste man gå runt och in genom en ingång eller kan man smita in från älvsidan? Och naturligtvis ställa sig längst bak i kön. 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det fortfarande går att parkera på västsidan gå över älven till starten. Vi kommer att bo väldigt nära den parkeringen. Hur kommer man i så fall in i startfållan från den sidan? Måste man gå runt och in genom en ingång eller kan man smita in från älvsidan? Och naturligtvis ställa sig längst bak i kön. 

 

/Mats

Du måste ändå runt och in genom datachipkontrollen. Det gick 2017 att gå den vägen såg jag. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...